Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Autor: sasa | 24.10.2022 | 1
Ve hře Sobek 2 se ocitneme ve starověkém Egyptě. Úkolem dvou znepřátelených cechů je co nejvíce zbohatnout na velkém tržišti. Budete obchodovat na tržišti, získávat pomoc různých osob. Je však nutné dát si pozor na korupci.
Hra Sobek 2 vyšla v češtině díky vydavatelství MindOK v roce 2022. Hra je určena pro 2 hráče s herní dobou do 30 minut. Vydavatel stanovil věkovou hranici od 10 let, i když se osobně domnívám, že hru zvládnou i mladší hráči, a to cca od 8 let. Vaším úkolem je nashromáždit z tržiště více bohatství než váš soupeř. Snažíte se dát dohromady co nejhodnotnější sady zboží, využít k tomu vlivné osoby, a pokud se vypořádáte s korupcí lépe než váš soupeř, pomůže vám i samotný bůh Sobek.
Vítězem se stává hráč, který nasbírá nejvíce bodů. Body získává hráč za prodané sady zboží a žetony debenů. (Pozn.: Deben je jednotka egyptského systému měření hmotnosti. 1 deben = cca 91 g).
Krabice není velká, přesto skrývá poměrně bohatý obsah. Naleznete v ní:
Komponenty jsou v dobré kvalitě. Kartonové dílky zboží jsou dostatečně pevné, aby se neničily. Stejně tak i žetony debenů a pirogu. Překvapilo mě, že bodovací stupnice, která se použije až na konci hry, je umístěna na zadní straně jednoho z přehledových listů. Přehledové listy jsou z pevnějšího křídového papíru.
Nejdříve se připraví tržiště. Dílky zboží a osob se zamíchají dohromady a náhodně se umístí na tržiště. Dílky zboží lícem nahoru, dílky osob lícem dolů.
Začínající hráč umístí Ankh na začátku hry na jeden ze čtyř dílků ve středu tržiště. Vybraný dílek si vezme do ruky a natočí Ankh dle směrových značek dílku. Poté je na tahu soupeř. Od této chvíle musí každý z hráčů vykonat jednu ze tří možných akcí.
Jedná se o:
Hráč může zahrát z ruky dílek osoby a využít jeho efekt. K dispozici jsou následující osoby:
V okamžiku, kdy hráč nemůže provést ani jednu ze tří akcí, hra okamžitě končí. Hráči ještě mohou odhodit z ruky dílky, které by mohli prodat. Všechny ostatní musí umístit na desku korupce.
Poté hráči sečtou počet dílků na své desce korupce. Hráč s menší počtem dílků si vytáhne jeden deben z pytlíku, plus 1 deben za každé 3 dílky rozdílu od soupeře.
Následně hráči vynásobí počet dílků v každé své sadě počtem symbolů dílků se skarabem v dané sadě.
Poslední body hráči získají za žetony debenů.
Nejdříve se zaměřím na vzhled hry a kvalitu komponent, poté na herní principy a nakonec na celkové hodnocení.
Po grafické stránce mi hra přijde vkusně zpracovaná. Grafika je příjemná, nerušivá. Obrázky dokreslují atmosféru starověkého Egypta. Musím ocenit, že samotný Ankh je ze dřeva, a ne pouze kartonový.
Ve hře je určitý prvek náhody, se kterou se ale dá pracovat. Náhodný prvek je představován lícem dolů otočenými destičkami postav a náhodně rozmístěnými díky zboží. Hra vás nutí přemýšlet minimálně dva tahy dopředu, protože nastavením Ankhu hráč dopředu ví, co by mohl brát soupeř. Nutí vás tak volit mezi prospěchem svým a soupeře. Vše vidíte krásně před sebou, není potřeba nic složitě přepočítávat, stačí se podívat, co byste mohli získat vy a co soupeř, a podle toho si vzít dílek. Občas máte i možnost si vzít i lepší kus zboží (zboží s více skaraby) za cenu umístění dílku na desku korupce. A i tady si rychle spočítáte, zda se vám to vyplatí, nebo ne.
Akce soupeře jsou velmi rychlé, a tak pokud nenarazíte na opravdu velmi přemýšlivého hráče, hra plyne velmi svižně.
Pravidle jsou relativně jednoduchá, logicky a přehledně sepsaná. Dají se vysvětlit do deseti minut.
A co se mi na Sobkovi nelíbilo? Hře bych vytknul dvě věci. Prvním je pravidlo, podle kterého se žetony pirogu vykládají lícem dolů a první, kdo si ho může vzít, se na ně může podívat, jeden si zvolit a zbylé nechat lícem dolů. Zbytečně to dle mého zvyšuje míru náhody a nemá to vliv na prodej dílků. Kdyby žetony pirogu byly známé již od začátku, mohl by hráč i plánovat, jaký žeton si vzít, a přizpůsobit tomu prodej a výběr dílků.
Druhým negativem je efekt Písaře/Písařky, který mi přijde silnější než efekty ostatních postav. Je potřeba počítat s tím, že tato osoba může přijít do hry, a nehromadit mnoho dílků v ruce.
Co říci závěrem? Sobek 2 je velmi chytrá a svižná hra pro dva hráče, kterou si chcete zahrát po odehrání znovu. Myslím si, že Sobek by mohli ocenit jak příležitostní hráči nebo rodiny, tak i zkušenější hráči. Jedná se o velmi povedený filler (krátká hra, sloužící většinou k vyplnění času mezi náročnějšími hrami), který by neměl uniknout vaší pozornosti.
Ad výtka, že pirogy jsou lícem dolů: taky mi to bylo divné.
Po pár partiích jsem zjistil, že se hra hrozně rozbije, pokud od začátku víte, že je ve hře piroga mumie, a hrajete na to.
Překladista/grafik pro MYSLCAJK
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
1980 Sixtina - GF edice, nehráno
Akt. cena: 600 Kč
Končí za: 11 dnů