Vstříc novým výpravám!

Autor: Ferry007 | 30.10.2023 | 2

V rozšíření hry Papírové doupě: Nová dobrodružství se hráči opět stanou vůdci čtyřčlenné družiny tradičních hrdinů z fantasy příběhů a povedou ji vstříc novým výzvám. Nové doupě je ještě nebezpečnější než to předchozí a je plné hrozivých netvorů a tajných nástrah. Navíc můžete plnit vedlejší úkoly, za které získáte slávu či mocné artefakty. Na konci osmého kola se hráč s největší slávou stane vítězem!

 

Nové prvky v rozšíření

Rozšíření Nová dobrodružství mění základní hru v několika aspektech:

  • Úprava pravidel základní hry
  • Nové herní listy s jiným uspořádáním podzemí
  • Karty velitelů a artefaktů se silnými efekty
  • Karty vedlejších úkolů

 

Změna pravidel základní hry

Méně časté čtyřlístky a boty: Podle nových pravidel musíte navíc přehodit kostky i tak, abyste ve finálním výsledku neměli více než jeden čtyřlístek a/nebo boty. Ze zkušeností ze základní hry nám tato situace příliš často nenastávala, přesto to indikuje, že toto rozšíření bude o poznání obtížnější než jen základní hra. Není už tak možný super rychlý průchod podzemí díky několika dvojicím bot nebo jednodušší plánování akcí s využitím několika čtyřlístků.

Nové karty podzemí: 12 nových karet podzemí, které musíte použít při hře s tímto rozšířením, obsahuje nové herní prvky. Nyní již budete dokreslovat nejenom zdi, ale občas také vodu nebo zcela nepřístupné místnosti, kam se nedá nijak dostat. Úplně novým prvkem je též truhla, po jejímž objevení musíte bojovat se silnějším přisluhovačem – velitelem. Odměnou vám bude zisk dalších bodů slávy a také jeden ze silných artefaktů. Čím více hráčů k truhle již přišlo, tím méně artefaktů budete mít na výběr, takže je to jedna z herních mechanik, která ještě zvyšuje důraz na rychlé objevování a vylepšování hrdinů – velitelé mají sílu 6–7, a i když je vždy porazíte, jako obvykle obdržíte rozdíl v úrovni jako zranění. Jak se dozvíme dále, právě balanc mezi ziskem/ztrátou bodů a mírou prozkoumávání je ústředním tématem tohoto rozšíření.

Karty podzemí
Karty podzemí

 

Nová akce – plnění vedlejšího úkolu: Nyní lze kostky použít na další akci: splnění jedné ze tří částí vybraného vedlejšího úkolu. Ten má až tři stupně splnění. Tuto skutečnost si zaznamenáte na počítadle, které se nově objevilo na herním listu. I jen částečně splněný úkol lze zaskórovat na určitých polích, zakreslených podle karty podzemí. Zcela splněný úkol přináší sice 15 bodů slávy, ale je obtížně nakombinovat vše tak, aby bylo výhodné jej vůbec plnit. Spotřeba jedné akce na splnění jedné části úkolu nepřipadá příliš často v úvahu, proto pro nás byl tento prvek spíše doplňkový, a málokdo splnil více než jeden úkol.

Privátní: vedlejší úkoly.jpg
Vedlejší úkoly

 

Úprava akce „pohyb“: Při akci pohybu lze jeden bod pohybu použít na zneškodnění pasti ve vedlejší místnosti. Jak se dozvíme dále, na nové mapě podzemí jsou přítomné i sekací pasti, které ubírají 2 životy, a tak může být obětování jednoho bodu pohybu velmi výhodné. Tato malá úprava zvyšuje možnosti plánování a je tím reakcí na zvýšený postih za utržená zranění. Můžete se pohybovat pomaleji, ale opatrněji.

 

Nové herní listy

Velkých úprav dostál herní list, na kterém se teď objevuje několik nových prvků.

  • Změna schopností povolání po dosažení čtvrté úrovně: Schopnost čaroděje už nedovoluje měnit libovolně barvu kostky při vylepšování kostky, naopak umožňuje splnit jeden z požadavků vedlejšího úkolu (viz dále). Klerik vám též již nedovolí ignorovat kostky s lebkami, ale přidělí vám jeden symbol čtyřlístku, který musíte ihned využít. Zloděj již neposkytuje diamant zdarma, ale umožňuje vám procházet vnějšími okraji mapy podzemí. Malých změn dostál i válečník – bonus +1 k boji s netvorem se změnil v bonus při boji s přisluhovači. Tyto změny celkem nečekaně mění pozdější fázi hry, kdy si ještě stále musíte dávat pozor na zranění z lebek a nemůžete už ledabyle ignorovat barvu kostek u vylepšování hrdiny. Pro začínající hráče to může být matoucí, protože hra už neudává směr, kterým se vydat. Pokročilejším hráčům naopak otevírá nové možnosti plánování a více trestá za chyby a nepřipravenost. Pokud rádi hodně procházíte podzemí, oceníte schopnost zloděje, pokud máte množství lektvarů, budete oproti ostatním ve výhodě.
  • Progresivnější ztráta bodů na počítadle zdraví: Nyní už při utržení byť jen jediného zranění ztratíte 2 body slávy a za každé čtyři chybějící životy roste postih o další 4 body, nikoli 3. Při obdržení 10 zranění tak ztratíte 12 bodů, ne jen 6 jako v základu. I přes stejný postih za zmrtvýchvstání (–9 bodů) tak hra nutí hráče klást mnohem větší důraz na správné používání lektvarů a vyhodnocení rizik při porážení přisluhovačů. To má mimo jiné vliv na rychlost získávání bodů – průchod hrou je pozvolnější a zpravidla méně bodově ohodnocený. Buď totiž investujete akce do zisku lektvarů nebo ztratíte body právě za zmíněný postih. Tím i více variují partie, protože pokud vám při hře padá málo lebek, získáte logicky mnohem, mnohem více bodů.
  • Obměněná nabídka předmětů: V té se vyskytuje stále 8 předmětů, ale 4 poslední byly změněny. Zmizela Koruna krále (+4 body sláv), Alchymistův kotlík (+3 lektvary), Hrdinská zbroj (2 body a +1 k boji) a Grimoár moudrosti (3 body a vylepšení hrdiny). Přibyl Vzácný minerál, Prsten teleportace, Čarovný šperhák a Svitek vědění. Při podrobnějším pohledu tak zjistíme, že byly odebrány jednoduché, přímočaré cesty k zisku určitých zdrojů, ale byly naopak přidány další způsoby, jak skrze další mechaniky tyto zdroje efektivněji získat. Předměty umožňují teleportaci, deaktivaci pastí nebo vylepšení dvou hrdinů, a jsou tak skvělým způsobem, jak si přizpůsobit svůj herní styl při každé partii.
  • Odlišné odměny za výrobu lektvarů: Při umíchání osmého lektvaru nyní obdržíte drahokam a při umíchání dvanáctého můžete splnit jednu část vedlejšího úkolu. I takto malá změna ale jasně určuje, že je dobré se právě na tyto dva aspekty zaměřit.
  • Přepracovaná stupnice poražených přisluhovačů: Na nové stupnici dostanete v přepočtu méně bodů než na základním herním listu, ale po zabití 4., 8. a 12. přisluhovače dostanete trvalý bonus +1 k boji proti přisluhovačům. Jak již bylo zmíněno, i tato úprava podtrhuje méně výraznou progresi ve získávání bodů a zaměřuje se spíše na poskytování užitečných bonusů než jen přímo na body.
  • Vyvážení bodů za získané drahokamy: I stupnice zaznamenávající drahokamy dostála úpravě, aby získávání většího množství drahokamů nebylo tak výhodné, jako v základní hře. Strategie „na diamanty“ měla velmi, velmi vysoký poměr výher, a proto je dobře, že i na toto vývojáři mysleli. Drahokamů stále můžete získat až 12, ale nově za ně získáte  maximálně 36 bodů oproti dřívějším 45. Pokud jako já získáváte drahokamy jen příležitostně, protože každou hru zkoušíte jinou strategii, tato změna vás příliš nezasáhne, resp. v kontextu ostatních změn zrovna toto přepracované bodování nijak nevyčnívá.
  • Nová mapka podzemí: Ze všech herních prvků, které byly v Nových dobrodružstvích změněny, je tato nejvýraznější a mění kompletně zaběhlé způsoby procházení podzemí. I autoři si všimli, že první řádek poskytoval až příliš mnoho bonusů a hra vás nijak netrestá za obětování 2–3 akcí právě na průchod zmíněného řádku. To toto rozšíření mění. Přisluhovačů a bonusů je zde méně a jsou tu nově i sekací pasti, které udělují 2 zranění. Ve druhém a čtvrtém řádku už nejsou průchody, což klade důraz na vylepšení zloděje, který má tuto schopnost ve všech řádcích. Přesto, že by se mohlo zdát, že na průchod podzemí je kladen menší důraz, opak je pravdou! Díky vedlejším úkolům a pokladnici máte nyní o další důvody víc se vydat prozkoumávat, jen musíte nad cestou mnohem lépe přemýšlet, více ji plánovat a možná nevybrat úplně vše, co vám přijde do cesty.
  • Truhla, velitelé, artefakty: Na mapku podzemí nyní při přípravě hry zakreslíte i pokladnici. Pokud se k ní dostanete, svedete souboj s jejím strážcem – velitelem. To je silnější přisluhovač, a až ho porazíte, můžete si na konci kola prohlédnout balíček artefaktů, ze kterého si jeden vyberete. Naleznete zde různé jednorázové efekty, bonusy pro boj s určitým typem nepřátel nebo odměny za vylepšení určitého hrdiny na 6. úroveň. K truhle se každý hráč může dostat jen jednou a na konci 2. a 5. kola dochází k jejímu plenění, takže se nabídka karet zmenšuje. Na plenění vás upozorní i zaškrtávací políčko u počítadla kol. Artefakty nabízejí zajímavé možnosti, jak obodovat dosažené úrovně v různých povoláních nebo jen získat jednorázové bonusy pro rychlejší průchod podzemím. Ve srovnání s ostatními úpravami mi tento herní prvek nepřijde příliš zajímavý, protože nenabízí mnoho bodů slávy (které jinde žalostně chybí). Velitelé mají obvykle sílu 6–7, takže si musíte dát dobrý pozor, aby záporné body z utrženého zranění nepřevážily zisk z artefaktu.
  • Na herním listu je též vyznačena pozice karty cíle, úkolu a karet vedlejších úkolů. Jde o maličkost, která ale usnadní orientaci, a je fajn, že i na toto se myslelo.
Privátní: prehled_zmen.jpg
Přehled změn na novém herním listu

 

Žetony upravující sílu netvorů

Konečně způsob, jak získat více bodů! Ale za jakou cenu? Pokud pro vás Papírové doupě nepředstavuje ani po všech zmíněných úpravách dostatečnou výzvu, můžete si boj s netvory výrazně ztížit použitím překryvných žetonů. Při použití druhé strany (nightmare režim) žetonů musíte udělit 32 zásahů, tj. mít vylepšení všechny hrdiny na 6. úroveň, a ještě nějaké bonusy z předmětů nebo mít zabito alespoň 8 přisluhovačů. To už je opravdová výzva a jsem rád, že se tady někdo nebál nastavit laťku opravdu vysoko!

Privátní: nestůry.jpg
Nestvůry s posilňujícími žetony

 

Nejsympatičtější mi na tomto rozšíření přijde to, že je právě o tolik obtížnější než základní hra. Je to skvělá zpráva pro opravdové hráče a optimalizátory, ze hry se stává více rébus než hra. To se nemusí líbit každému, ale obzvláště při sólo hře to oceňuji.

 

Celkové hodnocení

Nová dobrodružství je skvělým rozšířením hry Papírově doupě pro ty, kteří již hru dobře znají a chtějí více výzev. Zaměřuje se spíše na škálování obtížnosti a více cest k úspěchu než na zisk vítězných bodů. Hráče odměňuje za různé přístupy k průchodu hrou, ale ne tak uspokojivě, jako základ. Na jejím konci budete mít spíše pocit, že jste toho moc nestihli. Hra se stává více kombinační a přemýšlecí, a to jí poněkud ubírá na zábavnosti a dynamice. Pokud hrajete hru jen pro „dobrý pocit“ a případná výhra je jen bonus, pak vězte, že vás bude bavit jen bez přítomnosti příliš přemýšlejících hráčů. Herní doba se jinak neúměrně natáhne, protože každá chyba dost bolí. Připravte se tedy na znatelně nižší dosažené skóre. Jestli jste v základu mívali kolem 80 bodů, nyní budete rádi za 50. Zvládnete více? Tak to opravdu zažíváte Nová dobrodružství!


+ vybalancovaný nový herní plán

+ více způsobů zisku bodů

+ hra je více orientovaná na boj s netvorem (a o to hlavně jde, že?)

+ vyšší variabilita snížením bodových zisků z předmětů, diamantů a přisluhovačů

+ nové schopnosti hrdinů

– náročnější na přemýšlení

– spíše trestá za chyby, než odměňuje za správná rozhodnutí

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Vybíráme z Bazaru

Shuffle Heroes ENG od 1 kč
Shuffle Heroes ENG od 1 kč
Akt. cena: 1 Kč
Končí za: 4 dny

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas