Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Autor: Hyman | 1.6.2020 | 5
Věda a vzdělávání, strojírenství a matematika, práce se železem, vynález střelného prachu … výzkum. Objevení zázračných divů světa. Jako vůdce přiveďte lidstvo do slavné budoucnosti. Úpadek patří ke koloběhu světa - dokážete toho využít pro svůj prospěch? Postav na troskách staré novou a vybuduj jedinečnou civilizaci …
Malá civilizační hra s dostatečnou variabilitou a jednoduchými pravidly s možností scénařového hraní v sólo módu.
Malá krabička (velikostně se může srovnávat s hrami „Malé velké...“) obsahuje funkční insert pro všechny komponenty. Karty technologií, skórovací a akční karty jsou velikostně úměrné malé hře a jsou dodávány na silnějším jakoby „povoskovaném“ papíru. Taktéž na civilizační karty a karty divů byl použit stejný materiál. Texty a ikonografie jé srozumitelná, angličtinu budete potřebovat minimálně.
Pro každého hráče je dále k dispozici sada 4 meeplů v barvách černá, bílá, žlutá a hnědá. Prostě standard. Dalším dřevěným prvkem ve hře je žeton začínajícího hráče - zde je představován obyčejnou halma figurkou.
Dalším prvkem ve hře jsou dřevěné žetony označující peníze - stříbrný nepravidelný malý válec představuje hodnotu mince jedna, zlatý (a cca dvojnásobně veliký) představuje hodnotu tři.
K označování již vyvinutých technologií na technologických kartách slouží standardní (modře zbarvené) dřevěné kostičky.
Sice funkční, ale očekával jsem od KS edice trochu více invence … Je potřeba zde zmínit, že jsem neinvestoval do volitelných nákupů, kde si bylo možné zakoupit unikátní KS komponenty, mezi nimiž byl zmiňovaný žeton prvního hráče jako antická busta.
Tato hra přináší to, co bylo v KS kampani slíbeno - jednoduše vysvětlitelná (pochopitelná) pravidla, krátkou herní dobu a relativně velkou variabilitu a opakovatelnost. I když ...
Poznámku si dovolím k pravidlům - hra je sice jednoduše vysvětlitelná. Bohužel až od hráče, kterému se podaří se prokousat ne úplně dobře napsanými pravidly. Ne - není to žádná tragédie, ale už jsem potkal lépe napsaná pravidla.
A k čemu přirovnat hru Age of Civilization? Najdeme zde prvky, které od civilizační hry očekáváme - rozvoj technologického stromu technologií. Dále zde máme klasický worker placement (volba akcí) plus asymetrické vlastnosti pro jednotlivé hráče/civilizace.V neposlední řadě je zde také implementován mechanismus, který známe ze Small Worldu - odesílání civilizací do úpadku a jejich náhrada během hraní.
Nejprve krátce k uspořádání herní plochy. Nenajdeme zde herní desku - tu si mohou hráči vynahradit bonusovým player-matem z KS. Herní desku standardně nahrazuje 8 akčních karet, které v rámci přípravy hry náhodně poskládáte za sebe (pro první hru je doporučeno poskládat karty v přesném pořadí). Poté je nutné položit obdélníkovou kartu permanentních akcí nad první levou akční kartu. Permanentní karta obsahuje konkrétní 3 akce, které jsou hráčům k dispozici po celou hru. A protože v poslední fázi každého kola dochází k posunu karty permanentních akcí o jednu pozici doprava, slouží toto uspořádání herního prostoru také, jako počítadlo kol - jednoduché a funkční. Délka hry je tudíž 6 kol.
Zbytek společné herní plochy tvoří počítadlo vítězných bodů a nabídka karet divů. Nabídka světových divů je jednorázová a během herních kol nedochází k jejímu doplňování. Takže kdo první přijde, ten první mele …
Poslední a nejdůležitější částí společné herní plochy je nabídka civilizací. V mé edici jich mám k dispozici 28 (to jsem ani nevěděl, že jich tolik v historii existovalo…). Každá z karet civilizace přináší hráčům nejen pohled na jejich lidnatost (ta je definována počtem meeplů, které následně hráči používají pro hraní akcí), ale také přináší do hry výše zmíněnou asymetričnost v podobě speciálních vlastností každé jednotlivé civilizace. Tyto vlastnosti jsou dvě - jednu mají hráči k dispozici pouze po dobu, kdy je civilizace aktivní (tzv. hlavní schopnost), druhá z nich představuje jakési zanechání dědictví po svém zániku pro ostatní pokolení. A ta je samozřejmě dostupná po celou dobu hry.
Prostor každého hráče představuje jak karta technologií, tak je potřeba počítat s místem pro (max. 3) karty výše zmiňovaných civilizací a s prostorem pro žetony peněz a akčních meeplů.
Před startem hry je třeba určit začínajícího hráče - hezký detail: prvním hráčem se stává hráč, který má doma nejvíce historických knih.
Jak bylo zmíněno výše - hra trvá přesně 6 kol, kdy každé se skládá z následujících kroků:
Výběr správné civilizace je určující pro další strategii a taktiku. Nejenom že dává hráči počet meeplů, které jsou jediným prostředkem, jak vykonávat následné akce, ale také přináší hráčům speciální vlastnosti specifické pro konkrétní rasu. Zde je pravidly dáno jedno omezení - maximální počet civilizačních karet, které může hráč mít je 3.
Hraní akcí znamená, že na akční pole, které jsou pro dané kolo k dispozici, umístí hráč ve svém kole svoje meeply. Co může hráč vykonávat, je určeno pozicí karty permanentních akcí - 3 stále dostupné akce, ale také všechny akce umístěné přímo pod ní. A ty se každé kolo mění podle toho, jak byla sestavena řada 8 akčních karet. Druhá volba pro tento krok (rozhodnutí hráče nehrát tuto fázi a nechat svoji civilizaci odpočívat) znamená, že do příštího kola bude mít jednoho meepla a 2 mince navíc.
Vyhodnocení je jednoduché - v okamžiku, kdy hráč položí všechny meeply, které mu dávají pro dané kolo smysl, vyhodnotí akce v pořadí, jaké si určí. A pozor - na pořadí mnohdy záleží. Akce hráčům přinášejí různé výhody: peníze, vítězné body, karty divů světa, posun v technologickém stromu.
Dokončení kola znamená: posun figurky prvního hráče, posun karty permanentních akcí o jedno pole doprava a vyhodnocení síly útoku na vaši civilizaci. Na tyto útoky se mohou hráči připravit během předchozích akcí sbíráním štítů - vojenské síly. Tu najdete jako speciální schopnost některých ras a nebo na technologických kartách.
Hra končí v okamžiku dokončení šestého kola (karta permanentních akcí doputuje na konec řady osmi akčních karet). A kdo má více vítězných bodů, ten je nejlepší kolonizátor…
Nepůsobilo to na mě jako civilizační hra - jedná se v podstatě o abstraktní hru s civilizační tématikou, která má implementovány některé z mechanismů, které se objevují v jiných civilizačních hrách. Nevytvořím si žádný vztah s mojí rasou… a také jich mám během hry více. Hra nedodržuje žádné časové posloupnosti civilizací dle logiky normálního vývoje, vše je to určeno náhodou při vytvoření balíčku civilizací. Takže se běžně stává, že na konci přijde do hry rasa, která má největší smysl na úplném začátku.
Tlak ze strany hry je citelný - nedostatek financí hráče nutí optimalizovat těch málo akcí, které mají k dispozici. Přemýšlení nad nějakou dlouhodobou strategií zde nemá smysl - k dobrému výsledku vede taktické využívání dostupných akcí a vytváření jednoduchých a dočasných komb. Stejně jako ve Small Worldu je zde důležité načasování, kdy se rozhodnout nahradit civilizaci.
Hra se vyznačuje minimalistickým designem a nízkou interakcí mezi hráči. Každá mince a meeple hrají rozhodující roli a hra nedává moc prostoru pro chyby a jejich následnou nápravu.
Variabilita je dána počtem dostupných civilizací… s určitou nadsázkou je možné říci, že je počet kombinací „nekonečný“.
Co považuji za určité negativum jsou prostoje mezi tahy jednotlivých hráčů (hraje se postupně - další hráč může začít svůj tah až po dokončení tahu předchozího hráče). Ve více hráčích se může hra protáhnout na více jak hodinu.
K dispozici jsou také solo scénáře. V současné době jich je k dispozici 5 a každý je jiný. A musím říci, že je opravdu těžké vyhrát...
Obecně: hra s civilizačním feelingem, která přináší dostatek variability a prostoru k rozhodování a kombinování. Vše zabaleno v malé krabičce.
Zatím nebyl přidán žádný komentář...
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Mars Teraformace: Expedice Ares CZ
Akt. cena: 500 Kč
Končí za: 2 dny