Trolí palec 2023: Výsledky kategorie Párty hra

Autor: Zeus | 17.3.2024 | 4

Pro nejlepší párty hry hlasovalo celkem 1182 z vás a rozdělili jste v součtu 3633 hlasů. Nejvíce z nich si s velkým odstupem uzmul Mozkožrout, který tedy v této kategorii poněkud vyčnívá tím, že je to hra pouze pro 2 hráče. Ale vzhledem k její zábavnosti bychom jí to nakonec odpustili a doporučíme ji na jakoukoli párty o dvou účastnících. Nebo na velkou (resp. běžnou?) párty doporučíme více kopií této hry?

Mimochodem po dlouhé době došlo k shodě v počtu bodů pro hry na 2. místě. Proto o pořadí rozhodl (dle pravidel) počet hlasů v nominačním kole, kde jich nasbíraly více Sázky, prosím!

Pořadí Hra Bodů Hlasujících
1 Mozkožrout 614 bodů 398 hlasujících
2 Sázky, prosím! 372 bodů 247 hlasujících
3 Příští stanice: Londýn 372 bodů 259 hlasujících
4 Pásovec 360 bodů 268 hlasujících
5 Drakiáda: Čas letí 306 bodů 235 hlasujících
6 Papírové moře 241 bodů 179 hlasujících
7 Lumpark 198 bodů 137 hlasujících
8 Marvel: Remix 174 bodů 120 hlasujících
9 Šestý smysl 173 bodů 124 hlasujících
10 Zombie Koťátka 153 bodů 112 hlasujících
11 Chlupatí zabijáci 133 bodů 94 hlasujících
12 Slon přes palubu 131 bodů 102 hlasujících
13 Challengers! – Vyzyvatelé 130 bodů 87 hlasujících
14 Co to čmáráš? Expres 99 bodů 74 hlasujících
15 Kostnice Sedlec 77 bodů 61 hlasujících
16 To (ne)chceš! 42 bodů 28 hlasujících
17 Dorty jsou vrženy 29 bodů 24 hlasujících
18 Číslo 29 bodů 23 hlasujících
Sdílet s přáteli:

Komentáře

Tak tento výsledek pro mě naprosto diskredituje tuto soutěž. Čistá dvojkovka je nejlepší party hra? Nic proti Mozkožroutovi (hra je to vážně prima), ale v principu to vůbec nedává smysl. 

A agrument, že je to zábava a dá se mít “párty ve dvou” nebo “koupit více kopií”? Takže mohl vyhrát sólový Vzdor, když koupíme více kopií a rozdáme je všem účastníkům párty? Nebo to příště jako hra na párty vyhrají šachy? 

Fakt směšné.

17.3.2024 19:31:08

@Falcon Star A co to brát trochu s nadhledem. Za mě si stojím za tím, že až na ten počet hráčů Mozkožrout splňuje to, co si pod pojmem párty hra já představuji.

A jen bych dodal, že u téhle kategorie máme vždy nejživelnější diskuse v adminském týmu mezi nominacemi a finálovým hlasováním. Jeden názor byl vyloučit vlastně vše kromě #Pásovec  a asi dalších 3 her (což by se na druhou stranu rovnalo zrušení kategorie :-), druhý byl, pojďme vyloučit to vyloženě nepárty a nechat to na hráčích.

Ale chápu, je to silně kontroverzní. Což mimochodem bylo u snad většiny vyhlášení této kategorie v předchozích ročnících.

BTW si současně myslím, že svou párty hru si zasloužíme i my introverti ;-)

17.3.2024 19:39:53 | Upraveno autorem (porovnej)

Asi bych na přes rok navrhl udělat novou kategorii Fillery a u party hry dal požadavek na hru v 6+ hráčích.

17.3.2024 20:19:32

@Zeus “Až na ten počet hráčů..” - takže touto logikou vážně může párty hru vyhrát třeba ten sólový Vzdor? Protože je to jinak skvělá hra, jen nesedí ten počet hráčů.  Vzdyť je to nejspíš nejpodstatnější ukazatel / definice té hry jako párty hra. Kdyby to alespoň šlo hrát ve více, jenže tohle je čistá dvojkovka.

A “brát to s nadhledem” není nikdy argument do diskuze, natož když je to naprosto nelogické. Tahle soutěž fakt nemá smysl. To jinak může rodinnou vyhrát třeba Rats of Wistar - co na tom, že je to dost heavy euro na dvě hodiny (ve čtyřech - rodinném počtu - možná i víc). Až na tu obtížnost je to o myškách, tak je to rodinné, ne? A tak by šlo pokračovat.

Já jsem taky introvert.. a přece i proto máme kategorii sólo, pro dva a další - tohle vážně nechápu. Anketu to podle mého názoru - se kterým se pochopitelně někdo nemusí ztotožnit, ale myslím si, že je přinejmenším opřený o rozumnou logiku - prostě naprosto znevažuje a je pro mě o ničem, pokud se nedrží alespoň takto elementárních pravidel. 

17.3.2024 22:23:30 | Upraveno autorem (porovnej)

@Falcon Star Je možné, že i na základě letošního výsledku, k nějakému zpřesnění kategorií dojde. Určitě neobhajuju, že Mozkožrout je jednoznačně párty hrou ve všech aspektech (na to téma jsem i něco říkal ve videu), ale zase stovky hráčů tuto hru jako párty vyneslo na první místo. A nepřijde mi vůbec korektní to zpochybˇnovat víc, než co jsem si dovolil ve videu. Osobně bych volil jinak, ale to je názor jednotlivce (a navíc se vždy hlasování zdržuji, protože se necítím být v pozicí, aby to bylo korektní, kdyždo výsledků vidím i průběžně).

17.3.2024 22:43:12

@Houp Díky za konstruktivní návrh, ono tímto směrem šla i trochu diskuse na konci nominací, jen mě se moc nechtělo jít cestou vyloučení půlky her nominovaných hráči. Přišlo mi to extrěmně proti myšlence nominací (nominujte si co chcete. my si nakonec stejně rozhodneme přípaďe úplně jinak :). Ale na příště určitě zvážíme trochu parametry kategorií objektivizovat (kde to aspoň trochu půjde - popravdě třeba mě osobně i #Neznámá planeta přijde na rodinku docela složitá, ale to je tím, že sám mám malé děti a letos rodinku beru tak max 6-8 let, za 2 roky to budu mít tak o 2 roky posunuté :).

17.3.2024 22:57:57

@Falcon Star  sice ani já nevidím Mozkožrouta jako párty hru, ale i tak jsem ji, alespoň ten 1 bodík dal, když už se obevil v nabídce po nominacích. A čistá dvojkovka to rozhodně není. Dá se krásně hrát ve 4 a stačí ti jen jedna krabice. Dokázal bych si to představit i v 6, ale k tomu jsem se ještě nedostal (tam už by to chtělo idealně rozšíření).

18.3.2024 00:02:47

Já bych spíše viděla problém ve vybírání více her v užším výběru. Myslím si, že už by tam měla být pouze jedna. Možná by si to lidé i lépe rozmysleli. Jak psal někdo nahoře - sice Mozkožrouta jako party hru nepovažuji, ale bod jsem mu dal (dodatek - protože ho znám). A pevně věřím, že tento nešvar se linul více kategoriemi.

Kdyby se v užším výběru omezil počet her, výsledky by byly daleko relevantnější. 

Jinak jsem absolutně v míru s tím, že byla vybrána hra, kterou bych jako party hru rozhodně nedala (a to Mozkozrouta miluju), ale mám problém s tím, že ta hra se nedá použít jako party hra. Respektive, když se na ty výsledky podívá někdo, kdo se v hrách až tak neorientuje, tak může být zmatený, možná až nemile překvapený. 

Argument, že se dá hrat dobře ve 4 neberu, protoze bez rozšíření je to čistý house rule a rozšíření k mozkozroutovi není ani mezi nominovanými. O absurdnosti koupě více krabic, aby se to dalo hrát na party, se snad ani nemusíme bavit. 

18.3.2024 07:34:22 | Upraveno autorem (porovnej)

@Zuuuzan slovo od slova, co jsem chtěl napsat i já. Jestli má kategorie něco znamenat a mít hodnotu pro lidi, co by se na jejím základě mohli rozhodovat o koupi, tak tohle fakt nejde. To opravdu ztrácí smysl a způsobuje i nedůvěru vůči ostatním kategoriím. 

A house rule či kupování více kopií je podle mě spíš diskvalifikační argument.

_______________________________________
Můj seznam her na prodej (pište SZ):
https://www.zatrolene-hry.cz/uzivatel/havelock-1536/seznam-her/na-prodej-3681/

18.3.2024 07:58:57

Zdá se, že některým hlasujícím je kategorie úplně ukradená a prostě hlasují pro svou oblíbenou hru, když už se tam nějak dostala. Tím podle mě trochu postrádá smysl mít různé kategorie. Neumím si představit, že by teď Planeta her na mozkožrouta dala samolepku “párty hra roku”.

18.3.2024 08:11:13

@Falcon Star Každý může samozřejmě mít různá měřítka, zkušenosti a schopnosti chápat pravidla leč já si třeba Rats of Wistar příští rok úplně klidně umím představit v rodinných hrách. Ve skutečnosti je ten mechanismus úplně jednoduchý rondel s 1 hlavní a 1 vedlejší akcí podobný např. Truhlaříkům. Maximálně se tam trochu vymýšlí jak zkombit karty, jinak hra kterou do 10 minut vysvětlím komukoli. Dost heavy euro myslím vypadá jinak. Jen tak mých 0,02 amerických dolarů.

18.3.2024 12:18:53 | Upraveno autorem (porovnej)

Já bych hru, kterou přirovnávám k Truhlarikum, určitě nedával do škatulky “rodinné”. 
Poučení - pro příští rok asi bude potřeba jasně definovat kritéria dane kategorie her. Souhlasím, že pro vyhranou rodinu s dětmi 13, 15 bude mít pojem rodinná hra diametrálně odlišné kriteria než pro rodinu s dětmi 8,10, kteří by si rádi zahráli něco o prázdninách s babičkou nehráčkou. 

Takhle to vidím i u party her - pokud někdo mívá party čistě ve dvou, tak Mozkozrout je naprosto správná volba. Ale jak psal někdo výše, nevím nevím, jestli by se Mozkozrout hodil do sekce “party hry” třeba v nějakých specialkach nebo knihkupectví. Super nápad je kategorie Filler, případně by mohla být kategorie Letni hra - hra na léto / cesty - toho stejně bývá od května do září všude plno.
 
Také bych popřemýšlel o tom, jestli opravdu je potřeba nominovat 3 hry, jestli by nestačily třeba jenom dvě. Vypovídající hodnotu by to mělo daleko vyšší. Teď je to fakt hlavně o marketingu a částečně i o tom, “co jsem si zkusil zahrát" nebo “nevím co tam mám dát, tak třeba tohle, když už to tam je".

18.3.2024 12:35:17 | Upraveno autorem (porovnej)

@Stoklik Eh … máte pravdu, s dovolením se poopravím. ;-)
Krysy z Wistaru jsou totiž dokonce ještě jednodušší než Truhlaříci. Ti mají na kole 7 různých základních akcí, zatímco Krysy de facto jen 4 (sběr zdrojů jedněch nebo druhých, braní karet, průzkum domu, oddělávání tiles jedněch nebo druhých).
A všechny tyto akce postavené na stejném principu určení síly podle počtu malejch myšek.
Subjektivně (to se prý teď musí říkat) mi tak nezbývá než dojít k názoru, že to zvládne pochopit a zahrát alespoň trochu bystré 10-11leté dítě. Což opět alespoň pro mě splňuje kandidaturu na rodinnou hru. :-)

Se zbytkem souhlas.

18.3.2024 16:32:05

@Zuuuzan Jednoduchou soustavou rovnic se z výsledků dá vypočítat, že 2 body #Mozkožroutovi dalo 216 hlasujících a 1 bod zbylých 182 hlasujících. I bez těch 182 bodů by měl 432 bodů, což stále stačí na první místo, a to jsem ani neodečetl jednobodové hlasy pro #Sázky, prosím! a #Příští stanice: Londýn. Takže ne, to by nejspíš nepomohlo.

Ta potíž (pokud to tedy vnímáte jako potíž a velká část hlasujících to tak evidentně nevnímá) je v nominačním kole. Party her (myslím tím jednoznačně přijímaných jako party) prostě nevychází tolik, aby naplnily 20 nominací. A my pak stojíme před rozhodnutím – ořežeme to tak, že místo 20 nominací pustíme třeba jen 12? Nebo budeme benevolentní? Zatím vítězí ta druhá možnost.

-----------------
předseda KDH Pajdulák

18.3.2024 19:21:13

Zaujímalo by ma, koľko hráčov nominovalo Mozgožrúta do kategórie Párty hra. Asi to nebude jeden človek, ale pravdepodobne viac ľudí.  

Kritizovať adminov, za to, že ju tam dali, nie je fér. Platí Vox-populi, hlas ľudu. 

 

19.3.2024 21:20:55

@Wolfsen  Loni party her podle seznamu na Hrajeme.cz vyšlo kolem 30 a to tam nejsou všechny. Tedy 20 míst by se asi naplnilo. Kvalitu nehodnotím, není to moje krevní skupina. Hlavní problém osobně vidím v tom, že spousta lidí ani neví, co do jaké kategorie patří a pamatovat si, které hra vyšla daný rok při tom množství her, co vyjde není snadné. Na spousty dobrých her z kraje roku se zapomene. Osobně se právě z důvodu, že nemám chuť něco lovit v hlavě nebo po webech se první části vůbec neúčastním. Bylo by tak složité pro předvýběr nahodit přes datové filtry k výběru hry, které do daného roku a kategorie patří? Informace jsou přece u každé hry uvedeny. Případně, pokud rok vydání neodpovídá českému, přihodit parametr Rok českého vydání? Argumenty pro Mozkožrouta v této kategorii neberu. Zatrolenky by si dle mého názoru měly zachovávat určitou úroveň kvality informací. Argumenty, které uvádíš, mi spíš přijdou jako výmluva, proč se nepohnout (technologicky) trochu dál. Pochopila bych odpověď: “Všechno chce svůj čas. Děláme to při práci. Všechno hned nejde.” Nebo bys mi doporučil Mozkožrouta jako party hru, kdybych se Tě zeptala jako nevelký hráč/neznalec, že jsem ji viděla v žebříčku jako super nejlepší párty hru? Na BGG ho v této kategorii také nějak nemohu najít. Jinak Mozkožrouta máme také rádi.  

19.3.2024 21:37:36

@Kirke777 Tak jsem se tedy do toho seznamu podíval a napočítal jsem pouze 22 her, které Hrajeme.cz označuje jako party hry. Z nich jen 15 splňuje podmínku nové hry (tj. dostatečně odlišné od předchozích verzí). Zbylých 8 jsou reedice nebo iterace starších titulů. Z těchto 15 pouze 4 získaly alespoň 2 nominační hlasy, což je absolutní minimum a spousta z těch 15 nezískala ani jeden hlas (to už se mi počítat nechce).

Přestože je seznam Hrajeme.cz hrubě neúplný a těch „echt“ party je víc (jen mezi těmi nominovanými jsem napočítal asi 12, u kterých jsem usoudil, že by nebudily žádné kontroverze), tak si troufám stát za svým. Holt to, že hra vyšla ještě neznamená, že jí někdo dá hlas…

Předpřipravený seznam odmítám z toho důvodu, že riziko opomenutí některé hry nebo její přísnější vyhodnocení (tzn. vyhodnotíme, že není party, přestože zjevně je) je vysoké. Proto to necháváme na našich uživatelích. Kontrolujeme pravidla, kontrolujeme i zařazení do kategorie a party hra je kategorie, kde typicky vyřazujeme nejvíc, ale jsme spíše benevolentní.

A otázka, jestli bych ti #Mozkožrouta doporučil jako party hru, je bezpředmětná. Toto není Wolfsenova pečeť kvality. Je to Trolí palec – hlasování uživatelů Zatrolených her. A 216 hlasujících ti ji jako party hru doporučuje velmi a 182 mírně. Z celkového počtu 1182 hlasujících. To je to sdělení Trolího palce.

(Btw, odpověď zní, ne nedoporučil, nehrál jsem ani jej ani žádnou z nominovaných her, takže ani ty bych nedporučil a v této kategorii jsem nehlasoval.)

-----------------
předseda KDH Pajdulák

20.3.2024 21:43:27

@Rasticek To číslo znám, ale nejsem si jistý, jestli chce @Zeus zveřejňovat počty nominací. Zopakuji proto to, co zaznělo ve videu – v nominačním kole nebyl na špičce. A troufnu si i přidat, že zároveň byl bezpečně „nad čarou“.

-----------------
předseda KDH Pajdulák

20.3.2024 21:46:04

@Wolfsen (reakce na Tvůj předchozí příspěvek z 18. března) A nedávalo by tedy smysl kategorii vymezit a pojmenovat jinak, třeba jako “malé hry”, kam by spadaly party hry, hry na cesty, fillery… Svým způsobem to tak i je, v podstatě celou dobu existence kategorie se v ní vysoko ní umisťují vedle třeba Trosečníků nebo Top 10 i hry jako Kabo, Zbodni salát, Milostný dopis a za sebe nevidím nic špatného na tom, že tyhle hry spolu soutěží v jedné kategorii, akorát její název tomu neodpovídá. 

20.3.2024 21:48:40 | Upraveno autorem (porovnej)

@Wolfsen Od státnic ze statistiky už mám sice nějaký pátek, ale tvoje interpretace trošku zaráží. Kde bereš jistotu, že tvůj “reprezentativní” vzorek mi hru opravdu doporučuje a že si podstatná část tvého vzorku nedělá z ankety pouze legraci? Tedy speciálně v tomto případě, když tam vidí dvojkovku. Správné definice a nastavení i jistota porozumění je základem pro vyvozování správných závěrů. S tou benevolencí, už se těším, až sólo hru vyhraje hra typu Smlouva s ďáblem nebo Ve stínu půlměsíce. Jako introvert zvládnu i to a určitě nebudu sama. Nebo Citrusy spadnou také mezi párty hry. Sednout si nás k nim může kolem stolu třeba deset, když je dostatečně velký. Aby z ankety nebyla nakonec sranketa (=sranda anketa). ;-)

20.3.2024 22:59:26

398 lidí hlasovalo pro #Mozkožrout. Co prostě akceptovat, že to tak dopadlo a tito lidé převážili o cca 150 lidí (když se bavíme o lidech a ne bodech, kde je rozdíl ještě markentnější) další hry v pořadí? 

A co mi teda vadí, že tu zaznívají různé hypotézy naznačující různé nekalé úmysly, když pro ně podle mého nikdo nemá žádný důkaz. Je to za mě dost silný projev nerespektu k názoru minimálně těch 398 lidí, kteří hlasovali pro vítěze hry. Já chápu, že další lidé mají jiný názor, já jim ho neberu, sám za sebe jsem byl výsledkem také překvapem. Ale čistě z důvodu respektu k názoru jiných bych si ho nedovolil v mých očích takto znevažovat.

Já jsem třeba ověřoval, kolik hlasovalo nově zřízených účtů (potenciální manipulace s hlasováním - pozor, píšu potenciální), koukal jsem po sociálních sítích na různé zmíňky Trolího palce a nikde jsem nanašel nic, co by mi jen trochu nasadilo brouka do hlavy.

21.3.2024 16:17:34

Podle mě byste jako organizátor ankety měli dohlížet na to, aby k takovým nesmyslům nedošlo. Pokud by měla být Comanchería nejlepší párty hra, tak je úplně jedno jestli by pro ni hlasovalo třeba 500 lidí, protože je to prostě blbost a máte si to pohlídat. 

24.3.2024 10:24:27 | Upraveno autorem (porovnej)

Štve mě, že tu lidi plivou na Mozkožrouta, místo toho, aby si to alespoň zkusili představit jako párty hru.

V této kategorii je tak polovina her u kterých bych mohl tvrdit, že to nejsou párty hry a taky to nikomu neberu, že ty hry tak vnímají. 

24.3.2024 14:56:55

@Rocky 
Neplivu na Mozkožrouta. Ohradil jsem se k letošní kategorii párty her. 

24.3.2024 18:01:24

@Zeus mně taky Mozkožrout jako vítěz mezi párty hrami nějak nesedí. A rozhodně to není o nějakém nerespektu nebo naznačování nekalostí!
Jen mi prostě těžko někdo vyvrátí, že těch 398 lidí nehlasovalo pro Mozkožrouta jen proto, že se v téhle kategorii objevil a oni ho mají rádi (a možná ani ostatní nominované hry neznají). A ve finále by nejspíš většina z nich na svoji párty Mozkožrouta rozhodně nevzala.

Možná by tedy byla mnohem zajímavější informace o počtu nominujících, než o počtu hlasujících. 🤔

24.3.2024 19:18:24 | Upraveno autorem (porovnej)

@Sady Těžko řící, můžeme se jen dohadovat (teď nemyslím diskutovat, ale jako “hádat”), s čím v hlavě lidé hlasovali. Pár se jich tu ozvalo… Já to beru tak, jak to vyšlo, rozhodně nebudu s výsledky manipulovat, aby byly pro mnohé akceptovatelnější (což teda šlo do vyhlášení :-). A já osobně jsem si z tohoto ocenění něco vzal, co mě podle mého obohatilo, takže z tohoto úhlu pohledu jsem spokojený. 

A jsem úplně srovnaný s tím, že k tomu mají lidé výhrady. Mimo jiné určitý “disclaimer” je u této kategorie/hry uvedený i na webu Trolího palce.

24.3.2024 21:37:12

@Zeus Nikdo přeci nechce, aby se s výsledky jakkoliv manipulovalo. Dokonce jsem ani nezaregistroval naznačovaní nekalých úmyslů, které jsi zmínil. Já spíše vyjádření ostatních vnímám jako rozhořčení nad tím, proč u této kategorie nebyla kritéria pro nominace vyhodnocena lépe, aby se takovýmto absurditám předešlo.
Aniž by se výsledek samotného hlasování jakkoliv rozporoval, tak potom může v očích mnoha hráčů značně degradovat toto vaše úsilí s bezesporu největší anketou svého druhu v ČR.

25.3.2024 15:06:30 | Upraveno autorem (porovnej)

@Sady Vůbec jsem to tak nechápal, spíše jsem to myslel tak, že by k tomu teoreticky šlo přistoupit z naší strany i tak :-). Popravdě s ohledem na tvou formu komunikace mě to ani na okamžik nenapadlo…

Současně už máme na příští ročník udělaný uzel na kapesníku (= poznámku v Google Docs → disclaimer: reklama není nijak sponzorována a placena ;-), že bychom měli minimálně pro párty hru přeci jen nastavit objektivněji měřitelná kritéria, která budou souznít z většinou uživatelů (BTW je otazník zda i nyní není záludná tichá většina víceméně s volnou i tak OK :-)

25.3.2024 21:38:05 | Upraveno autorem (porovnej)

@Zeus Podle mě ta kritéria nebyla až tak špatně nastavená ("Hra, kterou vytáhnete na večírku či v hospodě. Typicky pro velký počet hráčů."), jen to síto bylo možná zbytečně benevolentní.

Každopádně za mě je “uzel na kapesníku” dostatečná reflexe a těším se na příští ročník. Díky

26.3.2024 07:01:10 | Upraveno autorem (porovnej)

Vybíráme z Bazaru

World of Warcraft:Burning Crusade-tisk bez figurek
World of Warcraft:Burning Crusade-tisk bez figurek
Akt. cena: 1525 Kč
Končí za: 1 den

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas