Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Autor: sasa | 18.3.2023 | 1
V roce 2023 vydala firma Blackfire další hru z Tokaido univerza, a to Namiji. Jedná se o třetí hru zapadající do krásného zenového prostředí dávného Japonska. Blízkými příbuznými jsou hry Tokaido a Tokaido duo. Jak si Namiji stojí v porovnání se svými brášky?
Ve hře Namiji se stanete rybářem vyrážejícím na moře jižně od japonských ostrovů. Vaším úkolem je nejen nachytat správné ryby a další dary moře, ale i kochat se nádhernými pohledy na velryby, delfíny a chobotnice. Pozor však na kraby, kteří mohou váš lov překazit. Stejně tak je dobré nezapomínat na bohy a občas jim poslat nějakou obětinu. Máte i možnost v dalekých přístavech vylepšit svoji loď.
Hra Namiji je určena pro 2–5 hráčů od 8 let a jedna partie by měla zabrat 45 minut. Co se týká doporučené věkové hranice, myslím že hru zvládnou i o něco mladší hráči. Jednou z podmínek je, že musí umět číst, protože na kartách přístavu se nachází text vysvětlující jejich funkci. Ve dvou nám partie zabrala zhruba půl hodinku, v pěti hráčích hodinku.
V krabici naleznete:
A jak se stát nejlepším rybářem? Na začátku se musíte domluvit, na jakou stranu se vydáte. Na rozdíl od Tokaida zde plujete v kruhu. Stejně jako v Tokaidu je vaše cesta rozdělena na menší úseky, na jejichž koncích se lodě všech hráčů před pokračováním plavby vždy sejdou. Zachován je i stejný princip pohybu. Vždy hraje rybář, který je nejvíce vzadu. Může se tak stát, že jeden rybář se svojí lodí pluje i několikrát po sobě (i když tato situace nám v praxi příliš často nenastala). Rybář si může zvolit libovolné volné pole mezi jeho lodí a následujícím přístavem včetně přístavu samotného. Poté co neohroženě dopluje na jím zvolené pole, vykoná jeho akci.
Jakmile váš rybář dorazí do přístavu, musí počkat na zbylé rybáře. Podle pořadí, v jakém doplují do přístaviště, si rybáři volí pořadí vyplutí na další trasu. Platí, že čím později rybář vypluje, z tím více karet přístavu si vybírá. A karty přístavu nejsou rozhodně k zahození. Mohou přinést přímo vítězné body nebo nějakou výhodu do hry.
Po zdolání čtyř úseků rybáři zdárně doplují domů. Podle pořadí, v jakém doplují, získají i vítězné body: čím dříve, tím více bodů.
Namiji po grafické stránce působí velmi uklidňujícím, čistým dojmem. Stejně jako u ostatních her z tohoto univerza i tady grafika krásně zapadá do zenového prostředí dávného Japonska. Desky hráčů jsou přehledné, grafika karet dokresluje atmosféru a nepůsobí rušivě. Kvalita komponent, s jednou výjimkou, odpovídá standardům. Grafice a produkční stránce bych vytknul dvě věci. Kvalita karet vyhlídek je horší než u ostatních komponent – nejedná se v pravém slova smyslu o karty, ale jde spíše o tenčí destičky z měkkého papíru. Druhá se týká funkčnosti počítadla vítězných bodů. Je velmi titěrné a je obtížnější se po něm pohybovat. Vzhledem k velikosti plánu a místa na něm nemusel být problém udělat jednotlivá políčka větší, popřípadě dále od sebe.
Hru jsme hráli ve dvou, třech, čtyřech i pěti hráčích. Stejně jako v Tokaidu jsou i v Namiji upravena pravidla pro hru dvou hráčů: do hry pak vstupuje třetí rybář, za kterého hraje vždy, když přijde na řadu, hráč, který je aktuálně více vpředu. Jeho jediným úkolem je blokovat jednotlivá místa. Stejný mechanismus je použit i v Tokaidu. Ve třech a čtyřech hráčích hra odsýpala. Bylo i relativně dost možností, jaké pole si vybrat. Od čtyř hráčů je možné využívat i dvojitá pole (pole, na něž mohou vstoupit dva rybáří současně). V pěti hráčích již docházelo k delším prodlevám mezi tahy, než by se slušelo na rodinné hraní, a spíše jsme vybírali pole, která zbyla volná a nebyla moc vpředu. V pěti hráčích tak hra byla spíše o mechanickém umisťování než o plánování akcí.
Pokud pominu Tokaido Duo a měl bych porovnat Tokaido a Namiji, je Namiji mladším sourozencem a tak i působí. Je jednodušší a dle mého názoru přístupnější i pro mladší hráče, než je doporučený věk 8 let. V Namiji chybí prvek rozdílnosti postav – je jedno, za kterého rybáře hrajete. Stejně tak se na konci hry neřeší, kolik kterých karet máte. Princip tvorby sad ze suvenýrů je zde nahrazen bodováním sloupců a řádků v koši na ryby. Místo hodnocení počtu jednotlivých druhů karet (setkání, jídla, …) se na konci hry hodnotí úkoly získané z posvátných kamenů. Obecně mi Namiji přijde ještě o trochu náhodnější než Tokaido. Co mi naopak přišlo jako lepší oproti Tokaidu, je plavba do kruhu. V Tokaidu hráč sedící u startovního hostince hůře vidí a musí častokrát vstát, aby mohl hrát v okamžiku, kdy se hra blíží ke svému konci. V Namiji je celá trasa plavby snadno dosažitelná ze všech míst u herního stolu.
Kdybych si měl vybrat, kterou hru si zahrát, velmi by záleželo na počtu hráčů a na složení herní skupiny. V případě hry dvou hráčů bez váhání sáhnu po hře Tokaido Duo. Je vytvořena přesně pro dva hráče, není nutný žádný další vyvažovací mechanismus a funguje skvěle. Pokud si budu chtít zahrát s rodinou včetně dětí starších 8 let a občas hrajících hry, vyberu si Tokaido. Namiji vyndám z kallaxu v případě hraní se začínajícími hráči, kteří umí číst.
Sečteno a podtrženo: Namiji je odlehčenou verzí hry Tokaido, z níž přejímá velké množství mechanismů a přidává některé nové. Pokud máte Tokaido, velmi bych zvažoval, zda Namiji opravdu potřebujete. Pokud Tokaido nemáte a rozhodujete se mezi Namiji a Tokaidem, rozmyslete si, s kým chcete hru hrát. Pokud s někým, kdo hrál již něco složitějšího, než Člověče nezlob se, potom bych se nebál zvolit si Tokaido. Pro hraní s příležitostnými nebo začínajícími hráči je lepší volbou Namiji.
Zatím nebyl přidán žádný komentář...
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Naše století
Akt. cena: 50 Kč
Končí za: 9 dnů