Bitva o Středozem v plném proudu a plné parádě!

Autor: martinsun | 11.10.2024 | 13

Stín je jim v patách. Mysleli, že mu uniknou. Místo toho narazili na obrovské armády před branami Bílého města. Všechny národy jsou ve válce. Zvítězí Stín nebo Svobodné národy Středozemě?

Hra Pán Prstenů: Duel o Středozem mechanicky vychází z mnohem staršího sourozence, 7 Divů světa: Duel. Hraje se ve třech věcích, během nichž se dva hráči snaží splnit jednu z vítězných podmínek. Jakmile se to jednomu z nich podaří, stává se vítězem. Pokud ne, rozhodne o vítězi na konci hry vojenská převaha na herní desce.

Privátní: Duel Bitva o Středozem - Kapitola 1a.jpg
Vstupte do světa Středozemě!


Předzvěst války – Příprava hry

Doprostřed stolu se rozloží deska s mapou Středozemě a do ní si na vybraná území umístí hráči své armády. Následně se nachystají 3 regiony, které jsou v prvním kole k dispozici a pak se podle daného vzoru nachystají karty, které bude možné získávat. Posledním společným prvkem je stupnice putování Prstenu. Pak již hra může začít.

 

Privátní: Duel Bitva o Středozem - mapa.jpg
Zde proběhne bitva! A ne jen jedna.

 

Armády se valí Středozemí – Průběh hry

Hráči se střídají ve svých tazích. Během svého tahu si hráč může buď vzít volnou (nezakrytou) kartu z nabídky, nebo tuto kartu odhodit a získat za ni peníze. Pro pořízení karty musí mít na svých vyložených kartách příslušné dovednosti (symboly), nebo pokud mu některé chybí, může je doplatit penězi. Některé karty při pořízení aktivují další akce. Místo karty si hráč může zvolit i dílek s lokací.

Ve hře je několik typů karet, které se odlišují barvou:

  • Šedé – poskytují dovednosti
  • Žluté – přinášejí mince
  • Modré – umožňují postup s Prstenem
  • Zelené – umožňují spřátelení s určitou rasou
  • Červené – umožňují umístit armády na mapu
  • Fialové – umožňují provést manévry, jako je pohyb armád, ztráta jednotek nebo peněz
Privátní: Duel Bitva o Středozem - Kapitola 1b.jpg
Kdo bude spojenec nebo zrádce?

 

Dobro nebo Stín? Konec hry

Hra končí okamžitě, jakmile je splněna některá z následujících podmínek:

  • Prsten – Frodo a Sam dorazí na konec stupnice a hodí Prsten do Hory osudu.
  • Nazgulové – Nazgulové dohoní Froda a Sama.
  • Podpora ras – Na zelených kartách nasbíráte 6 různých symbolů ras.
  • Dobytí Středozemě – Vaše jednotky jsou přítomny ve všech 7 regionech na mapě Středozemě.

Pokud není splněna žádná z těchto podmínek, vítězem se stává ten, kdo má své jednotky ve více regionech Středozemě.

Privátní: Duel Bitva o Středozem - Putování prstenu.jpg
Doputuje Prsten k Hoře osudu?

 

Krásy Středozemě – komponenty

Hra vypadá naprosto parádně, se vším všudy. Už dlouho jsem se nesetkal s tak dobře vyladěným designem. Kvalitní kartonová mapa znázorňující Středozem a její regiony je jedním z prvků, které mě nadchly. Karty jsou oproti 7 divům: Duelu větší a daleko lépe se s nimi manipuluje. Na jejich zadní straně najdete runy, které ukazují, do které kapitoly patří. A abyste v tom měli jasno, ve spodní části runy je i malé číslo, kterého si napoprvé možná nevšimnete, ale řekne vám, ve kterém věku kartu vyložit na stůl. Taková drobnost, ale neuvěřitelně potěší.

Stupnice putování Prstenu je vyřešena velmi šikovně. Průhledný plast a karton vytvoří posuvnou stupnici, kterou snadno sestavíte a stejně rychle uložíte zpět do inzertu.

A právě inzert si zaslouží velkou pochvalu. Je to snad nejlepší základní inzert, jaký jsem za dlouhou dobu viděl. Tvarovaný papír, kde má každá komponenta své místo a vše do něj zapadá naprosto dokonale. Navíc je intuitivní a snadno do něj vše uskladníte. Pokud bude takhle vypadat budoucnost herních inzertů, beru ji všemi deseti. A to mám jinak rád kvalitní inserty od Game Trayz! Jednu chybu však má: pokud krabici otočíte, žetony se vám vysypou různě po krabici. Ale dejte mince a žetony do sáčku a je po problému.

Posledními komponentami jsou papírové žetony a dřevěné jednotky armád. Žetony mají správnou tloušťku a hrany se jim netřepí. Dřevěné armádní jednotky jsou v barvách daného národa a mají i polepky.

Dávám hodnocení 1 s hvězdičkou – takhle nadšený jsem už dlouho nebyl.

Privátní: Duel Bitva o Středozem - Kapitola 2a.jpg
Krvavé bitvy

 

Putování Temnými hvozdy i vznešenými městy – Atmosféra

Jedním z prvků, který skvěle dotváří atmosféru Středozemě, jsou nádherné ilustrace na kartách a komponentech. Je to radost pro oči a každá karta přispívá k celkovému vizuálnímu zážitku.

Co ale atmosféru posouvá ještě dál, jsou samotné herní principy. Ať už jde o putování s Prstenem, dobývání regionů, nebo budování spojenectví mezi Svobodnými národy, vše dokonale zapadá do tématu. Každá akce má svůj smysl a je třeba držet vše v rovnováze, jinak jedna strana převáží nad druhou a vítězství je nevyhnutelné.

Při první hře se atmosféra nemusí plně projevit, ale s každou další partií už čeká za každým rohem a postupně hráče pohlcuje.

Privátní: Duel Bitva o Středozem - Lokace i s pozadím.jpg
Sauron se dívá!

 

Válečné plány – Pravidla

Pravidla jsou velmi dobře napsána – přehledná a už po prvním přečtení je jasné, jak se hra hraje. Skvělým bonusem je přehledný list s vypsanými efekty, se kterými se můžete během hry setkat. Tento list budete využívat nejčastěji a může vám pomoci i při plánování strategie. Znalost toho, jaké žetony můžete očekávat u jednotlivých ras, je totiž klíčová pro efektivní rozhodování.

Narazili jsme na jednu nesrovnalost, a to u pravidla o Dobývání Středozemě. V českých pravidlech je napsáno, že vyhráváte, pokud jste obsadili všech 7 regionů. My jsme si to vyložili tak, že musíte být v regionech jediní. Nicméně, slovenská verze pravidel uvádí, že stačí být v regionech přítomní, což je správná interpretace.

V pravidlech je také QR kód, který odkazuje na pravidla. Momentálně tam najdete rozhovor s autory hry, což je zajímavý doplněk, ale videonávod to není.

Privátní: Duel Bitva o Středozem - Kapitola 2b.jpg
Prsten v rukou Gluma? Raději ne!

 

Armády za mnou – Jak se nám to hrálo

První hru jsem prohrál jako malý kluk. Nevšiml jsem si, jak důležité je hlídat přítomnost nepřátelských armád na mapě. Myslel jsem, že se to počítá až na konci hry – a bylo po všem. Konec přišel už ve druhé kapitole.

Při dalších hrách jsme se už daleko více vzájemně drželi v šachu. Je nutné pečlivě sledovat, co dělá váš soupeř, a adekvátně na to reagovat. Jakmile ho necháte příliš daleko utéct v jakékoliv oblasti, obvykle to znamená téměř jistou porážku. Díky této obezřetnosti jsme poté vždy hru dotáhli až do třetí kapitoly.

Privátní: Duel Bitva o Středozem - Karty rub.jpg
Tři kapitoly

 

Strategické pózování

Velmi často se nám stávalo, že jsme několik kol dopředu věděli, že pokud si vezmeme zamykající kartu a tím odemkneme kartu, kterou protivník nutně potřebuje, je konec. Proto jsme různě taktizovali a hledali způsoby, jak si vzít lokaci a zároveň celý tah ještě o kolo posunout. Obzvlášť když víte, že i vy jste třeba jen jednu kartu od vítězství. Neuvěřitelná vyváženost hry je něco, co nás na ní opakovaně baví a nutí nás přemýšlet dopředu.

Privátní: Duel Bitva o Středozem - Kapitola 3a.jpg
Konec se blíží!


Délka hry 

Hra je velmi svižná. Drohráli jsme ji daleko rychleji než je uvedeno na krabici. Většinou se délka jedné partie pohybuje kolem 15–20 minut. A počítejte s tím, že u jedné hry za večer prostě nevydržíte a budete jich hrát několik po sobě.

Privátní: Duel Bitva o Středozem -Žetony svobodných národů.jpg
Který národ nám pomůže?


Starší sourozenec – Přístupnost

Ve srovnání se 7 divy: Duelem je Duel o Středozem přístupnější, zejména pokud hrajete 7 Divů se všemi rozšířeními. V takovém případě se hra stává komplexnější, je náročnější ji nováčkům vysvětlit, a především pro ně může být složitější udržet přehled o všech aspektech hry. Tento problém Duel o Středozem nemá – zde i nováček okamžitě pochopí, co si má hlídat, a hned se stává plnohodnotným soupeřem.

Privátní: Duel Bitva o Středozem - Kapitola 3b.jpg
Ubráníme se!

 

Test dvou let

Tady jednoznačně říkám ANO! Tato hra s námi určitě zůstane dlouho. Předpokládám, že se rychle vyprodá a dočká se i dalších dotisků. A zcela právem – hra si to rozhodně zaslouží.

 

Shrnutí

 

Pán Prstenů: Duel o Středozem se pro mě stal nepostradatelnou součástí sbírky. Řadím ho do zlatého fondu her pro dva hráče, kde mám třeba Watergate nebo Blitzkrieg. Jednoduchá, ale zároveň neuvěřitelně zábavná hra, kterou kdykoliv rád vytáhnu na stůl, když hrajeme ve dvou.

Pokud tedy hledáte hru, kterou snadno vysvětlíte komukoliv, která má silné téma a zároveň je skvělou zábavou, Duel o Středozem je ta nejlepší volba!

  • Svižná a rychlá hra
  • Jednoduchá pravidla
  • Velká znovuhratelnost
  • Atmosféra a ilustrace
  • SVĚT PÁNA PRSTENŮ – to prostě chcete
  • Drobná nejasnost v pravidlech
  • Nesnažte se moc luštit ozdobné písmo na mapě – není moc čitelné, ale naštěstí jsou zde symboly regionů

 

Privátní: Duel Bitva o Středozem - Lokace.jpg
Kam nás nohy zanesou – lokace

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Já bych jen doplnila info k nádherným ilustracím ve hře, že pokud se správně poskládají červené karty z jednotlivých kapitol vedle sebe, tak vytvoří panorama. A to je fakt vymazlený :-)

11.10.2024 09:25:12

Já mám pro 7 divů Duel obě rozšíření, ale víc jak 90 % partií (na BGA hlavně) hraju jen s Panteonem, to je komplexní tak akorát a opravuje to chyby základu. V takovém případě se mi zdá, že tohle pro lidi, co výše zmíněné už mají, moc smysl nemá. Kor pokud to celé téma je opět dost abstraktní. Ale třeba ilustrace jsou hezčí, než jsem čekal a viděl na nějakých starších fotkách. Karty skvěle nafoceny mimochodem, ale čekal bych i nějaké fotky z rozehrané partie a jak to celé vypadá na stole, nejen tohle “produktové” foto… To jen takový feedback.

_____________________________________________
· šéfredaktor aktualit, schvalování a správa videí
· mám deskoherní IG kanál www.instagram.com/solo_boardgaming

11.10.2024 09:56:09 | Upraveno autorem (porovnej)

Vybíráme z Bazaru

Descent: Mists of Bilehall
Descent: Mists of Bilehall
Akt. cena: 3200 Kč
Končí za: 5 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas