Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Autor: Wolfsen | 23.10.2016 | 13
Ve druhém díle - oproti původnímu plánu značně opožděném (tak to dopadá, když si vezmete větší sousto, než jste schopni spolknout) - pokračuji v rekapitulaci Essenského veletrhu Spiel. Pokud jste prošvihli první díl, který se věnoval zejména eurovkám a mikrohrám, naleznete jej zde.
V tomto díle budeme pokračovat dalším výčtem na veletrhu představených her.
Dalším žánrem her v Německu velmi rozšířeným jsou hry dětské a rodinné. Pojďme se tedy podívat na některé z nich.
AMIGO Spiele bodovali s akční taškařící Ice Cool. V této hře se hráči stanou rozpusitlými tučňáky v antarktické škole, kteří se chtějí ulít z vyučování a nachytat pár ryb. Avšak školní chodby nejsou nestřeženy...
Obrázky: © AMIGO Spiel + Freizeit GmbH, zveřejněno se svolením
V každém kole zaujme jeden hráč roli hlídače neposedných tučňáků a ostatní jsou ti neposední tučňáci. Všichni hráči pak postupně cvrnkají své figurky s excentrickým těžištěm po hřišti vytvořeném z 5 krabic, které se v krabici Ice Coolu nacházejí. Hlídač se prostě snaží dotknout svou figurkou figurek ostatních hráčů, zatímco ostatní se mu jednak snaží vyhnout a jednak prostřelit své figurky označneými brankami mezi jednotlivými krabicemi. Kolo končí, když hlídač pochytá všechny soupeře, nebo když některý z tučňáků projede třemi "svými" brankami. Za každou projetou rybu (a pokud nebyli chyceni) si tučňáci vezmou jednu kartu ryb (bodů) a hlídač si vezme po jedné kartě za každého chyceného tučňáka a jednu kartu navíc.
Až se všichni vystřídají v roli hlídače, hra končí a ten, kdo má na svých kartách nejvíce ryb, vítězí.
U 4 Gods Chrise Boelingera a jeho Ludically se ani zastavovat nebudu, už jsem je dostatečně popsal v reportáži z GenConu. A rovnou se podíváme na zub Kingdominu ostříleného autora Bruna Cathaly, o kterém MindOK už dříve oznámil, že jej připravuje pro české vydání.
V této hře si hráči postupně staví své království z dominových kostek s různými krajinami. Tyto dominové kostky draftují z nabídky v pořadí podle toho, jak hodnotnou kostku si vybrali v předchozím kole - ten, kdo si vybral nejhodnotnější kostku je na řadě jako poslední (v prvním kole je pořadí náhodné). Hodnoty kostek má hra jasně dané, ale pro jednotlivé hráče mohou být samozřejmě jiné. Například proto, že jejich království nesmí přesáhnout čtverec 5x5 čtverečků (půlkostek) a také proto, že novou kostku lze přiložite jen tak, aby aspoň jedním čtvercem sousedila s dříve položeným čtvercem stejného terénu (inu, jako v dominu) nebo královským hradem, se kterým všichni hráči začínají.
Na kostkách jsou pak vedle terénů také královské korunky - body. Každá oblast stejného terénu je má hodnotu součinu své rozlohy (počtu čtverců) a korunek v ní. Toť vše.
Bez povšimnutí nemůžu nechat ani Around the World in 80 Days. Nejedná se totiž jen o novou hru na motivu proslulého románu Julesa Vernea (ve kterém se mimochodem balónem vůbec necestuje), ale také o předělávku prvního laureáta ceny Spiel des Jahres (ročník 1974) - Hare & Tortoise. Základním rozhodnutím v této hře je, zda se pohybovat kupředu (a jak rychle), což stojí peníze, nebo se pohybovat vzady (zdržet se) a tím peníze vydělat. Vedle toho mají políčka své zvláštní efekty a do Londýna musíte dorazit s dostatečně nízkou sumou, abyste se vyhnuli podezření z bankovní loupeže.
Dále se v této kategorii podíváme už jen na rozšíření. První z nich - Welcome back to the Dungeon - je však samostatně hratelné a, jak už jsem psal v reportáži z GenConu, tato verze přinese do hry Princeznu, Barda, Ninju a Nekromanta. Doplním ještě, že REXhry již oznámily, že bude i česky.
Svého již druhého rozšíření se dočkal i Colt Express. Nové rozšíření se jmenuje Marshal and Prisoners a přidává dvě hratelné postavy. Tou nudnější je číňanka Mei, která se díky své znalosti bojových umění při pohybu mezi vagónem a jeho střechou může pohybovat i "šikmo", tedy mezi různými vagóny. Zajímavější postavou je šerif - ano, s tímto rozšířením může jeden z hráčů hrát za šerifa. Ten má samozřejmě jiné cíle než banditi - k vítězství potřebuje splnit čtyři z pěti úkolů, které se mu navíc odtajňují postupně. Hráči mohou získat body navíc za to, že si troufnou postavit se šerifovi tváří v tvář (dát mu pěstí), ale šerifovy kulky jsou ostřejší - mají zvláštní efekty a navíc může šerif bandity zamknout do nového vězeňského vozu.
Banditi naopak dostanou novou kartu - výtečný nápad - kterou můžou použít buď k útěku z vězení, osvobození vězně (v případě, že je to hratelný bandita, získají od něj jeden žeton lupu, pokud je to bandita nehratelný, tak novou speciální schopnost) nebo zkopírování své předešlé karty.
Neměl bych opomenout ani abstraktní hry. A to ze dvou důvodů. Jeden z nich je, že v Essenu se byl předvést i .opčík se svým Hypergridem. Ten vám již dříve představil PatrikBolas v rozhovoru právě s .opčíkem. Velkovýroba Hypergridu se však podle zákulisních informací zpozdila kvůli vojenskému puči v Turecku.
Druhým důvodem je zájem, který vyvolaly Ominoes. Ty kupodivu nemají mnoho společného s dominem (ang. dominoes), ale údajně mají mnoho společného s egyptským údolím Ominus. V něm prý archeologové nalezli hromadu přes 6000 let starých hracích kostek (informaci se mi nepodařilo potvrdit, není mit tak jasné, jestli se jedná o mystifikaci nebo skutečnost). Podle tvrzení YAY Games jsou Ominoes rekonstrukcí hry, která se s těmit kostkami ve starověkém Egyptě hrála.
Ve svém tahu hráč nejprve hodí kostkou, na které jsou čtyři barvy příslušné jednotlivým hráčům a dva speciální symboly. Podle toho, co na kostce padlo, musí hráč pohnout kostkou, která je již na plánu (tvořeném čtvercovou sítí polí), o tři pole. Poté hozenou kostku položí na volné pole na plánu. Hráč, kterému se ve svém tahu podaří spojit alespoň čtyři kostky své barvy, získá tolik bodů, kolik kostek spojil. Zvláštní symboly slouží jako žolící. Obodovaná skupina kostek se odstraní z plánu a v dalších tazích se opět může vrátit do hry.
Ač to nebývá zvykem v Essenu bylo k dostání i jedno rozšíření abstratkní hry (pouze v němčině). Toho se dočkala oblíbená štychovka Tichu. Abaccus Spiele ji pojmenovaly prostě Tichu Booster. Ten do hry přidává zvláštní balíček karet, z nichž se před každou sehrávkou vyloží na stůl čtyři. Když někdo zahlásí Tichu, vezme si každý hráč - v pořadí od toho, kdo Tichu zahlásil - jednu z těchto čtyř karet a provede pokyny na ní napsané.
Mezi hrami na party rozhodně bodovala Krycí jména: Obrázky, která so po premiéře na GenConu konečně dočkala i uvedení i na evropský trh (včetně českého, díky MindOKu). Myslím, že tady není co dodávat.
Další hrou, kterou bychom měli mít ostře v hledáčku je Raise your goblets od Horrible Games (a CoolMiniOrNot). Blackfire totiž před nedávnem naznačil, že by se mohla dočkat české lokalizace (ale oficiální to zatím není). V této hře se hráči stanou významnými šlechtici v Otravii (že by se někdo inspiroval naší mateřštinou?) a budou se snažit se navzájem otrávit. Každý hráč dostane svůj pohár, který by měl od sebe držet na délku paže, aby neviděl dovnitř, několik žetonů vína, jedu a protijedu, které si umístí za zástěnu, a kartu cíle - koho má otrávit.
Tah hráče pak sestává ze dvou akcí z pěti možností - nalít (vhodit jeden žeton do libovolného poháru), přičichnout (nahlédnout do svého poháru), "pějme píseň dokola" (vyměnit poháry všech hráčů po nebo proti směru hodinových ručiček), "panu profesorovi se slunce nezvrhlo" (výměna dvou poháru - svého za cizí) a "to byste mě otrávili, kdybyste nepili", kterým končí dané kolo. Poslední akci musí hráč provést jako první (a druhá tímpádem propadá) a navíc už nesmí mít žádné žetony za zástěnou. (Pozn. názvy akcí v uvozovkách jsou dílem autora tohoto článku.)
Na konci kola získá hráč 1 vítězný bod, pokud přežil, 1 bod, pokud otrávil svůj cíl, 1 bod, pokud splnil oba předchozí cíle a ještě 1 bod, pokud má ve svém poháru nejvíce žetonů vína. Takhle se odehrají tři kola a hráč s nejvíce body je vítěz. Hra také obsahuje mnoho variant a ozvláštňující karty.
Okolo jedné hry Blackfire už nemusí ani naznačovat. Nebo tedy spíše rozšíření. A to Dixit Revelations. I ty jsou jen pár dní po Essenském veletrhu už k dispozici i v české verzi.
Vydrželi jste to napínání ještě? Představené hry konečně uzavřu hrami atmosférickými. Tento článek jsem sestavoval za pochodu a hry jsem studoval až v průběhu, takže pokud vám některá z nich (obávám se, že to nebude jen jedna), přijde málo atmosférická a moc "euroidní", tak se předem omlouvám.
A takovou euroidní hrou to hned otevřeme. Jak jsem naznačil už výše CGE v Essenu vypustili do světa Adrenaline chorvatského autora Filipa Neduka. Jedná se o převedení klasických počítačových sci-fi stříleček typu Quake Arena nebo Unreal Tournament na desku. Proto jsem jej zařadil do této části. Mechaniky jsou spíše eurařské, ale soudě podle prototypu, který jsem hrál na Beskydských zimních hrátkách s Korunkou, nebude ta pravá atmosféra "zastav a nepřežiješ" chybět.
Nyní přeskočme k tématu roku - a tím byl Mars. Hry na téma kolonizace Marsu se vyrojily hned tři. Začnu tou, která vyjde jako poslední. Ignacy Trzewiczek se svým Portalem patrně krapet zaspal (dle jeho oficiálního vyjádření se nebojí plavat proti proudu a hru řádně otestovat i přes notné zdržení), protože jejich First Martians: Adventures on the Red Planet můžeme čekat až příští rok. Bude to ale prý stát za to a bude to ve stylu Legacy. V Essenu nicméně aspoň ukázali, jak by mohl vypadat.
Zdroje fotografie vlevo: FB Portal Games
Druhá Marsovská hra pochází také od našich severních sousedů - Martians: A Story of Civilization. A jedná se o kooperativní - ano, uznávám, eurohru.
Rybník však oběma polským projektům a nejen jim (alespoň co se letošního Spielu týče) vypálila hra Terraforming Mars. A opět se jedná o komplexní kooperativní euro...
Dobrá, přestože by si Terraforming Mars jistě zasloužilo podrobnější rozebrání, pojďme se raději posunout někam, kde to tolik nezávání zavařením mozku. Grey Fox Games do Essenu přivezli temnou kooperativku London Dread. Podle slov autorů se jedná o křížence Space Alertu a Arkham Horroru. Ze Space Alertu přebírá mechaniku plánování akcí v reálném čase a z Arkhamu temné mysteriózní (byť nikoli přímo Lovecraftovské) téma. Hráči jsou vyšetřovatelé záhadných úmrtí a jiných událostí ve viktoriánském Londýně a jejich úkolem je společně tyto události vyšetřit dříve než z nich definitivně zešílí.
Ve fázi reálného času mají hráč 12 minut na to, aby (každý z nich) naplánovali 12 akcí. Mají na výběr z pohybu mezi lokacemi a řešení případu v těchto lokacích. Případ jsou reprezentovány kartami na hracím plánu. Na začátku fáze reálného času jsou lícem dolů a hráči je teprve musí otočit, aby vůbec zjistili čemu čelí. Mohou je ale také nechat ležet lícem dolů - tím neriskují postih za nesplnění, ale stále nějaký malý postih utrpí. Na vyřešení případu potřebují navíc dostatečnou úroveň jistých dovedností, které nezřídka sami nemají, a tak se na jednom místě ve stejný okamžik musí sejít ve větším počtu.
Další tématická hra je dle mého názoru velmi vizuálně přitažlivá a vzhledem k jednoduchsti a vysokému počtu hráčů by se dala zařadit i mezi party hry. Jedná se o Captain Sonar od Matagotu. Dva týmy po až čtyřech hráčích se ujmou rolí posádek dvou ponorek, které se snaží zničit jedna druhou. Mezi týmy je během hry dlouhá zástěna.
Každý ze čtyř hráčů v týmu má svou pevně danou roli - kapitán určuje kurz (hlasitě oznámuje směr) a aktivuje zbraně a jinou techniku, operátor sleduje pohyb ponorky soupeřů a snaží se díky tomu nalét její pozici. Pohyb soupeřovy ponorky si může zaznamenat na průhledný mazatelný list, který může podle potřeby posouvat po mapě. První důstojník při každé změně kurzu posune jednu stupnici (miny, torpéda, drony, sonar, tichý režim a zařízení závislé na zvoleném scénáři). Je-li stupnice připravená, hlasitě to oznámí, aktivovat zařízení smí ale pouze kapitán. První důstojník také zaznamenává poškození ponorky. Poslední rolí je strojník. Ten má ve svém bločku značky tří druhů zařízení ponorky (zbraně, detekce a speciální) a radiace rozdělené do čtyř sektorů podle čtyř směrů, kterými se ponorka může vydat. Při každém pohybu strojník přeškrtne jeden symbol v odpovídajícím sektoru. Pokud jsou přeškrtané všechny symboly určitého typu, přestane daná technika fungovat, resp. ponorka utrpí poškození. Naštěstí se některé škrtance dají chytrým vyškrtáváním (a manévrováním) opravit.
Dále se zastavíme u Ares Games. Ti měli v Essenu (podobně jako na GenConu) The Last Friday. Hororovou hru na motivy kultovního filmu Pátek třináctého. V The Last Friday se jeden hráč stane vraždícím maniakem a ostatních 5 nevinnými táborníky, kteří se před ním střídavě snaží zachránit a polapit jej.
2x vlevo: The Last Friday, 2x vpravo: Sword & Sorcery (preview)
Zdroj: Ares Games
Maniak využívá skrytého pohybu se stejným mechanismem jako v Letters from Whitechapel. Tj. maniak se tajně pohybuje po číslovaných políčkách, zatímco táborníci po políčkách nečíslovaných. Hra může mít až 4 kapitoly - v první se maniak snaží nic netušící táborníky pochytat, zatímco oni se snaží dostat do bezpečí ve svých nebo cizích chatkách (do každé chatky se vejdou nejvýše dva táborníci - jeden, kterému chatka přísluší, a jeden, který má od ní klíč). Ve druhé kapitole dostanou táborníci (pokud přežili první kapitolu) možnost se pomstít, maniaka lapit a utopit v jezeře. Ten z hráčů, kterému se to podaří, se stává vyvoleným a ve třetí kapitole je pro táborníky klíčové, aby tento vyvolený přežil a z tábora unikl před ze záhrobí navrátivším se maniakem, i kdyby je to mělo stát život. Je to totiž jen tento vyvolený, kdo může ve čtvrté a poslední kapitole znovu a tentokrát nadobro lapit a zničit vraždícího maniaka. Každou kapitolu lze hrát také samostatně.
Dobré zprávy přinesl Essen také pro fanoušky konceptu Legacy. Do oběhu se dostalo SeaFall, o kterém jsem psal už v reportáži z GenConu. A na Spielu se také ukázal Gloomhaven, byť se na trh dostane až na začátku příštího roku. A hlavně Z-Man Games na Spielu ukázali krabici a plán pokračování aktuální hry č. 1 v žebříčku BGG, tedy Pandemicu: Season 2.
POZOR! MOŽNÝ SPOILER! Podle krabice lze usuzovat, že po pandemiích z roku 1 je svět v troskách a podle plánu, že podstatnou částí hry bude objevování mapy. Přestože Z-Man Games původně publikovaly fotografii krabic na svém FB, tak veškeré fotografie této hry z webů pomalu mizí. Hra tak asi přece jen ještě není úplně připravená k odtajnění. KONEC SPOILERU
Nesmíme zapomenout ani na Siege of the Citadel, které přithuje nejen jmény autorů, kteří za projektem stojí. Článek o této hře napsal již kubicvak, tak odkáži na něj.
Na závěr ještě jedna wargame - neboli válečná hra. Tímto termínem se označují hry (ne nutně přímo o válečném konfliktu), které se vyznačují značnou historickou přesností a komplikovanými mechanismy. Zmíněnou hrou jsou Days of Ire: Budapest 1956, které připomínají maďarské protikomunistické povstání, které Sovětský svaz a jeho spojenci utopili v krvi. Právě v těchto dnech uplynulo 60 let od počátku tohoto povstání.
Tady 2. díl uzavřu a v příštím díle se můžete těšit na rekapitulaci českých vystavovatelů, dopady jednání v Essenu na českých trh, rozhovor s Mariem Babunkem o úspěchu týmu Poslední naděje na turnaji Europe Masters a ceny Deutescher Spielpreis.
...
poslední naděje rulezz
Terraforming mars
trochu mě vyděsila poznámka o tom, že je to kooperativní hra. Nemám totiž moc rád kooperativní hry a tuto hru jsem si pořídil.Ne není kooperativní, fakt jsem se díval na bgg. ještě se podívám doma do krabice. fakt snad není..:o/
Terraforming mars
Ne, skutečně není kooperativní. Hráči se sice snaží o totéž (zvýšení teploty, množství kyslíku, zavodňování) a tyto veličiny mají společné ukazatele, ale každý sbírá svoje body podle toho, jak k tomu dílu přispívá.
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Exit: Úniková hra – Temný hřbitov (od korunky)
Akt. cena: 180 Kč
Končí za: 1 den