Company of Heroes

Autor: LNF | 14.12.2021 | 8

„Nebojuj bitvu, pokud za vítězství nic nezískáš.“

– Erwin Rommel, německý polní maršál

31. 5. 1944, Paříž, slunečné pozdní odpoledne, 18:45

Konečně mám dovolenou. Je to téměř jako malý zázrak, že po všech těch bitvách na východní frontě si můžu alespoň na týden odpočinout. Jako Obersturmbannführer jsem se posledních 5 let opravdu nezastavil.  „Na ja.“ Dám si v této kavárně snad dobrou kávu a posadím se na chvíli na předzahrádku. „Ein Kaffee, bitte!“ volám na číšníka. Ten lehce zaskočen cizáckou řečí lehce pokyne hlavou, že mi rozumí. Z jeho očí je vidět, že moje přítomnost v tomto poklidném místě není úplně vítána. Ale co, stejně za chvíli bude němčina v celé Francii povinně zavedena. 

Náhle se z konce bulváru ozve kvičící smyk kol rychle jedoucího vozu. Ze zatáčky se vyřítí kubelwagen a za ním vzápětí náklaďák. „Ať hlavně nejezdí sem a neruší můj klid,“ probleskne mi hlavou. Omyl. Obě auta prudce zastaví přede mnou. Z menšího vozu vyskočí poručík a okamžitě běží ke mně. „Wir haben ein Problem, herr Obersturmbannführer.“ Zatraceně, tohle jsem teď vážně nechtěl slyšet! „Tak povídejte“, řeknu s lehkým nádechem. Poručík, stále v pozoru, vyhrkne: „V oblasti vesnice Trois Ponts se objevily nepřátelské jednotky. Na místní velení byl spáchán atentát partyzány. Generál nařídil, že Vám máme okamžitě dovézt veškerou komunikační techniku a budete velet místním jednotkám na dálku.“

„Scheiße“, tyhle způsoby fakt nemám rád. No co, stejně mi nic jiného nezbývá než vybojovat vítězství. 

„Nanoste všechny věci dovnitř, zařiďte spojení s frontou a uzavřete celou ulici. Nechci být ničím jiným rušen“ zařvu rozkazy. Z náklaďáku okamžitě vyskočí 3 vojíni a běží s vysílačkou a vybavením do kavárny. Ve dveřích potkají číšníka, který mi právě nese kávu. Stojí s nechápavým výrazem a nevěří, jak se mohlo změnit krásné slunečné odpoledne a jeho kavárna na provizorní polní velitelství. Tohle bude dlouhý večer…

Company of Heroes! Uráááá za Stalina!

Pro některé modla strategických her z období 2. světové války v reálném čase z počátku tisíciletí. Počítačovou verzi jsem před více jak deseti lety také hrával. Byla to také jedná z oblíbených „pařeb“ na LAN párties, které jsme s kamarády pořádali. Jak se povedla konverze do deskové podoby?

Desková hra Company of Heroes od společnosti Bad Crow Games prošla v létě roku 2019 úspěšným Kickstarterem, ve kterém se vybralo více než 800 tis. USD od cca 4,5 tisíce podporovatelů. Po dlouhém čekání se podporovatelé svých kopií konečně dočkali v roce 2021. 

Jedná se o deskovou hru, ve které není prostor na dlouhé prostoje. Musíte zabírat kontrolní body a především ničit nepřátelské jednotky, za které dostáváte body zkušeností. Cílem hry je dosáhnout jako první předem stanoveného počtu vítězných bodů nebo zlikvidovat nepřátelskou základnu.

Po rozbalení základní krabice, která je opravdu dost těžká, na nás vykoukne velké množství různých komponent. Jejich kvalita je, dovolím si říct, nadprůměrná. Především vezmeme-li v potaz měřítko 1:120.

Obsah základní krabice:

  • 4 hratelné frakce – USA, Britové, Sovětský svaz, Wehrmacht. V rozšíření Oberkommando west je k dispozici také další německá frakce.
  • Miniatury vojenské techniky /lehká, střední, těžká technika/, miniatury vojáků, kulometů, minometů, protitankových děl. Z pohledu modeláře by jednotky mohly být detailnější, ale pro normální hraní a zážitek jsou více než dostačující. Velkým překvapením je váha modelů techniky. Při pohybu máte pocit, že posouváte opravdu těžší věc než jen kus lehkého plastu. Plusem pro neznalé vojenské techniky z období 2. světové války je, že každá miniatura vozidla má na podvozku vylisovaný identifikační nápis s popisem.
  • 4 oboustranné herní plány. Každá mapa je rozdělena na hexové tvary. Na mapě jsou zobrazeny zdroje, budovy, lehká krytí. Zpracování map je opravdu vynikající.
  • Karty velitelů a karty budov pro každou frakci.
  • 4 herní desky se zobrazením a počítadly. Lidská síla, munice, palivo, vítězné body.
  • Základní pravidla, pokročilá pravidla, kniha scénářů.
  • Hromada kostek, kartonových žetonů a kostiček, sloužících jako ukazatele zkušeností a postupu.
  • Samolepky a nápisy, kterými můžete vizuálně vylepšit miniatury vojenské techniky.
  • Insert – v tomto případě asi jedno z nejlepších uspořádání, které jsem u her viděl. Je využit téměř každý centimetr této velké krabice. Každá frakce má vlastní pořadač. Všechny ostatní komponenty jsou v uzavíratelných sáčcích.

Samotnou hru můžete hrát v několika režimech. Buď tzv. anihilaci, kde je cílem zničení nepřátelské základny nebo na vítězné body, tj. dosáhnout jako první předem stanoveného počtu vítězných bodů. Další možností je hra předem připraveného scénáře. Případně si můžeme postavit vlastní scénář, např. tankovou bitvu. Poslední případ nabývá významu především s rozšířením World Builder Pack.

Základní hra je určena pro 2–4 hráče. S dalšími rozšířeními lze hrát až v 8 hráčích. V základní verzi např. při hře 4 hráčů se hráči rozdělí do 2 týmů (červení a modří). Pokud byste chtěli hrát mód free for all, je potřeba mechaniky lehce upravit (přidat barevné vlajky a zvýšit počet zdrojů na mapě). Na úvod je dobré si vyzkoušet hru se základními pravidly. Hru lze hrát buď na tahy nebo tzv. real time (pro tuto možnost jsou k dispozici dvoje přesýpací hodiny).

Velkým plusem jsou celkem dobře napsaná pravidla. Do hry můžete se základními pravidly naskočit de facto ihned. Po úvodní hře silně doporučuji přidat i rozšiřující pravidla. Případně lze i stáhnout z oficiálního webu nové velitele a budovy pro 2. edici. Od této chvíle totiž nastává opravdová zábava. Minusem trochu je, že pravidla se stále v menší míře upravují a pro maniaky, kteří musí vždy hrát s aktuálními pravidly bude nutností navštěvovat oficiální web a studovat změny. 

Paříž, kavárna, 19:00

„Alles ist in Ordnung, herr Obersturmbannführer,“ zakřičí zpocený a udýchaný poručík. „Dobrá práce,“ odvětím. Je čas se připravit na bitvu. Takže si musím připravit veškeré náležitosti. Vytáhnu z kapsy zápisník a postupně si odškrtávám připravené věci. To samé udělá určitě i protivník.

  • Připravím si mapu bojiště minimálně 76 × 51 cm. Luftwaffe se pochlapilo. Takhle detailní mapu jsem opravdu dlouho neviděl.
  • Dále si nastavím svou přehledovou desku, počáteční zdroje a sklad.
  • Připravím si dostupné jednotky a základní budovu. Pokud budu chtít využívat lepší budovu, budu muset zaplatit cenné zdroje. 
  • Budu potřebovat velitele. Hmmm, nejlepší bude asi Hans z Panzerkorp. Pokud ho nepovýším mám stále možnost ho vyměnit, ale Hans je „sichr“.
  • Vyberu si tři zelené jednotky a vyšlu je na průzkum bojem. Jednu jednotku Panzergrenadier a jednu kulometnou podporu. Připravím je tedy do startovací zóny.

Ještě se musím lehce zorientovat. Pěchotní jednotky budou zelené, lehká a střední vozidla žluté a tanky červené. No a pro případ, že by se vyskytly nějaké stavby, označím je barvou fialovou. 

„Achtung, spatřeny nepřátelské jednotky, jedna střelecká četa,“ ozve se z vysílačky. Už je to tady. „Panzergrenadier přímý útok, kulomet vytáhněte na střechu nebližšího domu,“ zařvu do vysílačky. V záloze mám ještě spoustu posil, takže si pěkně počkám, jak se bude situace vyvíjet.

„Nepřítel zničen, ale jsme ostřelování minometnou palbou, pane. Průzkum hlásí, že se blíží nepřátelské posily včetně vozidel.“ „Dobře, stáhněte přední jednotky, vybudujte obranná postavení. Posílám na pomoc průzkumné vozy a naše milá sdkfz.“

 

„Při přípravě bitvy jsem vždy zjistil, že plány jsou k ničemu, ale plánování je nezbytné.“

– Dwight David Eisenhower, americký generál a 34. prezident Spojených států amerických

Každé kolo se skládá ze 3 fází. 

  1. Fáze pohybu: Tato fáze je rozdělena na 4 kola. každý hráč má k dispozici 12 kostiček pohybu. Každé kolo může umístit až 3 kostičky pohybu k jedné nebo více libovolným jednotkám, které se můžou pohybovat. Je nutné dodržet pravidlo, že každé jednotce mohou být ve fázi pohybu přiděleny maximálně 3 kostičky pohybu. V přidělování kostiček pohybu se týmy postupně střídají. 
  2. Fáze poškození: Po fázi pohybu se rozdělí poškození formou kostek. To se přiděluje od každé jednotky, která má nepřítele na dostřel. Některé jednotky nemusí mít dohled na nepřítele, ale stačí jim, pokud je vidí jiná spřátelená jednotka – např. minomet může dostřelit až 5 hexů. Na přidělených kostkách poškození se vyhodnotí zásahy a případně se přidělí i obranné kostky. Vše je krásně popsáno na matrix tabulce v pravidlech. Např. na těžká vozidla nepůsobí plamen… Po celkovém vyhodnocení se odeberou z herní plánu zničené jednotky a rozdělí se zkušenostní body. Body zkušeností může hráč v další fázi použít na vylepšení jednotek nebo velitele.
  3. Zásobovací fáze: V této fázi se vyhodnotí zabrání zásobovacích a vítězných bodů na mapě. Hráči si vezmou příjmy, provedou nákupy, vylepšení svých jednotek na bojišti a velitele. Vylepšování nejen jednotek je jednou ze zásadních cest k vítězství. Dále hráči provedou opravy, případně doplnění jednotek přes speciální vlastnosti svých jednotek. A nakonec se zkontroluje, zda někdo již nesplnil výherní podmínku. 

Takto se postupuje každé kolo, dokud některý z hráčů nesplní vítězné podmínky. Pro lepší zážitek je doporučeno hrát s rozšiřujícími pravidly. Např.:

  • Složené zbraně – kulometné jednotky, minometné jednotky, protitanková děla apod. začínají vždy se složenými zbraněmi; jejich rozložení a nastavení úhlu stojí 1 bod pohybu v 1. fázi.
  • Lehké a těžké krytí – přidělení kostek obrany
  • Možnost zničit budovy
  • Přišpendlení kulometnou palbou – pokud je již kulomet v rozložené pozici, každá pěší jednotka, která vstoupí do palebného prostoru, je okamžitě „přišpendlena“ k zemi (nemůže zabírat zdroje atd.)
  • Možnost ústupu, kamufláž, kouřové granáty
  • Útok a pohyb na nepřátelský hex s jednotkou.

V rámci kampaně byla k dispozici následující rozšíření:

  • Balíček terénů 1: Plastové doplňky nahrazující karton ze základní hry. Budovy, ostnaté dráty, protitankoví ježci, pytle s pískem, stojany s vlaječkami pro přehlednější určení.
  • Balíček terénů 2: Opevněné britské postavení, bunkr, katedrála, zničené budovy
  • Oberkomando West: Další hratelný německá frakce zaměřená na mobilní a technický vývoj
  • Elitní velitelé: Noví velitelé včetně miniatur, např. raketový Sherman
  • World builder pack: 2 nové čisté mapy a hromada hexů, které překrývají původní hexy na mapě
  • Hra pro 2 hráče: Lze kombinovat pro hru až 6 hráčů
  • Sólo a kooperativní režim
  • Stug balíček: Obsahuje novou jednotku a velitele
  • Pathfinder balíček: Obsahuje novou jednotku a velitele
  • Balíček východních posil: Obsahuje novou jednotku a velitele
  • Kovová krabice

„Účelem válčení není padnout za svou zemi, ale přinutit nepřátele, aby padli za tu svou.“

– Winston Churchil

Zhodnocení:

Převod do deskové podoby se – doufám si tvrdit – velmi povedl. Pro hráče počítačové nebo mobilní verze této hry bude vstup do deskové varianty a její pochopení snadnější. Nástup do hry zjednoduší také dobře napsaná pravidla. Hra nabízí velké možnosti znovuhratelnosti a taktiky. Zpracování komponentů je na velmi dobré úrovni. Pro lepší přehled na mapě se hodí mít alespoň jedno rozšíření terénů, které ale lze nahradit home-made prvky. Hra je zaměřena spíše na bojování než mikromanagement, což je dle mého názoru jedině dobře, a osloví tak více hráčů. Herní doba je minimálně 1 hodina. Poté záleží na velikosti zvolené mapy, počtu hráčů a štěstí na kostkách. Celkem 75 %. Pro „CoH pozitivní“ hráče 85 %.

Plusy:

  • Dobře napsaná pravidla a obtížnost spíše průměrná.
  • Jednotky, miniatury, plast.
  • Velká znovuhratelnost díky 4 národům, velitelům a hráčské komunitě, která postupně přidává obsah.
  • Kvalitně zpracované mapy.
  • Dobrá možnost přidávat své nápady na oficiálním fóru a modifikovatelnost.
  • Infarktové momenty, kdy si myslíte, že již máte vyhráno, ale soupeř Vám rozbombarduje jednotky.
  • Vyrovnané národy, záleží pouze na vašich taktických schopnostech a samozřejmě kostkách.
  • Dobře hratelné i ve 2 hráčích.
  • Kniha scénářů.
  • Rychlé rozložení a úklid díky promyšlenému insertu.

Mínusy:

  • Herní doba se může natáhnout – především u hry více než 5 hráčů.
  • Pravidla se stále upravují. Aktuálně verze 2.02 by měla být již snad definitivní. Rozdíl oproti původním pravidlům 1.0 je opravdu velký. Pro původní podporovatele to znamená buď počkat na nový Kickstarter v příštím roce nebo stáhnout a vytisknout z oficiálního zdroje aktualizované budovy a karty velitelů.
  • Pro hráče, kteří neznají původní předlohu a nejsou army pozitivní, může hra působit pouze jako dice fest s plastem.
  • Ve 4 hráčích je potřeba větší prostor na stole.
  • Vyšší pořizovací cena.

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Skvělá recenze! Moc děkuji 

15.12.2021 10:01:25

LNF

@GeneralX Díky. Prvotina:-)

 

15.12.2021 10:05:20

PJ

Velmi pěkný text. Kdyby byl navíc doprovozen obrázky, četl by se ještě příjemněji…

15.12.2021 13:37:59

Příště s obrázky, ty k lepšímu zážitku chybí.

- - -
Deskovky, nebo videohry? Toť otázka.

15.12.2021 22:32:01

Vybíráme z Bazaru

Tainted Grail: The Fall of Avalon 2.0 + expansions
Tainted Grail: The Fall of Avalon 2.0 + expansions
Akt. cena: 4400 Kč
Končí za: 3 dny

Nejnovější otázky

další >>

Offcanvas