Co přinesl Essenský Spiel 2016 - díl 1.

Autor: Wolfsen | 18.10.2016 | 25

Ve dnech 13.-16. 10. 2016 proběhla deskovkářská událost sezóny - svatá pouť do porýnského města Essen neboli veletrh Internationale Spieltage SPIEL. Ten se koná každoročně od roku 1983 a loni se jí zúčastnilo asi 162 000 návštěvníků a 910 vystavovatelů. Tento veletrh je pro mnoho vydavatelů her výbornou příležitostí uvést na trh nové hry nebo alespoň veřejnosti blíže představit své aktuální vlajkové lodě.

Letos jsem se, narozdíl od loňska, z osobních důvodů nemohl veletrhu zúčastnit, takže podobně jako u GenConu přináším pouze zprostředkované informace.

Nejprve se pojďme podívat na novinky (nejen čerstvě Essenovské) na herním trhu.

Eurovky

"Hry německého typu" je jiný název pro tzv. eurohry. Hry s minimem náhody, velkým důrazem na taktiku anebo strategii a vyvážeností mechanik, nebo naopak nízkou provázaností témat a mechanik. Německo a tedy i SPIEL je pro tyto hry půdou zaslíbenou, proto je vydavatelé představují spíše tady než na druhé největší události sezóny - americkém GenConu, který je zase zasvěcen spíše hrám atmosférickým tzv. Ameritrashům.

I proto těmito hrami začneme.

Mezi nejznámější autory eurovek patří bezpochyby Stefan Feld, Friedemann Friese a Uwe Rosenberg. Všichni tři letos uvedli na trh nové hry.

Feldovu The Oracle of Delphi vydaly Hall Games. Narozdíl od většiny "feldovek" v ní nejde o body, ale o to, kdo jako první splní 12 Diových úkolů. Osud hráčů je ale určen (kostkami) a jen těžko (ale přece) se mu lze vzepřít. V každém kole hráč hodí třemi kostkami a za každou z nich má tři (hlavní) akce. Kostky neurčují jakou akci může hráč provést nebo neprovést, ale spíše jak ji může provést. Pokud se hráč nepříklad rozhodne provést plavbu kostkou na které padl červený symbol musí skončit na červeném poli.

Další Feldovu hru - Jórvík - vydaly eggertspiele - a jedná se vlastně o předělávku staršího Speiecherstadtu do vikinské tématiky.

         

Výstřední Friedemann Friese těží z popularity Vysokého napětí a do Essenu se svou firmou 2F-Spiele přivezl její karetní verzi - Funkenschlag: Das Kartenspiel. Jedná se vlastně o staré dobré Vysoké napětí, jen bez "stavění domečků" a s proměnlivějším trhem (suroviny jsou karty tažené z balíčku). Na začátku hry je navíc nutné nakupovat suroviny po jedné (jedna surovina na kartě), později přijdou do hry karty s více surovinami na jedné kartě.

FF, názvy jehož (alespoň v originále) téměř vždy začínají na F, navíc přivezl experiment Fabled Fruit. Podle Friedemanna uvádí do světa deskových (nebo spíš karetních) her nový koncept - Fable, který si dokonce nechal trademarkovat. Údajně má jít o další vývojovou fázi konceptu Legacy. Ve Fable Fruits začínáte se 24 lokacemi 6 druhů (stejné lokace jsou na jedné hromádce), ve svém tahu můžete přejít mezi lokacemi a poté využít akci dané lokace nebo danou lokaci koupit. Po koupi do hry doložíte další kartu lokace - v případě prvního doložení zcela novou. Tento druh přijde do hry ještě třikrát (celkem čtyřikrát), po ní následuje opět nový druh lokace. V té době už může být některý druh lokace zcela vyprodán a tedy mimo hru.

Hra se tak postupně mění před očima. Navíc lze hrát i kampaň, a to snadno uložitelnou. Prostě uložte aktuální sestavu karet do pytlíčku, použité lokace do druhého a nepoužité do třetího a příště pokračujte. Bohužel narozdíl od dosud vyšlých her s konceptem Legacy (Risk, Pandemic, Seafall) nenabízí silný příběh a jde tak podle mého názoru spíše o experiment (kterých se FF rozhodně nebojí) než o skutečně silnou hru.

Superstar mezi euroautory je však bezesporu Uwe Rosenberg. Ten představil také dvě hry - dlouho očekávaný A Feast for Odin, který vydaly Feuerland Spiele a Cottage Garden, kterou vydala nová společnost Spielwiese Edition.

V obou hrách Rosenberg rozvíjí myšlenku zaplňování čtvercové sítě "ubongoidními" dílky, kteoru poprvé použil v Patchworku. Začněme s tou jednodušší - Cottage Garden, která je navíc Patchworku bližší. V ní se snažíte zaplnit záhony podobně jako v Patchworku sešít čtvercovou deku, narozdíl od Patchworku můžete ale postupně zaplnit více záhonů. Na záhonech se navíc vyskytují pole s kočkami, které nemůžete překrýt rostlinami a pole s květináči, která sice překrýt můžete, ale připravujete se tak o body. Destičky rostlin si také z nabídky berete jiným způsobem než v Patchworku. Nabídka je na čtvarcové desce a v každém tahu můžete brát dílky jen z určité řádky nebo sloupečku. Při zaplnění celého záhonu bodujete počet destiček rostiln a počet viditelných květináčů.

   

A Feast for Odin je složitější "Rosenbergovkou" složitostí srovnatelná třeba s Agricolou. Jejím základem je - nikoli překvapivě - worker placement. Narozdíl od jiných Uweho her ale budete mít dělníků přehršle a budou vám přibývat automaticky. Háček je v tom, že řada akcí vyžaduje dělníků - pardon, vikingů - více. Klíčovou a odlišující mechanikou je skladování získaných věcí. Ty ukládate do čtvercové sítě na své desce. Postupným ukládáním dalších a dalších věcí si zvyšujte příjem, některá pole, ale chcete raději nechat odkrytá. No, alespoň po nějakou dobu. A aby to nebylo jednoduché některé věci nelze ukládat vedle sebe atd. V těžké Uweho hře nesmí chybět krmení. Ani tady nechybí a je také inovováno. Jídlo totiž nemá konstantní hodnotu, první kus daného druhu jídla zasytí vikingy více než kusy další. Vikingové mají rádi vyvážený jídelníček.

Zajímavé věci ale na SPIEL nedovezly jen superstar. Rosenbergovsky těžkou hrou jsou také The Colonists z dílny Lookout Spiele, Mayfair Games a Tima Pulse. V této hře dostali hráči od císře za úkol rozvinout vzdálené kolonie. Základní mechanikou je pohyb starosty (nebo starostů) hráče po hexových destičkách. Kam starosta přijde, tam aktivuje akci, bohužel má ale jen omezený dosah. Těmito akcemi získáváte suroviny (kterých lze skladovat jen omezený počet), stavíte nové budovy, navzujete vztahy s jinými koloniemi a vytváříte nová pracovní místa pro své dělníky. Hexových destiček akcí postupně přibývá a možnosti se tak rozšiřují. Nakonec zvítězí ten hráč, jehož kolonie dokáže vydělat nejvíce peněz. Hra má přizpůsobitelnou délku - lze hrát na 1-4 epochy (už teď se počítá s dalšími epochami v rozšíření), není nutné hru začínat první epochou a také ji lze jednoduše uložit a pokračovat později.

   

Mezi eurovky si dovolím zařadit také dvojkovku 7 Wonders: Duel. Ta se dočkala prvního rozšíření s názvem Pantheon. Jak název napovídá, to přináší do hry božstva. Přesněji řečeno 5 božstev starověkých středmořských a blízkovýchodních kultur - Egypta, Fénicie, Řecka, Říma a Mezopotámie. V prvním věku leží na pěti zakrytých kartách v navíc žetony mytologie. Ty získá hráč, který tu kterou kartu odkryje, za to položí jednu náhodnou kartu boha odpovídajícího panteonu do nabídky. Na kartu se sice nemůže podívat, ale nabídka má různě oceněné sloty. Ty jsou navíc oceněny asymetricky, na jedné straně jsou karty levnější pro vás a dražší pro soupeře na druhé straně právě naopak. Karty bohů se odkryjí až na začátku další epochy a od té chvíle je možné si koupit jejich přízeň místo vzetí karty z nabídky. Ve druhém epoše jsou také na některých zakrytých kartách žetony obětin - které si opět bere hráč, který tyto karty odkryje, a které zlevňují zisk přízně bohů. Ve třetí epoše do hry přichází karty velechrámů, které lze stavět za suroviny, nebo k tomu stačí držení žetonu mytologie z první epochy.

Nesmíme také zapomenout na rozšíření pro Alchymisty z dílny Matúša Kotryho a jistého brněnského vydavatelství, které určitě nemusím představovat. Přestože se nejedná o "čistokrevnou" eurovku, svoji zmínku si rozhodně zaslouží nejen pro svůj slovensko-český původ.

Králův Golem rozšiřuje Alchymisty o 4 nezávislé moduly. Tři z nich jsou relativně malé - první obměňuje startovní zdroje. Místo unifikovaných 2 zlatých, 1 karty přízně a 2 nebo 3 surovin si nyní hráči vyberou ze 2 ze 4 karet počátečních zdrojů. Další modul nabídne ozvláštnění denního plánu, tedy stupnice pořadí, na začátku hry vylosujete šest a každé kolo tak bude mít jiný "pořadník". Jako obvykle v hrách od CGE, uvidíte vždy jednu desku pořadí dopředu. Třetí jednoduchý modul nabízí možnost přispět do královské encyklopedie vedle "běžných" článků. V královské encyklopedii se zajímají o jiné informace - konkrétně o to, z jakých surovin lze namíchat jaké lektvary.

   

Vlevo: autor Matúš Kotry s krabicí Alchemists: King's Golem, vpravo: rozložený obsah rozšíření
zdroj: Czech Games Edition

Čtvrtý modul je nejobsáhlejší a jedná se v něm o golema z názvu rozšíření. Císařův pekař - pardon, král - ho našel ve sklepě a teď neví co s ním. Vaším úkolem je pochopitelně jej oživit. Golema můžete buď otestovat, nebo oživit. Testujete ho vždy jednou surovinou a možná se mu pak rozzáří hruď nebo se mu začne kouřit z uší. To znamená, že v dané ingredienci je alchymikálie s aspektem správné barvy a velikosti (!). Až zjistíte, na jaké aspekty jak reaguje, dozvíte se také, jak jej oživit. Král vás za průběžné výsledky odmění svou přízní a taky je budete moci (čti: muset) prezentovat na konferencích. A protože vydedukovat tolik věcí není jen tak, můžete si občas odskočit do knihovny. Tam můžete zjistit, které ingredience obsahují lunární (sudé řádky v dedukční tabulce) a které solární (liché řádky).

Další hry od CGE zmíním později, teď se podívejme na Rising 5: Runes of Asteros korejských Badoo Games. To se totiž Alchymisty inspirovalo v použití mobilní aplikace pro dedukční účely. V kooperativní hře Rising 5 až (překvapivě) 5 hráčů utvoří nadějný tým, který musí nalézt a správně seřadit prastaré runy, aby zachránili hvězdný Asteros. Ve svém tahu se může hráč buď přesunout, setkat se s přátelským nebo nepřátelským stvořením ve své lokaci, nebo se pokusit zapečetit bránu a ukončit tak hru. Na poslední akci jsou potřeba těžce vybojované suroviny a neznamená nutně úspěch. Právě naopak. Brána bude nějakou dobu odolávat, protože vedle zaplacení surovin je nutná také správná kombinace run. Každý pokus ale podobně jako ve známem Logikovi (avšak prostřednictvím mobilní aplikace) napoví, zda jsou použity ty správné runy a zda jsou ve správné pozici.

Rising 5 ještě není vydaný. Právě teď probíhá kampaň na Kickstarteru.

   

Vraťme se ale k poněkud typičtějším eurovkám. V Great Western Trail Alexandera Pfisteraeggertspiele se stanete honáky dobytka na americkém středozápadě a požente svá stáda do Kansas City, odkud je po železnici dopravíte dále na západ. Základním tahem je pohyb po honácké stezce. Podle toho, na jakém místě skončíte, můžete provést další akci. Postupně budete stezku zaplňovat svými budovami a pohyb se tak bude v průběhu hry zpomalovat, ale zefektivňovat (pokud ovšem skončíte na svých nebo neutrálních budovách). Alternativně se můžete vydat rychlejší, ale riskantnějšími (nákladnějšími) trasami.

Dále už jen trolograficky - What's Your Game se také vydaly na Divoký západ, ovšem místo dobytka se věnují více železnici s Railroad Revolution. Cranio Creations zamířily do intrikánské renesanční Itálie s Lorenzo il Magnifico a Z-Man Games na Pyrenejský poloostrov 19. stol. s Pandemic Iberia. Vzhledem k době se budete místo tvorby léků zaměřovat spíše na prevenci distribucí nezávadné vody a místo přeletů mezi městy budete stavět železnice.

      

Mikrohry

Tento díl reportáže z Essenu uzavřeme ještě několika mikrohrami.

Alderac Entertainment Group stále těží z úspěchu Milostného dopisu a v Essenu představili Love Letter Premium. Ten se liší kvalitnějším provedením (silnější a větší karty, tvrdá krabička s magnetickým zavíráním, dřevěné žetony srdíček) a hlavně 10 kartami navíc, které umožňují hru v až v 8 hráčích.

I za další hrou od AEG stojí Seiji Kanai. Jmenuje se Eight Epics a osm hrdinů se v ní postaví šesti (z osmi) katastrof. Ve svém tahu může hráč jednou zdarma přehodit až tři kostky, poté může platit životy za další přehody nebo zlváštní schopnosti nebo prostě pasovat a nechat popasování se s katastrofou ostatním hráčům. Jak překonat katastrofu je na ní vždy popsané, např. naházet vysoký součet na určitém počtu kostek.

      

Podstatně větší rozruch však vzbudila mikrohra Not Alone od Geek Attitude Games. V té se hráči (až na jednoho) ocitají v roli ztroskotanců na mysteriózní planetě Artemia. Zbylý hráč se v roli entity ovládající celou planetu pokouší nebohé ztroskotance asimilovat do svého ekosystému. Ti musí tyto pokusy přežít do té doby, než je vysvobodí záchranná výprava.

Každý ze ztroskotanců si v každém kole tajně připraví jednu kartu lokace, kterou chtějí prozkoumat. Hráč Artemie potom do tří lokací nastraží různé pasti. Podle naplánovaných lokací a pastí se poté situace vyhodnotí a následuje další kolo. Karty lokací se však hráčům vrací do ruky jen velmi obtížně a tak je stále snazší, aby Artemia vytušila, kde se budou nacházet a lapila je do svých osidel...

Poslední mikrohra, kterou zmíním na veletrhu nebyla ani vystavena, ani prodávána. Vznikla tam. Týmu LudiCreations totiž nějaký falešný hráč odcizil naditou pokladnu. Malé vydavatelství se však touto devastující událostí nenechalo zdeptat a ještě ten večer vymysleli hru Steal This Game. V této hře se jeden hráč - zloděj - bude pokoušet okrást druhého - vydavatele. To samozřejmě není jen tak - je třeba zjistit, která kasa je ta pravá, ale rychle, protože mezitím si vydavatel může všimnout vašich nekalých úmyslů.

Hra se vejde na pohlednici (pokud do ní dodáte 2 vlastní kostky) a pořídit si ji můžete za 5 USD na Kickstarteru. Především tak ale podpoříte těžce zkoušené malé vydavatelství.

V příštích dílech se podíváme na další žánry her, na cenu Deutcher Spielepreis a turnaje uskutečněné na SPIELu.

Sdílet s přáteli:

Komentáře

...
Výborně napsáno... dozvěděl jsem se hodně informací ve čtivém provedení... ideál :-)

19.10.2016 02:34:43

Brno?
To jsem nevěděl, že CGE je brněnské vydavatelství...

19.10.2016 12:15:36

Uwe Rosenberg
Miluji hry od Rossiho. Zatim ani jedna me nezklamala. Promakane eurovky. Na Feast for Odin jsem hodne zvedvej.

19.10.2016 13:43:53

Mars
Ještě bych zmínil jednu hru - Terraforming Mars, která byla už v sobotu vyprodaná. Jeden kousek jsme ukořistili a když jsme ho další den zahráli, majitel nejmenovaného českého vydavatelství prohlásil, že "letos už nic jiného hrát nebude". :)

19.10.2016 13:50:54

Mars 2
Na ten Terraforming Mars jsem se koukal na review a playthrough na Youtube a taky me nadchla. Ale trochu me dorazila cena hry.

19.10.2016 13:55:57

Mars 3
Cena 50E za takovou hru je dneska standard. V tu sobotu, když už docházely, je někde prý prodávali i za stovku, a stejně za chvíli zmizely.

19.10.2016 14:08:36

Mars 4
No ja spise hledal tady: http://stolni-hry.heureka.cz/stronghold-games-terraforming-mars/
to pak vychazi na 1800Kc cca. 66Ecek. Max bych dal tak kolem 1000Kc.

19.10.2016 14:15:57

Uwe
Rosenberg mi do baráku nesmí (kromě Agricoly). Už tak jsem trpěl tím, že jsem jej musel koupit osobně :-)

Každopádně jsem dost zvědavý na Delphi od Felda. Prezentace na stánku mě dost zaujala, bohužel jsem si to nestihl zahrát, ale i tak jsem neodolal a vzal si to. Uvidíme, pokud to bude dost dobré, zkusil bych to prosadit do naší Ligy deskových her :-)

19.10.2016 16:56:18

Delphi
Ani já jsem se k zahrání nedostal. Bohužel tam měli jenom dva stoly, takže při takovém zájmu nebyla šance. Ale taky jsem neodolal a vzal jsem ji naslepo, navíc s podpisem :)

19.10.2016 18:00:05

AmS

Mars 5
Trochu zarážející je, že v Polsku hru Terraforming Mars (lokalizovanou) prodávají i lehce přes 700Kč. Což oproti anglické verzi je trošičku rozdíl.

19.10.2016 18:58:54

Mars 6
O TM se tu nepise, protoze byl predstaven na Genconu, a proto se tu uz o teto hre psalo v souvislosti s novinkami predstavenymi na teto akci.

Jinak me autori svym jednanim odradili. Pokud nebude lokalizovana a za rozumnou cenu, nekoupim si ji z principu. Sleduju hru uz od jara, chtel jsem si ji objednat, ale naprosto me zklamala moznost pre-orderu pouze pro USA/Kanadu, coz je od svedskych autoru celkem zarazejici. 1800 za tuhle hru nedam, jakkoli se mi libi. To si radsi zahraju obe hry, ktere TM kombinuje, tedy Race for the galaxy a TM (tentokrate Terru Mysticu :-), samostatne.

20.10.2016 02:24:01

Mars 7
Ta cenová politika je opravdu zvláštní. Obvykle se v Essenu prodávají novinky o malinko dráž, než za kolik se pak dají sehnat v našich eshopech. O TM tohle rozhodně neplatí - na veletrhu byla za 50 a kdybych věděl, kolik za něj pak budou chtít (a že nebude k sehnání), určitě bych aspoň ještě jeden vzal.

20.10.2016 10:03:06

Vybíráme z Bazaru

Cthulhu: I smrt může zemřít (CZ)
Cthulhu: I smrt může zemřít (CZ)
Akt. cena: 1825 Kč
Končí za: 2 dny

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas