Flotilla – nový vodní svět

Autor: Hyman | 22.5.2021 | 3

Dej člověku kost, a on tě s ní ubije. Přelomový rok 1954. Po něm již svět nebude, jaký býval. Marshallovy ostrovy… atol, evokující dvoudílné mini plavečky vhodné na pláž – Bikini. Tam se udála poslední kapitola lidstva. Test Castle Bravo a devastující účinek exploze vylepšené vodíkové pumy. Zemětřesení a tsunami nebyla jediná zkáza. Následovalo částečné vyhlazení lidstva  nemoci z ozáření, hladina moří rychle stoupala vinou zvýšení teplot a táním ledovců. Zbytky lidstva se však spojilo a buduje poslední šanci pro lidstvo – Flotillu.

Hráči se ve hře Flotilla ujímají rolí kapitánů, jejichž snahou je vystavět prosperující civilizaci. Prozkoumávejte novou tvář oceánu, zachraňujte přeživší a budujte svoji posádku. Dolujte ze dna oceánu zdroje, které potřebuje vaše společenství. Budete mít odvahu ke změně a ve správný okamžik vzhlédnout k oblakům?

Tento příběh okamžitě evokuje film z roku 1995 v hlavní roli s Kevinem Costnerem: Vodní svět. Oproti filmu si zde ale neužijete žádného přímého konfliktu. Jedná se o hru typu euro s mechanikami budování balíčku karet, umisťování dílků (pomocí nichž stavíte modulární herní desku), práce se zdroji, a to včetně jejich obchodování na trhu. Trochu neobvykle se zde setkáte s nepředvídatelným vlivem kostek. 

Cílem hry (jak již to u eurovek bývá) je získat co nejvíce vítězných bodů. Tyto body získáváte jak v průběhu partie, tak také na jejím konci. Boduje se kde co – body získáte jako součást některých akcí, ale také za plnění cílů. Štědře jste odměněni za úspěšné budování vašeho impéria v okamžiku, kdy se již odpoutáte od vodních ploch. Na závěr navýšíte svůj celkový výsledek ještě o body za zdroje a měnu, které vám na konci hry zůstanou. 

Komponenty

Střed herní plochy zabírá centrální hub se čtyřmi ukazateli hodnoty cechů v barvě zelené, žluté, červené a modré. Do jeho středu se vkládá kruhová komponenta (dostupná ve čtyřech variantách pro různý počet hráčů) zobrazující stopu přeživších. Z okrajů hubu „trčí” části šestistěnných doků, do kterých zapadají stejně tvarované dílky představující nově budovaný svět. 

Cechy mají k dispozici svoji vlastní herní desku. Zde naleznete jak kruhové „budíky” s bonusy, tak prostor pro členy posádky. Ta je zde představována oboustrannými kartami ukazující jednotlivé profese. Velmi podstatnou součástí celé hry je trh surovin, který simuluje základní ekonomické pravidlo a určuje cenu jejich nákupu a prodeje. Pokud je řeč o surovinách, jsou k dispozici čtyři barevně rozlišené druhy (žlutá, modrá, červená a zelená), tematicky vyvedené jako malé barely.

Každý z účastníků partie bude mít před sebou vlastní desku hráče obsahující informace o toxicitě, a to včetně rezervoáru základen a lodí. 

Deska hráče
Deska hráče

 

Náhodu zde obstarává jak sedm oranžových kostek představujících výzkum, tak sada šestnácti modrých kostek, jejichž symboly určují úspěšnost těžby surovin z mořského dna. Modrou barvu zde naleznete ve třech různých odstínech, které korespondují s typem mořského dna – mělčina, šelf a hlubina. Tyto mořské plochy, barevně odpovídající modrým kostkám, pak najdete na jedné straně celkem devadesáti hexových dlaždic. Na jejich opačné straně se pak nachází stavby nad hladinou moře. Tyto dlaždice se v průběhu hry nacházejí v dostatečně velkém (černém) plátěném pytlíku, který umožňuje jejich náhodný výběr.

Kartonových žetonů je k dispozici celá řada – měnu představují mince o hodnotách dvacet, pět a jedna. Vítězné body jsou představovány fialovými hvězdami. Malé modré dilky se symbolem jakéhosi pavouka pak slouží k označování vyčerpaných nalezišť a zdrojů. 

Podstatnou součástí strategie je také plnění úkolů. Ty najdete na čtvercových kartonových destičkách, které jsou oboustranné. Jedna strana náleží oceánu, druhá strana nebi.

Barvy sad komponent pro jednotlivé hráče jsou trochu nestandardní – růžová, oranžová, fialová a černá. Hezkým detailem je, že modely lodí mají mimo různou barvu také jiný tvar.

Plně naložené lodě
Plně naložené lodě

 

Jak se to hraje?

Hra implementuje několik standardních mechanik: správu karet a jejich vlastností (představující hráčovu posádku), umisťování dílků a správu zdrojů. Nestandardním prvkem jsou zde kostky a s nimi spojená náhoda. Tu není možno žádným podstatným způsobem eliminovat. Jednotlivé mechaniky nejsou na první pohled nijak pozoruhodné, avšak jejich mix slibuje jedinečný zážitek, který je navíc podpořen silným tématem.

Hráči začínají se stejnou sadou karet, mají k dispozici jednu loď a jejich prostor na moři je určen startovacím dílkem.

Pravidla se zdají být jednoduchá (až triviální): Na startu partie náhodně zvolený první hráč odehraje jednu z karet ze své ruky, vyhodnotí její efekt a umístí ji na svůj odhazovací balíček. Pak předá řízení hráči po levici. To se opakuje až do ukončení celé partie.

Zdání však klame… efekty karet ovlivňují dění na celé herní ploše. Navíc se v průběhu hry budou rozšiřovat posádky hráčů – a tím pádem začnou přicházet do hry silnější a sofistikovanější efekty karet. Obecně jsou k dispozici typy karet, které vždy patří k příslušnému cechu:

  • Řečníci slouží k získávání vlivu na desce cechů.
  • Obchodníci přinášejí finance a umožňují provádění obchodních transakcí.
  • Zakladatelé umožňují práci s dílky oceánu a následné budování vlastního města.
  • Potápěči umožňují získávat zdroje z oceánu a případně pracovat s technologiemi, které byly získány z moře (pomocí kostek).
  • Speciální povolání:
    • Kapitán umožní shromáždit celou posádku. Jeho zahráním se jednoduše přesunou všechny karty z odkládacího balíčku do ruky hráče.
    • Učenec jednoduše kopíruje právě zahranou kartu některého ze soupeřů.

Hráči budou stát před důležitým rozhodováním o tom, v jakém pořadí karty zahrát a kdy posádku shromáždit zpět. Důležitým mezníkem partie je také rozhodnutí odpoutat se od mořské hladiny a začít stavět svoji civilizaci na souši. Toto rozhodnutí je nevratné a podstatně mění strategii hry. Významně proměňuje vlastnosti karet cechů a zejména práci se zdroji a financemi. S jistou nadsázkou se dá říci, že se v této hře skrývají dvě různě hry. Přechod na souš však není povinný – celou hru můžete zůstat v zajetí oceánu, a přesto se stále můžete stát vítězi.

Konec hry nastane v okamžiku, kdy účastníci partie doberou všechny fialové žetony vítězných bodů, jejichž celková hodnota je stanovena při úvodním nastavení a liší se v závislosti na počtu hráčů ve hře.

Moje resumé k této hře

Všechny komponenty mají vysokou kvalitu – desky a žetony jsou vyrobeny z dostatečně silného kartonu, u karet jsem nepozoroval žádné opotřebení ani při odehrání několika her. Nakonec jsem je sice obalil, důvodem ale je, že se často dostávají do ruky a mohli by při častějším hraní dojít k újmě. 

I když se jedná o euro hru, najdeme zde více mechanik přinášejících náhodu. Jedná se zejména dobírání šestiúhelníkových dlaždic oceánu a získávání zdrojů, které se vyhodnocuje hodem modrých kostek. Navíc zde není implementován způsob, jak ji eliminovat. Na první pohled by se toto zdálo jako nevýhoda. I když nejsem zastáncem náhody bez možnosti její eliminace, nepůsobí to na mě rušivě a drobná nejistota výsledku hezky dokresluje dané akce – objevování neznámého území, či dolování surovin z neprozkoumaného mořského dna. Navíc je nutné pracovat s rizikem, pokud se pro zdroje potápíte do hlubin – čím hlouběji jdete, tím je to riskantnější.

Kladně hodnotím interakci mezi hráči. Sice ve hře není přímý konflikt, ale kapitáni soupeří (a to zejména na desce cechů) o získání člena do posádky s co nejvýhodnějším efektem. Také bonusy ze čtyř kruhových rondelů nejsou zanedbatelné a o podstatný bodový příspěvek se mohou zasloužit také splněné úkoly. Trh surovin jednoduše, ale efektivně simuluje tržní hospodářství a určuje hodnotu surovin. Obecně zde platí – čím větší zájem je o koupi konkrétní suroviny, tím více roste její cena… a samozřejmě naopak. 

Jako největší mezník a rozhodování hodnotím okamžiky, kdy se hráči rozhodují o změně jejich zaměření ze startovního mořského do přesunu budování impéria směrem k výškám. Toto je zásadní změna v celé strategii a s jistou nadsázkou je možné říci, že po této změně hráči začnou hrát úplně jinou hru. Tato změna má vliv i na ostatní účastníky partie, a to zejména v kontextu nákupu jednotlivých surovin a také ve změně akcí jednotlivých členů posádky (začne se využívat druhá, oranžová strana karet). Prostě – načasování této změny je velmi důležité a navíc nevratné.

Velmi důležitou součástí strategie je dobré sestavení posádky. Efektivní využití jednotlivých vlastností a jejich dobrou skladbu se hráči naučí až po několika hrách. Příležitost kopírovat schopnosti ostatních (Scholar) pomáhá zvyšovat možnost využít silnější kartu, kterou nevlastníte.  

Variabilita hry je obrovská – velká rozmanitost akcí na kartách členů posádky, plocha postupně skládající se z dílků, které jsou náhodně dobírány, rozdílné úkoly. Prostě žádné dvě hry nebudou stejné. Navíc již zmíněný přesun z moře na souš a vzájemná interakce…

Co výše zmiňuji jako výhodu (dvě hry v jedné), je ale zároveň trochu i nevýhodou – rozdílnost pravidel pro budování říše na moři a na souši nutí hráče v prvních partiích vstřebat dvoje pravidla. A to prodlužuje jak jejich vysvětlování, tak cestu k okamžiku, kdy si partii užíváte a hru máte takzvaně zažitou. Pravidla navíc nejsou napsána úplně ideálně a dohledávání sporných situací nebylo vždy jednoduché

Po grafické stránce se jedná o poměrně zdařilý kousek.

U některých věcí se však pozastavím:

  • zvolené barvy hráčů (růžová, oranžová, fialová a černá)
  • ne zcela jednoduché závěrečné bodování
  • nejasné struktury na šestihranných dílcích - což má dopad právě na výše zmíné nejasnosti v bodování
  • zdroje s pouze barevným označením bez předlohy v konkrétních surovinách

Jak tento počin finálně zhodnotit? Jedná se o velmi variabilní a atmosférickou hru plnou důležitých rozhodnutí. Sice se nestala oblíbeným bestsellerem, ale jedná se ve svém žánru o kvalitní a unikátní euro. 

Bohužel někdy by méně bylo více a zejména dlouhá doba, než si začnete příběh a mechaniky opravdu užívat, odsunula tuto hru do pozadí a nahradily ji jiné, přímočaré a jednoduché tituly. Avšak pro toho, kdo neustále hledá nové výzvy v rámci jedné hry ve světě postapo, bude tato hra unikátem.

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Vybíráme z Bazaru

Kroniky Avelu nové CZ
Kroniky Avelu nové CZ
Akt. cena: 900 Kč
Končí za: 3 dny

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas