Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Autor: Azz | 28.12.2022 | 1
„Výstavba nejmajestátnějšího chrámu aztéckých bohů je již téměř dokončena. Zbývá dokončit výzdobu a vše bude připraveno pro potěchu našich božstev. Na velkolepé otvíračce nemůže pochopitelně chybět nějaká ta krvavá oběť, ale než to začne, musíme bohy uctít i velkolepou výmalbou. A co by bylo vhodnější, než ztvárnění jejich nejoblíbenějších mazlíčků – opeřených hadů coatlů. Ale je nás zde více, kteří se snaží namalovat na zeď toho nejúchvatnějšího a nejkrásnějšího ze všech hadů tak, aby naplnil dávná proroctví a zajistil přízeň bohů celému aztéckému národu, ale hlavně autorovi tohoto obrazu.“
V karetní variantě hry Coatl mají hráči za úkol vytvořit z karet různobarevného opeřeného hada coatla, který bude co nejlépe naplňovat představy bohů. Tyto představy jsou znázorněny v různých proroctvích, která určují specifický barevný vzor, který by váš had měl splňovat. Hráč, kterému se povede naplnit tato proroctví co nejlépe, získá nejvíce vítězných bodů a stane se vítězem hry.
Ale pozor není to tak snadné. To, co jeden namaluje, může druhý zkopírovat a vylepšit, čímž naplní proroctví dříve, než vy. Malujte rychle a zajistěte si naplnění daného proroctví pro sebe, než se to povede někomu z vašich protihráčů.
Ač je to k nevíře, malování čehokoliv ještě nikdy nebylo tak dynamické a proměnlivé.
Jak už podtitul hry napovídá, jedná se o karetní hru, tudíž i o menší krabičku, ve které hrají prim karty. Těch najdete v balení hned několik druhů. Nejdůležitější jsou pochopitelně díly samotného coatla v různých barevných kombinacích. Krom toho jsou přítomny ještě karty proroctví a chrámů, které přinášejí vítězné body. Každý hráč dostane také tabulku úrovně, která slouží k přehledu toho, jak si u kterého proroctví stojíte z pohledu jeho naplnění.
Krom karet ale najdete v balení i velice pěkné počítadlo kol v podobě zlatého hada coatla. Tomu v každém z 5 herních kol přidáte jeden dílek a v posledním ho zakončíte ocasem. Symbolicky tak dojde k dokončení nejen počítadla kol ale i coatlů jednotlivých hráčů. Toto počítadlo kol je velice pěkné a zároveň slouží jako rozšíření do původní hry Coatl, kam přináší vyšší interakci mezi hráči.
Coatl: Karetní hra je podle informací na krabici určena pro 1–4 hráče od 10 let a předpokládaný čas hry je 25 minut. Hra se tak řadí spíše do kategorie menších, rychlých her, tzv. fillerů.
Po stránce pravidel je hra vcelku jednoduchá a vysvětleno máte za pár minut. Ve své podstatě do začátku dostane každý hráč jednu náhodnou kartu proroctví, 4 karty těla coatla a tabulku úrovně proroctví. Bokem ještě položíte balíček hlav a ocasů, který použijete v posledním kole na dokončení svého hada. K tomu se na stůl vyloží několik karet všeobecných proroctví podle počtu hráčů a karta chrámu, která slouží jako další z možností, jak získat vítězné body. Hra v tu chvíli může začít.
Ve svém tahu každý hráč provede následující akce:
Takto se odehrají 4 herní kola a v tom posledním zakončí hráči svého coatla hlavou a ocasem barvy dle své volby.
V průběhu každého kola po přiložení dílku coatla hráč zkontroluje, zda naplnil nějaké z proroctví, které je otočeno lícem vzhůru na stole. To dokonce znamená, že může plnit proroctví jiného hráče a v každém kole může 1 proroctví každému hráči ukrást. Jediný způsob, jak zamezit ukradení vašeho těžce plněného proroctví je, že jeho podmínku splníte minimálně třikrát. Poté si proroctví uzavřete lícem dolů u své tabulky úrovně proroctví a nikdo vám ho již nemůže vzít.
Vítězné body získáváte podle toho, kolik karet proroctví máte na které úrovni, tedy kolikrát se vám povedla splnit jeho podmínka. Čím víckrát, tím více bodů na konci hry dostanete.
Na konci pátého kola všichni hráči dostaví svého coatla, obodují a určí vítěze.
Začnu nejprve u zpracování hry a designu. Karty jsou poloplastové, takže by se neměly hned tak ošoupat, což je určitě velice dobrá cesta pro jakoukoliv karetní hru. Zároveň se mi moc líbí počátadlo kol v podobě malého zlatého coatla. Ilustrace jsou povedené, divoce barevné a myslím, že dobře navozují téma malování velkého mnohobarevného opeřeného hada.
Za co ovšem nemohu autorské duo příliš pochválit, jsou dva funkční prvky ve hře, které hře ubírají na příjemném dojmu.
Začneme u karty úrovně proroctví. Ta má označovat, na které úrovni máte splněno dané proroctví tím, že jej máte položené vedle určité strany karty úrovně. Nahoře je úroveň 0, kam si dáte své první startovací proroctví, v průběhu hry může dojít ke snížení míry naplnění některé z vašich karet, a tím pádem byste toto pole mohli ještě potřebovat. Jakmile poprvé splníte požadavek karty, přesunete ji proti směru hodinových ručiček na úroveň 1. Pokud splníte podruhé, kartu zvednete a přesunete na druhou stranu karty úrovně. Po třetím splnění posunete kartu po směru hodinových ručiček dolů, ke spodní straně a tím proroctví uzavřete.
Při používání a přesouvání karet ale nejspíše velice rychle vyvstane otázka: Proč autoři vymysleli systém, kde místo přesouvání karet po/proti směru hodinových ručiček posouváte kartu jednou tak, poté ji zvednete a přendáte a následně posunete jinak?
Zcela chápu, že uzavřené proroctví má být vespod, aby nemátlo a neobtěžovalo, ale to šlo udělat rozhodně jinak. Třeba začít na levé straně s hodnotou 0, nahoře 1, vpravo 2 a po směru hodinových ručiček se dostáváme na úroveň 3 na dolní straně karty.
Nejvíce obtěžující je asi zvedání a přesouvání karet z úrovně 1 na úroveň 2 – to nám všem, co jsme hru testovali, opravdu vadilo.
Druhý kámen úrazu u herního designu shledávám u karet proroctví. Proroctví jako taková totiž mají hlavní obrázek, na kterém je nakreslen vzor, který máte plnit, nicméně v pravém horním rohu mají tento vzor nakreslený ještě jednou, tentokrát ovšem zrcadlově obráceně. V pravidlech se dokonce výslovně píše, že to má usnadnit orientaci ostatním hráčům, aby mohli poznat vzor i u karty, kterou vidí vlastně vzhůru nohama.
Na druhé straně máte karty dílků těla coatlů, které mají pomocný symbol také, ale není obrácený. Tam to dává perfektní smysl, protože můžete jednotlivé části překrývat a víte, co jste kde překryli (což může být část proroctví).
Ve výsledku ale máte na stole dva typy karet, které mají v rohu pomocný symbol, ale jeden je zrcadlově obrácený a druhý ne. Je to poněkud matoucí a pro některé mé spoluhráče natolik, že jim to opravdu zkazilo hru. Raději bych se osobně na kartě proroctví obešel bez jakéhokoliv pomocného symbolu, čímž by se mohlo ušetřit trochu zmatků.
Jedná se o rychlou karetní hru, takže herní doba je celkem krátká – kolem půl hodiny. Jak bylo popsáno výše, ve svém tahu toho nemáte moc na výběr. Přidáte jednu kartu zprava, druhou zleva a vyhodnotíte, co se stalo, a zda vám toto přineslo nějaké body (což vlastně uděláte po každé přidané kartě).
Díky jednoduchosti pravidel máte vysvětleno za pár minut a můžete se pustit do hry.
Jak už to u karetních her bývá, velice záleží na kartách, které vám přijdou do ruky. Proroctví na stole je relativně dost a vymyslet tu správnou kombinaci není úplně jednoduché. Hra v tomto směru dovede docela potrápit mozek. U hry na 25 minut možná někdy až překvapivě dost. Pokud jste dumavější a chcete z tahu vytěžit maximum bodů (a stejně tak vaši protihráči), hra se může docela natáhnout. Ve 3 hráčích se nám hra protáhla i lehce přes hodinu.
Hra se zároveň velice dynamicky mění podle toho, jak vaši protihráči naplňují proroctví, která již máte z části naplněna a tudíž vám mizí před nosem a stěhují se k protihráčům. Tato interakce je, po stavbě coatla samotného, druhou velice silnou mechanikou a rychle mění hru v jejím průběhu. To, co platilo na konci jednoho tahu, už vůbec nemusí platit na začátku vašeho dalšího. Hráči tak musí permanentně sledovat, jak a ke komu se která proroctví přesouvají. Tento dynamický prvek dělá hru poměrně zajímavou a i hráč, který není zrovna na tahu, by měl sledovat, co se na stole děje a zda mu právě některý z jeho kamarádů nevzal proroctví, čímž mu u jeho mistrovského díla pomyslně vrazil štětec do zad.
Jak bylo napsáno výše, jedná se o hru s velkým prvkem náhody, kterou můžete jen málo ovlivnit. Na výběr máte vždy ze 4 karet a případně můžete vsadit na štěstí ještě o trochu víc a použít náhodnou kartu z balíčku, ale ve hře je obecně přítomen velký podíl náhody. Celá hra záleží na tom, jaké karty přijdou kterému hráči do ruky a jak se potkají s nabídkou proroctví na stole. Toto sebou nese obrovskou znovuhratelnost, ale na druhou stranu také určitou šanci, že po celou hru budete jen sedět a smutně koukat.
Snad v každé z našich partií byl jeden nešťastník, který měl prostě smůlu a v celé hře nezmohl v podstatě nic. Ostatní (2–3) hráči měli karty, které více či méně umožňovaly něco zahrát, ale pro toho jednoho to bylo smutné představení. U většiny karetních her se toto prostě může stát. Bohužel tady chybí mechanika, kterou by to šlo alespoň trošku zachránit, a jste tak odkázáni na to, jak vám přijdou karty do ruky.
Uvedu drobný příklad: V jedné hře mi „šly“ karty a hru jsem si docela užil. Příjemně jsem mohl přemýšlet nad nejvhodnější kombinací coatla pro naplnění různých proroctví současně a hru jsem končil s několika rozestavěnými proroctvími na první a druhé úrovni a dvěma zamčenými na úrovni třetí. Vyhrál jsem asi o tři body a byla to fajn hra. V následující hře jsem za celou dobu dokázal posunout jedno proroctví na úroveň 2, a to mi ještě před koncem ukradli. S kombinací karet v ruce a na stole jsem po celou hru nezmohl nic víc a většinu hry jsem mohl pouze pozorovat, jak hrají moji protihráči (a zrovna se to protáhlo na hodinu…).
Coatl: Karetní hra má být rychlým fillerem, u kterého se ale můžete i docela dost napřemýšlet. Má obrovský podíl náhody a pokud hráči štěstí nepřeje, mnoho nezmůže. Oproti svému většímu bratříčkovi, původní hře Coatl, je zde silná interakce mezi hráči, ale mnohem menší prostor hru ovlivnit zvolenou strategií.
Z pohledu dílenského zpracování asi není hře co vytknout, karty jsou kvalitní a počítadlo kol se mi moc líbí. Téma a ilustrace jsou velice pěkné a neotřelé. Vadu na kráse přináší ne úplně dotažené herní prvky, které sice nejsou funkčně špatně, ale nabourávají pocit ze hry.
Coatl: Karetní hra je rychlá karetní hra ve které záleží hodně na štěstí. Pokud jste příznivci karetních her s velkým prvkem náhody, může vás zaujmout. Její dynamika související s kradením karet proroctví protihráčům dělá hru velice proměnlivou, přidává velkou interakci mezi hráči, často mění situaci na herním stole a přináší velkou znovuhratelnost.
Vymýšlení vhodných kombinací vašeho coatla umí potrápit hlavu, což obohacuje hru o trochu toho přemýšlení, a můžete tak potrápit mozek i u rychlejší hry. Je zde riziko, že se vám delším přemýšlením hra natáhne nad proklamovaných 25 minut, ale to je pak o herním stylu, který preferujete.
Pro moji herní skupinku je Coatl: Karetní hra už hrou s přespříliš silným prvkem náhody, který se dá jen málo ovlivnit. Z tohoto důvodu se mezi oblíbené hry dozajista neprobojuje, ale pokud hledáte hru s rychle se měnícími situacemi a velkou mírou interakce, může vás tato hra zaujmout.
Jako filler dobrý, ale té náhody je fakt moc a ovlivňuje partie více než plánování hráče jako takové. Sólo je dobře mechanicky vymyšlené, ale nefunguje, protože je příliš těžké (prohrál jsem tam všech 7-8 her). Ilustrace se mi také líbí, s kvalitou karet si jist nejsem, známá posílala, jak je měla po pár partiích ojeté, a já si toho na hranách zejména malých karet opeření všiml v pár případech také - takže chvíli na to šly do obalů. Ty pomáhají právě i manipulaci na stole, to přesouvánî zleva napravo fakt úplně šťastné není no, naopak s pomocnými ikonami jsme já ani žena problémy neměli.
- - -
píšu o (nejen) sólohraní deskovek: www.instagram.com/solo_boardgaming
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Dobročinná dražba: That Time You Killed Me
Akt. cena: 880
Končí za: 1 den
Rozšíření her nedostupné
Akt. cena: 1111111 Kč
Končí za: 11 dnů