Jak na stavbu balíků

Autor: Para99 | 30.9.2019 | 2

Postavit funkční a zajímavý balík je tak trochu alchymie. Když smícháte nesprávné karty, které se nedoplňují, ohromně to snižuje efektivitu mechanik, které balík používá. 

Například budete hrát strategii Heavy Rains, která všem jednotkám ve hře (vaším i soupeřovým) vezme 1 taktický bod. Je to naprosto úžasná karta, ale pokud nepostavíte balík tak, aby vám tento efekt nezpůsoboval problémy (např. vyloučíte z balíku karty, které stojí hodně taktických bodů), její použití je úplně zcestné. A když vyřešíte, jak hrát karty, i když budou mít vaše jednotky 0 taktických bodů, následně musíte přijít na to, jak tuto strategii dostat 3x do hry v co nejkratším čase. Protože každé kolo, kdy není ve hře, jste v nevýhodě. Omezili jste si balík jen na karty, které dokážete zahrát s vyloženou strategií, ale soupeř si takové omezení nenastavil.

Čím složitější mechaniku balíku vymyslíte, tím je zábavnější a pestřejší, ale je těžší balík vyladit, aby dobře fungoval.

Jak to bylo na začátku:

Vzpomeňme třeba na šťastlivce, kteří měli kartu Gotrek and Felix. Tahle jednotka má neuvěřitelných 9 taktických bodů. V začátcích WarCry byl největší získatelný bonus do síly roven +8 za neutracené taktické body kartou Strength of Forethought. Tehdy kombinace těchto dvou karet byla považována za skvělé kombo.

Dnes, jak jsem uváděl výše, lze stavět balíky s velmi složitými mechanismy, které nabídnou úplně jiný rozměr z hraní. Spoléhat se jako dříve jen na karty, co vám dají něco do síly plus nějakou podporu, co sílu ještě zvýší, je možné, ale jen s podobně laděnými balíky.

Jenže s kartami, které jsou dnes vydané, si můžete do síly přidávat dvouciferná čísla za použití různých karetních kombinací, nebo se dokonce některé balíky na sílu vůbec nehrají a k výhře se propracují úplně jinak. Proti takovým balíkům pak bonusy do síly ztrácí na efektivitě.

Jaké balíky můžete postavit:

Ve stručnosti uvedu několik typů balíků, které lze postavit a samozřejmě i různě kombinovat:

  • Na zvedání vlastní síly
  • Na snižování taktických bodů soupeři
  • Na masakr a jeho vyhrávání
  • Swarm - kdy hrajete jednotky za 1 až 2 zlaté
  • Zamykání soupeřových jednotek
  • Zahazování akčních karet z ruky soupeře (discard)
  • Na terror
  • Odstraňování karet ze hry z akčního balíku soupeře
  • Na vysoké hody
  • Na podpůrné jednotky
  • Na odečítání soupeřových hodů 
  • Na testy autority, taktických apod.
  • Na střelbu
  • Na prolízávání vlastního akčního balíku

...a mohl bych dále pokračovat. Důvod, proč to uvádím, je ten, že silové balíky byly v zásadě jediným řešením při vydání prvních edic. S každou další vydanou edicí se rozšiřovaly možnosti v tom, co se dalo hrát.

Balíky na sílu sice nejsou přežitek, ale je výhodné k nim přistupovat jinak. Buď si umět přidat během boje i více než +10 do síly, nebo silové balíky podpořit jinými mechanikami. Např. sebrat soupeři taktické body, aby nemohl nic hrát a svou bojující jednotku posílit podporami a v záloze mít mezi akčními kartami reakce a třeba nějaké strategie.

Možnosti mechanik balíků:

Pokud jste přečetli všechno, už máte představu, co jsou herní mechaniky a jaké mohou být jejich možnosti. Doporučuji nikdy nestavět balík, který bude umět jen jednu věc (bude mít jen jednu herní mechaniku). Pokud vám protihráč znemožní její použití, prohrajete.

Discard: Např. balík discard (zahazování akčních karet z ruky soupeře), je velmi silný. Jenže pokud se soupeř umí bránit proti zahazování karet, discard je v tu chvíli na straně poražených. Máte tedy hlavní mechaniku zahazování karet z ruky protihráčem, ale potřebujete ještě podpůrné mechaniky, které zneškodní soupeřovu případnou obranu:

  • První podpůrnou mechanikou je zakazování schopností jednotek. Soupeř může vyložit jednotku, která mu umožní dobírat karty za každou zahozenou. Takže tím discard ztrácí smysl a musíte se takové schopnosti zbavit. Buď ji oponentovi znemožníte hrát nějakým efektem, nebo jednotku přímo zamknete, případně máte alespoň nějaké letce, kteří mohou jednotku napadnout.

  • Druhá podpůrná mechanika bude řešit akční karty. Existují totiž reakce, které když jsou discardnuty, umožní hráči dobrat nové karty. Tím se opět discard stává neefektivním. Takže potřebujete hrát akční karty, které vám pomohou se těch obranných zbavit.

  • Vedlejší mechanika na zabíjení jednotek. Mohou to být bonusy do síly závislé na množství akčních karet protihráče. Čím méně jich má na ruce, tím je bonus do síly větší.

Total Mastery: Karta Total Mastery umožnuje hráči automaticky vyhrát boj a rovnou prášit. Aby bylo možné hrát kartu opakovaně a vůbec ji mít šanci použít (stojí 10 taktických bodů), je potřeba kolem ní postavit celý balík. 

  • První hlavní mechanikou je stálé dobírání akčních karet z balíku a tím rychle znovu dostat na ruku v minulých bojích zahrané Total Mastery.

  • Druhý hlavní mechanizmus je hraní jednotek s hodně taktickými body a umět jim je přidávat. Tato mechanika zajišťuje úspěšné zahrání Total Mastery za jeho plnou cenu.

  • Třetí hlavní mechanismum je přidávání si velkých bonusů do síly pro případ, že by soupeř nějak znemožnil Total Mastery používat. Bez této karty by byl balík odrovnaný, ale díky tomu, že si umí přidávat velké bonusy do síly, stále může v pohodě vyhrát.

  • Vedlejší podpůrný mechanismus snižuje bonusy do síly z taktických karet soupeře, aby podpořil vlastní bonusy do síly.

Shrnutí mechanik: Z příkladů by mělo být zřejmé, že by každý balík měl mít několik mechanik. Kdybych hrál jen s Total Mastery a soupeř by mi například odstranil tuto kartu ze hry, prohrál bych. Ale díky záložnímu mechanismu, kterým si přidávám hodně do síly, na Total Mastery nejsem závislý a v podstatě tu kartu ani nepotřebuji. Obě mechaniky totiž fungují samostatně. U discardu je to trochu jinak. Nemá nezávislé mechaniky, ale naopak jsou spolu úzce provázané, aby zajistily efektivitu zahazování karet z ruky a s tím i dostatečné posilování jednotek v boji.

Jak na stavbu balíku:

Když jsem dostal nějaký nápad a věděl, že existují karty na jeho realizaci, vytvořil jsem si prázdný seznam akčních a armádních karet. Pak jsem pročetl každou vydanou kartu (nebo jen karty z příslušného herního formátu) a do seznamu si psal všechny, které se do balíku hodily. Když jsem měl hotovo, v ideálním případě jsem měl na výběr více než 10 karet pro akční i pro armádní balík. (Všechny vydané karty si můžete prohlédnout zde.)

Jako další v pořadí následovalo vybrání konkrétních karet do balíku ze seznamu. Když jsem měl jasno, co bych chtěl přesně hrát, začal jsem karty shánět. U známých co WarCry mají, na ebay nebo i u zahraničních hráčů. Nějaké balíky jsem postavil rychleji, u nějakých mi karty stále chybí a musím improvizovat. Některé balíky se mi zatím ani postavit kvůli absenci karet nepodařilo. Ale ten pocit, když se mi povede sehnat potřebnou kartu a balík zase o kousek vylepšit… je k nezaplacení. :)


Proxování karet:

Používání prox je vhodné řešení pro hráče, kteří nemají tolik karet, nebo s hrou začínají. Proxováním nahrazujete skutečné karty jejich vytisknutou kopií. Kopii karty si můžete stáhnout a následně vytisknout z webu ccggamez.com, jsou tam obrázky téměř všech vydaných karet. Sice ve špatné kvalitě, ale stačí to. Nebo si oskenujete, případně vyfotíte kartu jiného hráče, čímž ji budete mít v lepší kvalitě a bude příjemnější s ní hrát.

Takto můžete postavit jakýkoliv balík vás napadne, otestovat ho a udělat si představu, zda je tak zajímavý, aby do něj mělo smysl začít shánět skutečné karty.

Jak si usnadnit stavbu balíku:

Pokud s WarCry začínáte, nebo jste si s nimi dali pauzu a skončili jste s hraním někde v období prvních tří edic, doporučuji stavět balíky Standard. Je to z toho důvodu, že je ve standardu mnohem méně karet a bude tak pro vás snazší se v kartách zorientovat. Nevýhodou je, že z edice VB jsou karty velmi těžko sehnatelné, takže jich i já sám mám jen po málu a mnoho mi jich v balících chybí.

Každopádně ve Standardu vybíráte karty z cca poslední šesti edic, nikoliv ze všech, kterých vyšlo více jak 20. Více o formátech včetně Standardu se dočtete v mém dalším článku.

Závěr:

Doufám, že vám to pomohlo a třeba i inspirovalo ke stavbě nových balíků. Byl bych rád, pokud byste si z článku alespoň odnesli, že můžete v začátcích proxovat karty a že by žádný balík neměl mít jen jeden způsob, jak bojovat se soupeřem. Protože když vám oponent znemožní jeho použití, nebo se ukáže, že není efektivní, nic už nesvedete.

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Vybíráme z Bazaru

Middle-Earth CCG White Hand
Middle-Earth CCG White Hand
Akt. cena: 2000 Kč
Končí za: 13 dnů

Nejnovější otázky

další >>

Offcanvas