Tokaido II?

Autor: sasa | 18.3.2023 | 1

V roce 2023 vydala firma Blackfire další hru z Tokaido univerza, a to Namiji. Jedná se o třetí hru zapadající do krásného zenového prostředí dávného Japonska.  Blízkými příbuznými jsou hry Tokaido a Tokaido duo. Jak si Namiji stojí v porovnání se svými brášky? 

Ve hře Namiji se stanete rybářem vyrážejícím na moře jižně od japonských ostrovů. Vaším úkolem je nejen nachytat správné ryby a další dary moře, ale i kochat se nádhernými pohledy na velryby, delfíny a chobotnice. Pozor však na kraby, kteří mohou váš lov překazit. Stejně tak je dobré nezapomínat na bohy a občas jim poslat nějakou obětinu. Máte i možnost v dalekých přístavech vylepšit svoji loď.

Hra Namiji je určena pro 2–5 hráčů od 8 let a jedna partie by měla zabrat 45 minut. Co se týká doporučené věkové hranice, myslím že hru zvládnou i o něco mladší hráči. Jednou z podmínek je, že musí umět číst, protože na kartách přístavu se nachází text vysvětlující jejich funkci. Ve dvou nám partie zabrala zhruba půl hodinku, v pěti hráčích hodinku.

Vnitřek bílé krabice

V krabici naleznete:

  • Herní plán – jednoduchý, zenově čistý
  • Každý z hráčů obdrží:
    • lodní palubu – slouží jako herní deska pro jednotlivé hráče
    • figurku lodi – s tou se snaží hráči obeplout stanovenou trasu
    • počítadlo skóre – pro záznam počtu bodů
    • 4 žetony obětin – v případě, že se jich během plavby nezbavíte, jsou zdrojem záporných vítězných bodů
  • 60 karet vyhlídek – 3 typy: delfíni, velryby a chobotnice
  • 3 bonusové karty vyhlídek – určené pro hráče, který jako první dokončí vyhlídku daného typu
  • 30 karet přístavu – karty vám umožní vylepšit vaše lodě nebo získat jídlo (vítězné body)
  • 20 karet posvátných kamenů - díky nim získáte bonusové vítězné body za splnění podmínek na nich uvedených
  • 50 žetonů korýšů – z toho 20 krabů a 30 krevet, které umístíte do látkového pytlíku
  • 46 žetonů ryb – ryby umisťujete na svoji lodní palubu do tzv. košíku na ryby. Košík na ryby má podobu mřížky o rozměrech 4×3 pole.
  • 12 žetonů sítí – stejně jako ryby je umisťujete do košíku na ryby. Výhodou sítí je, že zabírají na rozdíl od ryb 2 pole v košíku. Ryby jsou 3 druhů a 3 barev
  • 5 žetonů rychlosti v hodnotě 7, 5, 3, 2 a 1 za pořadí v cíli

 

Privátní: FFRNAM01CZ.04.jpg
Obsah hry (foto: Blackfire)

 

Plavba

A jak se stát nejlepším rybářem? Na začátku se musíte domluvit, na jakou stranu se vydáte. Na rozdíl od Tokaida zde plujete v kruhu. Stejně jako v Tokaidu je vaše cesta rozdělena na menší úseky, na jejichž koncích se lodě všech hráčů před pokračováním plavby vždy sejdou. Zachován je i stejný princip pohybu. Vždy hraje rybář, který je nejvíce vzadu. Může se tak stát, že jeden rybář se svojí lodí pluje i několikrát po sobě (i když tato situace nám v praxi příliš často nenastala). Rybář si může zvolit libovolné volné pole mezi jeho lodí a následujícím přístavem včetně přístavu samotného. Poté co neohroženě dopluje na jím zvolené pole, vykoná jeho akci.

  • Rybolov s udicí: Pokud rybář se svojí bárkou ukončí pohyb na poli pro rybolov, vezme si jeden žeton ryb z herní desky a jeden další žeton na desce otočí. Zde je zajímavým prvkem mechanika, kdy na začátku hry je otočen lícem vzhůru pouze jeden žeton ryb a s přibývající časem se odkrývají další. Rybář má tak možnost volby, zda uloví některou z ryb otočených lícem nahoru, nebo zkusí lov „naslepo“ a vezme si jednu z ryb otočených lícem dolů. Ulovenou rybu si rybář buď umístí do svého košíku na ryby nebo pustí zpět do moře. Uložená ryba musí sousedit s již dříve umístěnou rybou nebo rybářskou sítí. Pokud se rybáři podaří vyplnit sloupec nebo řádek ve svém košíku stejným druhem nebo barvou ryb/sítí, získá za něj na okamžitě vítězné body.
  • Rybolov se sítí: Rybář chytající ryby do sítí si vezme vrchní destičku ze zásoby sítí, které jsou umístěny lícem dolů. Pokud ryby v síti nechce umístit do svého košíku, může destičku vrátit zpět dospodu hromádky. V síti jsou vždy dvě ryby, usnadní tak rybáři naplnění jeho košíku.
  • Lov korýšů: Na mělčinách může rybář lovit korýše. V mořích okolo Japonska se loví dva druhy korýšů – krabi a krevety. Korýše rybář tahá z pytlíku jednoho po druhém. Vytáhnout může až 5 žetonů, ale s taháním může kdykoli přestat. Proč by to ale dělal? Protože pokud vytáhne druhého kraba, je lov neúspěšný a musí všechny v tomto tahu vytažené korýše vrátit do pytlíku. V opačném případě mu každý korýš přinese 1 vítězný bod.
  • Obětování bohům: Správný rybář nesmí zapomínat ani na přízeň bohů. Proto musí čas od času poslat obětinu do vodního víru. V rámci této akce vždy odhodí jeden ze svých čtyř žetonů obětin, který umístí na pole vodního víru uprostřed herního plánu. Každý odhozený žeton obětiny snižuje počet záporných bodů, které by jinak obdržel na konci hry.
  • Pozorování vodních tvorů: Stejně jako v Tokaidu se i v Namiji hráči mohou kochat nádhernými scenériemi. Na rozdíl od poutníků v Tokaidu zde rybáři obdivují mořské tvory. Ti jsou celkem tři: delfíni (jejich scenérie se skládá ze 3 částí), chobotnice (4 části) a velryby (5 částí). Rybáři postupně získávají jednotlivé části vyhlídky, za které okamžitě získávají příslušný počet bodů. Navíc rybář, který jako první získá všechny části příslušné vyhlídky, obdrží bonusovou kartu.
  • Posvátné kameny: Nevím, jak se hledají posvátné kameny v moři, ale autoři dali vašim rybářům možnost je navštívit. Jedná se v podstatě o karty tajných úkolů, které si berete k sobě a na konci hry vám v případě splnění mohou přinést vítězné body.

Přestávka v plavbě

Jakmile váš rybář dorazí do přístavu, musí počkat na zbylé rybáře. Podle pořadí, v jakém doplují do přístaviště, si rybáři volí pořadí vyplutí na další trasu. Platí, že čím později rybář vypluje, z tím více karet přístavu si vybírá. A karty přístavu nejsou rozhodně k zahození. Mohou přinést přímo vítězné body nebo nějakou výhodu do hry. 

Šťastné doplutí

Po zdolání čtyř úseků rybáři zdárně doplují domů. Podle pořadí, v jakém doplují, získají i vítězné body: čím dříve, tím více bodů.

 

Privátní: FFRNAM01CZ.02.jpg
Detail přístavu s loďkami (foto: Blackfire)

 

Čistá bílá

Namiji po grafické stránce působí velmi uklidňujícím, čistým dojmem. Stejně jako u ostatních her z tohoto univerza i tady grafika krásně zapadá do zenového prostředí dávného Japonska. Desky hráčů jsou přehledné, grafika karet dokresluje atmosféru a nepůsobí rušivě. Kvalita komponent, s jednou výjimkou, odpovídá standardům. Grafice a produkční stránce bych vytknul dvě věci. Kvalita karet vyhlídek je horší než u ostatních komponent – nejedná se v pravém slova smyslu o karty, ale jde spíše o tenčí destičky z měkkého papíru. Druhá se týká funkčnosti počítadla vítězných bodů. Je velmi titěrné a je obtížnější se po něm pohybovat. Vzhledem k velikosti plánu a místa na něm nemusel být problém udělat jednotlivá políčka větší, popřípadě dále od sebe.

 

Hodnocení plavby

Hru jsme hráli ve dvou, třech, čtyřech i pěti hráčích. Stejně jako v Tokaidu jsou i v Namiji upravena pravidla pro hru dvou hráčů: do hry pak vstupuje třetí rybář, za kterého hraje vždy, když přijde na řadu, hráč, který je aktuálně více vpředu. Jeho jediným úkolem je blokovat jednotlivá místa. Stejný mechanismus je použit i v Tokaidu. Ve třech a čtyřech hráčích hra odsýpala. Bylo i relativně dost možností, jaké pole si vybrat. Od čtyř hráčů je možné využívat i dvojitá pole (pole, na něž mohou vstoupit dva rybáří současně). V pěti hráčích již docházelo k delším prodlevám mezi tahy, než by se slušelo na rodinné hraní, a spíše jsme vybírali pole, která zbyla volná a nebyla moc vpředu. V pěti hráčích tak hra byla spíše o mechanickém umisťování než o plánování akcí.

Universum

Pokud pominu Tokaido Duo a měl bych porovnat Tokaido a Namiji, je Namiji mladším sourozencem a tak i působí. Je jednodušší a dle mého názoru přístupnější i pro mladší hráče, než je doporučený věk 8 let. V Namiji chybí prvek rozdílnosti postav – je jedno, za kterého rybáře hrajete. Stejně tak se na konci hry neřeší, kolik kterých karet máte. Princip tvorby sad ze suvenýrů je zde nahrazen bodováním sloupců a řádků v koši na ryby. Místo hodnocení počtu jednotlivých druhů karet (setkání, jídla, …) se na konci hry hodnotí úkoly získané z posvátných kamenů. Obecně mi Namiji přijde ještě o trochu náhodnější než Tokaido. Co mi naopak přišlo jako lepší oproti Tokaidu, je plavba do kruhu. V Tokaidu hráč sedící u startovního hostince hůře vidí a musí častokrát vstát, aby mohl hrát v okamžiku, kdy se hra blíží ke svému konci. V Namiji je celá trasa plavby snadno dosažitelná ze všech míst u herního stolu.

Kdybych si měl vybrat, kterou hru si zahrát, velmi by záleželo na počtu hráčů a na složení herní skupiny. V případě hry dvou hráčů bez váhání sáhnu po hře Tokaido Duo. Je vytvořena přesně pro dva hráče, není nutný žádný další vyvažovací mechanismus a funguje skvěle. Pokud si budu chtít zahrát s rodinou včetně dětí starších 8 let a občas hrajících hry, vyberu si Tokaido. Namiji vyndám z kallaxu v případě hraní se začínajícími hráči, kteří umí číst.

Sečteno a podtrženo: Namiji je odlehčenou verzí hry Tokaido, z níž přejímá velké množství mechanismů a přidává některé nové. Pokud máte Tokaido, velmi bych zvažoval, zda Namiji opravdu potřebujete. Pokud Tokaido nemáte a rozhodujete se mezi Namiji a Tokaidem, rozmyslete si, s kým chcete hru hrát. Pokud s někým, kdo hrál již něco složitějšího, než Člověče nezlob se, potom bych se nebál zvolit si Tokaido. Pro hraní s příležitostnými nebo začínajícími hráči je lepší volbou Namiji.

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Vybíráme z Bazaru

Naše století
Naše století
Akt. cena: 50 Kč
Končí za: 9 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas