Kde byl Wonderland, když padly Severní úvaly?!

Autor: Plague | 25.9.2024 | 11

Vzhůru, jezdci Wonderlandu! Kopí se budou třást, štíty budou praskat! Je den mečů, den rudý, než slunce vstane! Jeďte! Jeďte do zkázy a do zániku světa Wonderland!

Krabice
Pěkný macek

 

Válka v říši divů/Wonderland (VvŘD) nás zavedou do světa známého z pohádkových příběhů… tentokrát ale jinak, než jak jsme byli doposud zvyklí. Wonderland, země kdysi plná bláznovství, radosti a zábavy, se proměnila v neklidné místo plné konfliktů a šarvátek. Hráči se ujmou rolí ikonických postav jako Alenka, Červená královna, Šílený kloboučník, Tlachapoud (počkat, vy jako neznáte Tlachapouda?) nebo Kočka Šklíba a povedou své frakce v boji o kontrolu nad touto zdivočelou krajinou.

 

O co se ve hře snažíte

Lstí či silou obehrát soupeře a získat co nejvíce VB (čti Vítězných Bodů) během tří herních kol.

Komponentů je plná krabice!
Komponentů je plná krabice!

 

Komponenty hry

Komponentů je hafo… ne, to není přesné. Komponentů je megaHAFO!! Jako fakt že jo. Doporučuji si pořídit insert, protože příprava bude jinak hrozná otrava.

ObyvateléKvalita herních serepetiček je cajk. Na to, že máme za sebou mraky partií, vše drží.

Každá, jako doopravdy ÚPLNĚ každá výše zmíněná serepetička je graficky vy-ma-zle-ná… teda až na pytlíčky. Ty by snesly jak pevnější matroš, tak třeba i barevné rozlišení. Herní deska je bohatě ilustrovaná a dýchá atmosférou tak nějak správně bláznivého světa. To vše přispívá k vytvoření unikátní atmosféry, která hráče vtáhne do děje. Tohle funguje! (Jen kdyby ta příprava netrvala tak zatroleně dlouho.)

 

 

 

Průběh hry

Hra je rozdělena do tří kol, z nichž každé se skládá ze dvou hlavních fází: čajového dýchánku a války.

Čajový dýchánek: Tuhle fázi si představte jako takový klid před bouří. I když se můžete všichni kolem stolu tvářit sebelíbezněji aHrdinové usrkávat anglické té, v koutku duše víte, ŽE SE BLÍŽÍ JATKA! Hráči se pohybují kolem stolu a vybírají si karty, které jim přinášejí různé výhody, jako jsou noví spojenci, posílení jednotek nebo speciální schopnosti. Napětí v čajovém dýchánku roste s každým tahem. Jak se hráči pohybují kolem stolu, musejí pečlivě zvažovat, jak rychle postupovat. Rychlý postup znamená Úlomky šílenství… ale když se budete loudat, nezbydou na vás ty nejlepší karty… Volte moudře.

Válka: A JE TO TADY!! Jakmile skončí čajový dýchánek, přichází na řadu fáze války, kde se rozhoduje o tom, kdo ovládne jednotlivé regiony Wonderlandu. Kostky jsou vrženy, přívrženci a velitelé na místech a spojenci v pytlích. Nuže? Pytlíčky do ručky! Mechanika bitev je prča, bžunda, hlína. A to říkám jako někdo, kdo nenávidí prvky náhody v bojích. Z pytlíku na slepo taháte žetony a vyhodnocujete jejich efekt. Někdy je pro vás dobrý, někdy vás naopak pojede. Taky se můžete rozhodnout v boji dál nepokračovat. Proč byste to u všech koček dělali? To vám povím později, jestli na to nezapomenu.

Vítěz bere body za daný region a aktuální kolo. Jasný jak facka.

Ready, steady, go!

 

Konec hry

Jakmile jsou vyřešeny všechny bitvy (a není třetí kolo), pokračuje se čajovým dýchánkem dalšího kola. Velitelé se sejdou u jednoho stolu. Popíjejí koňáček, uždibují lanýže, zajídají je kaviárem a… jen tak mimochodem… připravují taktiky na další války. Pokud to bylo třetí kolo, hra končí a počítají se VB.

 

 

 

Jak to celé působí

Obávám se, že se mi nepodaří zachovat neutrální tón (no, to se mi stejně nedaří už od začátku). Války v říši divů se prostě povedly. Modelová situace na konci Xté partie v naší partě:

– Já: „Tak co??“
– Honza: „Za mě super, ale to asi nechceš slyšet.“
Já: „Ale jo, jenže by se mi taky hodilo nějaký «ale».“
Michal: „Hmmm, mohlo by to být kratší.“
Já: „To už jsme řešili, zkuste něco nového.“
Luděk: „Kdy zahrajeme zase? Ve čtvrtek bych moh'. Co vy?“
Já: „Tak díky.“

Dýchánek
Čajový dýchánek v plném proudu

Aaaaaale tak já to tedy zkusím…

 

Herní dojmy

Čajový dýchánek – velká kalkulace. Role náhody je zde minimální. Vidíte co je na stole, vidíte, co berou ostatní, vidíte prostěHráčovy komponenty všechno. Ne že by to byla kdovíjaká výhra… ono je někdy lepší mít možnost se vymluvit na to, že přišla blbá karta, než na to, že sem kopyto a vzal sem si ji sám a dobrovolně.

Války, potažmo bitvy máte ve svých rukou asi tak stejně jako pistoli v ruský ruletě. Můžete zvyšovat šanci přihazováním těch správných žetonků do pytlíčku, můžete sledovat, co už jste vytáhli, můžete prosit Vesmír o ten správný žetonek… Joooo, tohle všechno můžete. Good luck folks!

Uznávám, nemusí to vyhovovat všem. Jestli máte rádi konstantní herní vývoj, pěkně popořadě: budovat, pak bojovat a na konci bodovat, tak tady vás čeká pěkně svižný výstup z komfortní zóny.

 

Herní variabilita

To, co dělá tuhle hru odlišnou od mnohých ostatních, je to množství strategií, které můžete hrát. A to nejen tím, že vyměníte postavu za kterou hrajete – i když si vezmete 2× stejného velitele, můžete zvolit úplně odlišnou strategii.

BojÚkoly – ano, i zde jsou karty úkolů. To málokoho překvapí. Rozhodující je ale povaha úkolů. Vy prostě potřebujete válčit, protože musíte ukončit bitvu určitým žetonem. Máte plný pytlíček, v očích válečné šílenství a… a soupeři to VZDAJÍ! To byste se pos…. Proč? PROČ? No protože na to měli úkol. Představte si úkol, který si říkáte že splníte levou zadní první kolo… no a co myslíte? Nedáte to do konce hry ani kdybyste se rozkrájeli. Takových je spousta. Pocit, kdy budete koukat na konci hry na úkol, který jste si nechali, protože se splní skoro sám a nějakou chybou v matrixu splněný samozřejmě není, bude prdlajs oproti tomu, když si k tomu přidáte ještě fakt, jste si TENHLE úkol nechali na úkor jiného, který jste odhodili, protože splnit HO by bylo zbytečně komplikovaný… No a ten splněný máte. FAKT k popukání!

Vykování – ve hře je můžete „kovat mocné artefakty“. Zní to honosně, ale realita je prostá. Můžete, za určitých podmínek, zlepšovat své herní staty, tedy „kovat“. Zvyšovat útok velitele, počet dostupných přívrženců, VB za postavené hrady apod. Navíc, při vykování celé jedné řady vylepšení získáte do pytlíčku mocný artefakt. Na začátku vám to nepřijde, ale postupem času zjistíte, že to, jakým kováním začnete, bude hodně ovlivňovat vaše kroky v dalších kolech.

Schopnosti frakce – každý velitel má 4 schopnosti frakce, které si můžete odemknout. Dávají vám pak určitě výhody nad rámec běžných pravidel a samozřejmě tématicky souvisejí s vaším velitelem.

Spojenci – ve hře je 5 typů spojenců. Karetní vojáci, Plameňáci, Růže, Červená věž a tvorové. Každý spojenec má určitou vlastnost platnou pro danou hru. Na začátku hry vyberete jednu ze 4 vlastností, kterou bude mít daný spojenec v této hře.

Je toho samozřejmě více, ale nemá smysl to tady do detailu popisovat. Jsou to le většinou věci který budete objevovat, jak se budete dostávat hře pod kůži (nebo ona vám?). Teď by to byl další kýbl textu, a jestli jsem vás neunudil doteď, tohle by vás stopro dorazilo.

 

Kol a kolem

Hra je vhodná pro hráče, kteří mají rádi strategické hry s prvkem náhody. Bát se nemusí ani parta začátečníků, protože pravidla jsou napsána velmi zdařile: minimum prostoru pro spekulace a dostatek modelových příkladů a diagramů pro řešení hernách situací. O časové náročnosti přípravy hry jsem už mluvil, ale nenechte se zaskočit taky delší herní dobou – cca hodina na hráče a při prvních partiích ještě přitlačte.

Na své si přijde jak vaše strategické já při výběru karet u čajového dýchánku, schopností frakce, které budete chtít odemknout, nebo kování. Adrenalin milující stránku vaší deskoherní dušičky pak můžete do sytosti dopovat v bitvách a při samotném pohybu kolem stolu.

Pro mne byla VvŘD velmi příjemné překvapení. Podle názvu ani krabice jsem vůbec nevěděl, co čekat, a upřímně bych uvažoval, jestli stojí za rozšíření mé sbírky. Teď už vím, že stojí. V rodinném kruhu je to číslo 1 – podařilo se jí z pomyslného trůnu sesadit Divukraj… a to jsem nevěřil, že se někomu povede.

Poměr cena/výkon je úplně v pohodě. Krabice je našlapaná hodinami intrikaření, válčení a pokud to máte rádi, čeká vás s VvŘD hodně zábavy. No, ale co vám budu pořád vykládat…

Konec hry
Zazvonil zvonec a válce je konec…

PYTLÍČKY DO RUČKY a HRRR NA NĚ!

 
  • pravidla
  • valita a grafika komponent
  • herní mechanismy
  • variabilita

 

  • zdlouhavá příprava a úklid
  • náročná na místo (mraky komponentů kolem desky)
  • herní doba
Sdílet s přáteli:

Komentáře

Pěkná recenze, za mě ta prostrová náročnost je pořád v pohodě, jsou mnohem horší hry, tohle je takový dnešní průměr :)

jinak jsem hrál pouze Deluxe verzi, tam bylo vše skvělé samozřejmě (Chipy, meeplové jednotlivých stran atp..). 

Co je ale společné, a moc se mi líbilo, bylo to, že se v každé partii mění ty vlastnosti spojenců, díky tomu u mě ta hra získává obrovskou variabilitu a mění způsob hraní v každé partii :)

26.9.2024 10:49:08 | Upraveno autorem (porovnej)

@Zaily   ta herní bariabilita je ve srovnání s jinými hrami úplně jinde.

26.9.2024 14:47:35

Kvalitná, vtipná recenzia, dobre sa to čítalo ;) 

---
Blog so zápiskami a dojmoch z hrania - https://boardgametales.wordpress.com/

26.9.2024 21:08:13

Vybíráme z Bazaru

Cashflow
Cashflow
Akt. cena: 1500 Kč
Končí za: 6 dnů

Nejnovější otázky

další >>

Offcanvas