Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Autor: LNF | 14.12.2021 | 8
„Nebojuj bitvu, pokud za vítězství nic nezískáš.“
– Erwin Rommel, německý polní maršál
31. 5. 1944, Paříž, slunečné pozdní odpoledne, 18:45
Konečně mám dovolenou. Je to téměř jako malý zázrak, že po všech těch bitvách na východní frontě si můžu alespoň na týden odpočinout. Jako Obersturmbannführer jsem se posledních 5 let opravdu nezastavil. „Na ja.“ Dám si v této kavárně snad dobrou kávu a posadím se na chvíli na předzahrádku. „Ein Kaffee, bitte!“ volám na číšníka. Ten lehce zaskočen cizáckou řečí lehce pokyne hlavou, že mi rozumí. Z jeho očí je vidět, že moje přítomnost v tomto poklidném místě není úplně vítána. Ale co, stejně za chvíli bude němčina v celé Francii povinně zavedena.
Náhle se z konce bulváru ozve kvičící smyk kol rychle jedoucího vozu. Ze zatáčky se vyřítí kubelwagen a za ním vzápětí náklaďák. „Ať hlavně nejezdí sem a neruší můj klid,“ probleskne mi hlavou. Omyl. Obě auta prudce zastaví přede mnou. Z menšího vozu vyskočí poručík a okamžitě běží ke mně. „Wir haben ein Problem, herr Obersturmbannführer.“ Zatraceně, tohle jsem teď vážně nechtěl slyšet! „Tak povídejte“, řeknu s lehkým nádechem. Poručík, stále v pozoru, vyhrkne: „V oblasti vesnice Trois Ponts se objevily nepřátelské jednotky. Na místní velení byl spáchán atentát partyzány. Generál nařídil, že Vám máme okamžitě dovézt veškerou komunikační techniku a budete velet místním jednotkám na dálku.“
„Scheiße“, tyhle způsoby fakt nemám rád. No co, stejně mi nic jiného nezbývá než vybojovat vítězství.
„Nanoste všechny věci dovnitř, zařiďte spojení s frontou a uzavřete celou ulici. Nechci být ničím jiným rušen“ zařvu rozkazy. Z náklaďáku okamžitě vyskočí 3 vojíni a běží s vysílačkou a vybavením do kavárny. Ve dveřích potkají číšníka, který mi právě nese kávu. Stojí s nechápavým výrazem a nevěří, jak se mohlo změnit krásné slunečné odpoledne a jeho kavárna na provizorní polní velitelství. Tohle bude dlouhý večer…
Pro některé modla strategických her z období 2. světové války v reálném čase z počátku tisíciletí. Počítačovou verzi jsem před více jak deseti lety také hrával. Byla to také jedná z oblíbených „pařeb“ na LAN párties, které jsme s kamarády pořádali. Jak se povedla konverze do deskové podoby?
Desková hra Company of Heroes od společnosti Bad Crow Games prošla v létě roku 2019 úspěšným Kickstarterem, ve kterém se vybralo více než 800 tis. USD od cca 4,5 tisíce podporovatelů. Po dlouhém čekání se podporovatelé svých kopií konečně dočkali v roce 2021.
Jedná se o deskovou hru, ve které není prostor na dlouhé prostoje. Musíte zabírat kontrolní body a především ničit nepřátelské jednotky, za které dostáváte body zkušeností. Cílem hry je dosáhnout jako první předem stanoveného počtu vítězných bodů nebo zlikvidovat nepřátelskou základnu.
Po rozbalení základní krabice, která je opravdu dost těžká, na nás vykoukne velké množství různých komponent. Jejich kvalita je, dovolím si říct, nadprůměrná. Především vezmeme-li v potaz měřítko 1:120.
Obsah základní krabice:
Samotnou hru můžete hrát v několika režimech. Buď tzv. anihilaci, kde je cílem zničení nepřátelské základny nebo na vítězné body, tj. dosáhnout jako první předem stanoveného počtu vítězných bodů. Další možností je hra předem připraveného scénáře. Případně si můžeme postavit vlastní scénář, např. tankovou bitvu. Poslední případ nabývá významu především s rozšířením World Builder Pack.
Základní hra je určena pro 2–4 hráče. S dalšími rozšířeními lze hrát až v 8 hráčích. V základní verzi např. při hře 4 hráčů se hráči rozdělí do 2 týmů (červení a modří). Pokud byste chtěli hrát mód free for all, je potřeba mechaniky lehce upravit (přidat barevné vlajky a zvýšit počet zdrojů na mapě). Na úvod je dobré si vyzkoušet hru se základními pravidly. Hru lze hrát buď na tahy nebo tzv. real time (pro tuto možnost jsou k dispozici dvoje přesýpací hodiny).
Velkým plusem jsou celkem dobře napsaná pravidla. Do hry můžete se základními pravidly naskočit de facto ihned. Po úvodní hře silně doporučuji přidat i rozšiřující pravidla. Případně lze i stáhnout z oficiálního webu nové velitele a budovy pro 2. edici. Od této chvíle totiž nastává opravdová zábava. Minusem trochu je, že pravidla se stále v menší míře upravují a pro maniaky, kteří musí vždy hrát s aktuálními pravidly bude nutností navštěvovat oficiální web a studovat změny.
Paříž, kavárna, 19:00
„Alles ist in Ordnung, herr Obersturmbannführer,“ zakřičí zpocený a udýchaný poručík. „Dobrá práce,“ odvětím. Je čas se připravit na bitvu. Takže si musím připravit veškeré náležitosti. Vytáhnu z kapsy zápisník a postupně si odškrtávám připravené věci. To samé udělá určitě i protivník.
Ještě se musím lehce zorientovat. Pěchotní jednotky budou zelené, lehká a střední vozidla žluté a tanky červené. No a pro případ, že by se vyskytly nějaké stavby, označím je barvou fialovou.
„Achtung, spatřeny nepřátelské jednotky, jedna střelecká četa,“ ozve se z vysílačky. Už je to tady. „Panzergrenadier přímý útok, kulomet vytáhněte na střechu nebližšího domu,“ zařvu do vysílačky. V záloze mám ještě spoustu posil, takže si pěkně počkám, jak se bude situace vyvíjet.
„Nepřítel zničen, ale jsme ostřelování minometnou palbou, pane. Průzkum hlásí, že se blíží nepřátelské posily včetně vozidel.“ „Dobře, stáhněte přední jednotky, vybudujte obranná postavení. Posílám na pomoc průzkumné vozy a naše milá sdkfz.“
„Při přípravě bitvy jsem vždy zjistil, že plány jsou k ničemu, ale plánování je nezbytné.“
– Dwight David Eisenhower, americký generál a 34. prezident Spojených států amerických
Každé kolo se skládá ze 3 fází.
Takto se postupuje každé kolo, dokud některý z hráčů nesplní vítězné podmínky. Pro lepší zážitek je doporučeno hrát s rozšiřujícími pravidly. Např.:
V rámci kampaně byla k dispozici následující rozšíření:
„Účelem válčení není padnout za svou zemi, ale přinutit nepřátele, aby padli za tu svou.“
– Winston Churchil
Převod do deskové podoby se – doufám si tvrdit – velmi povedl. Pro hráče počítačové nebo mobilní verze této hry bude vstup do deskové varianty a její pochopení snadnější. Nástup do hry zjednoduší také dobře napsaná pravidla. Hra nabízí velké možnosti znovuhratelnosti a taktiky. Zpracování komponentů je na velmi dobré úrovni. Pro lepší přehled na mapě se hodí mít alespoň jedno rozšíření terénů, které ale lze nahradit home-made prvky. Hra je zaměřena spíše na bojování než mikromanagement, což je dle mého názoru jedině dobře, a osloví tak více hráčů. Herní doba je minimálně 1 hodina. Poté záleží na velikosti zvolené mapy, počtu hráčů a štěstí na kostkách. Celkem 75 %. Pro „CoH pozitivní“ hráče 85 %.
Plusy:
Mínusy:
Skvělá recenze! Moc děkuji
@GeneralX Díky. Prvotina:-)
Velmi pěkný text. Kdyby byl navíc doprovozen obrázky, četl by se ještě příjemněji…
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Tainted Grail: The Fall of Avalon 2.0 + expansions
Akt. cena: 4400 Kč
Končí za: 3 dny