Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Autor: Technorocker | 20.12.2023 | 9
Vítám, že v záplavě nových titulů nacházejí své místo i hry se starším datem vydání a že se je MindOK nebojí přivézt zpět na tuzemský trh. Loni to byla třeba výroční edice Azulu, aktuálně vychází legendární El Grande a nové podoby se dočkaly i neméně populární Zámky šíleného krále Ludvíka. Ty původně vyšly v roce 2014 u francouzského Bézier Games. Za hrou i za samotným vydavatelstvím stojí Ted Alspach. Jak už název napovídá, staneme se dvorními architekty marnotratného bavorského krále Ludvíka II., jenž více než politickými dovednostmi proslul velkolepými hrady se zvláštními místnostmi, které si budete moci postavit i v rámci hry. Ta vám zabere kolem hodinky a je určena pro hráče od deseti let.
Základní krabice je pořádný cvalík. To proto, že do ní můžete poskládat i veškerý obsah rozšíření, o kterém se později rozepíšu. Už samotný základ ukrývá množství herního materiálu. A abyste se k němu pohodlněji dostali, disponuje víko otvory pro prsty. Nejvíce je samozřejmě destiček místností, dále tu máme karty místností a úkolů, žetony královských odměn, kartonové mince, kámen mistra stavitele a barevné plastové labutě pro zaznamenávání bodů na oboustranné ústřední desce s bodovací lištou. Jedním z mnoha detailů, které tvoří hru uživatelsky báječnou, je, že labutě v sobě mají závaží, takže nepadají a ani si svévolně neplují hradním příkopem. Další ryze praktickou záležitostí jsou parádní do sebe zapadající organizéry Game Trayz. Každičký komponent tak má své místo, rychle najdete, co potřebujete, a hlavně nic se nerozsype ani nepomíchá, protože každý pořadač má víko.
Tou nejzásadnější změnou je grafika. Přiznejme si, že v původním mdlém vydání za nic nestála. Ale díky úžasným ilustracím specialistky na historii a fantasy Agnieszky Dabrowiecké (jež pracovala už na hře Mezi dvěma zámky a znát ji můžete např. i díky Frostpunku) budou vaše stavby barevnější, pokoje detailnější a celá hra ještě tematičtější. Opravdu radost pohledět. Dokonce i zámek na krabici dostal novou, bělejší omítku.
Rozdílem patrným na první pohled je pojetí základní desky pro nabídku místností a bodování. Nevzhledný šedý středobod celé hry složený z několika do sebe nezapadajících dílů nahradil barevný rozkládací plán s jezírkem. Vše je tak na jednom místě a přehledně.
Z hlediska pravidel nedošlo, pokud mě paměť neklame, k žádným změnám. I když dvacetistránková brožura může na první pohled budit opačný dojem, rozhodně se není čeho bát. Je logicky strukturovaná, naprosto přehledná, a hlavně doplněna o množství obrazových příkladů – proto taky ten velký formát. Nechybí přehled jednotlivých typů místností, odměn i karet úkolů. MindOK si vždy dává na pravidlech záležet. Nejednou nám předložil lepší než v originále, jako poctivý recenzent šťoural si ale neodpustím drobné povzdechnutí nad několika chybami, jež se tentokrát do pravidel, a dokonce na kartu úkolu vloudily. Není to ale nic, co by kazilo hru nebo s čím byste si neporadili.
O přípravě hry platí to samé, co jsem psal o pravidlech. Na první pohled by se toho mohlo zdát moc, ale ve skutečnosti máte za pár minut na stole přichystáno k velkému budování. Tedy pokud budete vůbec hrát na stole. On totiž jen ústřední plán má 92 cm na délku. Jedna jeho strana je určena pro základní hru, druhá pak pro hru s rozšířeními. Zamícháte karty úkolů a balíček položíte na určené místo na desce, připravíte bank s penězi, zamícháte žetony královských odměn a vyložíte na určené místo počet žetonů rovný počtu hráčů. Balíček karet místností připravíte tak, že odpočítáte jedenáct karet na hráče, zamícháte je a položíte lícem dolů na vyznačené místo. Podle tabulky odpočítáte počet destiček daných velikostí a jejich sloupečky umístíte na svá místa taktéž na herním plánu. Jak jsem řekl, vše na jednom místě, nic nikam neutíká a neruší labutě. Nakonec otočíte tolik vrchních karet místností, kolik dle počtu hráčů určuje tabulka (vyznačeno je to též přímo na desce), a podle nich vyložíte první nabídku místností. Každý hráč dostane patnáct tisíc marek, labuť a vstupní halu. Ze tří karet úkolů si vybere dvě, které drží před ostatními v tajnosti. Náhodně vyberte začínajícího hráče – prvního mistra stavitele. Ten začne první kolo tím, že místnosti na stole přiřadí k cenovkám na trhu. Začínající hráč startuje s nula body, druhý s jedním a tak dále.
No vida, ani jsme se nenadáli a už hrajeme. Každé herní kolo se skládá z několika fází. Věřím, že si je brzy osvojíte. Do začátku vám s tím, ale i s bodováním a odměnami za místnosti pomohou přehledové karty.
Výstavba zámku má pochopitelně svá pravidla:
Dodržíte-li zmíněné podmínky a přiložíte do svého zámku novou destičku místnosti, ihned získáte vytoužené body, které si zaznamenáte pohybem labutě. Jednak je to základní bodová hodnota uvedená v levém horním rohu destičky a dále získáte nebo ztratíte body za okolní místnosti – je vhodné, když sousedí kuchyň s jídelnou, ale pochopte, klavírní salónek vedle nebeské komnaty nechce ani šílený král. Podaří-li se vám uzavřít místnost, tedy napojit všechny její dveře, získáte odměnu dle typu uzavřené místnosti. Může to být tah navíc, další body, deset tisíc marek či třeba nová karta úkolů. Jednotlivé odměny připomíná přehledová karta, jež máte před sebou.
Hra končí v kole, kdy dojde doplňovací balíček karet místností a následuje závěrečné vyhodnocení. K bodům, které získali během stavby, si hráči přičtou:
Hráč s největším počtem bodů vítězí. Kdyby čirou náhodou došlo k bodové shodě, raduje se ten, jehož zámek má větší rozlohu.
Přestože tím hra přichází o značnou část svého kouzla, lze ji hrát i sólo. Rozdíl oproti klasické partii je v tom, že se musíte obejít bez královských odměn a Mistra stavitele – v každém kole otáčíte tři nové místnosti, které se dle pořadí přiřadí k cenovkám a za které platíte do banku. Vaši úspěšnost zjistíte porovnáním bodového skóre s tabulkou.
Královských odměn je čtyřiadvacet, úkolů ještě o tři více a místností sedmdesát pět. To by se hned tak ohrát nemělo. Ale kdyby se to přeci jen stalo, existuje možnost jménem rozšíření a tu MindOK vydává současně s novou edicí. Krabice je poloviční, cena taktéž. Ale toho obsahu a možností! Kromě dalších pětasedmdesáti místností přináší celkem šest modulů, s nimiž můžete hru zpestřit. Královsky jsem se bavil, už jen když jsem vyplokával holínkárnu, vlkodlačí doupě, grandiózní atrium, čokolaterii, hamakárnu nebo babiččinu komnatu. Ani v této krabici nechybí pořadače a připomínám, že veškerý obsah lze uschovat společně se základní hrou. Trochu jsem zalapal po dechu, když na mě vykoukla další dvaatřicetistránková pravidla. Prokousat se nimi ale nebylo díky znalostem základní hry složité. Navíc nikdo vás nenutí se je učit najednou, můžete je studovat postupně, jak budete do hry zařazovat jednotlivé moduly. Stránky s nimi jsou barevně odděleny. A jaké možnosti tedy rozšíření nabízí?
Kvalita provedení je vysoká. Ať je řeč o kartách, figurkách, nebo silných dlaždicích umocňujících pocit stavění. Co už jsem zmínil, jsou organizéry. Jsem z nich ale natolik nadšen, že to udělám ještě jednou. Nejen že máte pořádek v komponentech, ale též výrazně urychlují přípravu hry i její následný úklid. Produkční stránka plně odpovídá ceně.
Promyslíte-li si předem vysvětlení pravidel, půjde to pak snadno. Vysvětlení může být složitější než samotné pochopení. Do hry se dostanete fakt rychle. Vyhovuje mi její dynamika – všichni hráči jsou v podstatě neustále zapojeni do dění na stole. Vzhledem k tomu, že na začátku kola je nabídka jasná, člověk hned může přemýšlet nad užitečností jednotlivých místností a zvažovat své možnosti. Navíc, když vás opravdu nebaví čekat a nezajímá vás stavba souseda, smíte klidně začít svůj tah, jakmile hráč před vámi dokončí nákup. Umisťovat a započítávat můžete simultánně. Zámky jsou tím typem hry, kdy vás mrzí, že partie končí, protože potřebujete ještě dostavět zahradu, nehledě na vaše plány ve sklepení. Vždy je toho ještě spousta, co byste chtěli dělat. Funguje stejně dobře v každém počtu hráčů. Z mého pohledu ale platí, že čím více, tím lépe.
Znovuhratelnost je skvělá. Žádné naše hry nebyly stejné, ba ani podobné. Královské požadavky jsou pokaždé jiné a jiná je i nabídka na trhu. Možností je opravdu spousta, a to ani nemluvím o tom, co s jejich počtem udělají rozšíření. Kladem je rozhodně i fakt, že k vítězství není dlážděná jediná cesta. Další věc, která je na hře boží a kterou jsem ještě nezmínil, je fakt, že nejste svázáni žádným herním plánem nebo mřížkou – svůj zámek si budujete do prostoru čistě dle vaší libosti.
Hra v sobě má určitou dávku štěstí. Kolikrát budete hypnotizovat balíček místností, zdali neodhalí tu vámi potřebné velikosti. A pak, když už je na trhu a je i typu, který se vám hodí, můžete mít tu smůlu, že vytoužená dlaždice i její alternativa jsou vykoupeny hráči před vámi.
Kromě toho, že přináší kopec zábavy, je také budování zámků šíleného krále Ludvíka lehce strategickou záležitostí. Nevyplácí se podceňovat žádný z úkolů a například uzavření místnosti ve správný čas může být cennou pomocí. Trh s místnostmi zpravidla nabídne několik možností, jejichž výhodnost je nutné zvážit. Jednou z proměnných je také to, zda určitá dlaždice nepřinese jinému hráči až příliš mnoho bodů, a samozřejmě také fakt, kolik jste ochotni přispět do kapsy Mistra stavitele.
Může se zdát, že co do interakce si každý staví na svém písečku, ale to není pravda. Obzvlášť v pozici Mistra stavitele se vyplatí vědět, jaké jsou cíle soupeře. Role stavitele je nevídaný mechanismus, jenž činí hru v tomto ohledu jedinečnou. Jako cenotvůrce máte velkou moc. Jde o to, jak a k čemu ji využijete. Můžete pomoci sobě i uškodit ostatním. Jak odhadnete své soupeře? Každopádně nezapomeňte, že je to chvíle, kdy se musíte pokusit zabezpečit své finance na pár dalších tahů. Kolik myslíte, že budou ostatní ochotni utratit? No a s trochou nadsázky budete nakonec soupeřem i vy sami sobě, a to ve chvílích, kdy se vám vzhledem ke zvolené strategii hodí komnata rozjímání, ale vám by se na vašem zámku hrozně moc líbila kuželna.
Pravidla stavby či například požadavky na sousedící místnosti jsou tím, co hře dodává tematičnosti. Nakonec když se podíváte na výsledek své práce, zjistíte, že hra dostála svému jménu – nad kombinacemi místností se nejednou zasmějete. A i když zrovna nezvítězíte na body, budete mít ze svého zámku radost. Obzvlášť, podaří-li se vám postavit velehernu.
Marně hledám negativa… snad jen průběžné bodování. Body mohou přinést i některé již dříve umístěné dílky, takže musíte být neustále ve střehu a kontrolovat, zda jste na něco nezapomněli. Dodatečné přičítání bodů vede ke zbytečným zmatkům. Někomu také může činit problém zorientovat se v malých ikonkách na destičkách místností.
Nabízí se logická otázka: „Má cenu kupovat si novou edici Zámků?“ Pokud jste dočetli až sem, moje odpověď vám bude jasná. Ano! Hra dostala, co jí scházelo, a i po letech je stále báječnou zábavou. Užijete si s ní rodinný večer, ale výzvou může být i pro zkušenější hráče. Každý z nás přeci něco rád buduje.
Zatím nebyl přidán žádný komentář...
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Star wars Vnejší Okraj
Akt. cena: 40 €
Končí za: 4 hodiny