Dojmy po pěti hrách

Autor: matewr84 | 8.1.2016 | 8

Po pěti hrách ve dvou si myslím, že se s vámi o nějaké ty dojmy můžu podělit. Když už to vyšlo v češtině, tak ať víte jestli to stojí za to. Pravidla nebudu moc rozebírat, stejně jako téma, takže jen stručně:

Jak se hra hraje:

Jedná se o dice placement hru (pro neznalé: kostky představují pracanty, kteří vykonávají nejrůznější akce) s prvky ekonomie a source managment, ve které se cestuje po stopách Marca Pola.

Samozřejmě nejvíce vítězných bodů (VB) = vítěz. VB se získavají z plnění obchodních kontraktů (ty musíte nejdříve získat pro sebe (uzavřít) a poté později ve hře splnit za pomocí odevzdání daných surovin do banku, za což následuje i nějaká ta odměna krom vb), dále pak za splnění tajných karet cílů (které určují, na jakých městech máte mít na konci hry svá obchodní střediska (OS) = skončit pohyb) a poté za využívání různých akcí v různých městech (akce se pro hráče otevírají až v průběhu hry, když chce k nim mít hráč přístup, nejdříve zde musí postavit obchodní středisko, neboli skončit zde pohyb). Pak tu máme vítězné body za postavení určitého počtu OS a nakonec se ještě dostanou nějaké body pro hráče který postavil OS v Pekingu (první dostane nejvíc a pak po třech bodech dolů), a za mince a za suroviny.

Průběh hry je jednoduchý: Všichni hráči hodí  svými pěti kostkami a poté se střídají na tahu. V tahu může hráč provést libovolné množství dobrovolných akcí (což jsou přehozy kostek za velbloudy, přeměny hodnot na kostkách za velbloudy, plnění obchodních kontraktů, zisk mincí a zisk kostky navíc za velbloudy (což je jediná dobrovolná akce, kterou lze za tah využít pouze jednou) a vždy právě jednu hlavní akci. Ke každé hlavní akci je zapotřebí použití minimálně jedné kostky. Hráči mohou získávat suroviny a velbloudy na trhu, získávat nové kontrakty, získávat peníze, cestovat a nebo získávat velbloudy a jednu libovolnou surovinu. Pak jsou zde ještě akce ve městech, které se pro hráče otevírají až poté co tam postaví své OS. To, co hráč získá, je ovlivněno hodnotou kostky.

Některé akce vyžadují více kostek než jednu. V takovém případě se počítá nejnižší položená kostka. Když už je místo zabrané, lze tam položit kostky, ale položení stojí mince navíc (tolik mincí kolik je teček na kostce). Takže vysoké kostky v tomto případě nejsou výhodné. U městských akcí lze za kolo položit pouze jednu kostku. Jakmile hráči nemají žádné kostky k dispozici končí, kolo a začíná nové, kde začínající hráč je ten, který cestoval jako poslední.


Dojmy:

Řeknu to na rovinu: je to pecka. Hlavní výhodu, která z téhle hry dělá něco velmi nadprůměrného je její variabilita. Teď ale nemluvím o té variabilitě, kdy hráči musí měnit strategie na základě protihráčů (což je zde také přítomno) nebo o nějaké mírné změně, ale o tom, že každá nová hra je úplně něco jiného. Už se mi dlouho nestalo, že bych se těšil na setup hry. Tady se na to těším, protože odhalím jaké akce jsou ve městech (náhodně se vybere snad 11 karet zhruba ze 40) a tedy jaká nová komba budou ve hře, pak odhalím i jaké jsou bonusy pro první návštěvníky měst a hlavně se dozvím co budu hrát za postavu. A právě postavy jsou kapitola sama pro sebe. Jejich speciální schopnosti totiž nejsou jen nějaké drobné výhody, ale přímo rozbíjejí pravidla. Tak například: je tu jedna postava, která nemusí házet kostky, ale určuje si jejich hodnoty sama. Pak je tu postava, která má namísto jednoho cestovatele hned dva atd. Každá hra je jiná. Ale doopravdy jiná - díky postavám a když k tomu přidám jiné dostupné akce a jiné cíle, tak je ta hra snad naprosto neohratelná.

Samotný výběr rolí a karet cílů tvoří zhruba polovinu úspěchu. Musíte vzít v potaz, co za dostupné komba ve hře jsou, jak vaše postava bude schopna či neschopna splnit cíl, jak se cíl slučuje s akcemi ve městech a navíc co plánují dělat vaši soupeři s ostatními postavami.

Samotná partie je poté více než zábavná. Hledání dostupných komb na herním plánu je z celé hratelnosti asi to nejlepší. Například: Máte akci, že na začátku každého kola získáváte 3 velbloudy, zároveň máte dostupnou akci že za tři velbloudy získáte od každého druhu suroviny jeden kus a poté máte akci, kde můžete cestovat za zaplacení dvou různých surovin.

Vzhledem k tomu, že krom zisku dostupných akcí ve městech je zde i bonus pro prvního návštěvníka, je hra i vcelku závodní a občas i napínavá. Navíc když už oba hráči maji své získané akce, je zde někdy i závod o to, kdo je použije, jelikož se blokují. Ostatní akce se neblokují, ale díky tomu je hra ještě více zajímavější. Protože můžete stále následovat váš plán, ale bude to něco stát.

Právě fakt, že zde ve své podstatě není přítomna situace, kdy se vám vyloženě může zbortit celá hra, je přímo super. Vždycky z toho můžete alespoň částečně vybruslit. Hra je však stavěna na jasném plánu, který musíte dodržovat po celou hru a během hry moc věcí měnit nebudete. To se může zdá jako nedostatek a možná i pro někoho je, na druhou stranu podporuje to obrovskou radost, když se vám podaří vytvořit geniální plán a vše do sebe zapadne. A větší radost ještě přichází v momentě, kdy vám plán vyjde.

No a poslední velké plus míří k tomu, že co se týče kostek, je zde jen minimální náhoda. Za nízký hod dostáváte totiž kompenzace a někdy i dost vysoké. Dokonce se mi stalo, že jsem si nízký hod i přál. Vyšší čísla jsou z 70% lepší, ale i s nízkými čísly se dá dělat hodně věcí.

Hlavní nešvar vidím v podobě náhody na začátku hry. Nějaký hráč totiž může dostat na výběr z karet cílů, které se dobře kombí s postavou, která je ve výběru nebo s akcemi na herním plánu. Jelikož jsou karty cílů skryté, hráči nevědí, co mají vzít za postavu, aby zabránili výhodě hráče se silným kombem. Tohle mi vadí docela dost, hlavně u takovéto hry, kde si u tahů docela dost zapřemýšlíte.

Jinak ve dvou zhruba 45 minut (krabice nelže), pravidla mírně složitější než průměrná (doporučuji si zahrát cvičné kolo) a samotné hraní je na mírně vyšší úrovni složitosti než je průměné euro. Hra zpočátku působí trochu krátce, ale poté zjistíte, že končí v tom nejlepším a při delší herní době by to už začalo možná nudit. Většinou až do konce hry napínavé a díky malému počtu bodů na konci hry i trochu nepředvítatelné, ale ne moc.  Za mně zatím výborné a myslím si, že ve více hráčích to bude fungovat jak by smet ;)

9/10

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Odlišný dojem
MP jsem hrál několikrát, ale opakovat už to nebudu. Přesně kvůli tomu, co je tak hezky zachyceno v recenzi. Postavy jsou nevyvážené a nezřídka se stává, že šťastným losem má hráč našlápnuto k výhře. Což může ještě umocnit ono "kombení" při procházení hracím plánu. Někomu to do sebe zapadá, aniž by to pro to něco extra udělal, jiný se lopotí, aby z toho vůbec nějak vybruslil. A to vše je dáno de-facto náhodně. Tohle by mi vadilo i u AT, natožpak u eura...

8.1.2016 14:54:52

špatňák
Ano máš pravdu co se týče té náhody v prvotním losu, ale o nevyváženosti postav bych si dovolil nesouhlasit ;) Jsou nevyvážené co se se týče obtížnosti hraní, ale co se týče šancí na výhru, tak jsou velmi vyvážené, jen musíš následovat strategii na kterou jsou předurčeny... chystám sepsat strategickou příručku prioritně na bgg, ale možná o to bude zájem i tady, tak tam uvedu důvody, proč tomu tak je... A někdy jsou postavy přesílené, protože ostatní proti nim neumějí hrát. Například ta postava co dostává surovinu pokáždé co někdo jde na trh je přesílená ve hrách, kde se všichni soustředí na kontraktovou strategii... a při tom stačí se na ní vykašlat a hrát ji jen doplňkově (zhruba 4 splněné kontrakty) a ta postava nemá šanci a vy skončíte s 80+ body, což je počet se kterým lze konkurovat v souboji o vítězství.
Jinak k té náhodě: to mě doopravdy hodně štve a jak píšeš u eura to je velký nešvar, ale stále je ta hra velmi zábavná a tolik mi nevadí, že nakonec prohraju, prostě když mi nepřeje štěstěna a ostatním ano, tak to beru jako výzvu (to je snad jediná hra, kde to tak beru, jinak všude jinde "převrhnu stůl" :D)

8.1.2016 20:14:56

matewr84...
...pri tom, čo píšeš na konci diskusného príspevku (že ti nevadí prehra) mi zišlo na um, či to jednoducho nie je hra, kde cesta (hranie) je dôležitejšia než konečný výsledok. Veľa eurohier je o tom, že sa treba vysporiadať s nejakou situáciou a nejako ju vyriešiť, podľa možností tak, aby riešenie prinieslo do kasy čo najviac bodov. Niektorých hráčov baví "lopotit se" (ako píše Špatňák) a hľadať správne riešenie, iných nie. Veľmi dobre spísané dojmy.

8.1.2016 21:38:18

MerggieMan
díky za pochvalu :) to bude ono (že cesta je důležitější než cíl), vystihl si to jednou větou ;) A asi máš pravdu, že jsem ten "lopoťák" například cavernu nebo Vládce podzemí mám velmi rád hlavně z důvodu toho puzzle aspektu a už mi je jedno, že prohraju.

8.1.2016 21:46:08

Velmi pěkná recenze
Jinak asi po 6 odehraných hrách

- hráli jsme většinou ve 4 lidech a jsem nanejvýš spokojený

-> upřímně postavy mi přijdou velmi vyrovnané - možná někdy to ve dvou není tak znát, ale ve 4 lidech to je sakra znát (třeba postava co nemusí plati za kostky)
- jediné co mě mrzí, že jsme neměl (asni ji nikdo kupodivu nevytáhl) - tu postavu co nezačíná v benátkách - ta mě hodně láká
- ale jinak balanc si myslím, že je naprosto OK, ale podle postavy a toho co kde je, je třeba uděla strategii a držet se ji

Při první hře nám to kamarádka natřela když vytřískala skoro 50 bodů z cestování (měla tu postavu s budkama navíc)

9.1.2016 10:17:18

matewr

Jeny
Děkuji :) Jinak souhlasím s vyrovnaností postav (viz příspěvek výše), nadával jsem akorát na los karet cílů v kombinaci s dobrou postavou. Ano za čisté cestování se dá získat 45 bodů i bez té postavy s budkama navíc (když neděláš nic jiného), ale je lepší hrát kombinovanou strategii.

9.1.2016 12:37:47

Určitě co člověk, to názor
To, že mi přijdou postavy nevyvážené, může být dáno samozřejmě neznalostí dané hry. Ostřílení mazáci si s tím třeba poradí. Nevím. Já mám po asi pěti hrách názor jiný. Jestliže "vyrovnat se s jejich slabinami" znamená hrát předem určenou strategii, kterou mi nadiktuje hra, tak stále nejsem přesvědčený. Na druhou stranu miluji Terru Mysticu, kde snad každý národ má něco, co by měl a naopak neměl dělat. Tam mi to nevadí. Takže to asi bude subjektivní a o tom, jak mi hra sedla. A Marco Polo mi nesedla. Čímž nechci snižovat vaše nadšení. Jestli se vám líbí, tak vám to opravdu upřímně přeji ;)

9.1.2016 17:17:49

matewr

Mecenáš trolíků

špatňák
Ale jo, určitě. Mě zase nesedí jiné hry co milují jiní (arkham, tzolkin...) Jako máš pravdu, že prostě některé postavy se hrají sami a jiné musíš vážně zvládnout...

9.1.2016 17:47:40

Doba hrani
Pekna recenze, mame ve dvou za sebou 3 hry a moc se mi to pozdava. Akorat ta doba hrani. Urcite jsme to hrali min.2hodiny jednu hru. Anebylo to tim,ze bychom listovali v pravidlech. Spis mi prijde ze moc hloubáme nad strategií :-) mozna se to casem zrychli

13.1.2016 11:28:38

quaranin
No to je zajímavý, nám to zase přišlo moc krátké, ale po zhruba 15 partiích je to čím dál tím delší, bude to určitě tím hloubáním, snad to u vás bude mít opačný průběh než u nás ;)

13.1.2016 15:28:34

Vybíráme z Bazaru

Tooth and Claw rivals deck
Tooth and Claw rivals deck
Akt. cena: 200 Kč
Končí za: 7 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas