Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Autor: Strachkvas | 3.3.2024 | 4
V únoru roku 2022 se prostřednictvím kampaně na Kickstarteru podařilo zafinancovat novější verzi již kapánek vousatější hry Evoluce: O původu druhů z roku 2010. Dvojice ruských autorů Dmitry Knore a Sergey Machin svou původní verzi hry přepracovala a v té s názvem Evoluce: Nový svět představují nejen kompletně novou grafiku, ale také zcela jiný způsob získávání potravy na kartách oblastí. V češtině nám tuto hru přináší vydavatelství REXhry, a to v retailové verzi, která je oproti té kickstarterové ochuzená nejen například o sólo mód, ale i o značné množství karet vývoje nebo oblastí.
Na množství obsahu uvnitř až překvapivě (a možná trochu zbytečně) velká krabice v sobě ukrývá pár dřevěných žetonů, dva sešity s pravidly, dvě karty s přehledem všech vlastností, kostku a hlavně balíček 120 karet. Menší část z něj tvoří karty oblastí, ale hlavní díl představují karty vývoje s jednotlivými rysy. Co musím zvlášť ocenit je zvolená velikost karet 80 × 120 mm. Na kartách tak může vyniknout jejich velmi povedený design, a to současně za zachování pohodlně čitelných názvů jednotlivých rysů a jejich popisů. Po vizuální stránce nelze hře nic vytknout, naopak, vše k sobě hezky ladí, a oko hráče tak zákonitě potěší. Ilustrace na kartách jsou nejen opravdu moc hezké, ale mnohdy i vtipné. Stejně tak kvalita všech vyjmenovaných komponent je na dobré úrovni. Karty jsou pevné a neohýbají se.
Nachystat hru zabere minimální množství času. Vytvoří se zásoba dřevěných žetonů, balíček šesti karet oblastí, přičemž další karty oblastí v počtu hráčů se vyloží na stůl. Pak se jen zamíchá se balíček vývoje, z něhož si každý hráč dobere šest karet na ruku. Hotovo dvacet, může se jít na věc.
Hra je rozdělená do šesti kol (období), v průběhu kterých se hráči snaží vytvářet nové živočichy, přiřazovat jim nové rysy, a to vše tak, aby jim zajistili co největší šanci na přežití. Tedy získat pro sebe dostatek jídla a současně si zajistit co největší ochranu před tím, aby je sežrali jiní predátoři. Každé období se dále dělí na čtyři fáze, kdy v té první hráči vytváří nové živočichy a přikládají jim nové rysy, ve druhé se otáčí karta oblasti, která se přidá k těm již vyloženým, a na všechny se umístí žetony potravy a úkrytů. Ve třetí fázi se hráči snaží nakrmit své živočichy, a to ať už získáváním potravy z oblastí nebo požíráním jiných zvířat. No a na závěr ve čtvrté fázi vymírají ti živočichové, kteří nezískali dostatek potravy, odhodí se nejstarší karta oblasti a hráči si doberou nové karty. Po šestém období hra končí a vítězem se stává hráč, kterému se nejúspěšněji podařilo čelit evoluci – získal nejvíce vítězných bodů. Bodují se přeživší živočichové a množství jejich rysů.
„Evoluce: Nový svět“ je silně tematická karetní hra plná zajímavých herních rozhodnutí s výraznou interakcí mezi hráči. Jmenovat konkrétní herní mechaniky je poměrně složité, pokud bych musel hru nějakým způsobem zařadit, vidím v ní lehké prvky tableau buildingu. Hráči vykládají na stůl nová zvířata a přiřazují jim rysy tak, aby vytvořili silného jedince, kterého ale zároveň zvládnou nakrmit. Je pak pouze na nich, zda zmíněná „síla“ daného živočicha bude spočívat v tom, že to bude super odolný býložravec nebo to bude smečka agresivních predátorů. Jak jsem výše uvedl, interakce mezi hráči je opravdu dostatek. Při hře neustále sledujete, jaké živočichy mají soupeři a na co se musíte připravit. Vytváří si predátory? No, pak se váš živočich potřebuje ukrýt pod vodu. Ale co když soupeřův dovede také plavat? Pak je třeba, aby váš zmohutněl nebo mu narostly rohy na obranu. Jenže s rysem „mohutný“ toho víc sežere a jídla není nikdy úplně dostatek. Interakci (škození) také podporují škodící rysy, které můžete/musíte přiřazovat soupeřovým zvířatům. Můžete jim tak nejen zvýšit nároky na množství potřebného jídla, ale také kompletně zamezit získávání dalších rysů. Stále tak budete řešit nějaké problémy a dilemata, jakou evoluční cestou se vydat.
Jak po herní, tak i pravidlové stránce je Evoluce: Nový svět velice přístupná hra. Naučit se ji, stejně jako ji vysvětlit dalším hráčům opravdu není nikterak složité. Co musím hned na úvod této části rozhodně vyzdvihnout, je rozdělení pravidel do dvou sešitů. V tom s názvem „Pravidla hry“ jsou nepřekvapivě popsána všechna herní pravidla, a to naprosto srozumitelnou a jasnou formou. Nehledejte žádné velké záludnosti, nejsou tu. V „Příručce živočišných rysů“ pak najdeme detailní rozbor jednotlivých karet a možných dopadů jejich efektů v průběhu hry. Když pak nastane při hře situace, u které si úplně nebudete jistí řešením, není nic jednoduššího, než si v této knize najít příslušnou kartu rysu a troufnu si tvrdit, že zde najdete odpověď. U každé karty je také odstavec věnovaný zajímavostem ze světa biologie. Hra se tak snaží dostát svému přízvisku „vzdělávací“ a ti, kdo se rádi při hraní dozvědí něco nového, nezůstanou ochuzeni. Za zmínku stojí i tzv. „lama karty“ a dále karty s přehledem vlastností. Obojí je dobře zpracované a jednoznačně pomáhá novým hráčům zorientovat se v průběhu hry a jednotlivých rysech. Pouze nechápu, proč jsou karty přehledu vlastností jenom dvě, když hra je určená až pro čtyři hráče. Myslím, že si každý zaslouží mít svoji vlastní kartu.
Nebojím se tvrdit, že tato hra má potenciál oslovit širší masy hráčů deskových her, ale má to jedno velké ALE. Evoluce je ve své podstatě hrou hodně agresivní a škodící, což (mohu doložit bohatou zkušeností ze svého okolí) některým hráčům nevyhovuje. Jistě, dá se domluvit i neagresivní varianta hry, kdy se hráči nebudou vzájemně požírat či si jinak škodit, ale hra tak ztratí polovinu své zábavnosti. Lepší je proto dobře vybírat herní skupinku, ve které budou hráči počítat s tím, že jim bude někdo soustavně ničit to, co právě budují.
Co se počtu hráčů týče, osobně mě rozhodně více oslovily hry ve třech a více hráčích a spíše bych hru doporučil pro tento počet. Ve dvou totiž dle mého názoru hra trpí zvýšenou mírou náhody a zvýhodňuje začínajícího hráče. Už při prvotním rozdání karet se totiž může stát, že dostanete karty, které vaše živočichy nijak neochrání. To ve spojení s tím, že nebudete první hráč (ten začíná fázi krmení jako první) může vést až k tomu, že si v průběhu celé hry vůbec „neškrtnete“. Protihráč vás bude soustavně likvidovat a díky tomu, že počet nových karet, které si na konci období dobíráte, je výrazně odvislý od počtu vašich živočichů, vám hra neumožní výsledek nijak zvrátit. Soupeř si bude dobírat více karet, mít mnohem více možností, jak hrát a získávat vítězné body. Ukázkový efekt sněhové koule. Výsledné skóre jedné z mých takto odehraných partií = 24:6. Ve větším počtu hráčů se ale tyto neduhy neprojevovaly, po krku si jdou všichni navzájem a náhoda se tak více rozmělní.
I tak se ale snadno stane, že živočicha, kterého jste si celou hru piplali (a bylo by za něj hodně bodů), někdo zničí v posledním období a vy tak přijdete o všechny body za něj. Tématicky je to v pořádku, cílem je přežití a kdo to nezvládne, má smůlu. Na druhou stranu to může být dost frustrující, a je tak na zváženou, zda by hře neprospělo i nějaké dílčí bodování. Časově hra vychází na půl hodiny ve hře dvou hráčů a okolo hodiny v plném počtu čtyř hráčů. S agresivitou hry souvisí i doporučená věková hranice. Hru jako takovou určitě zvládnou i mladší než 11leté děti, ale opět tomu bude třeba přizpůsobit, jak moc škodícím způsobem se bude hrát.
Evoluci: Nový svět bych doporučil těm hráčům, kteří mají rád hezky graficky zpracované tituly, je jim blízké téma a vyhovují jim hry, ve kterých mohou silně škodit svým protihráčům. Těmto hráčům může Evoluce nabídnout spoustu zábavy, a to při příjemné herní délce okolo jedné hodiny. Úspěch může tato hra zaznamenat také při rodinném hraní, kdy si dost dobře dokážu představit, že trošku starší děti docení možnost vytvářet si svá unikátní zvířátka a možná i příležitost dozvědět něco nového ze světa biologie. O to víc je však třeba zvážit již tolik opakovanou agresivitu. A nakonec, zkušeným hráčům hutných titulů může Evoluce posloužit jako zajímavý filler. Pokud vám ale ve hře vadí náhoda a hlavně popsané škození, případně jste hráči, kteří raději nerušeně budují a chtějí za to být adekvátně bodově ohodnocení, tomuto titulu se spíše vyhněte.
Zatím nebyl přidán žádný komentář...
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Dominion Alchymie
Akt. cena: 1300 Kč
Končí za: 5 dnů