Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Autor: Hyman | 9.10.2024 | 1
V hlubinách říše Ryozen, kde vládne pradávná moc a legendy ožívají, se každý lunární rok koná jedinečný festival. Ten se uskuteční vždy, když legendární Radiant Phoenix upadá do svého posvátného spánku. To je okamžik, který sebou také přináší nemilosrdný boj mezi klany o slávu, moc a přízeň jejich majestátního ochránce. Festival Probuzení tak není jen oslavou, ale i bojištěm, kde se největší válečníci, stratégové a vůdci utkávají ve zkouškách, které odhalí jejich pravou sílu. To jsou tři noci, během nichž se ztrácí hranice mezi snem a skutečností. Palác uprostřed říše během těchto tří fází měsíce podléhá proměně formující realitu. Každé patro, o které pokaždé narůstá, je odrazem Phoenixových snů a schopností klanů prokázat, že právě oni jsou hodni konat dobro ve svém království. Dokážete svými činy překonat ostatní, získat nejvyšší uznání a stát se těmi, kdo probudí Radiant Phoenixe k nové éře vlády?
Pozn: V této recenzi popisuji Kickstarter variantu hry. Retail distribuce mohou obsahovat jiné komponenty a zejména mohou i některé chybět.
Podle tématu by se na první pohled mohlo zdát, že Ryozen bude zástupcem konfliktního ameritrashe. Není tomu tak. Jedná se o středně náročnou euro hru pro 2 až 4 účastníky s doporučeným minimálním věkem 14 let a oficiální dobou trvání mezi 45 až 90 minutami. Dominantními mechanikami jsou umisťování pracovníků, sběr sad a nalezneme zde také rondel.
Specifikem většiny workerů jsou jejich speciální vlastnosti, které hráči získávají v náhodném pořadí. To přispívá k jedinečnosti každé z partií (s každou hrou je potřeba využívat jiných schopností).
Navíc je k dispozici rozšiřující sešit pravidel, který přináší další varianty hraní a tím doplňuje zážitek o ještě více asymetrickou variantu, kooperativní mód, variantu „team vs team“ a možnost užít si partii v semikoopeativním módu při boji s Drakem. Pro úplný výčet pro mou verzi hry musím také zmínit, že autoři nezapoměli ani na osamělé hráče a připravili i solo mód.
Jak bývá u euro her zvykem, vítězství se určí podle počtu bodů. Ty je možné získávat jak v průběhu partie, tak po ukončení třetího kola započtením úlomků krystalů.
Základní komponentou, na které se většina věcí odehrává, je základní deska. Před jejím umístěním do středu herního prostoru je do ní nutné připevnit rondel (vždy je tedy nutné jej spojit s hlavní desku pomocí šroubku).
Tato kruhová komponenta je rozdělena na světlé a tmavé části. Ty světlé jsou spojené s denními efekty. Během noci pak hráči získávají odměnu, kterou předepisují tmavé výseče. To ale není jediná vlastnost. Slouží také k umisťování žetonů klanových válečníků a k uchycení kartonového Phoenixova paláce (asi na první pohled nejvýraznější komponentě).
Nejdůležitější součástí her s mechanikou umisťování pracovníků jsou pracovníci. Ti zde mají podobu velkých kartonových žetonů v barvě hráče.
Ve hře jich je k dispozici celkem dvacet a většina z nich disponuje speciální schopností. Nicméně jednotliví účastníci partií jich budou využívat pouze omezený počet.
Další velmi důležitou součástí, která umožňuje rozšiřovat schopnosti hráčů, jsou karty zjevení. Využití jejich vlastnosti ve správný čas může zvrátit průběh partie.
Karty událostí v sobě ukrývají mechanismus, který nutí účastníky partií trochu spolupracovat. Na většině z nich jsou efekty s negativními účinky a jejich spuštění může pro někoho znamenat výrazné komplikace. Avšak ten, komu uškodí méně (případně vůbec), se může naopak snažit o jejich zachování pro jejich následné vykonání. To je legitimní strategie, kdy může být snahou některou z těchto vlastností ponechat aktivní. Takže se zde jedná spíše o semi-kooperaci, než o plnou spolupráci v pravém slova smyslu.
Zdrojů, které ve hře potkáme, není mnoho. Jedná se pouze o mince, svitky a lampy. V retail verzi to jsou jednoduché žetony. V kickstarterové edici to bude vypadat takto…
V závěrečném sčítání hrají významnou roli sety měsíčních úlomků, které mají podobu kartonových kosočtverců ve třech barvách – zelené, oranžové a fialové.
Na závěr popisu komponent ještě zmíním dílky vesnic, které obsahují zajímavé efekty a sadu žetonů (posla, přízně a průkopníka) pro označení postupu hráčů na jednotlivých částech herní desky.
Království Ryozen je rozděleno do sedmi oblastí. Tomu také odpovídá rozvržení hlavní herní desky.
Každý ze sektorů okolo centrálního rondelu primárně obsahuje:
V centru oválné herní plochy se nachází kruhový rondel, který je využit jako sedmý prostor pro umisťování jednotek, Zároveň zde také během partie poroste kartonový Phoenixův palác. Ten je složen ze tří částí a jedná se ve své podstatě o počítadlo kol. Takže při zahájení partie zde bude pouze nejširší základová část a s přibývajícím časem se bude postupně navyšovat. Uložení třetí části znamená, že se jedná o poslední kolo hry.
Nejdůležitější komponentou pro hráče jistě bude dvacet žetonů klanových válečníků. Sice mají všichni hráči stejné vlastnosti a stejný počet, nicméně herní mechanismus umožní pracovat pouze s jejich omezeným počtem. Na herní desku mohou být umisťovány buď lícovou (je vidět název, obrázek a vlastnost) nebo rubovou stranou. Rubová strana sice neobsahuje žádnou akci, nicméně pro vyhodnocování převahy pro daný sektor má větší váhu. A to je pro získávání bonusů v noční fázi podstatná výhoda.
Jak bylo zmíněno výše, celá herní partie se skládá ze tří kol (ty jsou určovány výškou centrálního paláce). V každém a nich se hráči střídají v tazích a uskuteční se nejdříve denní fáze. Po jejím ukončení proběhne fáze noční. Pojďme si je nyní podrobněji probrat a představit, co budou vykonávat účastníci partie.
Takto se hráči střídají ve směru hodinových ručiček tak dlouho, dokud jim nedojdou žetony válečníků. Jejich počet je rozdílný v různém počtu účastníků partie (šest pro pro hru dvou a pět pro zbývající počet hráčů).
Pozn.: Popis jednotlivých vlastností sektorů je uveden v následujícím odstavci po představení noční fáze.
Po dokončení noční fáze, a v případě, že je Phoenixův palác postaven, nastává konec celé hry a fáze závěrečného počítání vítězných bodů společně s určením vítěze. V případě, že je možné vystavět palác o jedno další patro, si hráči vrátí všechny své zahrané žetony zpět a může začít další herní kolo.
V závěrečném sčítání bodů hraje velkou úlohu tabulka zúročující získávání různobarevných měsíčních úlomků. Nejefektivnější bude sběr jedné barvy. Každé tři kusy znamenají získání devíti vítězných bodů. A i když se to nebude dařit, bonus bodů za tři různé barvy také není k zahození.
Zde popíšeme šest sektorů, kam je možné umisťovat žetony válečníků.
Krabice větších rozměrů již obsahuje insert, do kterého se jednotlivé komponenty pohodlně uloží. Součástí jsou jak vylepšené komponenty, tak i jejich standardní (retailová) podoba. Například žetony posla, přízně a průkopníka zde najdete jak v kartonové, tak v jejich dřevěné verzi. Podobně žeton prvního hráče má podobu jak obyčejného žetonu, tak i trochu zbytečné plastové figurky. Součástí balení jsou také dva samostatné sešity pravidel. V prvním jsou popsana základní pravidla, v druhém jsou uvedeny již výše zmíněné varianty s asymetrií, kooperativním módem, bitva dvou týmů a finálně také semikoopeativní alternativa. Vlci samotáři zde také nepřijdou zkrátka. Tyto variace jsou ale nad rámec této recenze a tudíž podrobněji popisuji pouze základní hru.
Po vybalení komponent z krabice je nutné před zahájením partie přišroubovat rondel k základní herní desce. Nejedná se o nic složitého a během operace nedochází k opotřebovávání kartonových desek. Tato centrální deska sice na stole zabere nemálo místa, nicméně dalšího prostoru u jednotlivých hráčů již není moc potřeba.
Rostoucí kartonový palác, který se umisťuje do středu rondelu, je „Kickstarterovsky“ přeprodukovaný. Sice na herním stole vypadá efektně, ale přináší to sebou nutnost být opatrný při jeho uskladnění. Navíc při navyšování pater během partií (a to zejména v posledním kole, kdy je komponenta nejvyšší) zakrývá některým účastníkům partií část herní plochy a při umělém osvětlení vrhá stíny.
Kvalita ostatních komponent sice odpovídá exkluzivní verzi, přesto bych očekával vyšší jakost u karet událostí a zjevení. Nicméně tyto karty nedržíte během herní partie v ruce, a tak k jejich opotřebovávání dochází pouze v minimu případů. Neměl jsem tudíž potřebu je dodatečně obalovat. Ani po několika zahrání nenesou žádné stopy opotřebení.
Pravidla jsou napsána srozumitelně a při rozcházení hry jsme se nepotýkali s nepřekonatelnými potížemi. Celkový počet stran prvního sešitu je osmnáct, což se může zdát jako mnoho. Nicméně jejich uspořádání je logické, dobře strukturované a obsahuje řadu příkladů a obrázků. Vysvětlení a vlastní zasvěcení nováčků není problém a pravidla přejdou rychle do krve. Navíc jsou k dispozici lama karty, kde se dočtete vše podstatné.
Pro kolik hráčů bych tento počin (pro základní pravidla) doporučil? Jednoznačně pro trojici anebo čtveřici. Jako dvojkovka hra sice funguje, nicméně intenzita interakce ve větším počtu hráčů přináší zajímavější situace.
Na partie si zpočátku vyhraďte více času, nicméně postupem času se dostanete na inzerovaných devadesát minut. Avšak po zkušenostech při hraní v módu tým vs tým (neboli dva vs dva) je nutné zmínit, že zde se partie časově protahují. Není to však důsledkem pravidlových změn (těch je opravdu minimum), ale spíše potřebou delší diskuse mezi spolupracujícími za účelem nalezení optimální strategie.
Symboly a efekty na herní desce a kartonových dílcích jsou dostatečně dobře čitelné a jejich význam si hráči rychle osvojí. Navíc součástí pravidel je jejich podrobné vysvětlení. Nicméně změť barev (a to zejména na hlavním herním plánu) na mě působí trochu neuspořádaně a takovým „rozpitým“ způsobem. Je to něco, jako když vezmete vodovky a barvy se vám náhodně mixují dohromady.
Narozdíl od efektů na kartonu jsou vlastnosti na kartách popsány textem. To přináší nutnost je číst stále dokola, a to zejména u karet zjevení. Zde se nabídka rychle mění a zejména hráči, kteří mají texty vzhůru nohama, musí vynaložit dost úsilí na opakovanou validaci efektů.
Herní kolo je na první pohled až směšně jednoduché. Reálně vezmu jednoho ze svých dostupných členů klanu a položím je na vybrané místo. Avšak dříve, než to udělám, musím promyslet celou řadu věcí a případných následků svých rozhodnutí – rub anebo líc, chci získat tento efekt dříve, než soupeři zadarmo, nebo si počkám na výhodnější okamžik (ale to už budu muset pravděpodobně zaplatit). A budu mít vůbec šanci kýženou akci provést? A jak to dopadne s vyhodnocením převahy na závěr kola? Získám kýžený měsíční úlomek? Jaké mají vlastně soupeři vlastnosti na kartách zjevení? Nenahraju jim? …a tak dále.
Situace se na herní desce neustále mění (interakce mezi soupeři není nepodstatná), a tak promýšlení dlouhodobé strategie přináší nutnost ji neustále korigovat. To je prostředí, kdy hráč se sklonem k AP mohou herní partie natáhnout.
Velkou roli zde hraje nejen časování spouštění vašich akcí, ale také to, jaké vlastnosti klanových válečníků a na kartách zjevení hráč má. Partii soupeři nezačínají s plným počtem dvaceti žetonů. Postupně (a náhodně) pak přicházejí do hry a hráč si rozhoduje, které si nakoupí, a přidá tak novou akci do svého portfolia. Tím je sice zaručena velká asymetričnost (a to, že žádná hra nebude stejná), ale může nastat efekt náhody, kdy hráči získají zadarmo silnější schopnosti.
O vyváženosti karet zjevení mám velké pochybnosti. Velmi bude záležet na tom, jaké vlastnosti si budete schopni pořídit a jak je budete během partií využívat. Při určité konstelaci mohou být karty velmi destruktivní a účinné. Např. umožní průběžně zbavovat soupeře většiny zdrojů. A to u hry, kdy za část potřebných aktivit musíte platit, opravdu nechcete. Navíc nemáte žádnou možnost eliminace této výhody.
Dalším důležitým aspektem partií je ustanovení prvního hráče. To zde nabývá daleko většího významu, než je tomu u jiných euro her. Poslední na řadě zde může kontrolovat a řídit velmi důležitou majoritu v jednotlivých sektorech, a rozhodovat tak o získávání benefitů v rámci noční fáze.
I přes výše uvedenou náhodu a nevyváženost některých komponent naše partie končily maximálně dvacetiprocentním rozdílem mezi skóre prvního a posledního hráče. Buď naše herní skupiny při hrách více upřednostnily pozitivní interakci anebo tyto disbalance nedávají takovou výhodu, jak se na první pohled zdá. Ryozen tak zjevně není žádná zenová hra. Jedná se o deskovku plnou interakce s implementovanými euro mechanikami. Navíc rozšiřující pravidla ji umožňují odehrát v různých módech. To zajistí, že opravdu žádná z partií nebude stejná.
Konfliktní euro s mnoha způsoby hraní. Pravidlově se řadí mezi středně obtížné kousky. Obsahuje určitou porci nevyváženosti a náhody a to zejména na kartách zjevení. Na druhou stranu – variabilta je na dobré úrovni.
Zatím nebyl přidán žádný komentář...
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Munchkin karetka + 3 rozšíření
Akt. cena: 500 Kč
Končí za: 3 dny