Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Autor: Infidus | 21.3.2024 | 2
Mezihvězdné expedice daly objevit nové galaxii, která překypuje surovinami a artefakty. Jednotlivé civilizace se vydávají vstříc novým objevům, čímž ale způsobují nárůst nedůvěry a agrese mezi sebou navzájem. Je důležité vytvořit tu správnou galaktickou alianci a stát se největší a nejlepší říší v této nově objevené galaxii.
Ve hře Galaktické aliance se ujmete několika frakcí, díky nimž vytvoříte spojenectví a budete využívat jejich síly a financí, adaptabilních vlastností, nebo jednoduše zneužijete jejich schopnosti či vědecké znalosti. Jedná se o hru pro 1–4 hráče a jedna partie vám zabere okolo 45 minut.
Galaktické aliance se prezentují jako plnohodnotná 4X strategie v „kapesním balení“, ale je tomu skutečně tak?
Na začátku hry dostane každý hráč do ruky 7 karet frakcí, ze kterých si vybere jednu počáteční. Obdrží bonusy na ní vyobrazené a dále využívá její vlastnosti po zbytek hry.
Hra probíhá v rámci pěti kol. Na začátku každého kola spustíte produkci, dostanete kredity a snížíte ukazatel produkce. Dále se spustí všechny schopnosti, které mají u sebe symbol produkční fáze.
Poté se hráči střídají v odehrávání tahů: v každém svém tahu hráč zahraje jednu z 9 možných akcí položením kostičky na pole dané akce (nebo dotčené komponenty) a může k tomu zahrát jednu z frakčních karet, které jsou rozdány nebo vydraftovány na začátku partie. Pokud nebudou akční kostičky navráceny zaplněním obchodu (popsáno níže), budou všichni začínat kolo se třemi kostkami akcí (a v kole tedy budete mít k dispozici tři tahy). Za jednotlivé akce budete kromě kostiček akcí utrácet suroviny, které zde jsou kredity neboli peníze, objevy (neboli „vědu“) a vliv.
Na výběr máte z těchto akcí:
V rámci každé z akcí můžete zahrát i kartu frakce z ruky a to různým způsobem:
Poté, co všichni hráči pasují, se přesouváme do…
Fáze války:
Všichni hráči si porovnají velikost svých… lodí, respektive jejich počet. A hráč, který má nejvíce křižníků, vyhrává titul Vládce. Vzrušující. Hráči pak dostanou odměnu (v kreditech a prestiži) podle celkového pořadí. A pokud se Vládcem stal právě jeden hráč, může jednu svou loď přidělit na některou planetu v dosahu a o tu již nikdy nepřijde. Výhoda je, že může takto obsadit i planetu jiného hráče, pokud ji ten nemá chráněnou. Aby byla planeta chráněná, musí mít hráč alespoň tolik nepřidělených lodí jako planet. Dále může být planeta chráněná třeba technologií nebo již umístěnou lodí. V případě shody pak rozhoduje vyšší síla.
Na konci této fáze si pak hráči ponechají tolik lodí, kolik mají síly, ostatní lodě musí odhodit.
Na konci hry se sečtou body následovně:
Obodovány jsou také hlavní ideologie, což může být například „1 VB za každou pokročilou technologii“ nebo „1 VB za každé 4 body prestiže“. Hráč s nejvyšším počtem VB se stává neochvějným vládcem nové galaxie a ostatní jsou odsouzeni k otroctví.
Ve hře najdete všemožné žetony, ukazatele a kostky. Základní ukazatele akcí jsou obyčejné plastové kostičky, které můžete koupit v prodejně dílků na prototypy her. Stejně tak dřevěná kolečka produkce a kreditů kvalitou nijak zvlášť neoplývají, ale není to nic, co by vás mělo rušit. Plastové lodě jsou „ok“. Opět není to nic, čím byste se kochali, ale k poměru cena/výkon hry jsou modely v pořádku. Ostatní žetony vlivů, objevů, průzkumu, planet a další jsou klasický karton.
Grafika téhle hry vypadá jak z 90. let. Nevím, jestli je to záměr a hra chce schválně působit retro nebo si autoři mysleli, že je to takto pěkné. Za mě tedy rozhodně není. Jednotlivé kartičky vypadají, jak kdyby byly designované na Fiverru filipínským studentem za 5 dolarů a k nové hře se to za mě vůbec nehodí; pohled na hru zkrátka a jednoduše není vůbec hezký. Rozložená hra na stole pak vypadá velmi lacině a spíše jako prototyp.
Karty systémů působí podobným dojmem. Chápu, že chtěli narvat co nejvíce obsahu do malé krabičky, ale tenký papír, který tvoří mapu 4X strategie, zkrátka nepůsobí absolutně na úrovní. Žetony pořadí hráčů také nejsou na první dojem zrovna dobře čitelné, ale to už je detail.
Co se mi na hře líbí, je design jednotlivých ras jako takových. To je asi jediný povedený umělecký zásah do této hry.
Navzdory tomu, jak je hra ošklivá, je vše hezky čitelné a přehledné. Jak na kartě frakcí, tak na kartách akcí a dalších. Jednotlivé symboly – ač nejsou moc intuitivní a na první dobrou vám nedojde, že hvězda je objev nebo že čtvereček je vliv – se vám rychle vryjí do paměti a při druhé či třetí hře už nebudete muset dohledávat, co který symbol znamená.
Galaktické aliance se prezentují jako 4X strategie, tak si pojďme projít jednotlivá X.
Tedy když si to shrneme – nikoho nejde vyřadit ze hry, ale myslím, že jako „eXterminate“ se u 4X her bere obecně možnost konfliktu a šance někoho porazit v boji. To zde fakticky nenajdete. Rozšiřování po mapě zde v určité formě je, využití zdrojů také a průzkum je takový polovičatý. Jedná se tedy spíš o takovou „2,37X“ hru.
Celkově se jedná o takový extrakt 4X zážitku – jako když si uděláte čaj, necháte pytlík 5 minut louhovat, pak ho fláknete do dalšího hrnečku a ten zalijete. Výsledek bude podobný jako Galaktické aliance.
Nemůžu o této hře říci, že je špatná, to ne, ale není to žádný silný zážitek. Nedochází zde k tomu, co na 4X strategiích miluji, a to je napětí, že mi někdo něco zabere, že mě porazí v boji, že získá technologii dřív než já. Zde hrou tak nějak proplujete a na konci si spočtete body. Jelikož v ní prakticky není žádný konflikt, technologie má každý svoje, obsazení planety nikoho jiného nebolí, tak i celkový pocit po dohrání je takový vlažný.
Vměstnat zážitek 4X hry do 45 minut možná lze, zde se to ale úplně nepovedlo. Ke hře se pravděpodobně ještě někdy vrátím, protože se jedná o průměrný skoro až filler, a pokud budeme mít k dispozici 1 hodinu a hru někdo navrhne, asi bych neřekl ne. Zároveň mě ale napadá spousta lepších a zábavnějších her, které lze do tohoto časového okénka vměstnat.
Jelikož jsou 4X strategie prakticky můj nejoblíbenější žánr a hry jako Eclipse, TI4, Fractal nebo i „skoro-4X“ Voidfall patří mezi mé TOP hry, doufal jsem, že mini verze takovýchto sci-fi her dosáhnou alespoň částečně podobného pocitu při hraní. Ale jak jsem zmiňoval, nic takového se nedostavilo a Galaktické aliance tak zařazuji mezi průměrné hry.
Naopak plusy hry jsou určitě vysoká znovuhratelnost díky různým kombinacím frakcí a právě krátká herní doba. Hru jsem netestoval v sólu, takže nedokážu posoudit, ale prý v tomto režimu funguje dobře. Za mě je nejlepší ve 3–4 hráčích, aby zde byla alespoň částečná iluze nějaké rivality.
Hru bych vzhledem k jednoduchým pravidlům a krátké herní době doporučil jako vstupní hru do sci-fi žánrů.
Za mě vzhledem k ceně a velikosti to je rozhodně povedená hra, bavila mě, dokonce i sólo (v různých režimech). Ty rozličné frakce jsou na tom nejlepší, nejhorší naopak to množství ikon a jistá nepřehlednost na samém začátku, než to člověk párkrát otočí.
_____________________________________________
· od ledna 2024 admin sekce Novinky
· mám deskoherní IG kanál www.instagram.com/solo_boardgaming
Hráli jsme ve čtyřech. Nemám zkušenosti s velkými 4X, takže jestli hlásá nebo nehlásá 4X je mi jedno :-) Souhlasím se zpracováním, když jsme to vybalili, přišlo mi to jako prototyp. Ale herně je to hezké. Líbí se mi, jak si musíš vybrat, jak kartu zahraješ. Podaří se i vytvořit menší kombo.
Trošku slabší byla motivace pro kolonizaci planet, resp. pro jejich bránění - hráč tam jde, aby získal daný zdroj a tím to hasne, takže pak mi bylo celkem jedno, že mi ji někdo sebere - aspoň díky tomu budu mít příští kolonizace zase zadarmo. Lodě je vhodnější “pálit” na ten Průzkum.
Celkově si to velmi rád zahraji znova.
Jasně, proto taky píšu, že ta hra je vhodná jako vstupní. Když člověk jezdí na kole a sedne si do Octávky, tak je to super, ale když přesednete do Octávky z Ferrari, tak ty dojmy budou vlažné. My ve skupině pravidelně hrajeme velké 4X strategie, takže tohle pro nás všechno bylo takové “meh”. Samozřejmě,že jsem od toho nečekal podobný zážitek jako z Eclipsu, ale celkově ta hra nenabízí žádné napětí a tenzi. Je to příjemná vstupní scifi hra.
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Hobit: Neočekávaná cesta - Hra k filmu
Akt. cena: 180 Kč
Končí za: 6 dnů