Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Autor: Ferry007 | 8.12.2022 | 9
Prsten, který Frodo Pytlík zdědil po svém strýci Bilbovi, se ukázal být skutečně Jedním prstenem. Po dlouhé rozpravě s čarodějem Gandalfem se Frodo rozhodl opustit kraj a Prsten odnést do Roklinky. A tak to celé začalo. Podaří se vám s Frodem dojít do Roklinky? A jak budete čelit dalším nástrahám Středozemě ve vašich dalších putování?
Pán prstenů: karetní hra – Společenstvo prstenu je první velké rozšíření pro revidovanou verzi známé LCG hry Pán prstenů. Přináší především šest nových scénářů, sedm nových hrdinů a karty pro hru v režimu kampaně, kterou známe i z nového core setu. Ačkoliv je rozšíření určeno revidované vydání základní hry, je plně kompatibilní i se starší verzí (vydanou v roce 2010).
Pro majitele starší sady je vhodné zmínit, že Společenstvo prstenu jsou sloučená dvě původní, dosud nepřeložená rozšíření The Black Riders a The Road Darkens. Přesto recenzi pojmu spíše z pohledu člověka, který má nové vydání a poohlíží se po dalším obsahu.
Většinu obsahu rozšíření tvoří 209 karet setkání rozdělených podle symbolů pro jednotlivé scénáře. Jsou to právě tyto karty, které vám do hry přidají tu správnou atmosféru. Budete putovat přes nevinné zelené kopečky, někdy se ukryjete se v neprozkoumaných bažinách… V hospodě u Skákavého poníka potkáte podezřelé hosty, dále pak budete utíkat před jezdci do Roklinky. Nevyhnete se ani boji s vodním strážcem, průchodem Morií a i střetu se samotným Balrogem. V závěru na vás možná už budou střílet skřeti a Skurut-Hai.
V porovnání s jinými hrami ze světa Pána Prstenů zde cítíte téma na každém kroku a v každé fázi. Napínavé prozkoumávání lokací ze známých z knih a filmů a obava z odhalení Nazgúlem… tichý průchod Morií… naděje v přechod můstku… To vše natolik podkresluje napínavou atmosféru, že tak trochu zapomenete na to, jak náročné a těžké je tyto karty vůbec překonat, splnit či porazit. Ohrožení je v kartách opravdu hodně, efekty na nich je leckdy přidávají a než se budete moci vydat do některých lokací, budou dlouho v oblasti odhalení.
Všechny scénáře z rozšíření musíte odehrát trochu speciálněji než ty ze základní hry. Vždy na začátku si totiž hráč musí vzít Froda jako svého dalšího hrdinu. Frodo má vlastnost Ten, kdo nese Prsten. Musí tak k němu být připojen Jeden Prsten. Díky němu se nepočítá do celkového limitu počtu hrdinů. Nad Frodem má kontrolu vždy první hráč a jakmile se žeton prvního hráče přesune, Frodo jde s ním i se všemi doplňky, předměty a kartami.
Díky čtvrtému hrdinovi (předpokládám, že všichni hrají se třemi) máte každé kolo o zdroj víc na placení karet, plnění úkolu nebo boj. A to je hodně znát. Gandalfa můžete hrát ještě častěji.
Frodo je k dispozici ve dvou provedeních – na začátku si můžete vybrat, který efekt vám vyhovuje lépe. Také spadá do samostatné sféry Společenstva. Tato sféra je určena jen pro hraní scénářů z tohoto rozšíření a není možné s ní hrát scénáře ze základní hry. Frodo má v balíčku několik svých karet, které musíte platit jeho zdroji, ale hlavně je využijete na jeho jedinečnou reakci: zaplacením zdroje a vyčerpáním Jednoho prstenu můžete zrušit efekt právě zahrané karty z balíčku setkání. Další skvělou vlastností je to, že zdroje Společenstva můžete využít na placení neutrálních karet – Gandalfa. Mohlo by se zdát, že čtvrtý hrdina s počátečním ohrožením nula a užitečnou reakcí bude velké ulehčení pro všechny scénáře. Jak se ale dozvíte dále, je jen dobře že ho máme, protože bez Froda by spousta výzev splnit nešla… Což je koneckonců i tematické.
Je skvělé, že autoři mysleli i na hráče, kteří si nechtějí skládat balíčky podle sebe a ladit každou kartu, a připravili pro nás hned dva „plnohodnotně“ hratelné balíčky – Tiše a neochvějně a Moudrost a čáry. S nimi nutně přišly i nové herní karty včetně šesti nových hrdinů.
Mně osobně se zalíbil hned první, hobití, balíček. S počátečním ohrožením 20 je skvělý: jste hodně nenápadní a profitujete ze střetu s nepřítelem s vyšší hodnotou. Všechny karty se skvěle kombí, ale musíte někdy déle čekat na vhodné doplňky. Tento deck je bohužel tříbarevný (s Frodem dokonce čtyřbarevný!) takže musíte pečlivě vážit každý zaplacený zdroj a vědět, jak a čím karty zaplatíte.
Hobití balíček má všechno. Sama jako perfektního obránce a vyslance na plnění úkolů. Smíška bojovníka a Pipina jako podporu pro zvyšování ceny střetnutí a dobírání karet. Měl jsem opravdu pocit, že se nad balíčkem někdo zamyslel, protože v něm vše dává smysl. Nijak bych ho nevylepšoval, sám bych nevěděl jak – když uvažujeme, že mám jen základní set a toto rozšíření. Navíc v něm vše tematicky ladí s předlohou. Hobiti jsou nenápadní, málokdy se s někým střetnou, ale když už, díky Pipinovi to stojí za to. Přemýšlel jsem o přidání některých dalších karet z rozšíření, ale nakonec jsem si nic kromě Společenstva prstenu nepřidal. Rozhodil bych si pravděpodobnosti a nemusel bych pak dostat to, co potřebuji.
Druhý balíček je celý zaměřený na Gandalfa a vysokou míru vůle. Bohužel má vyšší počáteční ohrožení a chybí v něm hezky propojené hobití synergie, tudíž pro mě nebyl tak lákavý. Karta Gandalfa je trochu nešťastně přeložená, ale díky ní máte vždy horní kartu vašeho balíčku lícem nahoru a můžete ji odsud i zahrát. To můžete dělat jednou za fázi, takže když si pomocí Galadriel připravíte karty v balíčku, spustíte skvělá komba. Pomocí Bilba si pro Gandalfa přivoláte jeho dýmku a s ní měníte z dobíracím balíčkem další a další karty. Oproti Hobitům jsem tu ale postrádal dynamiku a pestrost efektů… Dost byla také znát vyšší hodnota ohrožení. Rozhodně ale balíček vyzkouším na scénáře ze základní hry.
Oproti základní hře tu vidím obrovský posun v dějových linkách všech scénářů. Nejenom že jsou tematické, to už bych se opakoval. Ale také nabízí pokaždé jiný zážitek a spoustu způsobů, jak úkol splnit. Někdy musíte jen porazit nepřítele, ale jindy vám jde o čas, počítají se vám kola, nebo vás scénář nutí zacházet s oblastí odhalení trochu jinak. Nechci prozrazovat všechny zvraty a twisty, ale opravdu oceňuji jejich různorodost. Boje s nezničitelnými bossy probíhají taktéž zajímavě, ale možná jsou někdy až příliš náročné.
Nový prvek revidovaného setu se objevil i zde. Můžete si všechny příběhy zažít postupně, ovlivňovat tak následující scénáře a získávat užitečné výhody, ale zároveň i postihy. Všechna pravidla ze základní hry zůstala stejná, jen přibyl význam karet strastí. Některé karty dostanete trvale nebo je využijete jen za daných podmínek. Oproti základu ovlivňují hru významějším směrem a měl jsem pocit, že balíček odráží zažité události.
Ve Společenstvu prstenu přibylo několik nových pravidel a prvků, které přidávají na hratelnosti (oproti základu). Přibylo klíčové slovo Úkryt, použité na některých kartách setkání: při odhalení pak musí hráč uspět v testu na úkryt, jinak na něj nepřítel obvykle zaútočí.
Ve většině scénářů též přibývají nové prvky, které vám nechci příliš odhalovat. Přesto… Jednou budete sledovat životní sílu Froda, jindy se povolí prozkoumávání dvou lokací najednou a odpočítávání kol. Hra vám všechno většinou jen ztěžuje, ale výjimky se najdou. V klidnějších lokacích na vás nemůže (někdy) nic zaútočit nebo vám jejich efekt dovolí si dobrat kartu.
Mezi největší problémy celého LCG Pána prstenů byla rozhodně katastrofálně sepsaná pravidla a spousta nejasností. Ne nadarmo je k hře zde na serveru přes 200 vláken otázek. Mnoho hráčů to určitě odradilo, ale pokud setrvali, dostali skvělé vyprávění příběhu a úžasnou hratelnost, byť za cenu neustálého nahlížení do pravidel. Ke hře je i nezbytný přehled fází v kole, aby člověk věděl, co a kdy může hrát.
Pokud ale základ zvládáte, v tomto rozšíření už tolik nejasností mít nebudete. Vše se nese v původním duchu a přibylo jen málo klíčových slov a dalších pojmů. I přesto jsem si často, někdy i několikrát za kolo říkal, jestli to hraji správně… Je toho opravdu hodně, co musíte hlídat, dodržovat souslednost kroků a celá hra je háklivá na vracení tahů. Ve výsledku jsem si ale hraní užil, a tak jsem i nějaké nejasnosti přeci jen přecházel.
Společenstvo prstenu je distribuováno v nachlup stejné krabici jako základ, dokonce je v něm i více karet než v core setu. V krabici je opět poněkud zvláštní insert, o kterém nevím, co si mám myslet, a k čemu vlastně slouží. Všechny komponenty ale s klidem vložíte do krabice se základní hrou. Přítomna jsou zde i pravidla uvádějící odlišnosti od základní hry (hraní s další sférou a Frodem), nové mechaniky Úkrytu a podrobný popis přípravy každého scénáře včetně upřesnění některých klíčových slov. Na konci naleznete záznamový arch pro režim kampaně.
Třešničkou na dortu Společenstva je náročnost scénářů. Kooperativní hry mají být těžké, ale Pán Prstenů LCG to vždy dováděl do extrémů. Vyhrát je vždy opravdu velmi, velmi těžké a těsné. Ani tady tomu u mě nebylo jinak. Skoro jsem nevyhrával. A ani to nebylo těsné, stačilo třeba 16 žetonů úkolu, ale v oblasti odhalení bylo 9 lokací nebo 8 nepřátel a hrozba stoupala a stoupala. Balíček je sice funkční a po čase jsem se s ním sžil, ale přesto z něj nedokážu vytáhnout maximum na to, abych vyhrál. S Gandalfovým balíčkem jsem zase neustále bojoval a umíraly mi postavy, takže i tady se potvrzují výhody i nevýhody dříve zmíněných decků.
Osobně hraji rád Pána Prstenů sólo. Můžu si v klidu vše naplánovat, všechny efekty se týkají jen mě a nejsem omezen časem a přemýšlením. Přicházím tak o synergii mezi balíčky, ale tu jsem ve dvou příliš neocenil. Asi jako většina skupin jsme vždy dojeli na plnou oblast odhalení. Přitom některé scénáře hru ve více hráčích krásně diferencují – každý dělá něco jiného a na konci se všichni sejdou… aby splnili závěrečný úkol a vyhráli. Znovu, a ještě jednou zmiňuji perfektní sladění s příběhem, tady to opravdu zahřálo…
Pán Prstenů LCG – Společenstvo prstenu je skvělé tematické rozšíření z Tolkienova univerza. Krásné ilustrace, barvité příběhy a zábavné herní mechaniky tvoří robustní herní mechanismus, který je radost objevovat. Nemůžu ale přehlédnout obrovskou zátěž v podobě náročné struktury herního kola a spoustě vždy vyvstávajících otázek, jak co zahrát. Tato vlastnost je tu s hrou ale už od základu a není to nic, co by rozšíření významně měnilo.
Nové karty jsou vítaným osvěžením a připravené balíčky jsou už konečně smysluplné. Lze s nimi plnohodnotně hrát i scénáře ze základu.
Obtížnost Společenstva a celé kampaně je vysoká a je pro všechny velkou výzvou. Rozšíření bych doporučil všem, které základní hra bavila, ale i těm, které moc nezaujala. Doporučuju dát jí ještě jednu šanci, krása všech herních prvků vynikla až tady. Takže i když se vám do hry nepodařilo proniknout, s novými možnostmi tvorby balíčku to třeba konečně smysl dávat začne. Zároveň hru doporučuji i majitelům původní sady, protože tento obsah česky doposud nevyšel. Navíc si zde vyzkoušíte novinku v podobě režimu kampaně, což je skvělá novinka uvedená už revidovaným základem.
Možná bych toto rozšíření označil i jako esenciální, ale to jen kdybychom se na hru dívali jako na klasickou deskovku, a ne na živou karetní hru. Tento model prostě nutí hráče kupovat více decků, scénářů a karet – s tím do toho jdete. Za normálních okolností bych prostě nesnesl, že si koupím hru, která je hratelná jen napůl, ale model LCG to svou podstatou podporuje, takže to i čekáte.
+ tematické, napínavé, skvělá atmosféra
+ velká různorodost scénářů
+ kampaň, která vás v průběhu i odměňuje
+ smysluplné decky, uspokojivé kombení karet
+ herní rozhodnutí odpovídají ději v předloze
– základní hra je příliš nudná a „nekompletní“, toto rozšíření v podstatě potřebujete k plnohodnotnému hraní
– opravdu hodně obtížné
– někdy prazvláštně přeložené karty
– složitější vyhodnocování karet odhalení – mají hodně efektů, které je nutné vyhodnotit v daném pořadí a nepoplést to
– vyšší cena
– opět stejně nesmyslný insert jako v základu
Jistě, někdy jsem pomýšlel na odchod, ale představoval jsem si to jako prázdniny, jako řadu dobrodružství, takových, jaká zažil Bilbo, nebo lepších, která by skončila mírem. Ale tohle bude znamenat vyhnanství, útěk z nebezpečí do nebezpečí a všude je táhnout za sebou. A asi musím jít sám, jestli chci zachránit Kraj. Ale cítím se strašně malinký a jako vykořeněný. A – prostě – zoufalý. Ten Nepřítel je tak silný a hrozný."
– Společenstvo prstenu
Zatím nebyl přidán žádný komentář...
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Hvězdní kapitáni
Akt. cena: 730 Kč
Končí za: 2 dny