Tea Time Crime aneb Posviťme si na zloděje

Autor: SirEngal | 24.1.2024 | 6

Lord Waldemar slaví na svém honosném sídle své 80. narozeniny a na oslavu pozval řadu významných hostů.

Očekává se baronka z Valonského Brabantu a její doprovod, stejně tak jako sir Adam Stoneworth a hrabě Bobby z Wexfordu. Účast ohlásili dokonce i slavná operní pěvkyně Barbette Brunette a bývalý boxerský šampion Arnold Wendestein. Můžete se tedy těšit na tuto slavnostní událost, která se samozřejmě uskuteční v 5 hodin odpoledne – přesně v čase čajového dýchánku.

Bohužel se však v poslední době v této klidné oblasti zvýšil počet vloupání a krádeží. Z tohoto důvodu si lord Waldemar promptně najal renomovaného detektiva, který se již tradičně objevuje se svým asistentem. Během oslavy mají dohlížet na panství a zejména na luxusní majetek prominentních osobností. Pokud vše proběhne hladce, budou za to lord Waldemar a jeho vážení hosté mimořádně vděční!

Cílem hry Tea Time Crime je pomocí chytrého výběru kostek rozmístit detektivy tak, aby získali co nejvíce bodů. Tento první počin Dikra Barsuhna, který v roce 2020 opustil kariéru bankovního konzultanta a začal se věnovat vývoji her, nám v roce 2023 přináší Piatnik. Jen houšť a větší kapky, dodávám já – tato hra není na prvotinu vůbec špatná.

 

Obsah krabice

Po otevření krabice na nás vykouknou punchboardy (ze kterých je nutné vyloupat kartonová okna), čtyři hráčské desky, pravidla a pytlík s dřevěnými komponenty – kostkami (mají na stranách čísla 1 až 5 a lupu) a žetonky baterek. Přibalené jsou také čtyři uzavíratelné plastové sáčky.

Kladně hodnotím kvalitu zpracování komponent, hráčské desky vyrobené ze solidního kartonu, stejně tak jednotlivá okénka. Kostky jsou příjemně velké, ale rozhodně se s nimi hází lépe na měkčí podložku, než na dřevěný stůl. 

Obsah krabice
Obsah krabice

 

Cíl hry

Jako v každé správné eurovce je cílem hry nashromáždit co nejvíce bodů. Ty se získávají za každého detektivem správně osvětleného zloděje a/nebo prázdný pokoj. Hra končí tahem, ve kterém první hráč správně umístil svůj poslední žeton svítilny. Ostatní hráči si jako cenu útěchy potom přičtou body za každou nepoužitou svítilnu.

 

Příprava

Na začátku si každý hráč zamíchá (lícem dolů) zvlášť okénka s detektivy, která se poznají podle siluet postav, a ta ostatní. Detektivy si každý vyloží na diagonálu své hráčské desky, zbytek na ostatní pole a může se hrát. 

 

Princip hry

V každém tahu hrají všichni hráči, aktivní hráč – tedy ten, co hází kostkami – má výhodu v tom, že si kostky vybírá jako první a ostatním nechává zbytek. 

Každý hráč pak má dvě možnosti, jak může táhnout. Jednou je interakce s okénkem – tedy buď se okénko na konkrétní pozici otočí nebo (pokud už otočené je a obsahuje zloděje, nebo detektiva) je možné ho přesunout na libovolnou prázdnou pozici na desce. Druhou možností, která se využívá hlavně, když hráč s daným okénkem nechce, nebo nemůže manipulovat, je obnovit si jeden vyplýtvaný bonus. Pro interkaci s okýnky je nutné použít kostky:

  • Zatímco číslo na kostkách udává řádek, počtem kostek se určí sloupec, které okénko na desce aktivovat. Počet je možné si dále zvýšit, pokud padly lupy a nebo utracením jednorázových bonusů.
  • Ne-detektivní okénka mohou obsahovat buď obrázek kostky s číslem nebo zlodějíčka. Zatímco zloději a detektivové zůstávají na desce, pokud je otočeno okénko s kostkou, hráč si jeho žeton odloží vedle desky. Tím dochází k odkrytí pole pod ním, které představuje jeden z pokojů v sídle. S ohledem na ilustrace musím pochválit, že jako hlavní zlodějku, která dává nejvíc bodů, vybral autor elegantní dámu ne úplně nepodobnou mamince Úžasňákových.
  • Otočené žetony detektivů a zlodějíčků může hráč další aktivací po desce libovolně přesouvat do neobsazených pokojů, aby dosáhl co nejlepší kombinace bodování. Jednoho zloděje/pokoj lze totiž obodovat detektivy svítícími z různých směrů. Běžné lupiče je nutné nasvítit ze správné strany, zatímco madam hlavní můžete osvítit odkudkoliv.
  • Po každém otočení nebo přesunu okénka se zkontroluje, jestli přítomní detektivové svítí všemi svými baterkami buď na odkryté pokoje a nebo na zloděje ze správné strany. Pokud ano, vyslouží si žeton baterky jako připomínku, že tady je hotovo.

Pokud by se aktivnímu hráči v jeho tahu podařilo hodit postupku 1–5 a nebo naopak samé lupičky, bere si všechny kostky k sobě, aktivuje libovolné okénko a ostatním hráčům zbývá maximálně tah obnovení jednorázového bonusu. 

Podobně jako například v Dice Forge hrají všichni hráči v každém tahu a v podstatě naráz. Princip sdílené náhody, tedy že vržené kostky jsou stejné pro všechny, zase připomíná Adventurers nebo Útulná doupata.

 

Rozehraná hra zeleného Zatímco detektivové vlevo dole se musí přesunout, protože svítí dolů a doprava. Detektivové v druhém řádku už mají hotovo, což si zelený hráč označil žetonem baterky.
Rozehraná hra po hodu zeleného. Kostku s číslem dva si vzal k sobě a může tedy aktivovat okénko v druhém řádku. Protože je kostka jedna, může aktivovat okénko v prvním sloupci, nebo použít jednu až tři hozené lupy a případně svůj jednorázový žeton s dvojkou, který odhalil v některém z minulých tahů. Zatímco detektivové vlevo dole se musí přesunout, protože svítí dolů a doprava, detektivové v druhém řádku už mají hotovo, což si zelený hráč označil žetonem baterky. Detektivové ve třetím a pátém řádku na odkrytí teprve čekají.

 

Pro koho hra je

Cílovou skupinu autor definuje jako 10+. My jsme bez problémů odehráli několik partií s devítiletými ratolestmi, které ale už mají poměrně hodně zářezů na pomyslné deskoherní pažbě. Řiďte se tedy jako obvykle raději zkušeností, než popsaným věkem.

Když jsme poslali děti spát, Tea Time Crime zůstal na stole, hráli jsme další (a další) partie ve čtyřech dospělých a příjemně se bavili.

 

Dojmy 

Tea Time Crime funguje dobře od dvou do čtyř hráčů a protože hrají všichni víceméně naráz, přidáváním lidí se nenatahuje herní doba. Velmi kladně hodnotím, že není nutné čekat na tah, a hra tak nemá hluchá místa. 

Co bych naopak vytknul je, že hra se dá „vyřešit“. Tedy existuje koncová pozice, která dává pokaždé nejvíc bodů a hráči tedy soupeří o to, kdo se k této pozici buď dopracuje dříve, nebo alespoň ukončí hru, než se k této nejlepší pozici dostane ten, kdo má nejlepší počáteční situaci.

Protože se na začátku komponenty míchají, je jen otázkou náhody, jak moc blízko, nebo daleko je každý hráč od vytouženého cíle. Například, když někdo dostane detektivy, kteří svítí doprava nahoru na levou spodní stranu diagonály, získává obrovskou výhodu, protože není nutné tyto detektivy přesouvat a hráč tak může ušetřit jeden tah.

Během recenzování jsme hráli s dvěma příležitostnými hráči, kterým se snadnost vysvětlení a krátká herní doba velmi líbila, takže jsme za večer otočili pět partií. Díky tomu moc nezáleželo na tom, že někdo měl pro konkrétní hru lepší a někdo horší výchozí pozici.

Co bych naopak vytkl, je nulová provázanost herního světa s herními mechanikami. V úvodu pravidel (zmíněn kurzívou na začátku) jsme namlsaní speciálními hosty na oslavě váženého lorda a ti potom ve hře nemají vůbec žádný význam, na rozdíl od například tematicky podobně zasazeného Mysteria, kde za pozvané hosty hrajeme. Dále jsou nám představeni dva detektivové, kteří se ale na plánu vyskytují pětkrát a jejich svítilny jsou asi rentgenové, protože dokáží prosvítit podlahy a stropy panství. Vcelku pěkný princip hraní by mi tak seděl mnohem více na záhonky květinek a jejich zalévání různě tvarovanými zavlažovači, než nelogické svícení na zloděje.

Z hlediska komponent není co vytknout, velikostí i zpracováním mě příjemně potěšily. Co podle mě hru na českém trhu velmi potopí, je nepřeložený název (a tedy ne-lokalizovaný předek krabice) a nevýrazná grafika.

Někteří recenzenti vyčítají hře přílišnou velikost balení, já tento názor ovšem nesdílím. Při otáčení a přesouvání oken by se totiž menší komponenty obtížněji braly do ruky a hráč by si musel dávat mnohem větší pozor na to, aby si nedrkl do desky. Z velikosti oken poté vyplývá velikost hráčské desky a z toho velikost krabice.  

 

Krabice hry
Zdroj obrázku: piatnik.at

 

Verdikt

Tea Time Crime je zábavná a rychle odehraná hra, která potěší jak skupinu dospělých, tak děti cca od 9 let. Sráží ji nepřeložený název a téma, které absolutně nesouvisí s mechanikami hry. Naopak vyzdvihuji, že hrají všichni hráči naráz a nečeká se na tah. Doporučil bych ji jako dobrou volbu pro hru s příležitostnými hráči, pokud do světa deskových her teprve pronikáte nebo pokud si chcete zahrát půlhodinovou nenáročnou oddechovku.

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Vybíráme z Bazaru

Mozkožrout
Mozkožrout
Akt. cena: 300 Kč
Končí za: 1 den

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas