Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Autor: PatrikBolas | 30.3.2016 | 25
Přichází nám jaro, a tak nadešel čas pokračovat v naší sérii rozhovorů. Tentokrát se odkloníme od karetních her a vstoupíme do magických vod – možná spíše dimenzí – abstraktní hry Hypergrid. Sešel jsem se tak s Opčíkem, abychom si společně popovídali o jeho vykombeném výtvoru a abych na vlastní kůži pocítil, co to je, když váš mozek prostě nestíhá. Hypergrid totiž protáhne vaši představivost pěkně těžkou zkouškou, kterou když projdete, odmění vás opravdu pěkným kombem, nad kterým i soupeř smekne. Více vám už poví sám autor Hypergridu. Jen dodám, že fotodokumentace je pořízena z prototypu hry, berte na to proto prosím ohledy.
Ahoj! Můžeš nám v krátkosti představit svou hru?
Ahoj, tak určitě! No, měla by to být vykombená sandboxová taktická abstraktka pro dva, s míň pravidly než mají třeba šachy, ale více než má GO. Herně trvá zhruba 16 tahů na hráče. Vesměs je to celé o vypozorování a vytváření vzorů v jednoduchém časoprostorovém matrixu :P. Pro mě to je takový mix piškvorek a rubikovy kostky… Někdo tam zase lehce vidí ještě již zmíněné šachy či GO.
Jak dlouho na Hypergridu již pracuješ?
První myšlenku a 5 elementárních efektů jsem si poznačil před spaním asi před šesti lety. Po pár letech jsem to našel a kvůli jinému projektu jsem dodefinoval rozměrnosti a všechna niterní čísla a tak, ale pak jsem to zase odložil. No a před rokem jsem to opět vytáhl „pro někoho na klíč“, z čehož pak sešlo, ale od té doby ta hra žije a asi se jí i daří.
Obsah jedné krabičky Hypergridu
Co vlastně stálo za původní myšlenkou hry a proč si se rozhodl vyvíjet svou vlastní hru?
Měla to být esence mého jiného dávného herního projektu, systému, tohle je asi tak jeho 72-á derivace, zjednodušení :D. A Proč? Hry tvořím rád, od malička. Baví mě to, byť jenom do šuplíku.
Hra je čistě tvým projektem nebo se na ní podílejí i další?
Za designem hry stojím jenom já, ale projekt jako takový žije díky lidem kolem. Hodně lidí tomu fandí, což mě motivuje.
Jak probíhá testování takové hry?
Tak to nevím. Když jsem před víc než rokem Hypergrid zase vytáhl a poprvé jsem si ho konečně zahrál naživo, tak jsem po pár tazích zjistil, že to nefunguje. Nemělo to šťávu, volnost a chyběla tam ta vykombenost. Ten samý večer jsem tedy změnil celkovou dynamiku hry, přidal jedno pravidlo, no a od té chvíle se hraje v nezměněné podobě. Opravdu od té doby nedošlo k žádným změnám, takže spíše než testuje, se hra už jenom hraje. Cítím, že je, jak má být. Jediné, co se bude skutečně testovat, jsou samotná pravidla hry, jejich znění, textování... Noční můra! :D
No a veškeré značení statusů, počítaní a funkční rozložení herní plochy mám asi již finální, z technického pohledu, nikoli grafického...
Připraveno na duel. Po levé straně se nachází stupnice, která označuje právě zahranou barvu elementu a tedy připomíná, že tuto barvu nelze zahrát znovu, dokud není zahrána jiná barva. Po pravé straně leží kostky, které označují zabodované linie, které nemohou být stejnou barvou zabodovány znovu, dokud nejsou překryty jinou barvou.
Jak vlastně řešíš grafickou stránku hry? Sám nebo hledáš ilustrátory?
Zatím sám. S nějakými věcmi mi naštěstí pomohli profíci (Lea vektory na žetony, RBX krabice). Samotné ilustrace ještě nevím, zatím jsem ve fázi příslibů :). Vizuál herního plánu a ten styl gridu samotného si umím představit jako finální, ten mě fakt hodně baví a nejen mě, byť asi nejsem grafik ;). Některé prvky stále přepracovávám, posledně discard a Néther track.
Vím, že je to čistě abstraktní záležitost, nicméně uvažoval jsi o nějakém tematickém zasazení hry?
Z příběhového pozadí svého vzoru Hypergrid přímo vychází a osobně se mi velice líbí. Jinak i abstraktnost je pro mě silné téma jako takové, i když většinou sklouzne do těžko vysvětlitelné metafyziky :). Jeden kamarád tvrdí, že Hypergrid sem přinesla superinteligentní multi-dimenzionální entita, aby otestovala připravenost lidstva na nějaké vyšší procesy :D. Já tam ale vidím takové malé jsoucno, kde přidáváním jeho základních kamenů-elementů roste jejich síla, potenciál měnit to, co je v tomto mikrokosmu právě viditelné, reálné a o co tu vlastně jde – položením málokdy skóruješ, musíš ty významné, univerzální vzorce aktivně tvořit. No a ten „duel v tvoření“ ukončí všemocná entropie, dojdou žetony a „pilíře reality“ tedy prozaicko-termodynamicky „zamrznou“ – konec hry. Jako téma to snad postačí :D.
Technicky jde stále jen o vícerozměrnou matici a pár operací nad ní a nemyslím si, že vizuál Hearthstone nebo runové písmo a obligátní příběh o čarodějích změní cokoliv na intelektuálním zážitku ze hry. Je to vlastně jen o grafice a o prvním dojmu (kdo si dnes před hrou ještě čte a přeříkává tematické popisky z pravidel…). Současná podoba hry to celé vystihuje, alespoň pro mě. Zpětná vazba na současný vizuál je celkově velice pozitivní, sám jsi se vyjádřil, že už jen z pohledu na hru je z toho „cosi cítit“… :P
Detail Hypergridu
To máš samozřejmě pravdu :). Jakým způsobem bys hru rád vydal a cílíš už na nějaké datum?
Zatím jsem rád za spontánní vydání hry na Tabletopii, za což vděčím především komunitě na DŽ :). Jinak žádný datum zatím není. Ve vzduchu mi visí spousta dilemat… závažnějších, než jen jakým způsobem hru vydat. Možností samotného vyhotověení je také víc. Nu, uvidíme, snad.
Když už by hra měla být vydána, mluvíme tu jen o českém a slovenském trhu nebo míříš i za tyto hranice?
Hranice z pohledu hry nejsou problém, protože je jazykově nezávislá. Otázka distribuce je ale zapeklitá. Nějaké možnosti tu už vidím a snad nějaké časem i vzniknou, pokud si to tedy Hypergrid skutečně zaslouží.
Máš se hrou nějaké plány po jejím případném vydání? Mám na mysli například turnaje…
Tak plány má člověk vždycky, že :). Jeden veřejný turnájek už proběhl na rexáckém Deskobraní v Brně a musím říct, že byl velice zajímavý. Momentálně chystám další turnájek v Praze pro děti. O dalších plánech bych radši pomlčel.
Pro děti? Měl jsem možnost si hru zahrát a vím, že i velmi zkušenému šachistovi se tu zavařil mozek (což je dobře dle mého názoru). Už jsi to s nějakými dětmi hrál? Jak jim to šlo? Neumím si to totiž moc představit.
Poprvé k tomu došlo právě na Deskobraní, kam přijela celá třída dětí – tipuji tak 1. nebo 2. třída základní školy. Nějaké holčiny si to ráno zahrály a asi to na ně zapůsobilo, protože večer přišla jejich učitelka s tím, že na to má dotace a okamžitě kupuje krabice… bohužel jsem ji musel zklamat.
Naposledy jsem to hrál s nejmladší Náťou, takový malý ninja, kamarádova dcerka, prvňačka na ZŠ, která je ještě líná číst :D. Když si zapamatovala efekty, tak už jí to šlo. Nandala mi to těsně o bod, byť jsem jí ze začátku trochu pomáhal. Hra se jí prý líbila více než šachy. Celou hru poskakovala okolo stolu a mám dojem, že jí s každým bodem přibyl jeden zub. Představ si ten škleb na konci :D. Nicméně ta výzva, kdy musíš kombinačně přemýšlet a natahovat si představivost, ta nezáleží na věku.
Hypergrid je více taktická než strategická hra, což byl můj záměr, aby hra byla přístupnější. Děti po praktické ukázce všech efektů a po pár kolech hry nemají problém s hraním. Celkově si myslím – vím, že děti jsou děsně podceňované, to dospělí jim ve hrách tvoří limity. Ale to už je zase jiné téma.
V horní části popis efektů všech 5 elementů, které se spustí po položení elementu na alespoň 2 jiné elementy.
Je nějaká možnost si hru někde vyzkoušet?
Určitě již brzy na Tabletopii a nebo kdykoliv v Praze (stačí kontaktovat TomovyHry.cz nebo Hras.cz). No a díky skvělé Deskofobii už co nevidět i u vás doma, v klubu nebo kdekoliv jinde, bude-li souhra okolností na vaší straně! Ale to je zatím překvápko...
Čím se tvá hra liší od ostatních her a proč by mě tedy měla zaujmout?
To mi pověz ty, nebudu tady citovat jiné :D.
Dobře řečeno :D. Mohl bys nám tedy jednoduše popsat herní mechanismy?
Hráči získávají bod za každou nově vytvořenou linii 3 stejných elementů (barev) na mřížce 3x3 komínků. Hráči se střídají v tazích, kdy v každém tahu hráč položí přesně dva žetony (na začátku hry má každý hráč 6 žetonů každého z 5 elementů). Jeden element nemůže být zahrán dva krát za sebou bez ohledu na výměnu tahů hráčů. Když je element položen na alespoň dva žetony pod ním, může hráč využít jeho elementární efekt. Vyhrává hráč s nejvíce body v momentě, kdy nějaký hráč v tahu nemůže manifestovat ani jeden element. Více toho ve hře opravdu není, už jenom ty efekty. Původně jsem myslel, že to bude fakt pouze mikrohra.
V této situace může hráč na tahu položit zelený kámen doprostřed matice. Jelikož je kámen třetím ve sloupci, spustí se jeho schopnost, kterou se dostane zelený kámen v levém horním rohu zespodu na vrch žlutého. Hráč tak utvořil linii 3 zelených kamenů a získává bod. Jako druhý kámen umístí žlutý element taktéž doprostřed, efektem elementu vezme žlutý kámen z pravého horního rohu a umístí ho nalevo od právě položeného žlutého kamene, čímž vytvoří linii žlutých kamenů a tedy druhý bod. Situace jde jistě vyřešit jinak a určitě i lépe, 2 body jsou takový standard, který jde vymyslet téměř vždy.
Můžeme se někde o hře dozvědět ještě více?
Nevím, jestli je ještě vůbec co říkat. Možná zmíním ten originální soundtrack, který se lehounce připravuje, obsah 14 tracků bez bonusových je skvělý a úžasný a věřím, že mastering a postprodukce dopadne taky tak. Víc o tom snad později, bude-li to aktuální. Jinak všechno se dá dohledat na fórech tady a na DŽ a již brzy i z Deskofobie. No a pak také osobně samozřejmě – zahrát si to pro lepší představu je jistě to nej :).
Děkuji ti za vyčerpávající rozhovor a přeji mnoho štěstí s dotažením hry do úspěšného konce!
To já dík, dík, hyperdík :) !
..
Pardon, malinka malinka oprava "tak 1. nebo 2. třída" malo byt "nieco medzi 1. a 2. stupnom ZS" coz je asi 10-11r. (?), asi vpoho hracsky vek.. Nata je extrem, ale ta zas hra od 3r..
Inak Pato smekam, si pekne si to spravil, aj s foto a pokecmi! ..dik moc za Tvoj cas, ze se si sa ozval; predstavil si tu ten grid skvele.. DAKUJEM! ..a ak sa hra paci, som rad este viac.. :)
ALL> ak by vas cokolvek zaujimalo , nehanbite sa pytat..idealne v nakom fore ku hre (tu to asi nedohladam len tak.)
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Trůn 2
Akt. cena: 150 Kč
Končí za: 4 dny