Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Autor: martinsun | 7.7.2024 | 5
Poslední roky… to, co jsme čekali až za mnoho tisíc let je tu. Naše Slunce umírá. Technologie, kterou jsme považovali za spásu, je naší zkázou. Téměř zázračná technologie, která nám umožnila čerpat energii přímo z naší hvězdy, způsobila, že jsme exponenciálně zrychlili její zánik. Jedinou nadějí je uniknout jinam a začít znovu v jiném koutku vesmíru. Obří vesmírná loď se již staví… Otázkou je: Stihneme to?
Úkolem hráčů ve hře Vesmírná loď Interstellar je zachránit lidstvo tím, že přispějí k dokončení obří vesmírné lodi, která odletí ze Sluneční soustavy na nový domov v systému Trappist. Hra končí, když hráči buď dokončí dané úkoly, nebo když Slunce zničí Zemi. Vítězem se stane ten hráč, který má na konci hry nejvíce bodů (prestiže).
Herní plán se skládá ze dvou enormních desek, které se přiloží k sobě a umístí doprostřed stolu. Na desce najdete Sluneční soustavu, po které se budete pohybovat, v níž budete kolonizovat jednotlivé planety a na nich těžit suroviny. Dále zde prozkoumáváte cestu směrem k novému domovu, systému Trappist. Vidíte zde také stav Slunce a vše, co souvisí se stavbou lodi a Světovou vládou.
Každý hráč si vezme komponenty ve své barvě a také svoji desku hráče, kde vidí, kolik stojí výzkum jednotlivých technologií.
Hra má tři herní fáze:
Hráči se střídají v provádění akcí, které spouštějí pomocí žetonů akcí:
Hráči přispívají k výstavbě vesmírné lodi a zachraňují lidstvo. K dispozici je opět několik akcí:
Slouží k úklidu a přípravě na další kolo.
Pro hru jsou důležité i tyto pojmy:
Hráči se střídají v provádění akcí, než nastane jedna z podmínek pro konec hry. Tím je buď zničení Země, nebo splnění dvou ze tří následujících úkolů: dokončení 3 modulů lodi, zaplnění požadovaného počtu kryomodulů (podle počtu hráčů) nebo jedna ze sond dorazí do systému Trappist. Vítězem je ten hráč, který má na konci fáze vlády posledního kola nejvíce bodů prestiže.
Na úvod je třeba poznamenat, že krabice od hry je pěkný macek. Sice najdu ve sbírce i pár větších jako Tidal Blades nebo Twilight Imperium, ale i tak počítejte, že je delší než většina standardních her na trhu.
V krabici najdete obří herní plán, který zobrazuje Sluneční soustavu a většinu akcí, které ve hře budete dělat. Nepamatuji si, že bych v poslední době hrál nějakou hru na větší herní desce.
Dále je zde spousta žetonů, které jsou z tlustého kartonu. Jsou zde i suroviny, které jsou reprezentovány plastovými kostičkami, které známe z ostatních her. Klasické kostičky pro jednotky a větší pro pětky. Každý hráč má také miniatury ve své barvě. Ty nám trochu připomínají budovy z Gaia Project.
Každý hráč má k dispozici krabičku ve své barvě, do které se vlezou všechny jeho komponenty a my je používali nejen ke hraní, ale pak i ke skladování všeho, co hráč potřebuje ke hře. Navíc nám to urychlilo i přípravu hry.
Připravte se na to, že na začátku budete mít problém rozdělit jednotlivé díly správně do insertu. Ve hře jsou i mini moduly, u kterých vás na první pohled nenapadne, že se jedná o modul a ne o běžnou část základní hry. Proto vám některé dílky zbydou a vy budete přemýšlet, proč se nevlezly do insertu. Po několika zahráních vám však bude vše jasné a najdete si systém, jak vše do krabice uložit.
Ve hře najdete i jeden dílek Neptunu, který je špatně přetištěn a písmo na něm je zdvojené. Je to chyba, která vznikla ve výrobě, ale na hru nemá žádný vliv.
Proniknout do hry je docela oříšek. Spousta pojmů, které do sebe na první přečtení zas tak moc nezapadají. Nebo přesněji: při čtení vám základní principy poskládají výsledný obrázek, jak hru hrát, ale když hru později rozcházíte, tak v jednom kuse hledíte do pravidel.
Samotná hra není složitá, ale různých detailů a upřesnění je v ní hodně a počítejte s tím, že čas na první hru je výrazně delší než na ty ostatní. Minimálně první kola trvají několikrát déle než kola následující a to i přesto, že v druhé polovině hry děláte daleko více akcí. Zároveň má velkou výhodu ten, kdo hru nehraje poprvé. Umí si lépe představit, jak vše do sebe zapadá a podle toho si naplánovat, co bude dělat. Nováček je na začátku ztracen. S každým nováčkem ve hře počítejte s cca 45 minutami, kdy budete vysvětlovat pravidla.
Hra mě mile překvapila tím, že když jsem se ji učil, měl jsem neskutečně velkou chuť si ji zahrát a hodně jsem se na hraní těšil. To už se mi dlouho nestalo. Herní mechanismy dokáží velmi dobře navodit atmosféru vesmíru a dávají smysl.
Hra parádně navozuje téma, o kterém vypráví. V první části hry cítíte jak prolétáváte Sluneční soustavou, kolonizujete jednotlivé planety a těžíte na nich suroviny. Ve druhé části hry tyto suroviny využíváte pro záchranu lidstva. Jednotlivé akce do sebe zapadají a vy nemáte pocit, že jsou tam jen tak, aby doplnily hru. Navíc si můžete zvolit, kterou cestou chcete jít: chcete stavět vesmírnou loď, posílat lidstvo do hybernačních modulů nebo naopak prozkoumat cestu do nového domova pomocí své sondy? Máte možnost si zvolit a při hraní vážně cítíte, že vaše akce výrazně přispívají v pokroku v dané oblasti.
Atmosféra je za mě jedním ze stavebních prvků, na kterých hra velmi pevně stojí.
S grafikou se potkáte zejména na ústřední hrací desce; následují ilustrace na jednotlivých žetonech. Na první pohled, nic z čeho byste si sedli na zadek. Symboly jsou jednoznačné, ale ne zrovna pěkné. Na druhou stranu je vše funkční a rychle se dokážete zorientovat, co jednotlivé symboly znamenají. Navíc je skvělé, že přímo na ústřední hrací desce máte pomocí symbolů naznačeny nejen jednotlivé akce a jejich sekvence, ale třeba také to, kolik surovin zaplatíte nebo získáte při vykonávání jednotlivých akcí.
Vyzdvihnout chci i miniatury, které skvěle doplňují atmosféru průzkumu a kolonizace vesmíru. Jednotlivé stavby jsou rozlišitelné a potěší je mít postavené na planetách – vypadá to prostě dobře.
Zároveň zde najdete pár libůstek, které nejsou patrné na první pohled. Třeba to, že z hotových lodních modulů můžete poskládat celou vesmírnou loď a jednotlivé dílky na sebe graficky navazují. To jsou věci, které mě dokáží mile potěšit.
První hru bych rozdělil do dvou částí. V první jsem pořádně nevěděli, co dělat, a spíše jsme si hru osahávali. Ve druhé už jsme pochopili, vše nám do sebe zapadlo, hru jsme si začali užívat a hlavně to konečně začalo odsýpat. Částečně to bylo i díky tomu, že jsem se shodli na některých skutečnostech. Například, jestli je depozit na planetě společný pro všechny, nebo má každý svůj. Nebo třeba kdy se volí guvernér? Tyto otázky vyvstaly přímo při hraní a v pravidlech na ně jednoznačné odpovědi nenajdete. Něco málo můžete vyčíst z příkladů v pravidlech, ale 100% jistotu nemáte.
Ve hře musíte spolupracovat, abyste společně naplnili podmínky pro konec hry. I když v tomto případě je spolupráce spíš taková samovolná: děláte akce, které se vám zdají nejvhodnější, a tím pomáháte společnému cíli. Není zde nic, na čem byste se museli nebo chtěli domlouvat se svými spoluhráči. Tento princip nám docela seděl. Každý pomáhá, ale nikdo nikoho netlačí do akcí, které by on sám dělat nechtěl.
Ve hře jde o zisk co největšího počtu bodů. Co jsme ocenili, bylo, že ač jsme šli každý trochu jinou cestou, zisk bodů byl velmi vyrovnaný. Jediné, na co je třeba upozornit, je, že na konci hry získáte docela dost bodů, když doletíte se svou sondou do systému Trapist. Tohle bodování není moc intuitivní a může výrazně zamíchat s celkovým pořadím, pokud někdo neletí vůbec.
Technologický strom výzkumu nabízí široké možnosti, jak se rozvíjet a jaké bonusy získávat. Ocenili jsme, že i když samotných technologických směrů, kterými můžeme jít, není moc (nečekejte nepřeberné možnosti jako třeba v Beyond the Sun), tak díky tomu, že výzkum je relativně omezen počtem akcí, si musíte volit, kterým směrem chcete jít. Chcete snadněji cestovat ve Sluneční soustavě? Nebo posílit svoji těžbu na jednotlivých planetách? Rozhodnutí je na vás, ale zároveň volíte cestu, po které určitě nepůjdete – minimálně ne v této herní partii. Tím vzniká chuť si tuto jinou cestu vyzkoušet příště.
Hru si můžete užít v počtu od jednoho hráče, kdy proti vám stojí Automa, až po 4 hráče. Ve více hráčích se nám hra na začátku natahovala, ale jak jsem zmiňoval, ke konci už vše šlapalo dobře. Přímo nejste ovlivněni tím, co udělá hráč hrající před vámi, takže se můžete nachystat a hrát hned poté, co on skončí. Ve více hráčích oceníte, že se do hry dostává větší množství žetonů speciálních akcí, a proto máte na začátku větší výběr. A skvělá speciální akce se vždy hodí a dokáže vás nasměrovat k určitému stylu hraní. Prostě hrajete to, kde máte dané akce silnější a získáváte za ně víc bodů.
Každopádně ať už s pomalým začátkem nebo bez něj, počítejte s tím, že herní doba se blíží ke třem hodinám. Na méně se nám to stlačit nepodařilo a to nepočítám docela dlouhou přípravu i následný úklid.
Na začátku mě hodně bavilo létání po Sluneční soustavě a kolonizování planet. Objevujete, jak cestovaní z planety na planetu funguje, plánujete zdroje, chystáte si posloupnost akcí. Časem jsem se ale přistihl, že mám daleko raději druhou fázi hry – Záchranu. Zde cítíte, že vaše akce mají dopad, získáváte bonusy a body a prostě si tuto fázi daleko více užíváte. A hlavně jste plně v tématu.
V samotném základu je několik minimodulů, které rozšiřují nebo upravují již tak bohaté herní mechanismy. Hráli jsme s většinou z nich, ať už to byla rodina umožňující hibernaci více lidí naráz, těžba surovin z povrchu planet nebo černé díry v hlubokém vesmíru. Na začátku se připravte na to, že budete chvíli hledat v přehledné části pravidel, jak konkrétní situace správně zahrát, ale pak se vše stane běžnou součástí vašich her.
Bude tu s námi hra za dva roky a bude hraná? Zde se mi to hodně těžko odhaduje. Hra jako taková si to určitě zaslouží. Atmosféra i hratelnost mluví jednoznačně pro. Na druhou stranu komplexnost pravidel a dlouhá učící křivka mluví spíše proti. Tuhle hru za rok prostě jen tak na stůl nevytáhnete a nezačnete hrát. Budete se potřebovat ji znovu naučit. A otázkou zůstává, jestli se vám bude chtít nebo ji potká osud ostatních podobných heavy euro her (třeba Carnegie), které ač přes to, že jsou dobré kvůli jejich složitosti, zapadly. Holt jednoduchost pravidel a přitom skvělá zábava jako u Brass Birmingham jsou v dnešní době spíše vzácností.
Pro koho tedy hra je? Určitě pro zkušenější euro hráče, kteří si umí poradit se spoustou pravidel. Zároveň si umím představit, že si hru užijí i ti, co občas budují své galaktické říše v Twilight Imperiu. Užijí si ji i ti, co si užívali postup na svém technologickém stromě v Gaia Projectu nebo Galactic Era. Stejně tak si ji užijete, pokud máte rádi velké množství dodatečného obsahu. Ke hře vyšla tři rozšíření, která dodávají další mechaniky a hru rozvíjejí novým směrem. Ta však nebyla součástí recenzentniho programu, takže doporučím podívat se jinde, jak jsou hodnocena. Napovím, že většinou velmi dobře. Pokud však hledáte konfliktnější hru, doporučím Eclipse. Stejně tak, pokud jste spíš nováčky a s komplexními hrami nemáte moc zkušeností, raději se poohlédněte jinde.
Hra Vesmírná loď Interstellar je komplexním eurem, ze kterého přímo tryská téma. Při hraní jednotlivých akcí máte pocit, jako byste těžili suroviny ve vesmíru a hlavně je pak využívali tím správným směrem. Přesně vidíte, jak posíláte lidi do hibernačních sálů nebo sponzorujete stavbu lodi. Zároveň o tom referujete v médiích po celém světě a získáváte obdiv a slávu. Přitom potají soutěžíte o to být první v dalekém systému Trapist, ale zároveň se snažíte ovlivnit světovou vládu ve svůj prospěch.
Hra nás bavila, i když patří mezi delší hry. Musíte se připravit na to, že vás hned tak k sobě nepustí. Je to jako příprava kosmonautů – letu do vesmíru předchází tvrdý trénink, zde v podobě hutných pravidel a snahy o pochopení a propojení jednotlivých mechanik hry. Když to vše zvládnete, odměnou vám bude neskutečný zážitek ve vesmíru.
díky za skvělou recenzi. Hra příjde příští týden. Pořád mám ale spoustu otázek ikdyž jsem asi 20x přečetl pravidla. Snad se to prolomí, jakmile bude hra na stole.
CHtělo by to rovněž vyukové video v CZ. Jsem přesvědčen že u této hry by to bylo výrazně přínosnější než u kdejakých easy eurovek, kde jsou navíc skvěle psaná pravidla. Navíc - a to myslím je velmi důležité - hře by to výrazně přidalo na popularitě.
Jsem s pozdravem,
Martiner♾
@Martinero doporučuji dokument v sekci Ke stažení, který jsem sem na ZH uploadnul. Měla by tam být drtivá většina otázek, které mi vyvystanuly na mysl po prvním zahrání, zodpovězené.
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Odin's Ravens
Akt. cena: 350 Kč
Končí za: 3 dny