Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Autor: martinsun | 14.3.2024 | 7
Pyramidy, pagody a vedle nich nekonečná Čínská zeď? Je možné je mít na jednom místě? Dokonce v jednom kraji? Ač se to zdá podivné, tak vstupte do světa, kde to je nejen možné, ale přímo nutné! Do světa Monumentů věků.
Ve hře Monumenty věků se hráči stávají architekty dávných civilizací. Staví městské části a sem tam nějaký ten monument. Cílem hry je v 10 kolech získat nejvíc bodů. Body hráči získávají za stavbu budov, skrz ně získané zdroje a hlavně za postavené monumenty. Hru vyhrává ten hráč, který má po celkovém sčítání bodů nejvyšší skóre.
Každý hráč dostane herní desku, na kterou bude stavět svoji civilizaci. K ní dostane desku na počítání surovin v své barvě a meepla určujícího pořadí hráčů.
Doprostřed stolu se umístí deska s budovami a dalšími stavbami, které jsou na ní vytřízeny podle tvaru. Poté se vyberou monumenty pro první kolo a hra může začít.
Hráči se střídají ve svých tazích. Každý z nich musí udělat jednu akci nebo ukončit své tahy v tomto kole. Akce znamená nákup jednoho komponentu ze společné nabídky a jeho umístění na svoji hrací desku. Při položení musí dodržet daná pravidla pro umísťování, jinak si vybraný komponent koupit nesmí. Pokud si koupí monument, spotřebuje všechny své dostupné peníze a kolo pro něj končí.
Jakmile všichni hráči zahlásí ukončení kola, odhodí se nepostavené budovy a nachystá se nová společná nabídka. Určí se pořadí hráčů a může začít nové kolo.
Hra končí na konci desátého kola nebo pokud někdo dosáhne posledního pole na stupnici populace. Následně se sečtou všechny body a určí vítěz.
Každý, kdo se s hrou potkal, ocení jednu věc. A tou jsou parádní dřevěné figurky monumentů. Jsou barevné, jsou tvarované a jsou skvělé. Samozřejmě by šly udělat z plastu, a možná by měly i víc detailů, ale v tomto případě by to byla zbytečnost a myslím, že by hře sebrala to, co ji také činí jedinečnou. Takto jediné plastové komponenty, které ve hře najdete, jsou sáčky, které používáte pro roztřídění jednotlivých typů budov. A věřte, že je to pro rychlejší přípravu hry vážně potřeba. Zpátky k dřevěným dílům – jsou malované, takže na nich najdete všechny možné detaily a je radost se na ně dívat a ještě větší je umísťovat na svou desku. Stejně tak jsou malované dřevěné figurky určující pořadí hráčů. Dřevěné a barevné jsou i žetony surovin, které posouváte po svých deskách se surovinami, kterou jsou z pevného kartonu. Z kartonu jsou i cesty, které umísťujete na svou herní desku. Vše doplňují karty monumentů, společných úkolů a automy.
Opět není co vytknout. Možná jen to, že karty nápovědy jsou jen tři a nedostane se na všechny ve větším počtu hráčů. Ale vzhledem k rozložení na kartonu před vyloupáním to dává smysl a vy je stejně dál ve hře nepotřebujete.
Pravidla jsou lehce pochopitelná a snadno s jejich pomocí jak připravíte hru, tak se i následně naučíte základní principy. Pokud poté potřebujete cokoliv dohledat, vždy to najdete v té části, ve které to dává logicky smysl.
Symboly použité ve hře jsou intuitivní a hned pochopíte, co říkají a na co odkazují. Navíc jsme i ocenili, že na konci pravidel najdete i krátký popisek ke každému monumentu, který můžete ve hře postavit. Když hra umí i vzdělávat, je to velké plus a této se to daří zábavnou a nenásilnou formou.
Atmosféru hry dělají hlavně monumenty. A také jednotlivé čtvrti, ty mi nejvíce připomínají starší počítačovou hru Ceasar, kde jste také stavěli jednotlivé čtvrti, které vám následně poskytovaly rozmanité zdroje. Zde jsme se cítili jako ve starověké říši. Na druhou stranu musím poznamenat, že hra by mohla mít téměř jakékoliv téma. Klidně by mohla být přenesená do vesmíru nebo byste v ní mohli stavět zábavní park.
Nejabstraktnější nám připadaly získávané suroviny – prostě jsme navyšovali „křoví“, „vázu (rybičku)“ a „to modré“. Suroviny nám s tématem ladily nejméně.
Hlavním rozdílem při hře v menším počtu hráčů je, že je k dispozici menší počet budov a že si tak moc neberete monumenty. Máte větší šanci se nachystat a zvolený monument si koupit ve svém posledním tahu. Takové štěstí už ale většinou nemáte při větším počtu hráčů – zde se moc čekat nevyplácí, protože vás velmi často někdo předběhne a monument si koupí. A vy nevíte, zda následující monument, který přijde do hry, budete moci postavit. Proto se nejednou stane, že hned v prvním tahu utratíte všechny peníze a koupíte si vysněný monument. Při hře 5 hráčů se do hry přidávají další dvě budovy, takže se většinou nestává, že by byly v jednom kole vykoupeny všechny z nabídky.
Jak jsem psal ve své předchozí recenzi, pokud tetris slouží hře, dokážu s tím žít. V tomto případě jde o jednu ze zásadních mechanik celé hry. Potřebujete vše naskládat na svoji mapu tak, aby se to tam vešlo a zároveň jste si nezakryli příliš mnoho přírodního bohatství. Někdy se to podaří lépe a jindy již začínáte kalkulovat, zda se vám vyplatí si pořídit konkrétní dílek nebo je lepší ho nechat být a šetřit si místo na vyhlídnutý monument. Po pár hrách jsme si uvědomili, že ne vždy je důležité uzavírat jednotlivé čtvrti, ale je daleko výhodnější nechat vedle staveb místo pro další růst. Mechanika slouží a to velmi nerušivým stylem, jen si občas chcete vyzkoušet, jak dobře vám dílek do vaší zástavby padne.
Na první pohled jsme si mysleli, že je nejdůležitější získávat body za monumenty. Několik her nás naučilo, že daleko více bodů získáme, pokud máme ty správné budovy, které nám přinesou suroviny, a ty na konci obodujeme. Body se získávají za tu ze tří surovin, které máte nejméně. Tím pádem je tím správným klíčem rovnováha v postavených budovách. Důležitější než barva budovy pak bylo, jaké suroviny s sebou budova přináší.
Stejně tak přírodní bohatství přináší daleko více bodů než monumenty nebo uzavřené čtvrti. Kompletně uzavřené čtvrti většinou narazily na nedostatek věží, které slouží jako dílek 1×1 pro další rozvoj a v každém kole je k dispozici pouze jedna.
Ze začátku počítejte s tím, že chvíli trvá, než do hry proniknete. Posléze vše velmi rychle odsýpá a do hodiny máte odehráno. Výhodou je, že pokud si někdo koupil dílek mapy, hned může začít hrát další hráč; kupující hráč si dílek mezitím může umístit na svou mapu (resp. nad umístěním ještě chvíli přemýšlet).
Co určitě doporučuji, je rozdělení jednotlivých komponent do samostatných sáčků. Nebo možná do insertu, ale ten jsem nezkoušel a ani jsme ho neměl k dispozici. Nachystání hry totiž na začátku zabere docela dost času a každé urychlení se počítá.
Hra velmi dobře balancuje na pomezí multiplayer solitéru a tvrdé závodní hry. Závodní v tom duchu, že prostě chcete hrát první a vybrat ty nejlepší díly z nabídky. Po zbytek času jinak moc nevěnujete pozornost tomu, co dělají vaši soupeři. Přirovnal bych to trochu k Azulu, tam si také začnete všímat, co sbírají soupeři, až v pozdějších fázích hry a když nemáte před sebou vyloženě optimální tah. Pak to chcete zahrát tak, abyste nepomohli soupeři.
Hru jsem zkoušel na loňském Essenu (2023), po prvotním zahrání jsem věděl pouze jediné a to, že si ji chci zahrát ještě jednou. A dobře jsem udělal. Prvotní, lehce zmatený dojem se napravil a já jsem objevil zábavnou a svižnou hru. Hru doporučím všem, kteří mají rádi, když hra dobře vypadá na stole a zároveň je docela rychle odehraná. Od hry nečekejte civilizační hru, ale spíš prostorový puzzle, kde získáváte body v souvislosti s tím, jak dobře umístíte nakoupené dílky. Tématem bych ji přirovnal třeba k Hadaře, která je na první pohled taky civilizační, ale pod drobnohledem je to jiná hra. Pro úplné nováčky to není, ale pokud jste již nějakou tu hru odehráli, určitě uděláte dobře, když po Monumentech sáhnete.
Vyjádřím se k mínusům: jo, lepší insert by se hodil, ale třeba dvouvrstvé desky hráčů mi tady vůbec nechyběly – nestalo se mi, že bych si do toho bouchnul, a navíc se veškeré suroviny/obyvatelé dají zpětně dopočítat. A ten setup mi ani skrze pytlíčkování nepřijde tak dlouhý: měřil jsem to a sólo jsem měl nechystané za 6 nebo 7 minut.
Co je horší, je to, že sólo se při určité, ne tolik zábavné strategii dá vždy vyhrát (když člověk půjde primárně po cestách a malých budovách). Naštěstí se už nějaký čas pracuje na pokročilém sólu, aktuálně jej testuje brazilská komunita, jsem v kontaktu s autorem. To by mělo přinést zážitek bližší klasické hře a prý ne na úkor příjemné hratelnosti. Tak uvidíme, já jsem na to docela zvědavý.
Pak je ještě divný, že v textu máš “Pro úplné nováčky to není”, ale v plusech máš “Vhodná pro nováčky”… Za mě je tohle dobré i jako vstupní hra do žánru tile placement.
_____________________________________________
· od ledna 2024 admin sekce Novinky
· mám deskoherní IG kanál www.instagram.com/solo_boardgaming
Tak není to úplně o tom, že si do desky bouchneš, ale už jsem zažil nějaké to posouvání po desce a dopočítávat to pořád nechceš. Obzvlášť u sousedů, kteří jsou právě ti nováčci. Za mě to chce někoho, kdo lehce dohlíží na hru a usměrňuje. Jinak se stavění může docela nekoordinovaně zvrhnnout do zaplňování desek s lehkými pravidly…
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Draci v práci CZ
Akt. cena: 670 Kč
Končí za: 5 dnů