Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Autor: dirtyfighting | 28.5.2024 | 12
Hned, co jsem se dozvěděla o plánovaném vydání Na křídlech draků, vyvolalo to ve mně, a předpokládám že i ve mnoha dalších fanoušcích hry Na křídlech, spoustu otázek. Představa, že by šlo jen o nový kabátek, mě štvala. A představa, že ne, vlastně taky, protože co to pak bude znamenat? Mám radši draky nebo ptáky? Nebo budu chtít mít obojí? A proč paní, která se jmenuje Vogelmann (vogel je německy pták!) promarnila životní příležitost a nespolupracovala už na hře o ptácích?! Bohužel nedokážu odpovědět na všechny tyto otázky. Co je ale Na křídlech draků za hru a v čem se liší od Na křídlech, to snad zvládnu.
Na křídlech draků (dále „draci“) je nová hra od Stonemaier Games (anglicky) a MindOKu (česky) a její autorkou je Connie Vogelmann (autorka nedávného Včelína). Spíše, než o zcela novou hru jde o duchovního nástupce hry Na křídlech (dále „ptáci“). Neznamená to ale, že by snad šlo jen o ptáky v rouše dračím, ačkoli by se to soudě podle grafiky a základní premisy mohlo zdát.
Hned po otevření krabice vás čeká ujištění, že Stonemaier Games neslevili z nároků a přinášejí opět produkčně vymazlenou hru. Cena odpovídá výkonu, karty i návod jsou s typickou luxusní povrchovou úpravou, žetony dračích šupin mají metalický vzhled a vajíčka tentokrát mají dokonce sexy tečky.
Ilustrace draků jsou skvělé a najdete mezi nimi zástupce klasických fantasy draků, opeřené hady, čínské draky nebo i wyverny a bazilišky. Překlad hry je navíc velice povedený, jména draků jsou různorodá a kreativní. Kritiku k designu hry ale mám, a to jednu zásadní – na kartách draků nejsou žádné zajímavosti. Ty se dozvíte ve speciálním almanachu draků, který si ale otevřete vyloženě jen kvůli tomuto příběhovému pozadí, ne během hry, protože zase naopak neobsahuje u daného draka veškeré herní informace.
Ve hře se ujmete role drakologa, který hloubí dračí hnízda v rámci jeskynního systému, aby poté do připravených slují nalákal pestrou sbírku draků. Každý drak preferuje jiný jeskynní systém, takže některému se v Karmínové Kaverně líbí a jinému ne. Každý drak má taky slabost pro jiné lákadlo – některého nalákáte hromadou masa, jiný ocení zlato, dračí potěr zase mléko atd. Ubytované draky pak vaše postavička drakologa navštěvuje a tím aktivuje jejich různé schopnosti, které vám přinášejí nové zdroje, nové karty nebo různé jiné bonusy.
Suše mechanicky řečeno – hra se hraje na 4 kola, přičemž v každém se dostanete minimálně šestkrát na tah a rozhodnete se, jestli budete hloubit sluje, lákat draky nebo navštěvovat draky v některém ze 3 jeskynních systémů. Vaším úkolem je samozřejmě nasbírat více bodů než soupeři, přičemž body vám přináší samotní draci, úkoly, ve kterých soupeříte s ostatními, vlastnosti draků (někteří vám přinesou body navíc na konci hry, pokud splníte nějakou podmínku) nebo třeba snesená dračí vejce. Výherní strategie je v tom nalákat do jeskyně draky, jejichž schopnosti se vzájemně doplňují, aby se každá vaše jednotlivá akce stala podstatným zdrojem bodů.
Může se tak stát, že v první sluji máte draka, který vám umožní líznout si dvě nové karty draků. V další sluji máte draka, který vám jednu kartu schlamstne, za což získáte body a třeba i nějaké mléko. V poslední sluji už čeká dračí mládě, které po vás právě získané mléko chce a na oplátku se můžete posunout na tabulce dračího výzkumu (což vám zase něco přinese). A pokud jste ho nakrmili už potřetí, získáte v tomto kole ještě i tah navíc. Takže v součtu máte navíc jednu novou kartu, dva body (jeden za sežranou kartu, jeden za sežrané mléko), zdroj z tabulky drakologie a získali jste zpátky svůj tah. A to prostě chcete.
Na křídlech draků působí, jako by si Connie Vogelmann sedla se sešitkem, napsala si všechno, co je na Na křídlech problematické, a prostě to herně vyladila. Můžeme si některé z těchto věcí vyjmenovat:
„Draci“ jsou prostě a jednoduše ve srovnání s „ptáky“ hráčsky lepší hra. Možná jedinou kontroverzní změnou může být proměnlivá délka kol – v Na křídlech vždy víte, že poslední kolo bude relativně krátké, zatímco v dracích se, pokud hrajete efektivně, dostanete klidně k několika tahům navíc. A každý tento tah je na herním čase dost poznat, když už máte jeskyně plné draků a každý z nich se aktivuje a něco dělá. Kombinatorika je pak už docela složitá a se zavařeným mozkem se špatně uvažuje. Většina změn je ale z mého pohledu k lepšímu, hra totiž obsahuje méně náhody a poskytuje více herních možností. To všechno z ní ovšem nedělá lepší hru pro všechny. Na křídlech je tak tematicky výjimečné, že ho některým lidem lovení draků nenahradí. Draci jsou krásní, ale prostě nenastane ten moment, kdy si potěšeně řeknete, že zrovna tohohle draka jste předevčírem venku viděli. A někoho prostě fantasy nebaví. Já osobně se cítím velice rozpolcená, neb srdce mě táhne k ptákům a rozum k drakům.
Navíc ve hře zůstaly i některé méně příjemné aspekty Na křídlech v nezměněné formě – například je i tato hra, až na drobné výjimky, víceméně solitérem, kde vás až tak úplně nemusí zajímat, co dělají ostatní. Možná spočítáte, kolik kdo má hravých draků, protože o to soutěžíte v rámci úkolu, ale to je asi tak všechno. Také zůstává nutnost se svižně adaptovat na to, jaké draky vám herní bohové seslali do nabídky, což může být uspokojivé, pokud nějakou strategii vymyslíte, nebo frustrující, pokud to přes všechno vaše úsilí nejde.
Trochu brzdi, Joe Exoticu. Na takové otázky není lehká odpověď. Vezmeme to pěkně postupně od chovatelských mláďátek přes znalé chovatele drobného zvířectva až po skutečné odborníky na exotickou zvěř.
Pro mláďátka – pokud jste se zatím nesetkali ani s draky ani s ptáky, tak rozhodně doporučuju vyrazit ven a buď jedny nebo druhé odchytit. Mé doporučení berte jako důraznější, pokud vás baví hry jako je třeba Divukraj, Na louce nebo Mars: Teraformace. Kdybych si dnes měla vybrat, kterou z těchto dvou her si koupit, tak sáhnu po dracích. Tematicky mne sice baví více Na křídlech, ale draci jsou prostě herně vypilovanější. Pokud si navíc myslíte, že ptáci neexistují a jsou to vládní sledovací zařízení, odpadá vám i toto mé dilema. Jestliže trpíte akutní alergií na generické fantasy, pak s klidem sáhněte po původních ptácích.
Pro drobné chovatele – pokud doma už máte ptáky a koukáte po dracích, tak vašemu váhání rozumím. Já sama bych se v takovém případě asi s těžkým srdcem rozloučila s ptáky nebo si nechala obě hry a na stůl by se většinou dostala ta, která by ten večer lépe tematicky seděla herní skupině. V některých případech bychom ale i tak dali přednost drakům – třeba kdybychom se hrou seznamovali nějakého nováčka.
Pro vášnivé krotitele – máte doma hnízdící box, že? No jasně. Tak to je těžké. Doslova. Na vašem místě bych se ho nezbavovala. Původní Na křídlech mělo nějaké mouchy, ale spoustu z nich sežrali ptáci z jednotlivých rozšíření, takže když si to správně namixujete, máte určitě větší variabilitu než u draků a i mechanicky srovnatelný zážitek. Naopak bych si v takovém případě nebyla jistá, jestli potřebujete Na křídlech draků. Možná pokud faaakt milujete draky. Nebo pokud chcete něco lehčího pro nováčky a nechce se vám kvůli nim neustále oddělávat všechna ta rozšíření, která máte promíchaná se základními Na křídlech.
Pekne výstavaná a poctivá recenzia ;). Opäť som si potvrdil, že nám draky herne ku/namiesto vtákov s rozšírením netreba.
---
Blog so zápiskami a dojmoch z hrania - https://boardgametales.wordpress.com/
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Manila
Akt. cena: 330 Kč
Končí za: 10 hodin