Rozhovor s Martinem Doležalem o Four Gardens

Autor: Wolfsen | 18.5.2021 | 29

V nedávné době vyšla hra Four Gardens českého autora Martina Doležala, známého také jako Tindo, v řadě Dice Tower Essentials amerického vydavatele Arcane Wonders. Ten nás v souvislosti tohoto úspěchu oslovil (hanba mi, má to být opačně) a domluvili jsme se na následujícím rozhovoru. Než se do něj začtete, ještě doplním, že původním vydavatelem Four Gardens je Korea Boardgames.

Wolfsen: Můžeš nám Four Gardens v krátkosti představit?

Tindo: Four Gardens je rodinná hra o budování překrásných zahrad v dávném království vycházejícího slunce. Ústředním prvkem hry je 3D pagoda. Hráči otáčejí s jednotlivými patry věže, získávají suroviny vyznačené na jejich straně pagody a za ně budují zahradu z karet, které se skládají do setů a vytvářejí navazující panoramatický obrázek zahrady. 

Čím se FG liší od ostatních a proč by mě tedy měla zaujmout?

Hra přináší prostorový hlavolam, kdy se hráč snaží s věží manipulovat tak, aby získal ty správné suroviny pro rozestavěné karty v jeho zahradě. Zajímavý puzzle z toho dělá to, že nestačí pouze otočit pagodu tak, aby k hráči směřovalo co nejvíce surovin, protože hráč může získat například jen první čtyři suroviny odshora. Navíc pokud hráč získá surovinu, pro kterou nemá okamžité využití, tak mu zavází ve skladišti a v dalším kole bude brát surovin ještě méně. Jde tedy o to, být co nejvíce precizní. 

Jak jsi pro FG našel vydavatele a proč zrovna Korea Boardgames? Proč jsi nešel cestou crowdfundingu nebo přes CBG?

Hra vznikla jako můj příspěvek do mezinárodní designerské soutěže každoročně pořádané vydavatelstvím Korea Boardgames. V této soutěži jsem se svým prototypem zvítězil a na základě toho byla hra Four Gardens vydána u tohoto vydavatelství. 

Kdo všechno stojí za vývojem FG?

Po vítězství v soutěži jsem spolupracoval s vývojářem z KBG Leonem Scheuberem, který měl celý tento projekt na starosti.

Jak dlouho jsi na FG pracoval?

Od prvního nápadu v mé hlavě po stanovení finálních pravidel uběhl rok a půl. To ale neznamená, že jsem celou dobu na prototypu pracoval. Několik měsíců jsem jen čekal na vyhlášení výsledků jednotlivých fází soutěže. 

Jak jsi FG testoval?

Prototyp jsem testoval ve svých herních skupinkách a v našem deskoherním klubu v Hradci Králové. 

Co bylo dříve? Mechanismy nebo téma? A proč jsi zvolil právě téma japonských zahrad?

Jako první byly mechanismy. Zadáním soutěže byla hra s neobvyklým komponentem. Mou první myšlenkou bylo, že je v poslední době hodně her s 3D komponenty, které jsou hlavně jen na ozdobu a jejich prostorovost není důležitá pro hru. Tak jsem si řekl, že zkusím udělat hru, kde tento 3D objekt bude sloužit jako nejdůležitější mechanismus celé hry. Tak vznikla věž otáčející se v jednotlivých patrech. K tomu mi nejvíce seděla pagoda. Až poté jsem si položil otázku, co krásného lze stavět okolo pagody?

FG má také sólo mód. To byl vysloveně tvůj nápad, nebo to vyžadoval vydavatel? Pokud to byl tvůj nápad, proč jsi jej zahrnul?

Vydavatel mne oslovil, abych vymyslel promo pro Essen a že by vůbec nebylo špatné, kdyby to promo byl sólo mód. Pandemie pak změnila plány a tak byl sólo mód vydaný jako print and play verze.

V Česku podle mě není o FG moc slyšet (ostatně i tento rozhovor vznikl z tvé iniciativy a ne z naší). Máš nějaké vysvětlení proč? Mrzí tě to?

Možná trošku mne to mrzí. Ale asi to je přirozené, když hra nebyla v době svého prvního vydání před rokem dostupná u nás. Měl jsem trochu obavy, že ani nikdy nebude. Po nějaké době ale objevily velmi kladné recenze od Toma Vasela a Rahda (Tom Vasel jí vybral k vydání v rámci řady Dice Tower Essentials u Arcane Wonders a Rahdo jí prohlásil za jednu z pro něj nejlepších her loňského roku) a postupně přibývá zemí, kde se hra objeví. Hra byla zatím vydána v Jižní Koreji, Francii a USA. Plánuje se vydání v Německu, Španělsku a Maďarsku.

Bude FG i v češtině?

O tom, že by o ní měl nějaký český vydavatel zájem, nemám informace. Hra je ale jazykově nezávislá a existuje slovenský videonávod od Nithranov.

Máš nějaké další plány s FG nebo jiné hry ve vývoji?

Pro Four Gardens existuje prototyp rozšíření. V mém šuplíku se pak skrývá několik dalších zajímavých nápadů. 

Ještě něco, co bys o FG rád řekl návštěvníkům ZH?

Rád bych poprosil čtenáře, která má hra zaujala, aby se podívali na jakékoliv video o hře na youtube. Pár pohyblivých obrázků ukáže mnohem více, než já dokáži popsat slovy.

Díky za rozhovor a ještě dodatečně gratuluji k úspěchu na mezinárodním poli!

Já děkuji!

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Jsem na Martina pyšnej a doufám, že dotáhne i další prototypy.

19.5.2021 14:03:29 | Upraveno autorem (porovnej)

PJ

Prima článek. Rozhovory s tvůrci bych uvítal častěji a delší.

19.5.2021 17:07:19

Pěkný rozhovor a hlavně gratulace autorovi. Four Gardens je výborná hra a určitě by si na českém trhu našla svoje místo. 

__________________
HRANÍ U NÁDRAŽÍ
https://www.facebook.com/hraniunadrazi/

20.5.2021 09:48:03

Už máme doma :) skvělá hra a uronil jsem slzičku při vzpomínce na čtyři dřevěné kostky, ze kterých je dnes krásná pagoda :D 

20.5.2021 16:26:16

Vybíráme z Bazaru

Ubongo 3D family DE
Ubongo 3D family DE
Akt. cena: 499 Kč
Končí za: 14 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas