Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Autor: dirtyfighting | 26.2.2024 | 6
V této recenzi se podíváme rovnou na tři nová rozšíření k výborným hrám Kartografové a Kartografové: Hrdinové – prvně jednotlivě, poté ve vzájemném srovnání. Stejně jako u předchozí sady rozšíření (Nebblis, Podměstí a Affril) je každé rozšíření v zásadě blokem nových mapových listů, který přináší do hry někdy větší, někdy menší změny. Všechna rozšíření jsou lehkou variací na dobře známou herní formulku, takže pokud nejste fanoušky Kartografů, nebudete jimi ani po koupi těchto rozšíření. Proto je recenze koncipována jako pomocník pro fanoušky Kartografů, kteří váhají, zda si rozšíření vůbec pořídit, nebo kteří neví, které z nich by vlastně chtěli. To jen na úvod pro ujasnění.
„Mrazivý vítr se prohání Zamrzlou pustinou, domovem obávaných ledových obrů. Je na tobě, abys dokončil mapování s pomocí záznamů pořízených tvým nebohým předchůdcem.“
Zamrzlá pustina přináší nové karty (dvě monstra a jednoho hrdinu), ale hlavně dva nové herní prvky na mapových listech:
Prozkoumaná pole na první pohled působí jako zajímavá nová výzva, ale po vícerém hraní se ukazuje, že ve skutečnosti významně limitují prostor pro vaše rozhodování. Nám, jako zkušeným kartografům, se tak častěji než u jiných rozšíření stávalo, že jsme svůj tah odehráli stejně, protože předkreslená pole znamenala jasně viditelný optimální tah. Jde o krátkodobě zajímavou změnu, která ale paradoxně snižuje znovuhratelnost tohoto rozšíření. Možná by pomohlo, kdyby zakreslení terénu na prozkoumaná pole byla možnost a ne povinnost, ale nejde o ověřenou hypotézu.
Zamrzlé jezero je svého druhu pastí – bonusové zlaťáky jsou rozhodně lákavé, ale aby přinesly skutečně zásadní množství bodů, musíte jezero obklopit ideálně v prvním a nejpozději v druhém ročním období. Aby se vám toto podařilo, musíte mnohdy hrát suboptimálně ve smyslu plnění královniných výnosů. A tak pak dochází k tomu, že to celé vychází tak nějak šul nul. Sice si odemknu 3 mince, které mi ještě stihnou přinést do konce hry 9 bodů, ale zase obětuju 8 bodů za zvětšení města… A kvůli 1 bodu navíc se člověk jako mistr kartograf úplně necítí.
„Z Ketřiných plání ční dvě hory: Rudý tesák a Zlatý vrch. Kromě zmapování terénu v okolí hor musíš také zapálit tajemné majáky na jejich vrcholcích. Kdo ohně zažehne, snad získá přízeň bohyně Ketry.“
Dvě z klasických předkreslených hor jsou na Ketřiných pláních nahrazeny Rudým tesákem a Zlatým vrchem, které vám po obklopení nepřinesou penízky navíc, ale umožní vám získat extra body v závislosti na zvolené bodovací kartě. Nové bodovací karty jsou v rozšíření 3 a nenahrazují žádnou z klasických kategorií výnosů – jde o 5. bodovací podmínku.
Vtip je v tom, že za všechny 3 nemusíte body jen získávat, ale můžete je atypicky také ztrácet, pokud se unáhlíte a majáky na vrcholcích zažehnete příliš brzy. Jenže čím dřív si vše nachystáte a bodování spustíte, tím víc bodů navíc můžete do konce hry získat. Snaha vyhovět při zakreslování ještě jedné další podmínce pěkně potrápí vaše mozkové závity a může přinést slušné množství bodů navíc.
„Hluboko v pustině leží proslulý trh v Soutěsce, kde obchodníci nabízejí speciální nástroje a vybavení, jež by ti mohlo usnadnit práci a zvýšit přesnost tvých map.“
Soutěska okamžitě zaujme odklonem od standardu – mapové listy v tomto rozšíření na druhé straně nemají alternativní mapu, ale seznam předmětů, které lze zakoupit na tržnici. Po každém ročním období si můžete jeden z předmětů zakoupit utracením získaných penízků, čímž se vám otevírá úplně nová, alternativní cesta k bodování. Každý předmět totiž přináší nějaký způsob, jak získávat body na stupnici deníku, které se na konci hry konvertují většinou v nemálo dodatečných bodů.
Ze všech dosud vydaných mapových rozšíření pro Kartografy si Soutěska nejvíce zaslouží titul „rozšíření“ namísto „náhradní blok map s nějakou úpravou, aby to nebylo pořád to samé“. S tržištěm přibývá do hry rovnou několik nových mechanik, přičemž si během každé hry odemknete kombinaci jen některých z nich, což výrazně zvyšuje znovuhratelnost a také náročnost zakreslování s každou otočenou kartou. Sympatické také je, že předměty odemykáte postupně, a tak nejste zahlcení hned ze začátku, ale obtížnost vlastně přibývá postupně, jak se hra chýlí ke konci.
Předměty se nevyplatí ignorovat, protože vám rozhodně umožňují získat více bodů než neutracené mince. Musíte si to sice odpracovat, ale pocit úspěchu, když se vám podaří zakreslením získat body z královniných výnosů a ještě si posunout stupnici deníku naplněním požadavků z několika předmětů zároveň, je k nezaplacení.
Jen mi hlavou vrtá, jestli „inventář“ předmětů opravdu musel zabrat celou druhou stranu každého mapového listu. Ilustrace jsou sice hezké, ale asi bych si i bez nich dokázal představit, jak vypadá „kružidlo“, „inkoust“ nebo „dalekohled“. Je pravda, že u „vozíku na kánoi“ bych trochu váhal, zda jde o vozík určený k převážení kánoií nebo o kánoi, na které je umístěný vozík, ale asi bych se bez odpovědi na tuto otázku obešel.
Zamrzlá pustina přináší něco nového, ale není toho zase tak moc. A i to, co přináší, se po nějaké době stává spíše limitem při rozhodování. Zamrzlá pustina je z mého pohledu z nových rozšíření nejslabší a pořízení doporučuju hlavně fanatickým kartografům, kteří chtějí mít ke hře prostě komplet všechno.
Ketřiny pláně jsou rozhodně dobrou volbou pro zkušenější kartografy; nováčkům by se mohlo snadno stát, že další bodovací kartu už prostě nezvládnou do svých plánů zahrnout nebo že jim zapálení majáků přinese negativní body. Pokud už ale máte něco nahráno, pak toto rozšíření přináší právě to něco navíc a nové bodovací karty se i dostatečně liší vzájemně mezi sebou, takže se k zapalování majáků rádi budete vracet. Vybarvit plamínek na vrcholu hory červenou pastelkou je navíc uspokojivé více, než by se zdálo.
Soutěska přináší do Kartografů zatím nejvíce čerstvé šťávy. Zatímco Ketřiny pláně přidávají jednu novou bodovací podmínku, nakupováním předmětů na tržišti si postupně odemknete rovnou několik způsobů, jak chytrým hraním získat body navíc. Pokud hledáte výzvu, znovuhratelnost a zajímá vás, jak vypadá vozík na kánoi, je Soutěska přesně tím, co ve svém životě potřebujete.
Pokud však jste fanoušky Kartografů (což nejspíše jste, pokud jste dočetli až sem), pak vzhledem k příjemné ceně mapových rozšíření neváhejte a klidně si pořiďte všechny 3, protože žádné z nich není vyloženě špatné a každé z nich si někdy pro zpestření zahrajete.
1. Soutěska – Tržiště v pustině
2. Ketřiny pláně – Rudý tesák a Zlatý vrch
3. Zamrzlá pustina – Království ledových obrů
1. Soutěska – Tržiště v pustině
2. Affril – Země vědění
3. Podměstí – Do hlubin Sabeku
4. Ketřiny pláně – Rudý tesák a Zlatý vrch
5. Nebblis – Ohnivá země
6. Zamrzlá pustina – Království ledových obrů
Super recenze. S tou kategorizací zamrzlé pustiny souhlas. Mně tam teda navíc dost štve ta nutnost označení překreslení prozkoumaného pole (protože pod zakreslením to samozřejmě není vidět - člověk si to musí nějak kroužkovat, dělat hvězdičku, nebo užívat pastelky).
Z majáku jde vytřískat opravdu mraky bodů. Zvlášť se sadou terénů z Hrdinů myslím.
Soutěsku ještě nemám nahranou, tak nemohu soudit, ale těším se na ní. A předměty sice zabírají celou stranu, zase je o to větší blok :).
Jenom subjektivní poznámka - za mě bych v celkovém umístění prohodil Nebblis s Podměstím.
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Hra o trůny LCG + 5 velkých a 27 malých rozšíření
Akt. cena: 3000 Kč
Končí za: 1 den