Vesnička není jenom kostel…

Autor: sasa | 25.2.2024 | 6

V roce 2023 vydaly Rexhry v české lokalizaci hru Vesnička: hra o budování osady (v originále Hamlet: The Village Building Game). Jak už název napovídá, v této kompetitivní hře hráči společně staví z malé vesničky město obsahující i kostel. Právě dostavění kostela spouští konec hry. Hráči získávají body za mnoho činností od dodávek do kostela, přes stavbu jednotlivých budov, dosahování milníků, až po zpracování surovin.

Vesnička je určena pro 1–4 hráče od 10 let. Jedna partie by podle údajů na krabici měla zabrat 25 minut na hráče. Nám se podařilo docílit průměrného času cca 30 minut na hráče. Co se týká doporučené věkové hranice, myslím že zhruba odpovídá 10 letům. Hra vyžaduje jistou dávku logického uvažování a je ji dle mého názoru možno zařadit mezi hry, které si zahrají zkušenější hráči, či rodiny se zkušenějšími dětskými hráči. Hra v sobě kombinuje worker placement, práci se surovinami a tvorbu modulárního plánu.

 

Co lze nalézt uvnitř krabice

Po otevření krabice vás překvapí, že v ní není žádný insert. Důvod je jednoduchý – musíte si jej nejprve vylámat a sami sestavit.

Privátní: insert.jpg
Obsah krabice s již sestaveným insertem

 

Uvnitř pevné krabice naleznete dřevěné žetony (zpracované suroviny, disky hráčů, vlajky, figurky vesničanů a oslů, cesty, kostičky základních surovin – dřevo, kámen, obilí), kartonové žetony (žeton začínajícího hráče, zlaťáky, části kostela, dílky milníků a ocenění, dílky prodejů na tržišti, dílky budov), bodovací desku a plátěný pytlík.

 

Privátní: komponenty hrace.jpg
Komponenty hráče

 

Na počátku byla malá vesnička

Na začátku hry tvoří vaši vesničku rozestavěný kostel, 3 výrobní budovy, tržiště a rychta. K dispozici máte jednoho svého vesničana, 1 osla a drobnou hotovost. Jak se s postupem času vesnice začne rozrůstat o další budovy, stejně tak se bude navyšovat i počet vašich vesničanů a oslů.

Bez oslů nejste schopni dostat potřebné suroviny na místo stavby ani do zpracovatelské budovy. Vaši osli musí tvořit nepřerušovanou cestu z dílku sousedícího se zdrojem surovin na dílek sousedící s vaším vesničanem vykonávajícím akci, která vyžaduje suroviny. Vesničané vám umožňují využívat schopnosti budov, popřípadě stavět nové budovy a cesty.

 

Privátní: dilky.jpg
Počáteční rozestavení

 

Z vesničky městem

Jak se z vesničky stane město? Vždy, když jste na tahu můžete v libovolném pořadí posunout o jeden dílek libovolný počet vašich oslů a aktivovat vaše vesničany. Každý vesničan může provést jednu ze tří možných akcí:

  • Při aktivaci budovy hráč přesune po cestě jednoho svého aktivního vesničana na budovu, kterou chce aktivovat. Výrobní budovy umožní doplnit zásobu dané základní suroviny na maximum a hráč obdrží 2 zlaťáky. Zpracovatelské budovy vytvoří zpracované suroviny z těch základních. V případě, že vlastníte i příslušný milník, namísto zpracovaných surovin vyrobíte suroviny kvalitní. Na tržišti můžete buď zakoupit suroviny, a to dokonce i bez vesničana, nebo s pomocí vesničana suroviny prodat, a splnit tak jeden z dílků prodejů – za ty obdržíte vítězné body a zlaťáky. Na rychtě si můžete zakoupit nový dílek, kterým později můžete rozšířit vesnici, popřípadě najmout si další vesničany a osly. Do kostela je nutné dodat předepsaný počet surovin nebo mincí, čímž postavíte jednu z jeho částí. Tím získáte i vítězné body.

  • Druhou akcí, kterou mohou vykonat vaši vesničané, je postavení nové budovy neboli dílku. V rámci této akce připojíte k vesnici dílek budovy, který jste dříve získali na rychtě. Jedinou podmínkou je, že u jednotlivých dílků na sebe musí navazovat cesty. Je dobré, pokud navazují lesy na lesy a hory na hory, ale pro připojení dílku to není podmínkou. Na stavbu dílku je nutné opět dopravit s pomocí svých oslů příslušné suroviny. Zvláštním typem budov jsou památky, které vám přinesou body na konci hry. Po postavení zpracovatelské budovy přidáte do hry další budovy. Od začátku hry nejsou ve hře všechny dílky, ale přibývají postupně (losováním z pytlíku při doplňování nabídky) s tím, jak jsou jednotlivé dílky umisťovány do vesnice. Zde je třeba vyzdvihnout snahu autorů nepoužívat klasické hexy nebo čtverce – dílky mají roztodivné tvary.

  • Poslední akcí je stavba cest. Abyste mohli aktivovat budovu nebo si na konci hry započítali body za památku, musí být napojena na síť cest. Ty jsou většinou předtištěny na dílcích, ale někdy dva sousedící dílky nejsou spojeny předtištěnou cestou a je nutné ji postavit. Cesty je možné stavět pouze mezi dílky spojenými navzájem (tedy po dané hraně) horami nebo lesy. Zároveň na konci hry bodujete svou nejdelší cestu a k tomu je nutné, aby se na ní nacházela alespoň jedna vámi vybudovaná cesta.

 

Komunismus ve vesnici?

Velmi zajímavou mechanikou celé hry je, že zdroje jsou společné: i když danou surovinu vyprodukujete vy, může ji využít kterýkoli hráč. Pokud se jedná o vaši zpracovanou surovinu, obdržíte za to odměnu v podobě vítězných bodů a zlaťáků. V případě, že to byla vaše kvalitní surovina, obdržíte tuto odměnu ve dvojnásobné výši.

Během hry můžete získat tzv. milníky a to vždy, když dosáhnete něčeho jako první. Například když postavíte jako první cestu nebo mlýn. Některé milníky vám dají vítězné body, některé vám umožní produkovat kvalitní suroviny.

Na konci hry navíc hráči obdrží různá ocenění, jako je například nejvíce dodávek do kostela nebo nejvíce získaných dílků prodeje na tržišti, a to vždy pro nejlepšího hráče v dané kategorii.

 

Naše malebná vesnička

Po grafické stránce je vesnička velmi malebná… možná až moc. Obrázky mi přijdou titěrné a ikonky jsou nevýrazné a snesly by větší velikost. Počítadlo bodů mi přijde jako z jiné hry – na rozdíl od dílků je příliš strohé. A s ohledem na to, že počet bodů většinou přesáhne stovku, mi zde chybí označení přesažení této hranice.

 

Privátní: pocitadlobodu.jpg
Počítadlo bodů

 

Co se pravidel týká, chvilku mi trvalo se jimi prokousat, neboť nejsou při čtení úplně intuitivní. Pokud se jimi ale prokoušete, hra je již potom v celku pravidlově jednoduchá a odsýpá. 

Ohledně počtu hráčů – za mě jsou optimální počet dva, maximálně tři hráči. Při hře jednoho hráče je k dispozici automa zvaná Botrik. Pravidla pro automu mají vlastní sešit pravidel. Obsluha Botrika je velmi komplikovaná – pro každého Botrikova vesničana musíte nejprve vyhodnotit dle priorit, kterou akci může vykonat. Když už se doberete správné akce, následuje další algoritmus, jak danou akci provést. Botrik se navíc občas chová nelogicky. Ve čtyřech hráčích pak hra trvá cca 2 hodiny a jsou zde, hlavně v pozdějších tazích, velmi dlouhé prostoje mezi tahy.

Výtku mám i k žetonům milníků, kdy na některých je zavádějící popis. Například milník „tesař“, uvádí, že ho získá hráč za první vyrobené prkno. Podle pravidel ho však získá, jakmile postaví pilu, ne až po vyrobení prken v ní.

Za až velmi silnou pokládám památku Stáje, která dává 2 body za každého z oslů. Pokud máte všech 6 oslů, obdržíte 12 bodů, což žádná jiná budova neposkytne a šest oslů většinou hráč během hry získá.

 

 

Účet za budování

Vesnička na stole vypadá nádherně, barevně, což je bohužel trochu na úkor přehlednosti a hratelnosti. Přináší však některé zajímavé mechaniky, které stojí za vyzkoušení. Jedná se hlavně o sdílení zdrojů na herním plánu a postupné přidávání nových dílků do hry. Pokud hledáte rodinnou ekonomickou hru, u které ale musíte přemýšlet, jak nejlépe optimalizovat svůj tah, je Vesnička hrou pro vás.  

 
  • herní mechanika sdílení zdrojů
  • postupné přidávání dílků
  • různé tvary dílků
  • malý podíl náhody
  • malé ikony
  • přílišná barevnost dílků
  • nejasné formulace na milnících
  • velmi složitá sólo varianta

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Vybíráme z Bazaru

Tainted Grail: Monsters of Avalon – Past and Futur
Tainted Grail: Monsters of Avalon – Past and Futur
Akt. cena: 2000 Kč
Končí za: 4 dny

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas