Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Autor: martinsun | 29.9.2024 | 5
Cesta pařížským metrem. Přestupy v jednotlivých stanicích. Tunely, křížící se hluboko pod zemí. Vzpomínky na Londýn. Vítejte na kontinentu.
Ve hře Příští stanice: Paříž se opět vydáváme do podzemí jedné ze světových metropolí. Tentokrát do Paříže. A opět ve flip&write hře. Cílem je získat co nejvíc bodů za šikovně navržené trasy metra. Hra končí po 4 kolech a vítězem se stává nejúspěšnější stavitel s nejvíce získanými body.
Každý z hráčů si vezme jednu z barevných pastelek a plánek pro zakreslování svých tras. Nachystá se balíček se stanicemi a případně karty se společnými úkoly a hra může začít.
Hráč nazývaný revizor otočí vrchní kartu z balíčku a každý z hráčů zakreslí na svém plánku trať do stanice s právě otočeným symbolem. Karty se otáčejí, dokud není odkryto pět karet s podzemními stanicemi. Poté každý hráč předá svou pastelku dalšímu v pořadí a jde se kreslit další linka. Hra pokračuje, dokud všichni hráči nezakreslí čtyři linky. Poté hra končí.
Na konci hry hráči sečtou body, které získali při stavbě jednotlivých linek, dále body za přestupní stanice a křížení. Pokud hráli rozšířenou verzi, tak i body za společně úkoly. Ten, který jich má nejvíc, je vítěz.
Ve své recenzi budu hodně srovnávat s předchozí verzí a tou je Příští stanice: Londýn.
Stejně jako v Londýně i zde naleznete karty se stanicemi, zakreslovací mapy a pastelky ve čtyřech barvách. Pro sólovou hru jsou zde další karty a pro pokročilou variantu společné úkoly. Vše v dobré kvalitě, jak jsme u téhle série zvyklí. Jediné, co se dá vytknout, je zelená pastelka, která je na plánku špatně vidět.
Pokud znáte pravidla předchozí verze, tak v podstatě znáte i tuhle novou variantu. Kromě křížení, které nahradilo překračování Temže v Londýně, je vše totožné. Ale i pokud pravidla vidíte poprvé, po prvním přečtení vám bude jasné, jak na to.
Stejně jako v Londýně i zde hra plyne svižně a bez zbytečných prodlev. Při srovnání obou variant se Paříž zdá o něco jednodušší. Křížení Temže bylo přece jen náročnější než pařížské podzemní trasy, které se více zaměřují na konkrétní body a křižovatky. Hru jsem několikrát vysvětloval nováčkům, kteří ji dosud neznali, a rychle se do ní vpravili.
Lehké strategické postrčení poskytují úkoly, které mohou hráčům ukázat, na co se soustředit. Zisk bodů za jejich splnění ale není tak výrazný, aby nás to motivovalo k jejich důkladnému plnění. Vnímali jsme je spíše jako menší oživení hry než jako klíčový prvek, který by mohl rozhodnout o celkovém výsledku.
Druhým modulem, se kterým můžete hrát, jsou karty, které přidávají okrajovým čtvrtím speciální vlastnosti. Můžete se tak dostat k tomu, že pokud dojedete do okrajové čtvrti, danou stanici zabodujete dvakrát nebo můžete na zakreslované trati postavit výhybku. Dokázali jsme tím – při správné konstelaci – docela významně ovlivnit skóre na dané lince.
Pokud už máte odehraných několik partií v Londýně nebo jakékoliv jiné komplexnější zakreslovaci hře, doporučuji začít rovnou s oběma moduly. Přidají o něco více rozmanitosti a nasměrují vás k prvkům, za které víte, že získáte více bodů. A to za změnu vymyšlené trasy stojí.
Co mě bavilo nejvíce, bylo vytváření přestupních stanic. Čím víc barev v jedné stanici, tím větší radost a zisk bodů. Ale dalo to občas zabrat. Podstatnou roli pro spojování jednotlivých linek v přestupní stanici hraje velká centrální stanice, která obsahuje všechny symboly. Její chytré využívání vedlo k tomu, že jsme byli schopni tvořit více přestupních stanic právě po projetí žolíkovou středovou stanicí. Ale na to jsem si museli po pár hrách přijít…
Jedno je jisté. A sice to, že zde s námi za dva roky bude některá z her ze série Příští stanice. Otázka zda to bude Londýn, Tokyo, zde recenzovaná Paříž nebo některá další pokračování. Hra se neztratí, je rychlá, zábavná a jednoduchá na vysvětlení.
Hru můžu doporučit všem, kteří si chtějí zahrát nějakou „zakreslovačku“. Její přístupnost a zábavnost ji řadí mezi to lepší, co je na trhu k mání. Takže pokud nemáte předchozí londýnskou verzi nebo jste naopak její obrovský fanoušek, neváhejte, kupte si herní lístek a projeďte se pařížským metrem.
@martinsun To křížení ve vyfocené hře fialové s červenou (vpravo uprostřed) a fialové se zelenou (vpravo dole) mimo vyznačená křížení na mapě, to je v Paříži dovolené?
Já hrál zatím jen Londýn a vždy tak, že toto se nesmí.
Mne osobne sa najviac páči Tokio.
Board games klub, Trenčín
www.pandorastratosgames.sk
@Duirin To se nesmí, je to nakreslené chybně v obou případech. Což mi v případě recenze přijde dost nešťastné.
Jinak já všechny 3 hry ze série mám hodně nahrané na BGA (celkem 220+ partií) a pořadí bych dal:
_____________________________________________
· šéfredaktor aktualit, schvalování a správa videí
· mám deskoherní IG kanál www.instagram.com/solo_boardgaming
Ano, to křížení se samozřejmě nesmí mimo stanice či nadjezdy :) To tu hru dělá dost jinou oproti Londýnu, je třeba totiž dost upravit strategii - spoustou tras si totiž člověk ta křížení vyblokuje a není to tak snadné, jak se zdá - je to schválně udělané tak, aby trasy přes křížení byly dlouhé a ztížily zakreslování linek.
Když člověk kříží kdekoliv chce, tak pak ano, asi to od Londýna není tolik odlišné :)
_________
Vláďa z Mindoku
Ale křížit linky se přeci nesmí ani v Londýnu ;-)
Ano, nesmí, ale když to člověk v Paříži ignoruje, tak odstraní právě to, co ji dělá z části jinou - blokování tras kvůli křížením :) Tak jsem to myslel.
_________
Vláďa z Mindoku
@Duirin jak psali ostatní, je to blbě. Takto křížit nesmíš. To je tak když si na fotku vezmeš sheet,který používal nováček, kterého jsme nekontrolovali 🙃
…nicméně ve finále je úplně jasné, že nejlepší metro je v Praze 🤪
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Kelp Kickstarter vratane vsetkych rozsireni
Akt. cena: 2999 Kč
Končí za: 4 dny