Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Autor: Maerlyn0 | 25.10.2022 | 0
V deskové hře Pán prstenů: Putování po Středozemi zažijete ať už sami nebo s partou až 4 dalších hráčů ucelenou kooperativní kampaň, ve které vás bude čekat řešení záhad, boj s nepřáteli, hledání pokladů a objevování historie Středozemě. Čeká vás 14 různých scénářů, u nichž bude záležet i na vašich klíčových rozhodnutích, která určí váš další postup. Budete hrát za své oblíbené hrdiny jako je Aragorn, Gimli, Legolas, Bilbo a další, přičemž svou postavu si budete v průběhu kampaně vylepšovat a sbírat nové předměty a dovednosti, které vás učiní ještě silnějšími.
Toliko asi nějaké suché představení hry, ale co opravdu za své peníze dostanete? Bude to příběh Tolkienovy kvality, unikátní herní mechanismy a momenty, kdy budete sedět se svou skupinou doslova na hraně židle v hutné atmosféře plné napětí? Už teď mohu prozradit, že minimálně dvě ze tří výše uvedených věcí vám hra opravdu poskytne a v té jedné bude trochu pokulhávat. Ale o tom detailněji až níže.
Už na první pohled a potěžkání si je krabice opravdu velká a nabitá věcmi. Začněme tedy zpracováním pravidel. Ty jsou rozděleny do dvou sešitů:
Oba sešity jsou sepsány srozumitelně a jejich rozdělení dává smysl. V běžných situacích si vystačíte s Pravidly hry, a v momentně, kde začne být ve vaší herní skupině dusno a začnete se hádat, jestli Legolas může zastřelit toho skřeta schovaného za zdí nebo ne, je na čase se podívat do Přehledu pravidel.
Největším komponentem v krabici je rozhodně mapa putování, která se skládá z jednotlivých dílků, jež se dají zasouvat do sebe. Tyto dílky jsou poměrně detailně ilustrované, najdete na nich ruiny, říčky a vesnice, ale nutno dodat, že ilustrace jsou poměrně repetitivní. Také v krabici najdete dva díly tzv. mapy bojiště, na níž se budou odehrávat některé scénáře.
Samozřejmě největším lákadlem budou pro spoustu hráčů plastové figurky: najdete zde figurky jak vašich hrdinů (6 figurek), tak většiny záporáků (25 figurek). Jen zamrzí, že ti dva největší padouši zde reprezentováni nejsou a člověk si je musí dokoupit zvlášť. Figurky mají pěkné detaily a pokud si někdo dá práci s jejich namalováním, věřím že z průměrně vypadajících je dokáže pozvednout o úroveň výše na nadprůměrné.
Vaším nejčastěji používaným komponentem budou karty, které jsou zde rozděleny na několik druhů: karty hrdinů, předmětů, výhod, strachu, zranění, terénu, dovedností rolí/hrdinů, slabostí a titulů.
Z tohoto výčtu karet už asi chápete, že hlavní mechanikou hry je deck-building a možností, jak vylepšit (ale i oslabit!) svého hrdinu je ve hře opravdu mnoho. Přičemž ale vylepšování postavy není zase tak častou záležitostí, takže se budete s opravdu velkým očekáváním těšit na to, kdy dostanete lepší meč na mlácení skřetů, a nebo namísto režného kapesníku získáte ten krajkovaný, abyste… no, asi zvládali lépe rýmu a dostali i nějaké další schopnosti k tomu.
Posledními komponenty v krabici jsou žetony: inspirace, průzkumu, spotřeby, postav, temnoty, hrozby, terénu a praporů.
Ačkoliv je aplikace opravdu důležitou součástí hry, protože vypráví příběh, určuje rozložení mapy a její úpravu, hraje za nepřátele, vyhodnocuje zkoušky úspěšnosti a další, já osobně jsem ji nevnímal jako něco negativního, naopak. I z výčtu komponent výše jde poznat, že hraní nebudou pouze koukáním do aplikace a představováním si, jak to vlastně na tom stole vypadá, ale plnohodnotným deskoherním zážitkem. Nejlepší způsob, jak s aplikací pracovat, je podle mě stanovit jednoho člena skupiny, který bude sloužit jako takový „pán jeskyně“ a podle aplikace instruovat rozložení komponent a také vyprávět celý příběh. Při každém scénáři se pak můžete klidně střídat, aby se někdo necítil přehlížený.
Protože s rozložením komponent na stůl vám bude radit aplikace, zabere taková průměrná příprava hry kolem 10–15 minut, což je na velkou příběhovou hru velmi dobré.
Hráči dostanou karty svého hrdiny, dovedností a nachystá se herní plocha s mapou, kartami a žetony podle aplikace. Hraní scénáře potom probíhá formou kol, přičemž každé kolo se skládá ze tří fází:
Ve fázi akcí mohou hrdinové vykonat maximálně dvě akce (nebo jednu dvakrát) z těchto možných: cestování, útok, interakce.
Během cestování budou prozkoumávat už objevené mapové dílky, a nebo objevovat další, přičemž za to budou získávat žetony průzkumu, jenž se jim obratem promění na žetony inspirace (k čemu jim to bude, ptáte se?)
Boj a interakce jsou totiž ve hře řešeny velice elegantně, a to formou zkoušek úspěchu v aplikaci. Například pokud můj hrdina potřebuje vylézt na strom, aplikace mu stanoví, že při zkoušce obratnosti musí mít alespoň dva úspěchy (a nebo mu v tom těžším případě ani neřekne, kolik úspěchů vlastně potřebuje). Protože hrdina má 4 obratnosti, otočí si 4 karty ze svého balíčku, na kterých buď má nebo nemá symbol úspěchu, a nebo tam najde kartu se symbolem inspirace. Tato skvělá mechanika vyvažuje ve hře náhodu, protože vy můžete proměnit inspiraci na kartě za svůj žeton inspirace a tím získáte úspěch. Musíte se tedy velice pečlivě rozhodovat, kdy vám budou stačit úspěchy, které jste otočili a kdy půjdete štěstíčku trochu naproti tím, že si proměníte i nějaké inspirace. Navíc k tomu máte vždy dostupné nějaké karty dovedností, které vám umožní třeba vyměnit testovaný atribut za jiný nebo přidají úspěchy či poškození při bojí s nepřáteli.
Nepřátelé se pohybují po mapě podle toho, jak jim určí aplikace a útočí na hrdiny. Většinou to schytá ten chudák, který je jim nejblíže, ale občas si vyberou i nějaký konkrétní cíl. Je tedy dobré přemýšlet i nad tím, v jaké poloze vůči nepřátelům jste a neposlat například Froda mezi hordu skřetů, aby tam šel prozkoumat nějaké pohřebiště. Pohřebiště sice prozkoumá, ale pravděpodobně už na něm také zůstane.
Zároveň se s každým dalším kolem bude zvyšovat úroveň hrozby a pokud přesáhne povolenou mez, vaše dobrodružství končí a vy jste prohráli. Nelze tedy strávit celý den procházením se po mapě tam a zpátky, ale naopak musíte vaše akce precizně plánovat a domlouvat se.
Zde si mohou vaši hrdinové trochu vydechnout po celodenním mlácení se s lotry, takže si obnoví své balíčky, mohou si vyléčit životy, nachystat schopnosti na další kolo atd.
Hra končí v momentě, kdy se splní hlavní úkol scénáře (vyhrají hráči), naplní se ukazatel hrozby (vyhraje hra) nebo zemře jedna postava (v následujícím kole vyhraje hra).
Jak tedy hodnotím celou tuto hru a zážitek z ní? Nejdříve jsme ji hráli ve 2 hráčích, přičemž se nám povedlo vyhrát závěrečný kampaňový scénář, no a tak… jsme si ji potom dali znovu, tentokrát už v 5 hráčích. Tudíž mohu s čistým srdcem říct, že hra se mi opravdu líbila a doporučil bych ji každému, kdo má rád příběhové kooperativní hry s tématem fantasy. A tady pozor, opravdu je nutné zdůraznit to s tématem fantasy, protože bohužel s Pánem prstenů tato hra nemá společného tolik, jak by se mohlo zdát. Ano, postavy a místa, která se v ní vyskytují, nesou názvy z pera profesora Tolkiena, ale příběh viděl jeho pero bohužel možná tak z rychlíku. To je asi největší a jediná výtka, kterou bych k této hře měl. Pokud se přes to dokážete přenést, čeká vás skvělý zážitek, jenž stojí na výborné herní mechanice s využíváním inspirace, kdy není vůbec lehké se mnohdy rozhodnout, kolik jí využijete a kolik si necháte. A také je tato hra skvělý skupinový zážitek, kdy jsme opravdu několik scénářů byli na konci tak napjatí, jestli se nám podaří vyhrát nebo nebo ne, že diskuse byla poměrně rozohněná a ještě štěstí, že ty meče a sekery držely jenom naše postavičky na stole.
+ dobře hratelná v jakémkoliv počtu hráčů
+ skvěle fungující mechanismus inspirace a snížení náhody
+ vaše rozhodnutí ovlivní postup v kampani
+ dokáže vytvářet napínavé situace a zvraty
- téma Pána prstenů je obsaženo velice povrchně
Když už bez uvedení používáte mé fotografie v recenzi, tak bych zároveň uvedl odkaz na svou vlastní recenzi, která hru představuje mnohem lépe, přestože je plná pitomého humoru.
https://www.zatrolene-hry.cz/spolecenska-hra/pan-prstenu-putovani-po-stredozemi-8829/videa/6004/#content
---
Time Slug Studio
Díky za recenzi, nebývá tu zvykem, že se u jedné hry sejde několik pohledů a recenzí. je ale škoda, že jste neuvedl více svých pocitů a dojmů a hru nezhejtil/nepochválil více. Též jsem chtěl také někdy jednu napsat, ale pojmout to z mnohem větší šíře.
Až zahraji (až vyjde poslední česky) úplně všechny scénáře, klidně i několikrát, tak plánuji udělat ohromnou recenzi uplně kompletně celého zážitku z té hry. Za mě je to jeden z nejlepších deskoherních zážitků, co jsem kdy zažil. A zároveň i hodně kontroverzní. Byl bych rád, aby tu byla recenze, která by rozebírala velmi podrobně všechny mechanismy, úspěšnosti, vylepšování předmětů, rozdíly mezi rozšířeními, výběr postavy a povolání, obtížnosti, domácí úpravy pravidel, chování aplikace, dopady rozhodování hráče na průběh hrou, co vše se v průběhu let změnilo a zlepšilo v apce a co všechno za problémy se u Blackfiru vyskytly. Nevím, jestli tady někdy taková hra ještě bude, ale už jen kvůli tomu, že momentálně vybíráme ze 16 povolání a 16 postav je hra pro mě maximálně zajímavá…i přes všechny ty problémy s ní.
Kdybyste něco z toho mohl zmínit, bylo by to moc fajn.
@Bedikk pokud vím, tak použití již nahraných fotografií u hry v recenzi je na ZH naprosto legitimní způsob (pokud ne, ať mě admini opraví), pokud tam už ty fotografie dostupné jsou. Samozřejmě mohl bych si znovu vyfotit téměř totožnou fotku například aplikace, nicméně nevím, jestli by v tom byl takový rozdíl.
Co se týče Vaší recenze, tak ji mám také rád, jestli Vám přijde lepší, v pořádku, mně přijde jiná, protože je v rámci videa, kde se dají použít jiné metody prezentace. Nicméně úplně nerozumím tomu, proč dáváte odkaz na ni k mé recenzi, ale budiž.
@Ferry007 podle mě je cílem recenze shrnout stručně a výstižně představení hry, což nevím, pokud bych tu detailně popisoval každý jeden scénář, zda by bylo úplně to pravé ořechové, nicméně určitě Vám nikdo nebude bránit zkusit to sepsat podle sebe 🙂
@Ferry007 Poslyš, ta tebou zmiňovaná kontroverze či problémy, co máš v souvislosti s LOTRem přesně na mysli?
@mart Myslím špatnou kvalitu a chyby v překladu v aplikaci hned po tom, co hra vyšla. Následně pak další a další chyby v překladech třeba na kartách Válečného tažení. Pak také to, že se nejprve tvrdilo (někde jsem to slyšel, snad je to pravda), že figure packy nevyjdou, ale nakonec vyšly (což je super!). Hru mám moc rád, chyby v ní snesu, ale možná je to “na někoho už moc”.
@Maerlyn0 jasné, to chápu. Každý má jinou představu nad rozsahem a obsahem recenzí, a proto je právě fajn, že jste napsal tu svoji a tím nám sem přispěl! Hodně štěstí do další tvorby, opravdu jsem to nemyslel vůbec špatně.
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Na louce - nová
Akt. cena: 699 Kč
Končí za: 2 dny