Výlet po milnících dějin

Autor: Infidus | 24.6.2024 | 6

Vítejte v naší netradiční cestovní kanceláři, kde se neptáme, kam byste rád, ale kdy byste rád! Společně se podíváme do minulosti na největší milníky dějin. Cesta vám zabere pouhé tři dny, takže nepočítejte s tím, že při jedné výpravě stihnete vše.

Privátní: PXL_20240618_114952938~2.jpg
Krabice hry

 

O čem hra je

Ve hře Výpravy do minulosti se vydáte během tří kol na cesty časem, kde budete navštěvovat jednotlivé události formou dobrání jedné karty historie (dále jen karty) ze sedmi vyložených. Budete je řadit chronologicky, abyste vytvořili co nejdelší časové osy a vyplňovat svůj itinerář žetony zkušeností (dále jen žetony). V průběhu hry budete sbírat body za vyplňování svých itinerářů a na konci za délku svých časových řad.

 

Příprava hry

  • Na rozvinutý herní plán umístěte karty předků podle počtu hráčů.
  • Zamíchejte balíček karet s římskou číslicí I. Karty umístěte na volná pole pro karty událostí a poté celý balíček umístěte úplně vlevo s vrchní kartou otočenou lícem nahoru. Tato řada karet nabízí tzv. nabídku výletů, tedy karet, které budou k dispozici během vašeho tahu k dobrání.
  • Ostatní karty historie s čísly II a III zatím dejte stranou, použijí se v dalších kolech stejným způsobem.
  • Zamíchejte desky itinerářů, a každému hráči rozdejte náhodně 4. Každý hráč si z této nabídky vybere 1 desku pro každé kolo, celkem tedy během hry využije 3.
  • Umístěte ukazatel bodů na začátek stupnice na herní plán.
  • Desku hodin umístěte vedle plánu a položte na něj kapesní hodiny každého hráče na políčko 12. hodiny. 
  • Dále každý hráč obdrží 1 krystal času (dále jen krystal) a přehledovou kartu.
Privátní: PXL_20240618_114302077.jpg
Připravený herní plán

 

Jak se hra hraje

Na začátek je důležité zdůraznit některé informace, které najdeme na kartách. Na každé kartě jsou podstatné 3 údaje: letopočet (červená), cena (žlutá) a odměna (zelená).

Privátní: karta.jpg
Ukázka klíčových údajů na kartě události

 

  • Letopočet udává rok události a je podstatný pro zařazení do časové linie dříve vyložených karet.
  • Cena (neboli časový fond) udává, o kolik hodin se musíte posunout na počítadle času.
  • Odměna jsou žetony či krystaly, které jsou zobrazené na každé kartě a také na herním plánu. Po dobrání karty obdržíte všechny zde zobrazené benefity.

Sekvence jednoho tahu se skládá z:

  • Dobrání jedné karty ze sedmi vyložených na herní podložce,
  • posunutí svých kapesních hodinek na počítadle pořadí o počet hodin stanovených na obdržené kartě,
  • získání benefitů ve formě žetonů či krystalů vyznačených na kartě a herní podložce a jejich umístění na svůj itinerář (pokud to lze učinit), a nakonec:
  • posunutí karet událostí a vyložení nové karty na políčko nejvíce vlevo.

Poté, co doberete kartu, vyložíte ji před sebe na již zahranou kartu s nižším letopočtem. Pokud však v nabídce není žádná karta s mladším letopočtem, nechcete si žádnou kartu dobrat nebo je to začátek hry, založíte novou časovou řadu a tu předchozí sbalíte a dáte bokem k hodnocení na konci. Navázat na časovou řadu lze teoreticky vždy, jelikož v nabídce jsou takzvané karty předků. Tyto karty nemají předtištěný letopočet, ale přebírají rok vaší poslední vyložené karty. Odměna za ně je však slabá a jejich cena naopak vysoká.

Na kartách je z druhé strany vždy uveden příběh k dané události.

Privátní: PXL_20240618_113923372.jpg
Karty předků

 

Následně, po posunutí hodin, umístíte všechny obdržené žetony na kartu itineráře. Každá karta itineráře je unikátní a obsahuje odměny za umisťování žetonů z karet historie. Žetony jsou ve 4 barvách plus 1 žolíková. Každá karta itineráře má předtištěná pole v jednotlivých barvách, na která žetony umisťujete. Na některých polích se rovnou nachází symbol s body či krystaly – po překrytí dostanete tuto odměnu okamžitě. V jiných případech musíte vytvořit vodorovnou řadu a následně dostanete body vyznačené napravo od řady.

Privátní: PXL_20240618_114545813.MP.jpg
Deska itineráře, časová řada a krystaly času

 

Každé ze tří kol se dělí na 12 hodin, takže není podmínkou, že všichni hráči odehrají stejný počet tahů. Na řadě je vždy hráč, který je jako poslední na ukazateli času. Je tedy možné, že jeden hráč odehraje více tahů za sebou. Někdo může začít sebráním karty s hodnotou 5 hodin a hráč po něm může hrát 4 karty s hodnotou 1 hodiny za sebou (samozřejmě pokud jsou k dispozici).

Ve hře můžete také různými způsoby získávat krystaly času, které vám umožní snižovat vyčerpaný čas za kartu. Avšak minimálně o jednu hodinu se musíte posunout vždy. Jednoduše odhodíte krystal času při dobírání karty a posunete se na počítadle času o jednu hodinu méně za každý odhozený krystal.

Pokud se vám podaří ukončit svůj tah přesně po 12 hodinách, obdržíte bonusové body. Můžete však jednoduše, a někdy i záměrně, přepálit finiš a vzít si třeba po 11 hodinách kartu s hodnotou 5 hodin pro získání velké odměny.

Karty jsou ohodnoceny dvěma faktory, které určují odměnu: letopočtem a časovým fondem. V každém ze tří kol budou události mladší a mladší, tedy čím dál tím blíže současnosti. Čím je karta blíže současnosti, tím bývá odměna vyšší, klidně i 3 benefity (žetony/krystaly), jelikož je těžší na ni navázat v dalším tahu. A čím je na kartě nižší cena, tím je odměna nižší.

Poté, co poslední hráč dokončí 3. kolo, přičtou se k nahraným bodům z itinerářů body za časové řady. Čím je řada delší, tím více bodů dostanete. Přičtete 1 bod za každý krystal, který vám zůstal, a hráč s nejvíce body vítězí.

Privátní: PXL_20240618_114034763.jpg
Deska hodin, desky itinerářů a karty historie

 

Modul „Časový posun“

Ve hře je také přibalen balíček karet s modulem časového víru/posunu, který přidává nové možnosti pro každé kolo. Na začátku hry vylosujete 3 náhodné karty a každé kolo umístíte jednu z nich doprostřed ukazatele času. Na kartách je pak jasně vysvětleno, co dělají. Mohou to být aktivní karty, které může každý hráč jednou za kolo využít (např.: „Získejte žolíkový žeton, ostatní hráči získají červený žeton.“), nebo pasivní karty, které dávají hře nový rozměr či upravují pravidla (např.: „Kdykoliv zahájíte novou časovou osu, získáte krystal.“). Tento modul považuji za hezké oživení hry a doporučuji ho přidat do hry hned od začátku.

Privátní: časový posun.jpg
Modul časový posun

 

Dojmy

Nejdříve začnu komponenty. Ty mi při rozbalení vyrazily dech. Na to, že se jedná o retailovou verzi hry, která stojí okolo 800 Kč, je kvalita neskutečná. V krabici najdete funkční a krásný playmat, insert od GameTrayz, plastové žetony – zkrátka vše, co byste čekali spíše u kickstarterové verze hry. Karty jsou sice trochu tenčí a mírně se kroutí, ale po obalení tento problém víceméně zmizí.

Privátní: PXL_20240618_114057806.jpg
Žetony zkušeností

 

Hra je velmi přístupná a rozhodně vhodná pro úplné nováčky a rodinné hraní, ale zároveň zabaví i ostřílené hráče. Vzhledem k nízké herní době, cca 15 minut na hráče, jsem dokázal hru otestovat na větším vzorku hráčů. Do hry jsem zapojil i deskoherní panice a nikdo neměl problém vklouznout do hry po pětiminutovém výkladu pravidel. Samotná pravidla hry mají 8 stránek, které jsou z 50 % vyplněné obrázky s příklady, což svědčí o její jednoduchosti.

Privátní: PXL_20240618_114714950.jpg
Insert

 

Navzdory přístupným pravidlům a rychle odehraným partiím, nabízí hra poměrně hluboké strategické momenty. Ve hře budou nastávat situace, kdy budete muset správně vyhodnotit, zdali se vyplatí prodloužit časovou řadu, i když už nebudete moci umístit žetony na itinerář anebo naopak časovou řadu sbalit a dobrat si novou kartu, která vás odmění potřebnými žetony a body z itineráře. Velkou roli hraje také správné načasování použití krystalů. Na druhou stranu zde však není až tak velký prostor pro dlouhé dumání, takže ani hráči trpící rozhodovací paralýzou („APčkáři“) vám hru nezprotiví.

Ve hře je nepochybně zřetelný i faktor náhody, kdy se může stát, že vám prostě nebudou chodit karty do vaší časové řady a na rok 37 000 př.n.l. budete muset navázat rokem 1690 n.l. Tento faktor je ale ovlivnitelný protihráči, kteří mohou cíleně sebrat tu jedinou kartu, která by vám pomohla prodloužit vaši řadu. Hra není vysloveně škodící, ale po několika partiích už protihráči budou určitě sledovat váš itinerář a vaši časovou řadu a budou hledat možnosti, jak maximalizovat svůj zisk a zároveň vám uškodit tím, že vám seberou – ať už kvůli času, či kvůli žetonům – přesně tu jednu kartu, na kterou jste si brousili zuby. Právě díky tomu, že lze škození schválně mířit, je ale tato hra vhodná i pro rodinné přátelské hraní, kdy se můžete soustředit pouze na sebe a ostatní nechat hrát, co chtějí.

Privátní: PXL_20240618_114312224.MP.jpg
Vyložená řada karet na herním plánu

 

Čeho bych se naopak trochu bál, je znovuhratelnost. Samozřejmě, v každé hře vám budou chodit jiné karty historie a budete mít různé itineráře, princip hry však bude zůstávat stejný. Mně se hra zatím vysloveně neohrála, ale už sleduji, že poslední dobou, když chceme vytáhnout něco rychlejšího, se na stůl postupně dostávají jiné hry.

Další z pozitiv hry je, že každá událost je na zadní straně karty popsaná z pohledu vaší návštěvy. Takže se během hry můžete i dost naučit ze světových dějin, a je to i motivace pro zahrání se školáky.

Hra je za mě nejlepší ve 3 či 4 hráčích, protože se rychleji protočí karty na stole a nabízí to hře větší dynamiku, ale hra je vhodná i pro 2 hráče. V sólové variantě pak hrajete proti historikovi. Hra probíhá víceméně stejně, jako proti hráčům, jen ve fázi tahu protihráče hrajete vždy nejstarší možnou kartu a plníte historikův itinerář a na výběr jsou 4 varianty obtížností. Ačkoliv nejsem sólo hráč a tato varianta je oproti hře s hráči chudší, ani zde jsem se nenudil a dokázal promýšlet sofistikované tahy. Každopádně na čisté sólohraní bych tuto hru nepořizoval.

Hru tedy mohu doporučit opravdu každému, od unavených rodičů, přes deskoherní zelenáče až po zkušené hráče. Není to hra, kterou byste měli mít na stole každý den; věřím, že by se dokázala ohrát, ale je to vhodný – můžeme říct – filler, který vytáhnete na konci herního večera, doma po uspání dětí nebo než se sejdete všichni před velkou hrou, a určitě nikoho neurazí.

Nesetkal jsem se s jediným hráčem, který by po dohrání řekl, že ho to nebavilo a že hru již hrát nechce.

Shrnutí hodnocení hry

  • Kvalita komponent
  • Herní doba
  • Přístupnost
  • Herně snadná, ale ne plochá

 

  • Znovuhratelnost
  • Díky krásnému zpracování je krabice zbytečně velká
Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Vybíráme z Bazaru

Here to Slay - Berserkers & Necromancers
Here to Slay - Berserkers & Necromancers
Akt. cena: 399 Kč
Končí za: 4 dny

Offcanvas