Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Autor: Caranthir | 9.1.2023 | 6
Milí přátelé, vítáme vás na jubilejním 3000. dožínkovém festivalu Jablečného království! Letos si připomínáme již třítisící výročí chvíle, kdy naši předkové spojili síly, aby se společně vydali do zemí dalekých a netušených na palubě jejich společného mistrovského díla magie a vynalázavosti, vzducholodi Kai. A bohužel také chvíle, kdy jsme naposledy spatřili naše drahé přátele z řad sov a lišek… ale co to?! Co to vidí můj orlí zrak na obzoru? Je to klam a šalba snad? U bílých věží hradu Stálestál… to je snad zázrak! Kai se vrací!
Ať prší koláče je prvním rozšířením hry My Little Scythe (dále v textu jako MLS), v druhém počeštěném vydání tedy přesněji Šampioni Jablečného království. Samotná základní hra MLS je pak v podstatě dětskou, přístupnější verzí megahitu Scythe z roku 2015, fascinující výpravy do světa alternativní historie a dieselpunku, kde se po boku vojáků v meziválečném období po širých pláních procházejí parou, naftou či elektřinou poháněné bojové mechy, to vše dokreslené dokonalými ilustracemi Jakuba Rozalskiho.
MLS má se Scythe mnoho styčných bodů, zejména v herních mechanismech, ale také v celkovém flavoru hry. Podobně jako ve Scythe zde chodíte po mapě, sbíráte zdroje, vylepšujete své možnosti, bojujete či absolvujete setkání – jen zde máte zdroje pouze dva (jablíčka a safíry), bitvy mají podobu koláčových soubojů a setkáním se zde říká dobrodružství – ovšem stejně jako ve Scythe máte několik možností, jak dobrodružství rozřešit a podle toho získat odměnu.
Namísto přetahování národů a boje o tajemnou Teslovu Továrnu se zde vaše sourozenecké dvojice zvířátek z různých říší účastní Každoročního Dožínkového turnaje v okolí hradu Stálestál, srdci Jablečného království. A zatímco ve Scythe získáváte hvězdy za splnění různých podmínek (a pokud někdo získá 6 z 10 možných, spustí konec hry), zde se svými hledači sbíráte poháry (kdo sebere 4 z 8, spustí konec hry).
Dlužno říci, že ani zvířátka nejsou volena náhodně. Ve Scythe má každá z frakcí svého hrdinu a jeho zvířecího společníka – Polanka Anna medvěda Wojtka, rusvětská sniperka Olga tygřici Čangu, krymská princezna Zehra orla Kara, Sas Gunter vlky Taga a Nacht, Seveřan Björn pižmoně Moxe). Sedm zvířecích národů v MLS kopíruje zvířecí společníky v základu Scythe (vlci, orli, tygři, pižmoni,medvědi) a prvním rozšíření Invaze z dálek (opice a divočáci), přičemž barvy podstavců postaviček (a následně všech komponentů dané frakce) se přesně shodují s barvami frakcí ve Scythe.
Proč zde zmiňuji právě rozšíření Scythe? Jednoduše – protože podoba a obsah Ať prší koláče s nimi přímo souvisí.
Invaze z dálek byla prvním rozšířením Scythe. Po ní následovali Titáni nebes, kteří přinesli zcela nový prvek pro všechny frakce – obrovské vzdušné koráby schopné transportovat po mapě zdroje a dělníky a také se účastnit boje. No a po ních pak přišel poslední Vzestup Fenrise, kampaňové rozšíření, kde jste v čele svého národa absolvovali postupně se rozvíjející příběh a otevírali a získávali nové komponenty, až k finálnímu rozuzlení.
Ať prší koláče si skutečně z těchto rozšíření berou své. Z Fenrise jsou to „jen“ dva nové národy inspirované zvířecími pomocníky hrdinů dvou frakcí z rozšíření – a to polární lišky (Vesna Tesla a její lišák Voltan) a sovy (Grigorij Rasputin, vůdce organizace Fenris, a jeho sovák Licho).
Z Titánů nebes poté převzali klíčový prvek tohoto rozšíření – vzducholoď Kai, která cestuje nad herním plánem a hráči ji mohou využívat.
Ohledně toho, jak se hraje původní MLS, vás s dovolením odkáži na recenzi sem.
Ať prší koláče vám přidá ke hře následující:
Kvalita komponent je shodná s MLS – figurky hledačů z festovního plastu, nové žetonky ze silného kartonu, desky a přídavné desky ze stejně tenkého papíru jako předtím.
Vzducholoď samotná se dá rozebrat na dvě poloviny, aby se snáze vešla do krabice s insertem, stojánek se dá rozebrat na podstavec a tyčku.
Nový prvek v podobě vzducholodi. Ta nepatří nikomu, po plánu se nicméně pohybuje v rámci nové akce Hledej, kde zároveň s kostkami zdrojů, které přidáváte, házíte i kostkou vzducholodi, která vám určí, o kolik políček s ní můžete pohnout. Kostka obsahuje 2× číslo „6“ a 4× pohár, kde maximální dolet určuje počet vašich zbylých neumístěných pohárů.
Vzducholoď se pohybuje až po umístění zdrojů. Když skončí pohyb, můžete z políčka, kde skončila, buď:
Pokud vezmete zdroj z pole, kde stojí hledač jiného hráče, ztratíte 1 přátelství. Co je ale důležité – ukládáte si ho v takovém případě do skladovacího prostoru na lodi, kam vám na něj nikdo za normálních okolnosti nedosáhne (nemůže vám jej tedy vzít) a je vám odsud kdykoli k dispozici, nezávisle na poloze vzducholodi.
Co se týká využití speciální schopnosti, některé jsou plošné, jiné vyžadují umístění žetonu vynálezu, který pak modifikuje, co se v dané části herního plánu (nebo obecně) může dít. Pižmoni tak například mohou díky Detektoru safírů položit na políčko se vzducholodí safír navíc, opice pomocí Teleskopu rozřešit dobrodružství v kraji, v němž se vzducholoď nachází, a vlci zase umístit Nestabilní bránu, která slouží jako průchod jen pro jejich hledače, a ještě umí transmutovat při průchodu jablka na safíry a obráceně.
Konečně, hrajete-li se vzducholodí, hrajete na 5 pohárů místo 4.
Přítomná je i aktualizace Automa módu pro sólohraní. Automka má vlastní přídavnou desku a vynález.
Fráze „pie in the sky“ znamená v angličtině něco jako naše „vzdušné zámky“ – tedy něco, co je fajn, rádi si to představujeme, rádi bychom to měli, ale zároveň víme, že je to jen velmi těžko dosažitelné. Je toto rozšíření z hlediska autorů právě něčím takovým, nebo ne?
V rámci vánočních prázdnin jsme si s dcerkou osvěžili jak původní My Little Scythe (já prostě ty Šampiony používat nebudu :-) ), tak jsme odehráli několik her s APK.
Z hlediska dospělého hráče vnímajícího MLS hlavně jako bránu do světa strategických her pro svoje ratolesti je toto rozšíření zcela parádní.
Za prvé, přidává do lepší možnosti strategického plánování (zejména díky tomu, že si můžete nějaké zdroje schovávat na loď, odkud vám je nikdo neukradne) a za druhé kýženou asymetrii, která vás nutí přemýšlet, jak schopnost vašeho národa využít nejlépe.
To vše je dokonale flavorově zabaleno – názvy a funkce vynálezů a schopností jsou propojeny tak těsně, jak to jen jde.
Lišky a sovy, které se na palubě vzducholodi vracejí do své někdejší domoviny, mají také skvělý flavor (tedy tematické zpracování - byl jsem kamarádem upozorněn, že toto slovo nemusí být všem známé) odkazující na jejich předlohy ve Vzestupu Fenrise – lišky jsou vynalézavé v oblasti kybernetiky a biomechaniky stejně jako Vesna, a sovy jsou tak lehoučce temnější verze kouzelnických orlů (dokonce tvrdí, že současná akademie čar a kouzel v království je jen kopie a jedině jejich je ta pravá) – což je samozřejmě odkazem na Rasputina. Btw, už původní hra obsahovala dobrodružství jménem „Příchod rytíře Prorada“, kde byl temný rytíř zobrazen jen jako silueta – ano, správně – sovy. Takové mrknutíčko na Vzestup Fenrise.
Jediné, co mne možná jen trochu mrzí, je fakt, že ze čtyř nových vylepšení pracují s prvkem vzducholodi pouze dvě (jedno vylepšení akce Jdi (Letecký transport) a jedno Vytvoř (Koláčový kurýr)) a nová dobrodružství sice všechna, ale jsou jen dvě. Chápu ale, že toho muselo být s mírou, aby to nenarušilo balanc hry.
Poznámka coby překladatele: Za „Opičánek“ coby překlad „Copycat“ zasloužíte metál, pane kolego.
Z hlediska devítileté gamerky zní hodnocení „Mně se to moc líbí, první hru se vzducholodí mi to sice přišlo divný, ale v druhé jsem si to začala víc promýšlet, jak to jde co nejlépe využít. Od třetí hry jsem už od začátku hrála na využití mojí schopnosti i vzducholodi.“ Já tedy jen doplním, že si na první hru vzala rovnou lišky, jejichž vynález Replikátoru nepatřil k nejsnadnějším na využití.
Na tomto místě také musím pochválit vydavatele, kteří už v původní MLS měli insert s vynechanými volnými místy pro rozšíření. Lišky i sovy tak pohodlně zaplní volná místa, a pokud poskládáte do krabice věci správně, na kraj do „díry“ se vám dokonale vejde i vzducholoď, kterou nemusíte rozebírat, pouze sundat ze stojánku – viz foto níže
Moje hodnocení: 9,5/10
Plusy:
Mínusy:
Máte-li doma MLS/Šampiony, a hrajete-li tuto hru s dětmi (nebo i bez dětí) rádi, jsou „Koláče“ naprosté must-have. Dokonale splňuje to, co od rozšíření k nějaké hře očekávám – rozšiřuje možnosti a vylepšuje původní hru, ale nemění ji v nic jiného. Takže šup šup, ať z toho i pro vás nakonec není pouhý „Pie in the Sky“.
Zatím nebyl přidán žádný komentář...
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
DaVinci Code
Akt. cena: 150 Kč
Končí za: 11 hodin