Osmero – kapesní hra pro otrlé, aneb Trpělivost přináší ananasy!

Autor: kocici_tata | 19.11.2024 | 12

Za sedmero horami a řekami, v zemi, kde se jeleni prohání mezi ananasy a levitujícím kamením…

Že jste tak ujetou pohádku ještě neslyšeli? Vězte, že ani takovou hru, jakou je Osmero, jste ještě nehráli! Co na tom, že ty ananasy vlastně nejsou ananasy, ale magické bodláky, jeleni jsou ve skutečnosti mýtické chiméry a… no dobře, levitující kamení je opravdu levitující kamení. :)  Jde asi vidět, že úvodní dvojstraně v pravidlech, věnované příběhu a historii tajuplného kontinentu Aluda, jsem moc pozornosti nevěnoval. Vrhnul jsem se totiž hned na hraní, a to proto, že Osmero je hra, kterou navzdory půvabnému, nádherně ilustrovanému světu plnému bájných tvorů a postav chcete z 90 % hrát hlavně kvůli mechanikám.

Tématicky v něm jdete na dobrodružnou výpravu, při které mapujete krajinu, potkáváte domorodé obyvatele a plníte pro ně úkoly typu „dones mi 3 bodláky a já ti za ně zaplatím“. A vlastně ani to ve hře nijak doslovně zmíněno není. Prostě otočíte kartu s nějakou postavou, na které je bodovací podmínka. Jaký příběh si k tomu vymyslíte, je na vás. Ano, téma je tu opravdu velmi abstraktní a spíše na okrasu. Tu okrasnou funkci ale plní tak skvěle, že navzdory jeho zbytečnosti bych si troufl vizuál označit za jedno z hlavních lákadel hry. Je až k nevíře, že do hry, která by stejně dobře fungovala, kdybyste v ní sbírali trojuhelníky a kolečka na jednobarevných podkladech, se autoři rozhodli udělat přes 100 unikátních, detailně ilustrovaných karet s desítkami postav, kdy se žádná jedna ilustrace neopakuje dvakrát. Každá karta navíc tématicky odráží svůj obsah. Krajina se symbolem měsíce bude vždy zahalena do noční oblohy. Karta, která nedává žádné body, neobsahuje logicky ani obyvatele, který by vám je daroval. Dostanete na nějaké lokaci symbol bodláku a chiméry? Poté vězte, že ve vyobrazené krajině je obojí někde schované. I kdyby bodlák byl jen v malém květináči za oknem a chiméra vystrkovala růžky zpoza stromu :)  Zkoumání těchto až skoro easter-eggových detailů je ideální výplní času, když učíte hru někoho nového, nebo hrajete s někým přehnaně analytickým, kdo si dává na čas :) 

Na to, kolikrát jsem zmínil, že téma má ve hře postranní úlohu, jsem mu věnoval až neúměrné množství času. Je to vlastně celkem symbolické – vůbec ho v té hře nepotřebujete, přesto se ho ale nemůžete nabažit. A já jsem ve výsledku rád, že tam ty jeleno-chiméry, ananaso-bodláky a zakuklení divnolidi jsou :) Měli bychom si však povědět něco o těch věhlasně opěvovaných mechanikách. A to opěvovaných nejen mnou, ale i samotnými autory a firmou Mindok. Ta hře věřila natolik, že se v týdnech a měsících před vydáním nebála ohánět označeními jako „nejoriginálnější hra roku“, a dokonce si titulní postavu maskovaného bandity vložila do svého loga na sociálních sítích. Šlo o pouhé marketingové fráze, nebo se skutečně zjevil revoluční titul a nový bestseller na trhu malých, fillerových her? To asi ukáže až čas. Já sám se (i s ohledem na mou spolupráci a přátelské vztahy s Mindokem) chci nějakých přehnaných chvalozpěvů zdržet, avšak jen moje BG Stats mi do toho hází vidle – od vydání Osmera na začátku září jsem ho odehrál už přes 30 fyzických partií, zatímco druhé nejhranější hry v celé kolekci pouhých 6. O pozitivním herním zážitku za mě mluví i to, že víc jak půlka lidí, kterým jsem hru představil na různých herních akcích a srazech, si ji po opadnutí prvotního zděšení z absolutně uvařeného mozku nakonec pořídila. :)

A uvařený mozek je asi ideální oslí můstek, kterým se začít věnovat samotnému průběhu hry. Ta je ve své podstatě velice jednoduchý tableau-builder s pouhými 3 typy zdrojů a 4 barvami karet. Na konci hry budete mít vyložených přesně 8 karet a každou obodujete skoro až primitivními podmínkami typu „nasbírej 3 kameny a odemkni tuto kartu za 15 bodů“ nebo „za každý nasbíraný bodlák získej 3 body“. Nic, co bychom už neviděli ve stovkách různých iterací. Kde se teda skrývá ta ohromná originalita, která dá zabrat i zkušeným euro hráčům? V jednom malinkém twistu, který totálně převrátí naruby veškeré taktiky a zkušenosti, které si přinášíte z jiných tableau-builder a set collection her.

Všechny karty se totiž bodují v opačném pořadí, než byly vyloženy. Zdroje na bodování a odemykání karet tak nesbíráte předtím, než nějakou kartu vyložíte, ale až po jejím vyložení. To, co jste do té doby vyložili, vám pro nově vyloženou kartu neposkytuje nic. Z klasického budování tabla (kolekce zdrojů) se tak rázem stává nervydrásající „push-your-luck“ lov, kdy se modlíte, aby nabídka pro každé další kolo obsahovala právě ty zdroje, které potřebujete. Drtivá většina karet totiž poskytuje pouze 1 nebo žádný zdroj, takže vyložit kartu, která na odemknutí vyžaduje 5 magických kamenů Uddo, ve chvíli, kdy víte, že do konce hry vyložíte už jen přesně 5 karet, chce opravdu notnou dávku odvahy. 

Jakýkoliv zkušenější hráč si v tuto chvíli řekne, že taková míra spoléhání na náhodu musí být děsná frustrace a nemá to v hráčském titulu co dělat. A měl by i pravdu, pokud by zmíněný proces získávání zdroju byl jediný, o který se ve hře můžete opírat. Je tu však ještě jedna mechanika, která do hry vnáší mnohem více možností, snižuje podíl náhody, přidává interakci a způsobuje zajímavá dilemata a Sofiiny volby. Zkrátka vše, co brnká zkušenějším hráčům na notu. Jde o tzv. karty svatyní. Na těch jsou veškeré zdroje a bodovací podmínky z hlavních karet. Mají však vlastní, separátní balíček, neprobíhá u nich žádný veřejný draft, nepočítají se do celkového limitu 8 karet a co je nejdůležitější – nevztahuje se na ně pravidlo o zpětném bodování! Jinými slovy jsou k dispozici po celou dobu hry a dají se jimi obodovávat všechny karty, i ty vyložené v úplně posledním kole, po kterých už žádná další nepřijde. Svatyně jsou zkrátka nejlepší metoda, jak jít štěstí naproti a moct si dovolit vykládat i vysoce bodované karty v posledních kolech. 

Má to však jeden drobný háček – jejich dobírání je podmíněno vykládáním hlavních karet v určitém pořadí. Karty na sobě mají v levém horním rohu číslo, které reprezentuje jejich vzácnost. Ty s vysokým číslem dávají hodně bodů, ale jsou náročné na odemknutí. Karty s nízkým číslem naopak často nedávají žádné body, ale poskytují hodně zdrojů. Jako ideální se tak jeví vyložit nejvyšší karty ze začátku hry a postupně snižovat. Svatyně však vyžadují přesný opak. :) Abyste si mohli dobrat svatyni, musíte hlavní karty vykládat ve vzestupné sekvenci. Aby to dilema bylo ještě větší, hráč s nižší číslem je dříve v pořadí při dobírání nové karty z veřejné nabídky. 

Chcete dobírat svatyně? Vykládejte stále vyšší čísla!

Potřebujete zdroje na vysoko řazené karty? Vykládejte menší čísla!

Chcete mít na kartě co nejvíc bodů? Vyložte co největší číslo!

Chcete draftovat jako první? Vyložte co nejmenší číslo!

 

 

Ano, nic v téhle hře nedává na první pohled smysl a všechno je tu logicky naruby! Pravděpodobně budete napoprvé totálně frustrovaní, protože v půlce zapomenete, jak se to vlastně boduje, a na konci vám půlka karet nebude fungovat. Ale když vydržíte, tak v nějaké druhé, třetí (u někoho možná čtvrté) partii se to zlomí a všechno do sebe zapadne. A najednou v tom uvidíte tu neskutečně chytrou, strategickou a vysoce interaktivní hru.

Celá hra je v podstatě rébus, který musíte rozklíčovat už v okamžik počátečního draftu a pak i doufat, že bude štěstí trochu na vaší straně. Všudypřítomný push your luck ale zároveň není jediná cesta k vítězství. Téměř vždy je možnost zvolit vrabce v hrsti za míň bodů, u kterého neriskujete, že se nepodaří odemknout. Takže na konci hry, když se risk nepovede, může být člověk naštvaný převážně sám na sebe :)  

Mám rád, když na dnešní přesaturovaný trh zvládne někdo vnést svěží vítr a něco, co tu ještě nebylo. A Osmero za mě přesně tohle dokázalo! Dost možná se v následujících měsících a letech vynoří hromada iterací zpětně bodovaných set collection her, dost možná některé celý koncept pozdvihnou na ještě vyšší úroveň. Ale do té doby budu nadšeně mastit Osmero každý den, protože se mi zdaleka nepřibližuje k ohrání, navíc s blížícím se rozšířením, které přidává spoustu nových bodovacích podmínek, bude těch kombinací a znovuhratelnosti ještě víc.

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Diky za recenzi. Souhlasim se vsemi body, to je bozi hra :)


Apropo vime kdy by melo byt rozsireni?

________________________
co-founder APgames.cz
Your gateway to crowdfunding

20.11.2024 07:01:34

@premeq  Díky! :)   Zkusím zjistit, případně pokud v komentářích funguje označování, mohl by nastínit sám Vláďa @kroelh 

Já slyšel drby, že původní vydavatel hodil trošku bobek na menší země a udělal si první print run sám, ale netuším, jestli se to týká i Mindoku a jak velkou prodlevu to v praxi může znamenat. Každopádně to rozšiřko je super, ale všem doporučuju počkat na Mindok verzi, protože při míchání jazykových verzí nesedí barevně ruby :(    Já to nemohl vydržet, protože hrajeme Osmero fakt pořád, a pořídil jsem si ho na Essenu den před oznámením od Mindoku. Ale určitě ho pak nahradím českou verzí už kvůli těm sedícím barvám.

20.11.2024 10:40:57 | Upraveno autorem (porovnej)

@kocici_tata @premeq Tady zatím mám informace, že je to ve výrobě, nic novějšího tu nemám… Takže bych odhadoval někdy začátkem příštího roku (ale zase ne hned leden, spíše později).

_________
Vláďa z Mindoku

20.11.2024 11:09:25

@premeq Zároveň to celkem nenápadně a bez ohlášení přidali asi minulej týden na BoardGameArenu. Ne že bych chtěl podporovat online hraní, deskovka patří na stůl, ale kdyby sis to chtěl vyzkoušet, ta možnost tam je :) 

20.11.2024 11:21:41

@kroelh @kocici_tata diky moc za reakce. Uvidim jestli se dostanu k BGA, ale Q1 u Mindoku to jisti 👍👍 uz se tesim

________________________
co-founder APgames.cz
Your gateway to crowdfunding

20.11.2024 22:04:04

Vybíráme z Bazaru

20 Strong: Too Many Bones
20 Strong: Too Many Bones
Akt. cena: 390 Kč
Končí za: 7 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas