Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Autor: Tharr | 24.9.2022 | 32
Hra Dva bratři (v anglické verzi The Two Heirs) chystaná na podzim 2022 pod hlavičkou Albi je minimalistická dvojkovka. Za několika kartičkami se ale skrývá nejen strategická a možná překvapivě velká hra, ale i překvapivě velké množství práce. Pojďte s námi nahlédnout pod pokličku designu. Deník autora (nebo spíše autorů) bude mít více dílů a mapuje témata od půdy, ze které celý nápad vznikl přes vývoj mechanismů až po spolupráci s vydavatelem.
Designér deskových her nosí v hlavě mnoho nápadů, většinou špatných. Některé z nich se týkají i deskových her. A v celé té hromadě smetí se – většinou až někde u dna – skrývá semínko, ze kterého může časem vyklíčit pěkná hra. Problém je, že těžko poznáte, co ze semínka může vyrůst, a i když mu pomůžete a vyraší kořínek nebo první zelená snítka, ke krásné květině to má ještě pořád dost daleko. Ale zanechme už přirovnání a pojďme k věci. Někdy v roce 2018 se mi v hlavě zrodila hra (karetní s pirátskou tématikou) založená na zajímavé nabídce karet – matici 3×3 karty, kde bylo vždy jedno místo prázdné. Toto prázdné místo se pro lepší orientaci hráčů zaplnilo žetonem a určovalo, jaké další karty můžete vybírat. Po vybrání karty se žeton nahradil kartou a žeton se přesunul na nové místo a definoval tak nové karty v nabídce. Že vám to něco připomíná? Ano, rondel ve hře funguje obdobně ale kdo měl tenkrát vědět, co s tím? Hra jako celek totiž byla neuvěřitelně špatná… A tak toto semínko leželo v šuplíku další dva roky. Nikdo se o něj nestaral. A bude chtít ještě hodně zalévání a šlechtění než z něho vyroste naše hra. (Ehm, neříkal tu někdo, že už s těmi přirovnáními končí?)
Pro pochopení celého vzniku byste měli vědět také něco o mně. Jako pubescent jsem velmi rád hrával počítačovou hru Age of Empires II. Ne že by mi nějak šla… Vlastně nejvíc mě bavilo stavět si v editoru map nedobytné pevnosti. Opevnil jsem si svůj díl mapy, tam si hospodařil a občas vyslal jednotky za hradby na protivníka. Jsem stavař. Mám rád budovy a stavby. A zároveň jsem designér (her i interiérů) minimalista. Mám zkušenosti s designováním jednoduchých her o jednom dvou principech, dětských her a her pro skautské skupiny. Snažil jsem se tedy vytvořit minimalistickou hru, která by ale nesla známky středověké strategie, měla být až pro čtyři hráče, jednoduchá, do hodiny odehraná, s objevováním mapy, výhodami bojových jednotek na různých terénech, soubojovým systémem bez kostek, budováním staveb, technologickým stromem – no jak říkám, prostě taková jednodušší rodinná hra, že? Mechanismy hry tedy začaly mohutnět, ale to bylo vše. Nevěděl jsem jak dál a vývoj se zcela zastavil.
První úvahy, které se začaly alespoň trochu podobat dnešní hře, vycházely z myšlenky rozhodovacího dilematu pro hráče. Z výše popsaného systému nabídky (viz karetní hra s pirátskou tématikou) si hráč může brát karty. Ze surovin u budov, které si postaví, může čerpat suroviny pro další stavbu. Potřebuje tedy na jednu stranu mít co nejrozmanitější strukturu surovin, ale pro získání bodů musí mít postaveny karty stejné barvy, protože do bodování se mu započítává pouze jedna barva jeho budov. Systém to byl nosný, dilema zajímavé, princip hratelný, ale do hry to mělo ještě daleko. A pak se hra ocitla na rozcestí: Jak velkou hru z toho udělat? Má to být opulentní karetní hra ala Mars: Teraformace? Nebo rodinná rychlovka? Všechny tyto výše zmíněné ingredience pak daly vzniknout lektvaru, ze kterého se mohla zrodit hra The Two Heirs.
A pak přišel pandemický rok 2021 a s ním i zásadní impuls, k další práci. Na českém YouTube kanále Deskofobie byl v březnu zveřejněn rozhovor s designérem Jamey Stegmaierem, který radil: „Pokud si chcete vyzkoušet svůj designérský skill, zkuste si hru, která bude mít 18 karet. Má to mnoho výhod. Nejen že vytěžíte z designu maximum a hra nebude mít zbytečné komponenty, ale bude to koncentrovaný zážitek. Herní doba zřejmě nebude příliš dlouhá, prototyp zvládnete vytisknout na dva A4 papíry, testery takového projektu seženete s největší pravděpodobností velmi jednoduše a na malém projektu si tak snadno vyzkoušíte všechny fáze tvorby hry.“
Ačkoliv už mám za sebou několik vydaných her, zahrála jeho slova na mojí povahu minimalisty tak silně, že jsem začal o herním systému uvažovat právě v rozsahu několika málo karet. A to byl teprve začátek dobrodružství, na jehož konci stojí hra The Two Heirs.
Na Zatrolených hrách budou vycházet i další díly seriálu Designérského deníku hry Dva bratři (The Two Heirs). V příštím díle to bude trocha matematiky, podíváme se jaké možnosti nabízí 18 karet.
Další díly:
Autor tohoto dílu: Olda Rejl
Ahoj, včera jsme hráli na Albi game day v Kartágu v Ostravě předprodukční verzi, není to vůbec špatné. Hráli jsme jen jednu variantu se třemi balíčky, takže nemůžu hodnotit komplexněji. Hra je svižná, s přehledem se dá zahrát do půl hodinky. Chce to dost přemýšlet jakou kartu vzít, kam umístit družinu, jak získat suroviny. Za mě příjemný filler. Petr B.
Diky za komentář… jsem rad ze te to bavilo.
Jsem rád, že se hra dočkala svého vydání, rok zpátky mě bavil poskytnutý prototyp a jsem samozřejmě zvědavý, jak moc se bude finální produkt lišit. Přeji hodně úspěchů se hrou a těším se i na další díl deníku. :)
Díky. Již brzy bude na BGG zveřejněná anglická (francouzská, polská i německá) verze pravidel, čeká na schválení. Na české verzi se pracuje (překládá se právě z té anglické) a hned jak bude k dispozici ji vyvěsíme i na ZH.
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Zombicide druha edice Fort Hebdrix + doplnek
Akt. cena: 1500 Kč
Končí za: 11 hodin