Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Autor: UrsusLuin | 30.5.2022 | 14
Palubní deník, hvězdný čas 54821 – Jsme připraveni na vydat se na novou, vzrušující cestu až za okraj známého vesmíru. Pouštíme se do odvážného dobrodružství tam, kde někteří… ehm… už možná byli.
Starship Captains přistane na herních stolech vaší domovské planety koncem letošního roku. A my jsme rádi, že vás můžeme nechat náhlednout do zákulisí vzniku této eurohry.
Nastavte tedy své blástry na zneškodnění, popadněte koktejl z andorianských červených netopýrů a pohodlně se usaďte! Dnes pro vás máme rozhovor s designérem hry, Peterem B. Hoffgaardem, který poodhalí, odkud čerpal svou inspiraci a jak vůbec vznikalo téma i vizuální podoba Starship Captains.
„Jsem typický Dán žijící na předměstí společně se svou ženou, naším 14měsíčním synem a s jezevčíkem Spockem,“ říká Peter, který je civilním povoláním programátor. Peter byl ale vždy zároveň vášnivým hráčem deskových her, což jej dovedlo k tomu, že před osmi lety založil server Tabletop Together, na němž společně s několika přáteli psal o novinkách ze světa deskových her.
„Byl to zábavný způsob, jak získat vhled do deskoherního byznysu a zjistit, co to znamená vydat deskovku, co je to herní design a jaké mechaniky ve hrách existují,“ vzpomíná Peter. Podobně jako pro mnoho dalších tvůrčích lidí, kteří strávili tolik času ponořeni do světa deskových her, i pro Petera měla tato zkušenost poměrně předvídatelný vedlejší efekt. A tak vznikl prvotní nápad a netrvalo dlouho a z hráče a recenzenta se stal designér.
Starship Captains jsou jeho první vydanou hrou. Sám přitom přiznává, že si nikdy nemyslel, že by se stal herním designérem na plný úvazek. „Neměl jsem ambice tvořit hry, protože vím, kolik těžké práce za tím je,“ dodává.
„Nicméně někdy začátkem roku 2020 jsem dostal nápad na Starship Captains. Tam to všechno tak nějak začalo. Vytvořil jsem jednoduchý prototyp, zahráli jsme si ho a přišlo nám to zábavné. Všechno ostatní se pak začalo na tohle nabalovat,“ přibližuje Peter, jak Starship Captains vznikli.
„To, co se mi na herním designu opravdu líbí, je, že na jedné straně musíte být opravdu kreativní, ale zároveň extrémně disciplinovaní, musíte se držet nějaké struktury a k věcem přistupovat velmi logicky,“ říká. „Programování, kterým se živím, je prakticky celé o strukturování. Řekl bych ale o sobě, že jsem byl vždy v zásadě kreativní člověk. Takže deskoherní design je vlastně ideální snoubení dvou věcí, které mě skutečně baví.“
Ve Starship Captains se ujmete role kapitánů, kteří čerstvě opustili akademii a poprvé se tak chopí velení vlastní vesmírné lodě. Je pochopitelné, že nejvyšší vedení ve vás zatím nemá plnou důvěru, a tak dostanete na povel otlučený, starý vrak lodi a za posádku pár nezkušených kadetů. Možná to není ta nejlepší posádka ve vesmíru, ale je vaše. Budete muset pracovat s tím, co máte, abyste se stali skutečnými lídry a ukázali, že na to máte. Tedy v případě, že byste někdy v budoucnou chtěli pomýšlet na velení jakékoliv lepší lodi.
Hra klade důraz na využívání členů posádky, jejich výcvik a povyšování do vyšších hodností. Během toho všeho budete muset po celé galaxii plnit nejrůznější meziplanetární mise a vylepšovat svoji loď pomocí technologií, které vám umožní provádět různé akce a spouštět zajímavé enginy. Při tom všem nesmíte zapomínat na svou reputaci u těch nejvlivnějších frakcí v galaxii. Klíčem k úspěchu je tak nalezení rovnováhy mezi objevováním vesmíru a diplomacií.
Už od začátku vývoje hry je poměrně jasné, odkud Peter bral svoji inspiraci. „Jsem velký fanoušek Star Treku,“ netají se designer. „Nikdy jsem nechtěl udělat hru ze světa Star Treku, ale mým cílem bylo vytvořit hru, která by se tímto vesmírem inspirovala.“
V 90. letech vyrůstal jako velký fanoušek sci-fi. A jeho nejoblíbenější sérií slavného seriálu je Star Trek: Nová generace. „Nová generace má velmi idealistický a jasný pohled na budoucnost celého lidstva,“ dodává s tím, že pro něj bylo velmi důležité najít způsob, jak toto téma do hry začlenit a zároveň oslavit rozmanitost jednotlivých postav.
Na rozdíl od mnoha jiných euroher, Starship Captains není zdaleka jen o hromadění majetku. Proto ve hře nenajdete žádné žádné finanční prostředky nebo měnu. Místo toho se hra točí okolo kapitánů, jejich posádky a vztahů s různými mezigalaktickými frakcemi.
„Je pro mě hrozně důležité, aby téma i prostředí hry vyjadřovalo, že jako lidstvo můžeme stát při sobě a být lepší, než jsme, pokud dokážeme dohlédnout dál než na hranice mezi pohlavími, náboženstvími i ekonomikami,“ říká Peter a dodává: „To je taky jeden z důvodů, proč jsem si zamiloval Star Trek. A je to to, co bych chtěl přenést i do své hry.“
Celá řada vesmírných her inklinuje k temnějšímu, drsnějšímu zážitku, ve kterém se objevují hroziví mimozemšťané usilující vám o život. Peter se rozhodl jít opačným směrem, a proto zvolil spíše animovaný vizuál a jasné, zářivé barvy, které odpovídají celkově odlehčenému tónu hry.
„Tohle je něco, o čem jsme hodně mluvili, když jsme probírali prvotní styl hry,“ přiznává. „Na samotném začátku přišel tým grafiků s celou škálou návrhů od velmi komiksových postav až po zcela vážně laděné členy posádky. Každý jsme si mohli vybrat, kde na té pomyslné stupnici chceme skončit. To byl ve skutečnosti hrozně zábavný proces,” vzpomíná designér.
Starship Captains má humornou atmosféru, která odpovídá jejímu odlehčenému tónu a vizuálnímu stylu. Hra je pak plná skrytých odkazů na další klasiky jako Galaxy Quest, Star Wars, Doctor Who a celou řadu dalších, na které můžete narazit jak na misích, tak na kartách technologií. Některé odkazy jsou jemnější, jiné… no, uvidíte sami.
„Humor byl vždy jedním z důležitých aspektů celého designu,“ svěřuje se Peter. „Eurohry umí být velmi suché. Ale co takhle euro, které vypadá živě, barevně a v neposlední řadě má smysl pro humor? Přesně o tohle se snažím – chci vytvořit zábavné a svěží euro,“ říká závěrem autor Starship Captains Peter. B. Hoffgaard.
Hru celosvětově vydává Czech Games Edition a v češtině ji na náš trh přinese vydavatelství MindOK.
Nevím, jestli tento dotaz je inteligentní, když se hra teprve vyvíjí, či dolaďuje. Ale bude tam nějaká forma konfliktu, přímého škození, či zaříznutí hráče? Nejsem tomu totiž příliš nakloněn, tak bych rád zjistil, jestli ji mám mít ve svém hledáčku či nikoliv. Díky moc
Pořád jde v první řadě o euro, škození je tam tak přítomno především nepřímo - hráči sdílí mapu s úkoly i nabídku karet, takže si tam logicky konkurují. Nicméně, pokud se bavíme o přímém škození ve smyslu útoku na hráče a jeho případné vyřazení ze hry, tak to ve Starship Captains není.
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Smash Up + rozšíření Cthulhu (české polepy)
Akt. cena: 350 Kč
Končí za: 8 dnů