Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Autor: Ferry007 | 5.12.2021 | 3
Už od pradávna se lidé snažili využít zdroje z přírody na maximum. Lidé využívali, ale nezneužívali. Poslední staletí však do tohoto systému přinesla velké změny. Přírodu jsme začali drancovat, znečišťovat a ničit. Průmysl a touha po zisku převážily zdravý rozum.
Ve hře Terra Futura se budete snažit získat co nejvíce vítězných bodů produkcí různých surovin a produktů. Pokud však budete chtít moc, znečistíte si okolí. Budete raději produkovat méně nebo se se znečištěním vypořádáte jinak?
Každý hráč dostane na začátku hry 3 karty – počáteční a dvě bodovací. Tu počáteční si položí před sebe.
Na stole se připraví dvě hromádky s kartami I. a II. generace. Z každého balíčku se vyloží čtyři karty vedle sebe. V dosahu hráčů se také připraví krabičky se surovinami.
V tazích se hráči střídají po směru hodinových ručiček. Tah spočívá ve výběru karty z nabídky, jejím umístění a aktivaci.
Hráč si může vybrat kteroukoliv kartu z obou řad a umístit ji do své oblasti tak, aby alespoň jednou stranou sousedila s jinou kartou. Maximálně však do matice 3×3. Následně může aktivovat všechny efekty karet v řádku a sloupci, do kterého kartu přiložil, a to v libovolném pořadí.
Existují zde dva druhy efektů. Ty v horní části karet produkují suroviny. Efekty v dolní části vytvářejí ze surovin produkty, za které získáte mnohem více bodů. Pokud má karta více efektů, vždy si vyberete jen jeden.
Dalším prvkem hry je znečištění. Některé karty ho vyprodukují za cenu silnější akce. Vy ho pak musíte někam umístit. Pokud položíte na kartu více znečištění, než je její limit, zablokujete ji tím. Nelze jí aktivovat, brát z ní suroviny, a na konci hry je za záporný bod. Znečištění lze ale z karet stáhnout (nikoli úplně odstranit) pomocí akcí z karet II. generace.
Jakmile všichni přiloží poslední devátou kartu, hra končí. Pomocí bodovacích karet ještě můžete leccos aktivovat, a získat tak další suroviny a produkty. Body dostanete za všechny produkty, suroviny a úkol, který si vyberete z bodovací karty. Naopak body ztratíte za každou kartu se znečištěním.
Přiložit kartu, aktivovat vše v řádku a sloupci a voilá – mechanismus je na světě. Jednoduché. Prosté. Skvěle fungující. Nabídka karet se sice stále mění, ale i přesto máte z čeho vybírat. Navíc můžete na konci hry „prokombit“ další karty pomocí závěrečné bonusové aktivace, a když to dobře naplánujete, budou se před vámi dít věci.
Bohužel to je vše. Čistý mechanismus, a ani není zabalen do zajímavého tématu. Před vámi sice něco vzniká, ale nevábné abstraktní kostičky a šišatá kolečka jsou i na nějaký náznak tématu opravdu málo. Spíše se tady bavíme o zajímavém puzzle, který přináší uspokojivý pocit, když se vám toho podaří vyrobit hodně.
Ani znovuhratelnost zde nemohu pochválit. Všechny produkty se vyrábějí víceméně stejně a každou hru tak děláte v podstatě to samé – jedete jednoduše na to, co vám ještě extra oboduje bodovací karta.
Docela mě mrzí, že na vás hra více netlačí a nevede. Je v celku jedno, co si vezmete za kartu. Ono to nakonec nějak vyjde a přeci jen nějaké body získáte. A když ne, tak to ani tak nevadí. Hru odehrajete za takovou chvilku, že vás ani nemrzí, když prohrajete, protože si ke svým kartám nestihnete udělat žádný „vztah“. Na druhou stranu je ale herní doba spíše plusem. Jelikož opravdu přiložíte jen osm karet, je to záležitost na 15–20 minut. Díky krabičkám hru i rychle připravíte.
Zajímavý je též mechanismus znečištění. Jednak představuje jediné propojení s tématem, a také přináší zajímavá herní rozhodnutí. Vyprodukuji sice více, ale dokážu se pak znečištění zbavit? Bude potřeba postavit čističku, nebo pro mě bodová ztráta nic neznamená? A mám vůbec znečištění kam umístit, abych si nezablokoval důležité karty?
Zaujala mne i skutečnost, že umístění karty zrovna do té či oné pozice může být někdy opravdu důležité. Dokážete pak kartu na konci aktivovat třeba i třikrát, a to už může pořádně zamíchat pořadím. Do konce hry tak není jasné, kdo vede a kdo nakonec vyhraje. Zkušenější hráči zde mohou leccos vymyslet, poslední tahy jsou docela „hutné“ a zavaří vám mozek.
Herní komponenty
Jestli se na této hře něco nepovedlo, tak je to její materiálové zpracování. Papírové krabičky jsou naprosto zbytečné, ošklivé a nepraktické. Dřevěné komponenty kysele zapáchají (jako lepidlo Herkules) – zřejmě jsou natřené nějakou disperzní barvou. Navíc jsou v krabici i klasické plastové zadrhávací pytlíčky, takže ani idea, že krabička je více „eko“, zde neobstojí.
Karty mají ale pěkné ilustrace a ikonografie je zde jasná a přehledná. Pravidla jsou pěkně sepsána, po jednom přečtení je vše jasné.
Pro svou délku může Terra Futura posloužit jako rychlý filler, během kterého se rozhodnete co dál. Děti asi nemá čím zaujmout, jedná se o čistý mechanismus, ze kterého téma určitě nečiší. Díky téměř nulové interakci mi ani nepřišlo, že by se zážitek ze hry lišil s ohledem na počet hráčů. Jen v plném počtu musíte více plánovat, protože karta, kterou jste si vyhlédli, vám v nabídce nemusí zůstat.
Terra Futura sice na Spiel Essenu způsobila vlnu nadšení, mne však tolik nezaujala. Nedokázal jsem v ní cítit kýžené téma, a nevidím v ní nic převratného. Přináší však zajímavý mikro engine-building mechanismus, který je zde přítomen v té nejčistší formě. Pokud budeme hru chápat jako filler, můžu jí doporučit jako startovní hru pro dlouhý večer. Na hře prostě není nic vysloveně špatně, ani dobře.
+ Krátká herní doba
+ Jednoduchá pravidla, přístupnost pro všechny
+ Nezávislost na počtu hráčů
+ Uspokojivé kombení karet
± Čistý engine-building mechanismus, žádný balast kolem
- Nezvládnuté zpracování komponent, zbytečné a nefunkční papírové krabičky
- Malá znovuhratelnost
- Velmi abstraktní, téma je ze hry téměř neznatelné
Na závěr recenze bych rád uvedl zajímavou myšlenku z glosáře na konci pravidel:
Efekty některých karet ve hře Terra Futura umožňující „pohlcování znečištění“ mohou symbolizovat odpovědné nakládání s odpady. Bohužel ve skutečnosti velká část odpadu končí na skládkách, přestože téměř ¾ z něj by bylo možné při správném vytřídění zrecyklovat a dále využívat. Žijeme na planetě s omezenými zdroji a využití materiálů bychom se tak měli snažit co nejvíce zefektivnit. Řešením může být tzv. cirkulární ekonomika neboli oběhové hospodářství, které se inspiruje přírodními dokonale uzavřenými cykly bez odpadu a aplikuje je v našem ekonomickém systému.
Zatím nebyl přidán žádný komentář...
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Tooth and Claw rivals deck
Akt. cena: 200 Kč
Končí za: 3 dny