Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Autor: Hyman | 1.1.2022 | 4
Léta páně 1770–1790. Anglie, kolébka průmyslové revoluce. Velký technický a ekonomický rozvoj je umožněn hromadným vznikem továren a zaváděním automatizace pomocí strojů do výroby. To s sebou přináší také změnu složení společnosti. Nezaměstnané venkovské obyvatelstvo představuje levnou a motivovanou pracovní sílu pro vznikající průmysl. Typickou stavbou této doby je továrna s vysokými kouřícími komíny. Staví se také nové silnice, železnice, průplavy a kanály. Obyvatelé ve velkém opouštějí venkov a stěhují se do měst, kde se z nich stávají dělníci v hutích, dolech, železárnách či textilních továrnách. Vzniká tak zcela nové rozdělení společnosti na dělníky a buržoazii. Průmyslová revoluce nejdříve začala v textilním průmyslu. Příběh Richarda Arkwrighta je klasickou ukázkou „jak chudý synek ke štěstí vlastním přičiněním došel“. Pochází z rodiny, která nemůže svému synovi zajistit ani základní vzdělání. Číst a psát jej učí sestřenice. Proto se zpočátku stává učedníkem holiče v městečku Kirkham. Za krátkou dobu se osamostatňuje a pouští se do výroby paruk. Na rozdíl od ostatních výrobců byl ale Arkwright zkoumavý a nehodlal se se svým postavením jen tak spokojit. Hlavou se mu honilo – paruky si kupují pouze papaláši, oblékat se ale musí každý. Okolo roku 1770 společně s Johnem Kayem vymýšlí převratný spřádací stroj, který si poté i patentují. Logickým krokem je stavba jejich prvních továren. O tom, jak si Sir Richard Arkwright v rozmezí dvaceti let povede, můžete rozhodnout v této hře…
Každý z účastníků partie se vžívá do role začínajícího majitele firmy během průmyslové revoluce v Anglii. Hra nabízí možnost podnikat na čtyřech komoditních trzích. Jsou to potraviny, oblečení, nádobí a olejové lampy. Tomu odpovídá i skladba dostupných továren, které umožňují jak vlastní výrobu, tak rozvíjení některých ekonomických parametrů, konkrétně počtu dělníků (s tím související objem vyráběného zboží) a kvality dodávaných produktů. Hra také přináší možnost propagace konkrétní továrny, což zvyšuje zájem o konkrétní výrobní artikl.
Majitelé se zde utkají v nemilosrdném tržním prostředí při poměřování svých výsledků s ostatními soupeři. Cílem není pouze generování dostatečného zisku – ten je pouze prostředkem pro nákup akcií. Samozřejmě důležité je také starat se o zvýšení jejich tržní hodnoty. Vyhrává totiž ten z podnikatelů, jehož hodnota firmy (to znamená hodnota jeho akcií) je nejvyšší.
Jak téma, tak herní mechaniky směřují tuto hru do škatulky „euro“ – ekonomické strategie s minimem náhody. Najdeme zde mechaniky získávání půjček (pro urychlení startu vlastního businessu), fungování trhu (prodej vyrobeného zboží za různou tržní hodnotu s cílem zisku financí) a nákup akcií společně s dynamickým stanovováním ceny nákupu.
Na krabici nalézáme za názvem upřesnění, že se jedná o karetní hru. Očekával bych tudíž uvnitř malé krabice zejména karty. Není to však zcela pravda. Je zde překvapivě mnoho kartonových dílů, které jsou dále doplněny jak o zmíněné karty, tak o žetony a dřevěné kostičky ve čtyřech barvách pro až čtyři hráče.
Prvním z kartonových dílů je deska trhu. Ta obsahuje jak čtyři sloupce stupnice zájmu a poptávky, tak ukazatele průběhu vlastní hry a mezd zaměstnanců. Dále v její horní části, která je podbarvena hnědě, nalezneme počítadlo peněz, kterými během herní partie disponuje každý z podnikatelů.
Dále má každý z hráčů svou vlastní dvouvrstvou desku, na které může spravovat jednotlivé parametry svého ekonomického impéria. K zaznamenávání těchto hodnot a vlastností má každý z hráčů k dispozici dvanáct standardních dřevěných kostek své barvy a dále také sadu žetonů, které slouží k udržování přehledu objemu vyvezených výrobků a získaných úvěrů.
Nehledejte však žetony standardní velikosti. Pravděpodobně z důvodu zachování kompaktní velikosti celé hry jsou tyto žetony až nezvykle malé.
Vlastní továrny jsou nedílnou součástí hry a mají opět podobu kartonových destiček. Každý z účastníků jich má k dispozici stejný počet. Ten je roven počtu komoditních trhů – to jest čtyři (potraviny, oblečení, nádobí a olejové lampy). Každá z továren disponuje rozdílnou sadou parametrů a navíc (jak je u této hry zvykem) je možné využívat obě jejich strany.
A až na závěr představení herních komponent se dostáváme ke kartám. Většina jich je oboustranných a na každé ze stran nalezneme dvě funkcionality. Tímto zajímavým designovým prvkem autoři opět dosáhli určitého minimalismu. Jejich celkový počet tudíž není veliký. Můžeme je rozdělit do dvou základních skupin.
Partie představuje tři dekády v rozmezí let 1770–1790. Jednotlivá desetiletí obsahují čtyři kola, přičemž každé má tři fáze. Těmi jsou:
První ze tří fází představuje tu část, kam účastníci směřují svá strategická rozhodnutí. Ostatní fáze slouží spíše k obsluze… i když i ve fázi výroby se skrývá jistá míra nutných rozhodnutí, a to na základě výsledku dosaženého objemu výroby zboží.
První partie je vhodné odehrávat v kontextu základního nastavení. Po získání zkušeností je možné vyzkoušet několik variant pro pokročilé hraní. Varianty míří směrem k rozšíření akcí, které mají hráči k dispozici a také k úpravě úvodního nastavení hry. To má vliv zejména na to, kolik je k dispozici karet rozvoje. Dále je možné variovat desku hráče a zavést časové omezení využívání vylepšených technologií. Další variantou je ignorovat doporučení úvodního nastavení počátečních továren a technologií. Obtížnost partií je možné zvyšovat také tím, že hráči začínají bez možností vývozu svých výrobků. Variant je opravdu nepřeberné množství a je možné jednotlivé možnosti mezi sebou vzájemně kombinovat.
Zde budou hráči jak vykonávat jednu z možných akcí, tak definovat cenu a určovat hodnotu zájmu o svoje zboží. V neposlední řadě také mohou získat kartu rozvoje anebo vylepšit některý z technologických ukazatelů.
V okamžiku, kdy mají hráči zažité mechaniky základního nastavení partií, je možné začít využívat pokročilé mechaniky. Hráči pak dostanou k dispozici další akce:
V případě, že účastník partie má otevřenou továrnu, u které se v daný okamžik určuje cena a zájem, určí pomocí žetonu továrny a příslušných karet hodnotu zájmu a ceny. Obecné pravidlo je postaveno tak, že celkový součet hodnot ceny a zájmu zůstává stejný pro každou možnou kombinaci.
Zájem o vaše konkrétní zboží nastavte na desce trhu posunutím odpovídajícího ukazatele. To může přinést také modifikaci ukazatele poptávky, což v konečném efektu mění zájem domácího trhu o vaše zboží.
V této části hry je možné získat jednu kartu rozvoje ze společné zásoby, případně vylepšit další z mnoha ukazatelů technologií. Můžete si vybrat z hodnot kvality, propagace, změnit možný počet zautomatizovaných dělníků v jednom kroku, modifikovat maximální objem vyváženého zboží pomocí flotily, nakoupit akcie levněji a upravit maximální počet karet rozvoje, které můžete vlastnit.
V této fázi je postupně realizována strategie, kterou si hráči připravili v předchozí části – při provádění akce. Jedná se o prodej zboží na domácím trhu (a logicky obdržení příjmů získaných z tohoto prodeje). V případě, že továrna vyrobí více, než je schopen domácí trh pojmout, je možné přebytečné zboží buď uskladnit a nebo jej vyvézt pomocí své flotily.
Poté je nutné zaplatit náklady za vlastní výrobu. To obsahuje nutnost uhrazení nákladů za provoz konkrétní továrny a také je potřeba poukázat mzdu každému z dělníků, kteří přísluší ke konkrétní továrně.
Za úspěšné provedení předchozích transakcí náleží podnikateli odměna ve formě zvýšení hodnoty jeho akcií. Závěrem je pak nutné snížení hodnoty propagace o hodnotu jedna.
Nejjednodušší fáze – posun ukazatele kol a případně ukazatele dekády, předejte kartu začínajícího hráče dle pravidel a obnovte použité karty rozvoje.
Další část ekonomické bitvy může pokračovat až do rozhodujícího okamžiku – konce roku 1790. Během celé partie tak každý z hráčů může zrealizovat až dvanáct akcí. Vítěze určí finanční hodnota jeho akcií, tj. prostý součin počtu akcií a jejich ceny.
Karetní hra, co není karetní hrou. Malá krabička, která obsahuje velkou hru. Tolik rozporů v malém boxu.
Rozumím snaze připravit minimalistický design komponent. U žetonů továren, vývozu a úvěru to platí takřka úplně. Menší už snad být nemohou a herní požitek to s nimi úplně není. Dalším znakem vysoké optimalizace jsou karty. Většina z nich jsou nejen oboustranné, ale navíc každá ze stran má dvě různé funkcionality. To je sice originální řešení, ale je potřeba si chvilku zvykat.
Deska hráčů je dodávána jako dvouvrstvá a to z důvodu možnosti označování jednotlivých položek ukazatelů technologií pomocí standardních dřevěných kostiček. Bohužel pro první hry je jejich umisťování na konkrétní místa obtížnější do té doby, než se karton trochu „vymačká“.
Design desky trhu obsahuje více parametrů. Je přehledný a na první pohled hráči rozpoznají parametry, které pro svoje rozhodování potřebují. Ikonografie (zejména na kartách) není úplně na první pohled zřejmá a opět je třeba si na ni chvilku zvykat. Na druhou stranu symbolů není mnoho a během první hry přejdou do krve. Jejich podrobné vysvětlení společně s popisem všech karet rozvoje naleznete v pravidlovém sešitě.
Popis pravidel, jejich struktura a přehlednost není úplně to nejlepší, co spatřilo světlo světa. I přes to, že průběh hrou není finálně komplikovaný, vyhraďte si na první partii dostatek času. Doporučuji pro inspiraci shlédnout dostupná videa s představením, případně s ukázkou vlastní hry. Finálně ale zjistíte, že se jedná pravidlově o jednoduchou záležitost, která je postavena okolo pár základních ekonomických zákonitostí. Nábor nového hráče však není jednoduchý, protože jednotlivé části jsou mezi sebou provázané a bohužel tento vliv a dopady nejsou na první pohled patrné. První partie tak pro tyto prvohráče budou pouze na úrovni vstřebání pravidel a nalezení své cesty, jak se vypořádat s implementovanými finančními předpisy.
Kdo by od tohoto počinu očekával jednoduchou hru na dvacet minut, bude velmi překvapen. Jedná se o hutné ekonomické euro, která jedinečně a tematicky implementuje chladná pravidla nefalšovaného a syrového kapitalismu. Rozhodnutí, která zde na hráče čekají, jsou nelehká a nesou sebou i rizika. Budu mít dostatek kapitálu na financování jiného podniku? Jakou půjčku a kdy si vzít? Kdy je výhodné nakupovat akcie? Přinese mi automatizace do výroby kýžený efekt? Navíc oponenti se navzájem ovlivňují a situace na trhu se mění každým okamžikem. Musíte tudíž efektivně reagovat na tahy všech soupeřů. Protože akcí je zoufale málo, je nutné každou z nich pečlivě vážit na lékárnických miskách. Dalším výrazným prvkem je vliv pořadí jednotlivých továrníků. V některém okamžiku je vhodnější začít, v jiném uzavírat herní kolo. Kolik strategie a hloubky se vměstnalo do pěti akcí, je až neuvěřitelné.
Strategické orgie si užijete v jakémkoli počtu hráčů. Je potřeba počítat s tím, že více účastníků partie znamená znatelné prodloužení herní doby. Ta dle zkušeností vychází až na padesát minut na hráče.
Arkwright: Karetní hra jistě není hra pro každého. Téma se zdá být suché a nezajímavé. Produkční minimalismus nepřispívá k přehlednosti při vysvětlování a následně první hry mohou být pro někoho oříškem. Kdo ale toto překousne, dostane opravdu hlubokou ekonomickou hru s pozoruhodně vyřešenou interakcí, společně se zajímavými mechanikami manipulace s trhem a tržní hodnotou jednotlivých komodit… a to všechno v kompaktním balení.
Zatím nebyl přidán žádný komentář...
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Voidcursed Thralls rivals deck
Akt. cena: 200 Kč
Končí za: 3 dny