Savana aneb Alfovo africké dobrodružství

Autor: AlfBoard | 26.11.2021 | 5

Hra Savana perfektně zapadá do portfolia menšího vydavatelství BoardBros, protože jejich činnost na české deskoherní scéně je vskutku pedagogická. Karetka Ve stínu pyramid nám představila herní mechanismus deck-building, Naše osada ukazuje jak funguje worker placement, Big Monster nás naučila draftovat a Savana přichází s area control (area majority) mechanismem.

Vzhledem k tomu, že jsem hrál vše od BoardBros, zodpovědně mohu prohlásit, že i když píši o pedagogické činnosti, zapomeňte na to, že se jedná o hry jen pro děti a začátečníky. Na své si přijde i ostřílený hráč – to platí pro každou z výše zmiňovaných her.

Hra Savana je určená pro 2–4 hráče a proto v krabici najdete 2 herní plány (respektive 3, protože jeden je oboustranný) pro různé počty hráčů. Vizuál herní desky se mi opravdu líbí. Krásně evokuje pocit africké savany. Pasoucí se zebry, poletující ptáci a koupající se sloni nádherně dokreslují atmosféru. V zarostlých ruinách by klidně mohl práskat bičem Indiana Jones. Herní komponenty jsou dřevěné. Díky pastelovým barvám vám nesplynou s graficky členitým herním plánem. Karty s dostatečnou gramáží, látkový pytlík na kartonové žetony, listy království (které zároveň slouží i jako výborná lama karta), plastový insert a pokud nebudete s pořízením hry váhat, jistě ještě stihnete promo komponenty (samozřejmě dřevěné) v podobě šampiónů jezdících na odlišných zvířatech. (Pokud promo nestihnete, budou všichni vaši šampióni jezdit na prasatech, která mají na hlavě připnutý roh jako nosorožec! Evidentně nejedná se o důsledek křížení živočišných druhů, ale o umělou modifikaci, která z prasete dělá válečný stroj – hustý, co?!)

Za mě je produkční stránka hry v naprostém pořádku a nelze jí nic vytknout.

Pravidla mají 8 stránek s tím, že poslední stránka je poznámka autora a z těch sedmi stránek zabírají polovinu obrázky. Psaná jsou velice srozumitelně a po přečtení nemám vůbec pocit, že by tam mělo být něco nejasného. Pravidel se opravdu nemusí bát ani deskoherní začátečníci.

Ve hře se hráč stává vůdcem malého království, který má ambice oprášit zašlou slávu Kitarské říše, která se snad mohla rozkládat někde na území dnešní Ugandy. Dodnes se přesně neví, zda se jedná o historickou nebo mytologickou říši, každopádně hra vyčaruje atmosféru jakési „afro-fantasy“.

Jak už bylo řečeno, Savana představuje herní mechanismus area control – budete se tedy přetahovat o území. Vaši válečníci, šamani a šampióni pádí savanou a snaží se dostat do zarostlých ruin kitarských měst dřív, než se to podaří jejich konkurentům (v podobě protihráčů). Pokud narazíte na nepřátelské bojovníky, začíná boj! Ale nebojte se, tady se neumírá (přesně tak – ženy a děti nebudou plakat!). Vítěz pouze donutí slabšího, aby se stáhl (na nějakou dobu) o kousek zpátky do savany. Vítězství v boji docílíte pouhým přečíslením protihráče – zkušenější hráči už správně tuší, že tady se děje něco jako v kultovním Small Worldu… a mají pravdu. Pokud bych se o hře bavil s takhle zkušenějším hráčem, určitě bych mu řekl „… a v té hře se pohybuješ stejně jako v Rootu“. To znamená, že armády válečníků můžete libovolně přeskupovat a pomalu, ale jistě se s nimi blížíte k cíli.

Hra je řízená kartami, které si draftujete z nabídky – a to je velice hezky vymyšlené! Nemůžete si totiž vzít každou kartu, která se vám líbí, ale vybírat si můžete pouze z tolika karet, kolik vám dovolí symboly, které už máte na kartách ve svém království. A tady přichází to dilema: Potřebujete aktuálně víc karty, na kterých takové symboly jsou (jinak si v dalším kole budete vybírat jen karty, které nikdo nechce), nebo karty která vám nasadí další válečníky, šamany a nebo šampióny do hry? Potřebujete ale i karty, které zvyšují vaší mobilitu (díky kterým se pohybujete) a taky se vám moc líbí karty, které generují body na konci každého vašeho tahu!

A aby toho nebylo málo, musíte na konci každého tahu obyvatele svého království uživit. Každá karta představuje nějaké vaše obyvatele a když jim nedáte najíst, tak od vás odejdou – kartu musíte vyhodit (a pokud je to karta, která vám do hry nasadila bojovníka, ten odejde z herního plánu společně s kartou!). Váš lid živí savana a proto za každé obsazené políčko savany uživíte právě jednu kartu. To je další věc, která se mi na hře moc líbí – zabraňuje to tomu, že prostě vezmete všechny válečníky a pošlete je jako ochranku se šamanem těžit body do ruin (ano, pouze a jen šaman pro vás dokáže z ruin vytěžit body) – pokud ve vašem království zavládne hladomor, nebudou body! A najednou se z obyčejné přetahovačky o území stává hra s velice solidní strategickou hloubkou.

Bodování přichází na konci každého vašeho tahu, ale na konci hry můžete protihráče ještě překvapit. Pokud se totiž boje účastní váš šampión, skrytě si z pytlíku vytáhnete žeton války, který na konci přetavíte na další body.

Ve hře probíhá – ze samé podstaty herního mechanizmu area control – velice silná interakce mezi hráči. Protihráče se snažíte za každou cenu vytlačit z území, ale není to takový ten druh hry, kde škodíte „prostě proto, že můžete“.

Přes naprostou jednoduchost pravidel hra disponuje dostatečnou strategickou hloubkou. Výborně odsýpá a herní doba kolem čtyřiceti minut (s pětiminutovou přípravou) hru řadí mezi nadprůměrné rodinné hry.

Savana tak může být hrou, která začátečníky zasvětí do prověřeného herního mechanismu a připraví je na herní pecky jako je nesmrtelný Small World, vynikající Root anebo těžkotonážní Shogun. Zároveň se však jedná o hru, která zavaří mozkové závity i zkušeným hráčům a rozhodně je neurazí – ba právě naopak.

Za mě se jedná o další povedený zářez vydavatelství BoardBros a očekávám, že se z ní může stát prodejní hit, jako v případě jejich worker placementu Naše osada.

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Vybíráme z Bazaru

Heroes of Might and Magic III: Neutrální jednotky
Heroes of Might and Magic III: Neutrální jednotky
Akt. cena: 1250 Kč
Končí za: 2 dny

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas