Trolí palec 2019 – Finále

Autor: Wolfsen | 1.3.2020 | 15

V neděli 1. 3. ve 12:00 skončilo nominační kolo Trolího palce za rok 2019. A jak to tedy dopadlo?

Hlavní kategorie

Na hlavní ocenění bylo nominováno celkem 21 her, z nichž byla ale jedna vyřazena, protože nesplňovala podmínky nominace. To, které hry dostaly kolik nominačních hlasů si jako obvykle necháme zatím pro sebe a nominované hry uvádíme v abecedním pořadí.

Vyřazenou hrou je Mage Knight: Ultimátní edice. Jedná se totiž „pouze“ o kompilaci hry, která česky vyšla již v roce 2012, a jejích rozšíření, které nominovat nelze.

Rodinná hra

V kategorii rodinných her bylo nominováno 20 titulů.

Kooperativní hra

V kategorii kooperativních her se kvalifikovalo 18 her. Dostatečný počet hlasů sice získalo 8 dalších titulů, ale ty nesplnily podmínky nominace. Seznam nebylo možné doplnit na 20, protože další tituly v pořadí získaly již jen 1 nominaci.

(Ne)vyřazené kooperativní hry

Z nominace byly vyřazeny následující tituly z následujících důvodů.

Detektiv: Po stopách zločinu Hra vyšla česky již v roce 2018
Detektiv: Zločin v L.A. Jedná se o rozšíření
Fallout: Nová Kalifornie Jedná se o rozšíření
Mage Knight: Ultimátní edice Podrobné zdůvodnění v hlavní kategorii
 Mezi dvěma zámky šíleného krále Ludvíka Není kooperativní hra
Pandemic Hra vyšla česky již v roce 2009
Panství hrůzy: Druhá edice - Svatyně soumraku Jedná se o rozšíření
Tainted Grail: Pád Avalonu Dosud česky nevyšla

Z nominace jsme naopak nevyřadili Nemesis, mj. proto, že je k dispozici volně ke stažení plně kooperativní plně počeštěná kampaň.

Party hra

V kategorii Party her se nominovalo 20 titulů. I v této kategorii jsme byli nuceni vyřazovat, konkrétně 3 tituly.

(Ne)vyřazené party hry

Z nominace byly vyřazeny následující tituly.

Desítka Hra vyšla česky již v roce 2018
Krycí jména Hra vyšla česky již v roce 2015
Výbušná koťátka Hra vyšla česky již v roce 2018

Na rozdíl od předchozího ročníku, kdy jsme vyřadili Timeline: Česko (protože hra Timeline jako taková vyšla česky již před drahnými lety), jsme se rozhodli letos být tolerantnější, dát více prostoru hlasu lidu a tituly, které jsou na tom podobně jako Timeline, do hlasování pustit. Stejně budeme pokračovat i v následujících ročnících.

Hra pro dva

Také v kategorii her pro dva bylo nominováno 20 her. V této kategorii jsme také vyřazovali, ale dotklo se to pouze hry  Mage Knight: Ultimátní edice, jejíž vyřazení bylo zdůvodněno výše.

Sloučení hlasů

V celé anketě jsme se rozhodli sečíst hlasy pro hry různé edice her Team 3 (Růžová + Zelená) a Railroad Ink (Azurově modrá + Ohnivě rudá), protože si liší pouze malou částí obsahu. Hlasovací formulář je pevně propojen s databází, takže v hlasování bude pouze jedna z edic. Hlasy se ale budou počítat oběma a v případě jejich vítězství získají ocenění obě edice.

Počty hlasujících

V následující tabulce přehledně uvádíme počet hlasujících a udělených nominací celkem (včetně neplatných).

  Počet hlasujících Více než loni Počet hlasů Více než loni
Hlavní kategorie 258 +73 629 +154
Rodinná hra 220 +75 475 +141
Kooperativní hra 184 Nová 357 Nová
Party hra 156 Nová 300 Nová
Hra pro dva 143 Nová 268 Nová

A jak hlasovat ve finále?

  1. Hlasování poběží od 1. 3. 2020 od 20:00 do čtvrtku 19. 3. 2020 do 24:00.
  2. Hlasovat mohou, jako obvykle, registrovaní uživatelé, kteří mají pokročilý účet (tj. ověřenou e-mailovou adresu).
  3. Hlasovat nesmí autoři hry, její vydavatelé, distributoři či osoby s nimi úzce spjatí (např. zaměstnanci). Porušení tohoto pravidla může vést až k vyloučení hry z hlasování.
  4. Hlasovat se bude pomocí jednoduchého formuláře (odkaz níže), v němž můžete vybrat až 3 hry v každé kategorii, jedné můžete udělit 2 body, dalším dvěma 1.
  5. Trolí palec získá hra, která obdrží nejvíce bodů. V případě remízy rozhoduje počet hlasů získaných v nominačním kole a pokud remíza trvá, může být oceněno více her.

Slavnostní vyhlášení – PandemiCon

Slavnostní vyhlášení proběhne z důvodů celostátní karantény na virtuálním PandemiConu v sobotu 21. 3. ve 13 hodin.

Finálové hlasování →

Profil Slavnostního vyhlášení

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Hra pro dva
Neměla by být tato kategorie primárně o dvojkovkách? Takhle se tam protlačí kupa jiných her, jen proto, že je na krabici napsáno 2 až něco. A ve dvou jsou vcelku o ničem...např. Kartografové, atd...
Klub stolních a deskových her Litomyšl

1.3.2020 18:22:25

Hry v roznych kategoriach
Nepochopim to, aby hry boli nominovane ako party hry a zaroven aj rodinne hry. Treba si vybrat co je to za zaner. Naco su potom tie kategorie? To moze byt jedna spolocna kategoria rodinna-party hra. Ved predsa party hra je party hra a nemoze byt zaroven rodinnou hrou. Alebo existuju party hry pre narocnych hracov? To je ako pop-metal. Bud to je pop. alebo metal.

1.3.2020 18:29:01

reakce
jenik - Opisuji z nominačního článku, jak jsme popsali kategorii her pro dva: "hra, kterou si výborně užijete ve dvou hráčích. Nemusí nutně jít o hru pro právě dva hráče. (Např. Agricola, Settlers: Zrod Impéria, Star Wars: Rebelie, Quoridor)"
Čistých dvojkovek není na československém trhu dost. To, že je na krabici 2-4 neznamená, že hra je nejlepší ve 4 (přestože si to mnoho lidí myslí).
To, že Kartografové jsou ve dvou o ničem, je tvůj názor. Nominující si myslí opak. Uvidíme, jak dopadnou ve finále...

JAHMANsvk - překryv nominací rodinných her a party her jsou 3 hry, což je prakticky nic. Jednou z nejtypičtějších party her je Dixit, která je zároveň rozhodně i mezigenerační (ergo rodinnou) hrou. I v hudbě existují skupiny nebo interpreti, kteří jsou řazeni do více žánrů. Mě třeba nejvíc "baví" poppunk - baví v tom smyslu, že je dost komické mít skupinu na pomezí žánrů, z nichž jeden se vysloveně vymezuje proti druhému - což v případě party her a rodinných her rozhodně neplatí.

-----------------
šéfredaktor novinek ZH; předseda KDH Pajdulák

1.3.2020 18:52:49

Totál-brutál mimothém
Kde jste vzali obrázek trollího palce, když značka pro překlady je "zatím bez ikony" (c)irka 2007-2020...?

1.3.2020 19:41:06

Bacil...
Protože považuji logo pro cenu Trolí palec podstatně důležitější. Takže když jsem našel grafičku, která byla ochotná Zatrolenkám věnovat nezištně svůj čas, tak jsem nechtěl její dobrotu zneužívat a nechal jsem vytvořit to, co považujeme za nejpodstatnější.

1.3.2020 20:01:38

Zeus
Dobrá, díky za odpověď ;-) (Já neprudím, jen mi padlo oko...;-) )
A omluvte OT.

1.3.2020 20:51:19

Bacil...
Však v pohodě. Dá se ten dotaz pochopit (taky z toho chybějícího obrázku pro překladatele nejsem nadšený). Jestli má odpověď působila moc stroze, tak se omlouvám, nemyslel jsem to nijak zle (ale přiznám se, že možná z posledních interakcí na ZH jsem trochu napružený automaticky -> pardon za to, jsem taky jenom bůh ;-)

1.3.2020 21:13:23

Wolfsen
Nejde o to kolko ich je, ale ze vobec su-prekryvaju sa. Podla mna by sa nemala ani jedna. Tvoje prirovnanie s poppunkom je sice fayn, ale keby bola nejaka sutaz v hudbe, tak ta tvoja poppunk kapela urcite nebude v nominacii kategorie na pop a zarovej aj punk. A to sa snazim vysvetlit. Zanrove jedna hra jedna kategoria (okrem samozrejme celkovo najlepsej hry ako kategoria). Cize podla mna je nezmysel, ze sa prekryvaju jedna, dve, hocikolko, to potom nemusia byt ozaj tie kategorie :) .

2.3.2020 20:39:29

Hry, které zůstaly pod čarou..
Zajímalo by mě, jaké hry zůstaly těsně pod čarou?
Například desítka her, které zůstaly těsně za výběrem ..

2.3.2020 20:42:26

JAHMANsvk
A kam by potom poppunk spadal? Pod pod, pod punk nebo pod poppunk? Ono by se taky mohlo stat, ze by byla v tom poppunku samotna a potom by automaticky vzdy vyhravala. Za me to neni problem, pokud je prekryv a jakoze ten prekryv bude asi vzdy. Nic neni cerne a bile.

3.3.2020 06:14:06

Vyrazeni
U spousty her chápu proč jsou vyřazeny a dává to smysl (hlavně ultimátní Edice Máte knight). Nechápu ale, proč v nominaci zůstal milostný dopis, který už je desátou edici sebe samého a původně vyšel v roce 2012.

4.3.2020 07:27:06

Ještě doplnění k Milostnému dopisu
Sami uvádíte, že jste loni vyřadili Timeline: česko, která obsahuje 110 nových karet, ale milostný dopis který obsahuje přesně 0 nových karet (a od vere od Mindoku se liší jen pytlíkem a ilustracemi a kartou špiona) do hlasování zařadíte.

4.3.2020 09:09:37

Milostný dopis
Podle obrázků u hry nové karty s novými efekty jsou. Dřív měla Princezna číslo 8, podle obrázků má číslo 9. Je navíc i číslo 0, které v dřívější verzi nebylo.

4.3.2020 09:11:08

opět Dopis
To jsem nevěděl, to z té hry dělá něco úplně jiného (nehledě na to, že karty s číslem 0 byly i v dřívějších verzích).

4.3.2020 09:30:51

Ladik81: Dopis, Timeline...
Tak nejdříve ten loňský Timeline Česko: né že bych souhlasil s jeho vyřazení ale argumenty byli jasné, oproti ostatním (dřívějším Timeline) je tu sice 110 nových karet ale pravidla jsou totožná... Takže herně se jedná o totožnou hru (vlastně by se dalo i říct že to bylo samostatně hratelné rozšíření, které případně jen zvyšuje variabilitu dřívějších verzí). Ze stejného důvodu se uvažovalo i nad vyřazením Desítky česko kvůli o rok starší Desítce... Ale tentokrát (a nejspíše i do budoucna) se mezi Administrátory rozhodlo že hru nedělají jen pravidla, ale i její obsah (jako příklad se dá použít hry Exit od Dina, které mají stejná pravidla ale odlišný obsah a rozhodně se nejedná o stejnou hru) proto máme ve finále i Desítku česko. Narozdíl s tím u Milostného dopisu (2019) se o vyřazení prakticky ani neuvažoval, jelikož nejen že obsahuje nové karty (oproti dřívějšímu CZ vydání), ale tyto karty mají nové efekty a hra má tak i jiná (přepracovaná) pravidla, navíc se zvýšila i hratelnost ze 4 na max 6 hráčů (stále porovnávám s dříve česky vydanou verzí...) takže dle pravidel nominací která byla předem známá je jedná o nově zásadně přepracovanou hru a jako taková do nominací patří (je ji uživateli dostatečně nanominovaná... Což se stalo)
______________________
hráč a drobný sběratel
hlavní tvůrce Facebookové stránky POD VÍKEM

4.3.2020 10:09:22

1a2a3a4
Děkuji za vysvětlení. Podle toho by ale měl být nominován i Mage Knight, protože obsahuje dvě rozšíření a nové karty, které nikdy česky nevyšly. Jedná se tak o zásadně přepracované vydání, které lze hrát až v 5 hráčích (namísto 4 v základní) a obsahuje zcela nový herní mód. Takže dle pravidle nominací se jedná o zásadně přepracované nové vydání.

4.3.2020 10:24:51

Edit
Nejde hrát v pěti, ale jde hrát semikooperativně, jeden proti všem.

4.3.2020 10:26:31

Mage Knight
Odpověděl sis sám... Čím je nový? Dvěma rozšíření... A pokud si vybavíš pravidla nominací né starší hry, né rozšíření...
______________________
hráč a drobný sběratel
hlavní tvůrce Facebookové stránky POD VÍKEM

4.3.2020 10:29:42

Nedpověděl
Tak čím je sakra nový ten milostný dopis??? Jednou novou kartou (navíc karty s číslem nula už byly v předchozích verzích - které česky sice nevyšly, ale to ani rozšíření k mage knight), těch je v mage knightovi 10 (což je asi o devět víc než u milostného dopisu) saténovým pytlíkem? Vždyť ta hra je pořád stejná, není tam nic zásadně přepracováno, je to hra z roku 2012 (ani na bgg nemá vlastní záznam, narozdíl od MK: Ultimatní edice).
Tohle zdůvodnění smysl nedává.

4.3.2020 10:44:53

Ladik81
Milostný dopis v nové edici má vlastní záznam (https://boardgamegeek.com/boardgame/277085/love-letter). To jen tak na okraj.

S vyřazením Mage Knight také spíše nesouhlasím, ale chápu, že tady jde opravdu spíše o komiplaci než o úplně novou hru.

4.3.2020 10:52:08

Nominácie
Ad Milostný dopis:
Ak chceme byť úplne presní, tak nové karty sú dve - 0 a "nová" 6.
Samozrejme dá sa argumentovať, či takáto drobná zmena má až tak zásadný vplyv na hrateľnosť, že by sa to dalo považovať za úplne novú hru. Vzhľadom ale k tomu, že sa jedná o rýchly 20-minútový filler s dokopy 20 kartami, tak by som sa kľudne priklonil k tomu, že áno.
Trochu škoda akurát, že sa Mindok z nejakého dôvodu rozhodol nelokalizovať celú Love Letter Premium verziu, kde je nových kariet až 10, a tým pádom by tieto pochybnosti neboli.

Iná vec by ale bola, ak by sa niekto rozhodol lokalizovať niektorú z tých komerčných vyžierok MD - už existujú verzie napr. Lovecraft, Batman, Hobbit, Star Wars atď.
Tie by predpokladám v nomináciách určite neboli povolené, keďže sa od pôvodnej hry líšia jedine v ilustráciách, a ničím iným.

4.3.2020 11:50:59

Nové kategórie
Mimochodom, keďže som si všimol, že tento rok pribudli po dlhej dobe nejaké nové kategórie - neuvažovalo sa do budúcnosti aj nad daľšou, Najlepšie rozšírenie?
Ťažko síce povedať, či by fanúšikovia pôvodných hier nehlasovali za tie rozšírenia automaticky bez ohľadu na to, či je dané rošírenie "kvalitné"*, alebo nie, ale za pokus by to mohlo stáť.

* Len na vysvetlenie - za "kvalitné" rozšírenie považujem každé také, ktoré má primeraný pomer obsahu a ceny. Lebo sú aj také prípady, ktoré prinášajú minimum nového herného materiálu, ale predávajú sa za premrštenú cenu dosahujúcu pomaly úroveň základnej hry (áno, Everdell Pearlbrook, myslím napríklad teba).

4.3.2020 12:05:40

Magicus
Licencované klony Milostného dopisu, které se mi dostaly do ruky, ovšem mají určité změny na kartách nebo v pravidlech oproti klasické verzi.

4.3.2020 13:50:12

Kategorie nej rozšíření...
O této kategorii jsme vedli asi nejdelší diskuse a nakonec jsme se přiklonili k tomu, že nám nakonec nedává smysl (aspoň prozatím). Protože si myslíme (a ano, je to domněnka), že bez dalšího upřesnění by šlo o hlasování o tom, která základní sada je úspěšnější a má víc prodaných kusů. Takže jsme se nakonec bavili, že by asi bylo fajn mít něco jako rozšíření, které nejvíce inovuje základní hru. Jenže to si nejsme úplně jisti, jestli by fungovalo ve "všelidovém" hlasování :-). Prostě to rozšíření jsme nedokázali uchopit tak, aby nám to štymovalo...

4.3.2020 21:00:09

Milostný dopis
Ten Dopis prošel taky diskusí, byla to jedna z her u které jsme vyřazení zvažovali, nakonec jsem jí nechali, protože jsou tam změny, na rozsah té hry ne úplně zanedbatelné a nová verze umožňuje hru více hráčů.

Rozumím tvým výhradám Laďo a chápu, že pro někoho ty změny nemusí být dostatečné. Na druhou stranu, nemyslím, že by zařazení/vyřazení Milostného dopisu bylo nějak důležité pro anketu jako celek.

4.3.2020 23:28:05

Super
Diky všem co to připravují , velkém pokrok . Kategórie, formulár , logo ,

Prekrivi me nevadí hra muže být stejně dobře rodinná jako party , jen jako mix asi nevyhráje ani jednu kategorii ale to by nemělo bránit její nominaci. Pro někoho muže být party i TI4

Jen bych určitě přidal ty rozšíření , protože mnohdy teprve rozšíření děla z průměrně hry výbornou

6.3.2020 11:50:33

milostný dopis?
Pokud je Milostný dopis nová hra, tak nevidím důvod dále se účastnit hlasování.

10.3.2020 11:09:45

martannen
Samozřejmě, pročti si diskuzi, já už teď vím, že Milostný Dopis má zásadně přepracovaná pravidla a přidává až dva hráče (což přece zásadně mění to, jak se hra hraje). A proč? Protože se na tom shodla odborná komise složená z administrátorů.

10.3.2020 12:13:24

Ladik81
Však jsem se rozhodnul nehlasovat právě po pročtení a argumentaci v diskuzi.

10.3.2020 14:33:00

ad pravidla nominace a vyřazování z nominace
No abych pravdu řekl, tak se mi pravidla nominace zdají také poněkud zmatená, nejednoznačná a nedůsledná a diskuze tedy vysvětlení některých zásahů vůbec nepomohla.

10.3.2020 15:33:56

Slavnostní vyhlášení ve světle mimořádných opatřen
S ohledem na mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví ČR zvažujeme, jak budeme postupovat se slavnostním vyhlášením.
V tuto chvíli se kloníme na stranu toho vyhlášení nerušit, protože 100 návštěvníků by překročilo kapacitu herny a tudíž bychom tolik návštěvníků na místo ani bez mimořádných opatření nevpustili.
Ctíme však nejen přesnou literu nařízení, ale i jejich ducha, situaci dále sledujeme a vyhodnocujeme. O případných změnách budeme včas informovat.

-----------------
šéfredaktor novinek ZH; předseda KDH Pajdulák

10.3.2020 16:38:39

pravidla nominace
Já bych v prvé řadě chtěl zdůraznit, že jsem rád že se Trolí palec posunul na míle daleko od prvního hlasování co se týče kvality. A to myslím směrem nahoru. Ať už je to formulář, více kategorií atd.

Dokonce ani s tím, že se jedná jen o hry v češtině, nemám moc velký problém. Protože to portfolio her v češtině je dnes už dost velké a třeba díky fox in the box jsou tu i hráčtější a náročnější hry v češtině.

I to překrývání kategorií jsem schopen bez problémů tolerovat i když bych to osobně neschválil.

Bez kategorie rozšíření se také obejdu i když bych ji příště zařadil.

Co ale opravdu nepochopím je ten milostný dopis. Opravdu se hra hraje natolik jinak aby se dalo bavit o de fakto jako nové hře? Ač jsem novou verzi nehrál, tak si dovolím tvrdit že ne. Základní koncept je přece pořád stejný. Název hry taky. Nedává to smysl.

A fakt to nepíšu kvůli trans guardovi :)

10.3.2020 16:45:52

Nominace
Proč je takový hate zrovna na Milostný dopis a ne třeba na Escape Room 2 nebo Azul: Vitráže Sintry?

10.3.2020 20:30:07

Zruda
Dobre o escape room 2 muzeme polemizovat, ale u nej to je predpokladam pokracovani. Zcela novy puzzle. Azul vitraze jsou herne ac se to nezda uplne jine nez puvodni azul. Ano zakladni mechanismus - beres jednu barvu kamenu z nabidky a nekam je umistujes je stejny, ale hrat a premyslet musis v kazde z nich uplne jinak.

Ten milostny dopis je do oci bijici reedice. Skoro rekneme dotisk. Nechapu to rozhodnuti mage knight ne, ale milostny dopis ano.

10.3.2020 23:38:01

Beholder
Milostný dopis není dotisk, je to řekněme 2. edice (ve stylu Arkham Horroru). Reálně má více karet a nové charaktery umožňující jiný herní zážitek oproti první edici. Pokud tedy nechceme Milostný dopis, neměli bychom chtít ani Arkham Horror. To je rozsahem mnohem větší hra a je tam i mnohem více změn, jenže to množství změn vyplývá z rozsahu hry. Pořád to je 3. edice té stejné původní hry.

S vyřazením hry Mage Knight také spíše nesouhlasím, ale tady vidím určitou paralelu s Big boxy. Pokud by třeba Albi vydalo Big box třeba Dominionu, byl by podobný humbuk, kdyby nemohl být nominován?

11.3.2020 08:56:22

Vyhlášení
Tak teď to s vyhlášením vypadá hůř, že? Držím pěsti, přinejhorším jen nahodíte vítěze a je to.

12.3.2020 15:36:57

Vyhlášení ZRUŠENO!!!
Jak již trefně poznamenal zruda je v kontextu Nouzového stavu ZRUŠENO

-----------------
šéfredaktor novinek ZH; předseda KDH Pajdulák

12.3.2020 18:10:34

Vyhlášení
Jen pro jistotu, zrušeno bylo vyhlášení v Černém rytíři, k vyhodnocení Trolího palce samozřejmě dojde a vše bude oznámeno. Asi je to všem jasné, ale co kdyby. :)

12.3.2020 23:27:38

vyhlaseni
A co nejaky online stream? :)

13.3.2020 12:40:57

Práce kvapná...
Komentář o zrušení jsem psal dost narychlo a evidentně jsem měl zvolnit.
1) Ano, jedná se o slavnostní vyhlášení, nikoli vyhlášení jako takové, jak píše Miner.
2) Zvažujeme alternativní řešení, jak jsem také vepsal do článku a streamované video je jednou z možností. Zda se to podaří, ale nevíme.

-----------------
šéfredaktor novinek ZH; předseda KDH Pajdulák

13.3.2020 18:29:07

Slavnostní vyhlášení
Slavnostní vyhlášení Trolího palce 2019 proběhne v sobotu 21. 3. ve 13 hodin na virtuálním PandemiConu.

-----------------
šéfredaktor novinek ZH; předseda KDH Pajdulák

18.3.2020 09:08:16

Charitativní aukce

Dobročinná dražba: Caylus
Dobročinná dražba: Caylus
Akt. cena: 850
Končí za: 3 hodiny

Všechny tyto aukce >>

Vybíráme z Bazaru

Říše snů
Říše snů
Akt. cena: 200 Kč
Končí za: 5 dnů

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas