Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Autor: martinsun | 6.10.2023 | 9
Vítej v zemi zaslíbené, v zemi známé, ale i prokleté. Vítej opět v Avelu! Čekají tě známá místa i staří přátelé. Ale pozor, ne všechna monstra byla poražena, a navíc nás začali sužovat noví nepřátelé. Po kraji se šíří zvěsti, že můžeš potkat mocné elfy s jejich duchy a artefakty nesmírné moci.
V Nových dobrodružstvích se opět podíváme do světa Avelu. Ke hraní budeme potřebovat základní hru. Zároveň doporučuji si pořídit i rozšíření Dobrodružné doplňky. Nová dobrodružství přináší několik modulů. Moduly autoři dělí na herní režimy, které můžete různě kombinovat i se základní hrou, a na scénáře, které můžete hrát samostatně nebo jako kampaň.
Místo Bestie z původní hry se po východu Temného měsíce objeví Měsíční ještěr. Ten má oproti Bestii několik schopností, které používá proti hrdinům. Jaké schopnosti to budou, je určeno vylosovanými žetony Měsíčního ještěra na začátku každého jeho kola. Vždy se vylosují dva různé žetony, které do sebe na stole zapadnou. Jeden z nich má trvalý efekt – ovlivňuje přímo boj s ještěrem a je podobný vlastnostem nestvůr. Druhý žeton představuje okamžitý efekt – útok ohněm na více hrdinů nebo přivolání další nestvůry do hry.
Tento modul na mapu přidává postavičku bájného elfa Oberona, který putuje královstvím Avelu. Hráči mají možnost si od něj koupit legendární předměty. Musí za ně zaplatit zvláštní cenu, která je pro každý předmět jiná. Většinou se jedná o klasický nebo vylepšený předmět, peníze a žetony z již zabitých nepřátel.
Dalším bájným elfem je Oberonova družka Titánie. Ta umožňuje pronajmout si službu magických duchů, kteří hrdinům jednorázově propůjčí svou sílu. Může se jednat o zisk peněz, dodatečného pohybu nebo třeba přehoz kostek.
…jsou modulem, který využívá stejné komponenty jako Titánie – magické duchy. Do hry v něm vstupují malé příšery, Krutí lovci, jejichž poražením osvobodíte jednoho nebo více magických duchů, kteří se k vám přidají.
Ve hře jsou tři scénáře, které můžete hrát postupně jako příběhovou kampaň nebo také samostatně. Každý příběh upravuje některé herní mechanismy a přináší nové cíle.
Jakmile vyjde Černý měsíc, do hradu se prokopou Ropušáci. Ti ukradnou úlomky měsíčních kamenů a budou se je snažit přenést do svého doupěte. Úkolem hráčů je jim v tom zabránit. Doupě Ropušáků je umístěné na druhé straně mapy, takže hráči mají dostatek času na zničení všech tří Ropušáků.
Měsíční úlomky zůstaly roztroušeny po krajině na místech, kde padli zákeřní Ropušáci. Cílem hráčů je posbírat je a společně s ostatním vybavením získaným v daných lokalitách je dopravit do Čarodějovy dílny. K tomu slouží vozík, na který hráči vše naloží. K dispozici jsou dvě nové akce: přesun vozíku a nakládka na vozík. Hráči mají omezený čas. Jakmile se žeton astrolábu dostane na poslední pole, je scénář u konce. Pak se zkontroluje, zda hráči zvítězili.
Do hry vstupují Měsíční disky, což jsou komponenty, do kterých se umístí měsíční úlomky a se kterými lze v průběhu hry otáčet. Po poražení nestvůr dané barvy je možné disk nabít a tím získat speciální vlastnosti pro všechny hrdiny. Jakmile vyjde Černý měsíc, z kráteru se vynoří tři hrabrouci a každý z nich zamíří k disku ve své vlastní barvě. Jakmile k němu dojde, začne na disk útočit. Pokud disku klesne hladina nabití pod kritickou mez, propadne dolů a hráči prohrávají hru. Cílem hráčů je zničit všechny hrabrouky dřív než zničí jakýkoliv disk.
Jako v základní hře i zde je většina komponentů z kartonu – kvalitního a pevného kartonu. Veškeré složitější díly si poskládáte dohromady a tvoří pak prostorové figurky. V základní hře to byla jen Bestie, zde jsou to všechny figurky používané v jednotlivých scénářích. Připravte se na to, že samotné skládání komponent před první hrou je téměř jako minihra a zabere vám asi 30 minut času. Návody, jak na to, vás nenechají na pochybách, takže se i pobavíte.
Jedinou výjimkou jsou měsíční úlomky, které jsou z tvarovaného plastu se vzorem a tvoří skvělou součástku do otočných měsíčních disků.
Stejně jako v základní hře i zde jsou pravidla psána jednoduše a srozumitelně. Nemuseli jsme si nic chystat dopředu a se vším jsme se seznámili v průběhu hraní. Před každým scénářem se podívat na přípravu, speciální pravidla, cíl hry a může se začít. Pro dokreslení atmosféry je každý příběh uveden v Kronikách, kde si přečtete úvod a pak závěr podle toho, zda jste zvítězili nebo prohráli.
Úroveň příběhů je spíše dětinská a pokud ji porovnám například s Oltree, tak ty – ač kratší a prakticky uváděné jen na kartách – byly psány daleko zábavněji. V Kronikách Avelu jde znát, že se autoři moc nesnažili psát poutavě.
Jak již bylo oznámeno při vydání základu, ke hře je dostupná aplikace, kterou si můžete nainstalovat na svůj telefon. Umožní Vám vygenerovat si svoji postavu – což je naprostá zbytečnost a ani děti se tím nebavily, protože generování postavy spočívá jen ve vytvoření jejího jména. Naopak užitečné je generování nových map podle zvolené obtížnosti. Stačí zadat a aplikace Vám sama navrhne tvar dané mapy.
Bohužel stejně jako v předchozím případě autoři nestíhají dodat obsah pro Nová dobrodružství, takže na mapy pro ně si budeme muset ještě počkat.
Celkově nás hra bavila a užívali jsme si ji. To, že je každý scénář jiný, hru velmi příjemně oživuje. V prvním scénáři nás bavilo nahánět Ropušáky po mapě. Museli jsme se domlouvat, kdo na kterého půjde. A zároveň nepodcenit nestvůry, které útočily na hrad.
Druhý scénář je souboj s časem a točí se kolem objevení těch správných zdrojů a poražení nestvůr s penězi. Obsahuje také zajímavou mechaniku přepravy vozíku. Tento scénář je ze všech tří nejjednodušší a nejpřímočařejší.
Třetí scénář nás bavil nejvíc. Nabíjení měsíčních disků a zisk nových schopností je prostě zábava. A na souboj s hrabrouky je potřeba se připravit, ale zároveň bránit hrad. Zde už to chce trochu taktizování a hlavně pohybu po mapě. Proto jednoznačně doporučuji si pořídit výše zmíněné menší rozšíření Dobrodružné doplňky, které vám poskytne jedno zásadní vybavení: tím jsou boty. Pohyb navíc prostě potřebujete – bez něj bych už nehrál ani základní hru.
Modul s Měsíčním ještěrem je zajímavý a dokáži si představit, že bychom jím nahradili původní Bestii. Zajímavé je, že se náhodně losují jeho schopnosti v každém tahu, což hře dává jistou variabilitu. Na druhou stranu – ve většině případů jsme již tou dobou byli natolik dobře vybaveni, že nás jednotlivé kombinace schopností moc netrápily. A když náhodou bylo jedno kolo náročnější, vydali jsme se cestou likvidace nestvůr a ještěr jedno kolo počkal.
Prvek, který nás bavil jednoznačně nejvíc, byl Oberon. Jeho legendární magické vybavení jsme chtěli mít vždy. Naopak magičtí duchové jeho ženy Titánie byli získáváni spíš jako znouzectnost. Dvě mince za jejich nákup jsme většinou uměli využít lépe jinde.
Krutí lovci se nadobro stali součástí balíčku nestvůr. Nový typ odměn se prostě hodí, i když jsou to náhodně losovaní magičtí duchové.
Nová dobrodružství se povedla. Dodávají přesně ten obsah, který od rozšíření očekáváte. Nové mechanismy, nové příšery, nové scénáře. Zároveň upravují neduhy základu – i když tady mám tušení, že některé z mechanismů byly již připravené pro základní hru, ale autoři si je šetřili na později. Což je příklad bot z menšího rozšíření Nová dobrodružství – nápovědou je již to, že na ně máte místo na desce své postavy.
Myslím si, že pokud si necháte základní hru, ponecháte si spolu s ní i rozšíření Nová dobrodružství. Ohrozit to, že si hru nenecháte, by mohlo, že vám odrostly děti nebo se na trhu objeví hra s podobnými mechanikami, ale hutnější příběhovou atmosférou.
Hru můžu doporučit všem, kteří už mají odehraný Karak na tisíc způsobů, Stezky slávy jsou pro ně příliš kompetitivní a hledají kooperativní hru, která zabaví zejména děti. Garantuji vám totiž, že novými mechanikami zabavíte i dospělé hráče u stolu. Takže nezbývá, než se znovu vydat vzhůru s hrdiny do Avelu!
U scenare vzacny naklad me neni z pravidel jasny pocet akci.
Kdyz je pohyb voziku povazovan za akci, tak kdyz z jednoho pole jdu s postavou a zaroven sebou beru vozik, tak vycerpam obe akce tahu? ( jednu za pohyb postavy a druhou za pohyb voziku) nebo je to jen jedna?
Veľmi dobre spísaná recenzia, má to hlavu a pätu ;). Ďakujem.
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Komplet trilogie her Century (CZ), od korunky
Akt. cena: 1600 Kč
Končí za: 11 hodin