Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Autor: Miner | 4.5.2021 | 21
Rozhodl jsem se, že zkusím publikovat pravidelné kratší články o (většinou) novinkách, které mě ve světě deskovek zaujaly. Zatím nevím jaký bude interval, formát, ani jestli mi to vydrží, takže pro začátek zůstanu u toho, že budou vycházet v úterý, proto jméno Úterník.
Cílem není žádný vyčerpávající seznam novinek nebo přehled všeho, co je na KS. Spíš to bude směs věcí, které mě zaujaly.
Rainer Knizia je pravděpodobně jedním z nejznámějších a také nejplodnějších autorů, jeho profil na BGG obsahuje úctyhodných 628 her, mezi kterými najdeme klasiky žánru jako Euphrat & Tigris, Modern Art, Ztracená města a další. Při takovém množství her je jasné, že to nebudou vše hity. Navíc spousty Rainerových her jsou malé rychlé hry typu LAMA nebo Černá ovce. Postupem času jeho jméno začalo být spíš symbolem kvantity než kvality. Ale to se teď dost možná mění, v posledních letech začal opět publikovat náročnější hry, často jako variace nebo vylepšení svých starších designů. Hry jako Yellow and Yangtze, Babylonia nebo podle mě nedoceněná Modrá laguna, působí jako návrat k tomu nejlepšímu co Knizia vytvořil. Nečekejte žádné komplexní multiplayer solitérní hry s tunou komponentů a hlavolamem mechanismů. Poznavacím znamením Kniziiových her jsou jednoduchá pravidla, úsporné komponenty a téma mělké jak prezidentský projev, tuto strohost pak kompenzuje hráčská interakce, která často bývá hnacím motorem celé hry, a precizní vyváženost.
A jak to vypadá, Rainer Knizia hodlá pokračovat v nastoleném trendu a v roce 2021 se můžeme těšit na minimálně dvě velké hry z jeho dílny.
První je kooperativní hra The Siege of Runedar, ve které hráči představují trpasličí obránce, kteří musí odrazit útok skřetů na pevnost Runedar, která stráží zlatý důl, ve kterém znovuobjevili zlato. Hra má kombinovat deck, pool a bag building, tj. stavbu či správu balíčku, pytlíku žetonů a zásoby.
Druhou velkou hrou je pak Witchstone, kompetitivní hra pro 2–4 hráče, kde si hráči budou přikládat dílky do svého kotle a díky tomu posilovat své akce na herním plánu. Na hře se spolupodíli Martino Chiacchiera, který za sebou má například Mystheu nebo Icaion. Tak doufám, že nastolený vzestupný trend Rainer Knizia udrží a jeho hry zase začnou být zárukou kvalitní zábavy i pro náročnější hráče.
Ve hře My Father's Work (Dílo mého otce) se ujímáte svého dědictví a na odlehlém hradě pokračujete v práci svého otce, který nebyl míň než šílený génius. Hra je další variací (Abomination) na hororové téma, ve kterém šílený vědec provádí (většinou) nelegální a neetické experimenty. Autorem je T. C. Petty III, pro kterého to není prvotina, ale žádnou z jeho uvedených her neznám. Hra využívá mechanismus umísťování dělníků, přičemž ti jsou tematicky rozlišení a mají různé výhody a nevýhody. Například svou snoubenku můžete bez obav vyslat na nákupy do města, ale když jí pošlete do sklepa pro materiál, čti části lidských těl, tak je sice přinese, ale je to naposledy co jí uvidíte, protože následně od vás uteče. Celá hra pokrývá tři generace potomků, přičemž jen část toho, co hráč vybuduje se přenáší z generace do další. Hra obsahuje různé scénáře, které by měly být znovuhratelné a podle výsledku se samotná hra vyvíjí, ale co jsem pochopil, nejde o nezvratné změny, jak jsme zvyklí u „legacy“ her, ale spíš dočasné změny v rámci jedné série her. Součástí hry je aplikace, do které hráči zadávají své příběhové volby a aplikace pak funguje jako gamebook. Hra mě zaujala zejména svým vizuálem, tak doufejme, že bude aspoň tak dobrá, jak dobře vypadá.
Stránky kampaně My Father's Work na Kickstarteru
Nejnovější hra Matta Eklunda (spoluautor her ze série Pax a syn zakladatele této série Phila Eklunda) a společnosti Ion Game Design nás zavede na vesmírnou stanici, kde nikdy nefungovalo vše přesně podle předpisů, a to ani když bylo dobře a teď dobře rozhodně není. Stanice nabrala kolizní kurz k planetě a přichází chvíle, kdy se každý musí postarat sám o sebe, případně se nejdřív postarat o to, aby se jiní o sebe postarat nemohli, než se postará sám o sebe.
Ve Stationfallu můžete skrytě představovat různé členy posádky a obyvatele vesmírné stanice a další entity, a to od konvenčních postav jako je kapitán, první důstojník nebo doktor či údržbář, až po astro-šimpanze, počítačový virus nebo čerstvě rozmrznutý testovací subjekt. Různé entity mají různé cíle, kromě záchrany, o kterou usilují všichni, má každá postava své specifické cíle, za které na konci hry dostane body. Ve hře je vždy více entit než hráčů, takže hráči zpočátku netuší, která entita představuje NPC a za kterou se skrývá nějaký hráč. Hráči mohou ve hře ve svém kole ovládat jakoukoliv entitu na palubě a provádět s ní různé akce, tj. klidně můžete hrát s postavami, které ve skutečnosti jsou entitou jiného hráče a stejně tak mohou jiní hráči hrát vaší entitou, a to do chvíle, než se hráč rozhodne svou identitu odkrýt. Od té chvíle už jeho entitu nemohou ostatní ovládat, ale zase vědí, koho dotyčný představuje a co je jeho cílem a mohou mu, a nejspíš budou, bránit v dosažení cíle.
Stránky kampaně Stationfall na Kickstarteru
Poslední hra bude z trochu jiného soudku. Starforged je RPG hra Shawna Tomkina, která vychází ze systému Ironsworn, ale zatímco Ironsworn byl zaměřen na historické/fantasy prostředí, Starforged je jak název napovídá zaměřený na vesmír a sci-fi prostředí.
Hra mě zaujala hlavně tím, že je to RPG, ke kterému nepotřebujete game mastera (pána jeskyně) a jde hrát i sólo a přitom nejde o žádný extra komplikovaný systém a co se týká světa, je naprosto otevřený, může to být existující sci-fi svět jako např. Firefly, který byl velkou inspirací, nebo Star Wars či Star Trek nebo váš naprosto unikátní vymyšlený svět. Dokonce nemusíte mít vymyšlený žádný svět a vytvářet ho v průběhu hraní, což je ostatně princip, na kterém hra a vyprávění příběhu funguje. Ve hře si příběh vymýšlíte sami, pravidla vám jen pomáhají řešit zásadní a zvratové situace a posouvat příběh třeba i naprosto nečekaným směrem. Celý koncept se těžko popisuje, ale pokud by vás zaujala možnost hrát si sólo RPG, můžete se podívat na video o Ironsworn od Aleše z Joubcastu.
Stránky kampaně Ironsworn: Starforged na Kicksterteru
To je pro tentokrát všechno, pokud byste měli nějaký tip na zajímavou novinku, tak mi napište. Třeba mě zaujme a objeví se v příštím Úterníku.
Odkazy Yellow and Yangtze, Babylonia a Modrá laguna nějak nefungují, resp. vedou zpět na tento článek.
@PJ: opraveno, díky za upozornění.
-----------------
šéfredaktor novinek ZH; předseda KDH Pajdulák
Na ty nové “kniziovky” jsem zvědavá. My Father's Work je hodně atraktivní, nedivím se, že tolik vybrali. Je fajn, že je ten projekt “customs friendly” - snad tedy bez dalších nákladů spojených s proclením. Kvůli tomu jsem nedávno nepodpořila jednu hru, na kterou jsem se moc těšila (Harsh Shadows) - sice je levná, ale když se k tomu připočte poměrně vysoké poštovné, tak bych v přepočtu překročila 22 eur “úhrnné hodnoty” a platila ještě DPH (aspoň že nabízejí PnP verzi).
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Tainted Grail: Monsters of Avalon – Past and Futur
Akt. cena: 2000 Kč
Končí za: 4 dny