Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Autor: Technorocker | 1.11.2024 | 3
Deskovek s licencí byste v mých policích mnoho nenašli. Málokterá mě po herní stránce přesvědčí. Jakmile se však objevila Wednesday: Hyde útočí, bylo mi jasné, že pokud si doma nechci udělat zle, musíme ji vyzkoušet. Na trh ji uvedlo Asmodee Czech Republic a je asi zbytečné zdůrazňovat, že vychází z úspěšného netflixovského seriálu. Vydání hry, jež mnohým zpříjemní čekání na druhou sérii, se podařilo načasovat do pochmurného, leč barevného předhalloweenského času.
Ať už budete hrát za Wednesday či nikoli, vaším úkolem bude spojit síly s dalšími studenty akademie Nikdy víc a zabránit společně útokům děsivého Hydea. Herními komponenty krabice zrovna nepřetéká. Naleznete v ní šest dílů lokací, šest karet vyvrhelů s příslušnými kartonovými standees plus jednu za Věc (to je ta ruka – Addamsovic mazlíček), pět karet cílů a žetonů Hydea, karty moci, oboustrannou kartu úrovně, pytlík a pravidla formátu školního sešitu. Platí, že standees do stojánku zasunete bez poškození jednou a desky lokací byly v mém případě prohnuté, takže po nich při hře karty kloužou. Karty moci mají hodnotu 1–5 (postava Bianci disponuje navíc dvěma šestkami) a vyskytují se v šesti sadách (tři jedničky, jedna pětka, zbytek po dvou) rozlišitelných symboly na pozadí hodnot a v rozích. Tyto symboly jsou herně podstatné pro plnění speciálních pravidel lokací a cílů. Jsem rád, že na kartách nejsou fotky. Grafické zpracování zmíněných dvou informací se mi líbí – je jednoduché a hodí se k tématu. Navíc jsou světlým ostrůvkem v jinak tmavě fialovou nasyceným obsahem.
Pravidla jsou napsaná více méně systematicky, ale přestože jich není mnoho, pro plné pochopení to jednu hru chce. Zarazil jsem se na jedné věci – uvádí se, že podmínkou vítězství je záchrana alespoň dvou cílů z pěti. A zároveň, že jestliže se nepodaří ochránit tři cíle, Hyde vyhrává a hra okamžitě končí. Kopněte mě, jestli si ty dvě věty nerozporují. Následuje hodnocení, jak jste si vedli na základě toho, zda přijdete o dva, jeden či žádný cíl.
Příprava zabere chviličku a klidně při ní můžete vysvětlovat. Doprostřed herní plochy umístíte dílek Akademie a kolem něj náhodně ostatní lokace, do každé z nich pak jednu kartu cíle. Zvolíte si postavu a nastudujete její zvláštní schopnost. Všichni začínají na poli Akademie. Každému se rozdají tři karty moci a zbytek karet se položí na vyznačené místo doprostřed herního plánu. Zvolíte si jednu ze dvou úrovní obtížnosti a nakonec postavíte Věc před posledního hráče v pořadí a do stojánku jí zasunete vrchní kartu z dobíracího balíčku tak, aby ji viděl jen on.
Hráči se následně střídají v tazích a jakmile každý ten svůj odehraje, vylosuje se žeton Hydea. A tak zase dokola, než je odhalen poslední Hydeův žeton, což znamená, že útočí a vy zjistíte, zda jste v dané lokaci cíl ochránili či nikoli. A teď podrobněji:
Po pátém kole si vzhledem k přeživším cílům můžete říci, jak moc úspěšnými studenty Akademie Nikdy víc jste a jak dobře ovládáte své schopnosti.
Přiznám se, že hra mě nechala chladným a kdovíjaké nadšení nesálalo ani z děcek, pro které je primárně určena. Ale taky je možné, že to beru až příliš vážně. Wednesday: Hyde útočí je zkrátka jednoduchá párty hra pro náctileté fanoušky Addamsovic universa. Budu-li se na to dívat z tohoto úhlu, dělá přesně to, co má. Ostatně dokonale zapadá mezi „sourozence“ Bridgertonovi, Squid Game či Ukradené Vánoce vydavatelství Mixlore. Těžit může z toho, že plně kooperativních her párty her mnoho není. Pravidlově je skutečně natolik primitivní, že ji zahrajete s kýmkoli, kdo umí vyslovit „Wednesday“. Vysvětleno máte během pár minut a odpovídající zadání je i herní doba. Ani ve čtyřech jsme nepřekročili dvacet minut.
Nejhezčím prvkem je Věc jakožto hlavní nástroj v boji proti náhodě. Kolikrát, když mi nešla karta, přiběhla a nabídla mi pomocnou ruku. Atmosféru trochu napíná fakt, že s každým kolem máte méně času a Hyde je silnější. Na to je dobré myslet hned od začátku. Jako základ úspěchu se nám osvědčilo rovnoměrné pokrytí všech lokací. Zprvu nevíte, kam dřív skočit a když už je jasné, kde stvůra udeří, máte v posledním kole každý po jednom tahu. Je nepříjemné, když v tu chvíli disponujete dvěma jedničkami a nepoužitelnou pětkou. Napjatí jste až do poslední chvíle, než se otočí a spočítá balíček – podařilo se nám Hydea přemoci?
Speciální schopnosti cílů v podstatě jen mění hodnoty některých zahraných karet, pravidla lokací pro změnu zakazují některé karty hrát. Tedy hrát je můžete, ale při útoku Hydea se nebudou počítat. To schopnosti postav jsou malinko zajímavější – např. Eugene může hrát kartu do sousední lokace, Ajax smí hrát v jednom tahu libovolný počet karet s hodnotou jedna, Yoko si na konci tahu dobírá dvě karty, z nichž jednu si ponechá. Časem přijdete na to, že některé postavy jsou v určitém počtu lepší.
Během první hry jsem od mladších spoluhráčů zaznamenal několik radostných výkřiků, když se chytli na nějaký detail, pojítko se seriálovou předlohou. Ale to funguje jen při prvním hrání. Dál se téma vytrácí. Člověk jen přemýšlí, kam zahrát kartu s co nejvyšší hodnotou a nepřehlédnout při tom některou ze zvláštních schopností. Že karty moci představují vaše schopnosti, to už si jen domýšlím. Lokace, postavy i záporáka diváci poznávají, zato cíle, které máte za úkol ochraňovat, jsou anonymní. Stejně jako symboly na kartách, jejichž význam vám bez znalosti seroše zůstane utajen.
Jak už to u párty her bývá, vyšší počet hráčů znamená více zábavy. A také více domlouvání a strategizování, protože ve hře je více zvláštních schopností. Právě komunikace a úspěšná spolupráce je tou nejsilnější schopností, jež dokáže Hydea porazit. Fakt, že tvůrci komunikaci alespoň částečně omezili, hře prospívá. Hodnota vašich karet i jejich symboly jsou tajné. Když už nic jiného, vyhnete se tak nepříjemným situacím, kdy vám nějaký chytrolín u stolu diktuje, co máte zahrát.
Bledě to vidím se znovuhratelností. Všehovšudy máte na výběr ze šesti postav a dvou úrovní obtížnosti. Lokace budou vždy stejné, cíle budou vždy stejné, jen se promění jejich rozložení. První úroveň jsme pokořili v prvních partiích (pro každý počet hráčů má Hyde krapet jinou sílu), s druhou jsme si poradili zanedlouho. Dobrá, nepodařilo se nám hned uhrát vítězství bez ztráty jediného cíle. Ale jakmile se tak stalo, zmizela jediná motivace k tomu hrát znovu.
Když to všechno shrnu, Wednesday: Hyde útočí je snadno přístupnou jednohubkou pro fanoušky seriálové předlohy. Chcete-li někomu takovému ze svého okolí udělat radost, neváhejte. Z pohledu člověka, který nezapadá do úzké cílovky, ji však nejvíce vystihuje rčení „za hodně peněz málo muziky“.
Ta podmínka vítězství evidentě zmátla víc lidí, co tak pozoruju v recenzích, ale je to prosté. Pokud nezachráníte první 3 ze 3 nebo 4 cílů, okamžitě prohráváte a už nehrajete páté kolo. Pokud třetí cíl zemře až v pátém kole, máte to “nejhorší” vítězství.
Michal Ekrt | Board Games Brand Manager
Asmodee Czech Republic, s.r.o.
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Válka o Prsten (druhá edice): Osud Ereboru
Akt. cena: 1100 Kč
Končí za: 11 hodin