Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Autor: martinsun | 2.12.2022 | 17
Lazaxové jsou minulostí. Zapomenutou vzpomínkou. A nyní dříve porobené rasy začínají růst, vzkvétat. Budují si vlastní říše, obchodují, bojují. Která z nich bude tou nejúspěšnější z celé galaxie?
Ve hře Twilight Inscription hráči hrají za jednotlivé rasy (frakce) a snaží se co nejlépe využít silné stránky své rasy a svůj strategický um, aby získali co největší vliv v galaxii. Podíváte se do světa Twilight Impéria, budete hrát s rasami, které důvěrně znáte. Hru hrajete v 5 fázích, ve kterých se odkrývají události a budují se říše. Vítězem se stává ten hráč, který má na konci hry nejvíce bodů.
Každý hráč dostane čtyři herní archy (oblasti): Navigace, Expanze, Průmysl a Válečnictví. Ty mají jednu stranu stejnou pro všechny hráče a druhou unikátní, takže zajištují rozmanitost hry.
Následně si hráči zvolí frakce, připraví doprostřed stolu arch Mecatol Rexu a namíchají balíček událostí. Ty jsou číslovány od I do V, a i když v jednotlivých fázích budou otočeny vždy totožné karty, jejich pořadí je pokaždé namíchané náhodně.
Na závěr se náhodně vybere jeden cíl (ze tří možných) pro každou oblast a hra může začít.
Kolo vždy začíná otočením karty události.
Každý hráč zvolí svůj aktivní arch pro dané kolo. Následně spotřebuje zdroje, které poskytuje právě otočená karta události.
Poté mluvčí hodí všemi kostkami a hráči začnou na aktivním archu spotřebovávat právě hozené zdroje.
Na desce jsou ikony přínosů – cílem hráče je získat zvolené přínosy. Dle daného typu je přínos buď spotřebován okamžitě(tečkovaný okraj) nebo čeká na použití v dalších kolech (čárkovaný okraj).
Každý arch se hraje jinak a obsahuje legendu, jak se dají jednotlivé zdroje spotřebovávat:
Ve hře jsou 4 druhy událostí:
Kdo první obsadí Mecatol Rex na svém archu Navigace, získává nejvíce bodů za jeho obsazení a hlasy pro Agendu. Všichni ostatní hráči, kteří ho obsadí později, mohou také bodovat, ale bodů již obdrží méně.
Každý arch má dvě unikátní technologie, které je možné odemknout, a to buď pomocí zdrojů nebo pomocí spotřebování speciálního přínosu. Odemčená technologie se pak spustí vždy, když je daný arch aktivní.
Na archu Navigace je možné zabrat systémy s relikviemi. Hráč si pak náhodně vybere jednu kartu z balíčku relikvií, ihned získá vítězné body a schopnost získané karty může zahrát později ve hře.
Kromě černých kostek jsou ve hře i barevné kostky zaměření. Aby bylo možné je použít, je nutné je nejdřív na daném archu odemknout. Odemčení se opět odehrává pomocí speciálního přínosu s kostkou v dané barvě.
Každá z ras má svou speciální schopnost, která se spouští při zabrání přínosu s tímto symbolem. Zároveň má pasivní schopnost, kterou používá při předem popsané události (např. při hlasování v radě nebo při události Výroba).
Ve hře jsou vždy 4 cíle pro každou oblast (arch). Hráč kterému se podaří daný cíl splnit, si na arch zapíše daný počet vítězných bodů a pak kartu cíle otočí. Všichni další hráči, kteří ten stejný cíl splní v jakémkoliv následujícím kole, získávají již bodů méně.
Hra končí v okamžiku, kdy je otočena karta z poslední (V.) fáze s názvem Trůn k převzetí. Následuje závěrečná válka a poté se spočtou všechny body na všech arších, které hráč má. Vítězem je ten hráč, který má po sečtení nejvíce vítězných bodů.
Pravidla jsou velmi přehledně zpracována a dá se v nich velmi dobře orientovat. Tedy ale až potom, co hru pochopíte. Na začátku se připravte na to, že vám spousta věcí nebude jasná. Ale když nad tím budete později přemýšlet, budete se divit, co vám vlastně nebylo jasné. Pravidel je pár, pořád se opakují a velmi rychle se nám dostala pod kůži.
Oceňuji, že ve hře najdete také kratší pravidla, která vás naučí hru přímo při jejím hraní. Dovedu si představit, že pak do ní lépe a snadněji proniknete. My jsme tuhle možnost bohužel nevyužili, takže vám nemohu říci jak dobře funguje. ;-)
Za mě jednička. Je zde vše, co znám z velkého bratra – Twilight Imperia. Rasy, tak jak je známe – s obrázkem i s flavour textem. Události opět mají obrázek a karty jsou přehledné. stejně tak i archy jednotlivých oblastí; i když u nich potřebujete trochu času, než se v nich vyznáte s patřičnou lehkostí.
Za mě rozhodně vyzdvihuji i legendu, která je přímo na jednotlivých arších a nemusíte pak použití symbolů hledat jinde v pravidlech nebo na lama kartách.
Při pohledu na krabici, která ležela na stole, jsem si všiml, že z víka vystupují jednotky, lodě a kostky. To je prostě detail, který mě dokáže mile potěšit.
Oceňuji, že překlad je v souladu s Twilight Impériem. Bavil jsem se přímo s překladatelem a jde vidět, že se překladu věnoval s patřičnou pílí. Našel jsem sice pár drobných překlepů, které by vychytaly další oči korektora, ale nechci to nijak víc hodnotit. Protože jak sám pan překladatel slíbil, má jej připraveného pro další projekty.
V průběhu hry jsme objevili pár nesrovnalostí, o kterých jsem si myslel, že vznikly díky překladu. Bohužel už i v originále jsou to věci, které nejsou úplně jasné.
První věcí, kterou jsme museli hledat na BGG, byla relikvie Slzy Proroka. Mluví se zde o placení, a přitom se tento pojem ve hře nevyskytuje. Chvíli trvalo, než jsme přišli na to, že říká, že prostě můžete spotřebovat jeden speciální přínos na daném archu (třeba k odemčení technologií nebo nových jednotek).
Druhou věcí je cíl Merkantilista – ten mluví o zabrání sousedících soustav s přínosy. Na první pohled to vypadá, že se to týká soustav sousedících s Mecatol Rexem. Bohužel to tak není a jedná se o přínosy, které se vztahují k sousedům (pro události Války). Což daný úkol dělá o dost těžším na splnění.
Jakmile jsme se na začátku prokousali pravidly, hra začala pomalu ale jistě nabírat obrátky. Faktem je, že jsme se na začátku radili a bavili se o tom, jaký tah by byl vhodnější a proč.
Postupně jsme pronikli do herních mechanik a nebylo co řešit.
Drobný zádrhel nastal, když jsme se dostali do situace, kdy jsme měli něco natrvalo škrtnout. Zde jsme si museli uvědomit, že škrtnout znamená natrvalo vyřadit z dané hry. Takže žádný přínos, ke kterému jsme zrovna směřovali (zejména na planetách).
První hra skončila i tak velmi těšně a všichni jsme se těšili na další hry.
Se znalostí pravidel a zkušeností z předchozích odehraných her je hra docela svižná. Naučili jsme se dokonce nedívat se na archy sousedů. To je jedno z pravidel, které zaměřuje hru na vlastní archy a ne na to, co dělá soused. V pravidlech se výslovně uvádí, že v průběhu zakreslování se nesmím dívat na to, jak je na tom soused a podle toho reagovat.
Teprve v pozdějších hrách jsme se více naučili využívat svou frakci a rozvíjet ty archy, které podporuje.
Základem každé hry se stalo co nejrychlejší odemčení kostek zaměření na těch arších, které nás nejrychleji posouvaly dál.
Smiřte se s tím, že tahle hra není o interakci se spoluhráči. Ta nastává jedině při plnění cílů – snažíte se být aspoň u některého cíle první. Nebo pak při Válčení, když porovnáváte sílu své flotily s daným sousedem. Porovnáním síly však veškerá interakce končí.
Hra obsahuje Automu, která je velmi dobře a jednoduše zpracována: pomocí kostek, kterými házíte na začátku každého kola, vám obsazuje jednotlivé cíle a získává na vojenské i hlasovací síle. Bavilo mě, jak umí být tvrdá. V súlu jsme dohrával jednu hru i za méně než 60 minut.
Hru Twilight Inscription můžu doporučit všem milovníkům roll & write her. Jedná se o komplexní hru, ve které existuje spousta cest k vítězství a je jen na vás, kterou protentokrát vyzkoušíte. Poznávacím znamením, že se vám bude hra líbit je, pokud máte opravdu rádi Hadrianův val. Pokud ale hledáte hru, do které rychle vklouznete a není moc komplexní, hledejte jinde, třeba takové Stezky Tukanů by mohly být ty pravé. Stejně tak pokud hledáte větší interakci se spoluhráči, zde bych volil třeba Kartografy.
Závěrem rozhodně hra, která stojí za to. A já si jdu zahrát další partii s další rasou – na výběr jich mám 24.
Oceňujem veľmi peknú štruktúru a obsahovú plnosť recenzie ;).
Supr recenze, uplne me to nalakalo :)
Krásná práce, Marťas :)
--------------------------------------------------------------
Magic: the Gathering veterán, deskogeek a deskoherní překladatel
Skvělá recenze a téměř se vším souhlasím. Ta hra se dost povedla.
____________________________________________________
Natáčím deskoherní videa na Youtube na kanále Bartyx Gaming!
Díky za slova chvály ;-) Potěšily mě :-)
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Agricola revised edition ENG
Akt. cena: 900 Kč
Končí za: 3 dny