Jak úspěšná bude vaše výprava do džugle? Dojdete na konec cesty nebo se beznadějně ztratíte?

Autor: martinsun | 29.5.2023 | 3

Hledejte cestu k hrobce mocného Pakala. Ale vězte, že je ukrytá velmi dobře. Jen ti, kteří objeví skryté stopy, zjistí, kde se hrobka nachází. A jen ti nejrychlejší získají poklady v něm ukryté.

Ve hře Pakal se hráči stávají dobrodruhy hledající starou hrobku s pokladem. Hráči musejí na svých destičkách vždy najít tři symboly, které se shodují se symboly na právě vytažené destičce cíle a poté si vybrat dostupný žeton pokroku. Pokud vše stihnou ve stanoveném limitu, mohou postoupit na společné herní desce směrem k ukryté hrobce. Hráč, který k ní dojde první, se stává vítězem.

 

Privátní: Pakal - Krabice vrch.jpg
Vstupte do džungle!

 

Chystáme se na výpravu – příprava hry

Doprostřed stolu se položí společná herní deska, zvaná „stupnice pokroku“. Na startovní pole si každý hráč umístí počítací kroužek ve své barvě. Poté si každý hráč vezme hrací tabulku, do které vloží jednu ze čtyř hráčských desek. Můžete si ji představit jako mapu džungle. Tabulku vyplní 4 čirými kameny a zbytek doplní barevnými neprůhlednými kameny ve své barvě. Na desce nechá volné jen jedno jediné místo tak, aby šlo s kameny posouvat. 

Vedle společně desky se položí žetony pokroku a destičky cílů. Do telefonu nebo tabletu si hráči nainstalují aplikaci, která jim bude měřit čas. Poté může hra začít.

 

Privátní: Pakal - herní deska vrchní část.jpg
Stopy jsou všude…

 

Cesta džunglí – průběh hry

Na začátku každého kola jeden z hráčů otočí jednu z destiček cílů a další spustí v aplikaci stopky. Poté se každý hráč snaží na své desce nastavit vše tak, aby byly vidět pouze symboly zobrazené na právě tažené desce. Toho dosáhne posouváním kamenů. Až se mu to podaří, a na desce jsou vidět pouze symboly platné pro toto kolo, může si vzít jeden z žetonů pokroku. Jakmile si vybrali všichni hráči nebo doběhl časový limit, nastává konec kola. Pokud má hráč viditelné pouze tři správné symboly, postupuje na cestě džunglí, a to na symbol jim vybraného žetonu pokroku. Pokud jde vidět na jeho desce více symbolů nebo jsou to jiné než vybrané symboly, hráč zůstává na místě. Navíc si nahradí jeden z průhledných žetonů neprůhledným, a tím si další kolo o něco zjednoduší. Poté se vylosuje nová destička a jde se do dalšího kola.

 

Chrám objeven – konec hry

Konec hry nastává v okamžiku, kdy se některý z hráčů dostane do cílové oblasti ve spodní části hlavní hrací desky. Hráč, který tam vstoupí jako první, je vítězem celé hry. Pokud se to podaří více hráčům v jednom kole, je vítězem ten hráč, který se ocitl nejblíže k hrobce.

 

Privátní: Pakal - herní decka - cílová oblast.jpg
Hrobka v dohledu – konec hry

 

Obrovské žulové bloky – komponenty ve hře 

Ve hře se nachází několik rozdílných druhů komponent a všechny v dobré kvalitě. Každý hráč má své plastové kameny ve své barvě. Ty slouží k zakrývání symbolů na jeho desce. Kameny jsou velmi příjemné na dotek, s oblými hranami a dobře se s nimi manipuluje. Trochu mi to připomíná druhý díl Azulu: Vitráže Sintry.

Deska hráče je hladká (vypadá to na trochu plastu v papíru nebo velmi zajímavá úprava jeho povrchu) a kameny po ní dobře kloužou. Desky jsou zasazeny do lehkého plastového rámečku. Společná hrací deska je z tlustého kartonu a oboustranná. K počítání bodů slouží dřevěná kolečka v dané barvě hráče.

Celkově hodnotím hru jako produkčně adekvátní. Jediným nešvarem zůstává inzert, který zabírá většinu krabice. Ta by mohla být klidně poloviční. Stačilo by jen hlavní desku udělat tak, aby se v půlce dala přeložit. Inspiraci bych klidně hledal u hry Splendor Duel.

 

Privátní: Pakal - Desky hráčů s kameny.jpg
Destičky s kameny

 

Tajemné značky na mapě – pravidla 

Pravidla jsou napsána přehledně a jsou velmi snadná na pochopení. Navíc jsou napsána na 4 stránkách, takže se v nich i dobře orientuje. Lesklý křídový papír, na němž jsou vytištěna, je již samozřejmostí. 

 

Dech džungle – atmosféra

Hra dokáže dobře vystihnout putování džunglí. Stačí si jen představit, že na otočené destičce cílů jsou stopy, které hledáte v džungli. Budou vytesány do kmenů stromů nebo snad do kamenů porostlých bujnou vegetací? Když se vám je podaří najít, žeton pokroku říká, že víte kam jít dál – je prostě následujícím vodítkem pro další putování.

Zvukový doprovod v aplikaci jen zvyšuje celkový dojem, že jste v džungli, a jeho zrychlující se tempo přidává napětí

 

Privátní: Pakal - Krabice spodek.jpg
Cestu hledej trpělivě a vytrvale…

 

Expediční deník – jak se to celé hrálo?

Utíkejte, jsou nám v patách!

Je dobré si uvědomit, že hra se hraje v reálném čase. Na to abyste na své hráčské desce nastavili vybrané tři symboly, máte omezený čas. V jednoduchém módu je to 45 vteřin a v klasickém 35. A to si už možná umíte představit, že to ne vždy je dostatek času

Pakal mi atmosférou a tempem připomínal jinou podobnou hru a tou je Dr. Heureka. V té také musíte použít svoji veškerou šikovnost, abyste dokončili dané kolo. V Doktorovi vás nejvíc stresují jiní spoluhráči, zde je to spíš aplikace se svojí hudbou a zrychlujícím se tempem ke konci vymezeného času.


Rychlost není vše 

Svižnému tempu hry lze snadno podlehnout. Abyste mohli na konci tahu posunout svůj kroužek, musíte nejen nalézt tři zatoulané symboly, ale také si ještě vybrat správný žeton postupu. A zde začínáte přemýšlet a taky trochu taktizovat a… zmatkovat. Chcete dojít co nejdál! A už i přesně víte, který žeton pokroku potřebujete! Jen při tom přehlédnete, že má na sobě jeden ze symbolů, který jste právě hledali. Takže se posun nekoná. Soupeři postupují pomaleji ale jistě k cíli. A vy zatím stojíte na místě! 

Privátní: Pakal - Destičky cílů.jpg
Různé cíle


Jak dlouhá a obtížná bude naše výprava?

Pozitivně hodnotím, že hra velmi rychle ubíhá. Celou hru odehrajete během 10-15 minut, takže velmi často po jedné odehrané hře následuje druhá i třetí.

Hra má také velmi jednoduše zpracovanou a vyváženou obtížnost: čím jste úspěšnější, tím je pro vás hra těžší. Na desku si přidáváte průhledné kameny. Tím se částečně dá zabránit někomu, aby utekl příliš rychle dopředu. Naopak pokud uděláte chybu, na svou desku si přidáte kámen ve své barvě a následující kolo je pro vás snadnější.

 

Jak početná je naše družina? 

Hra velmi dobře odsýpá v jakémkoliv počtu hráčů – není rozdíl mezi dvěma nebo čtyřmi hráči. Jediný rozdíl pocítíte na konci kola, kdy jsou žetony pokroku rozebrané a na vás zůstávají ty, které vás posunou jen o jedno či dvě pole kupředu… přitom soupeř skočil dopředu o osm polí. Na druhou stranu je jich při hře více hráčů ve hře zase víc, takže je z čeho vybírat. 

 

Privátní: Pakal - Žetony pokroku.jpg
Žetony vedoucí k pokroku na desce


Závěrečná kapitola v cestovatelském deníku

Jedná se o svižnou hru rodinného charakteru. Dá se hrát jak s menšími dětmi, tak i v partě zkušených hráčů (s nimi zejména v pozdějších nočních hodinách). Zkušení hráči navíc měli zajímavé vhledy – naskládali si své kameny naopak a tvrdili, že se jim pak s nimi daleko lépe hýbe. Prostě do nich zastrčili prsty. Jestli to tak je nebo ne, budete muset vyzkoušet sami. 

Plusy

  • Rychlá svižná hra 
  • Jednoduchá pravidla 
  • Pěkná grafika 
  • Chcete odehrát několik her hned po sobě 

Mínusy 

  • Znovuhratelnost – je daná více deskami, ale i ty se časem mohou obehrát 
  • Aplikace – pro skalní odmítače může být limitem 

 

Privátní: Pakal - Hrací desky hráčů.jpg
Každá deska je jiná


Prorocké okénko 

Myslím si, že i po dvou letech se tato hra bude čas od času dostávat na stůl. Není to sice žádný extra klenot, který musí mít každý ve své sbírce, ale rozhodně je to důstojný člen, který neudělá ostudu. Je to ideální kandidát třeba na rodinné oslavy.

 

Privátní: Pakal - Titulka bok na vysoko.jpg
Každý symbol má svůj význam – dokážete ho rozluštit?

 

Závěr

Hru můžu rozhodně doporučit jako rodinnou hru. Chytne mladší děti (jsou z ní fakt nadšené) a všechny ty, kteří rádi soutěží v reálném čase. Pobavíte se u ní a je i docela sranda, když si navzájem berete žetony pokroku.

Hra zůstává v mé sbírce. Je to krásný doplněk večera pro nehráčské návštěvy a nezabere moc místa – ani v knihovně, ani na stole.

Přemýšleli jsme, zda by bylo možné hru ještě něčím obohatit, a kromě dalších desek pro hráče nás nic nenapadlo. Pokud tedy chcete vyzkoušet něco rychlého, případně dát dárek někomu, kdo zas tak moc nehraje, nemusíte hledat dál. Pakal je hra, po které sáhněte! 

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Vybíráme z Bazaru

Mozkožrout, nehrané - od 1Kč
Mozkožrout, nehrané - od 1Kč
Akt. cena: 235 Kč
Končí za: 2 dny

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas