Autor: Ondřej Podavka | 22.5.2024 | 0

Včelín je eurohra využívající především mechaniku worker-placement, zasazená do vzdálené budoucnosti světa bez lidí, v němž se jeden druh včel vyvinul ve vysoce inteligentní živočichy tvořící rozvinutou společnost Mellifera (tj. Medonosná), která dosáhla pokroku umožňujícího lety do vesmíru. Každý hráč ovládá jednu z asymetrických frakcí a od začátku disponuje jedním úlem, trochou základních surovin a několika včelími dělnicemi. S nimi mohou přistávat na několika lokacích a tak získávat pro svůj úl např. farmy či specialisty, karty setby nebo nové dělnice, dále získávat a směňovat suroviny apod. Během hry hráči získávají vítězné body, další obdrží na konci hry a hráč s nejvyšším celkovým počtem vítězných bodů se stane vítězem.

Příprava hry:

Hráči rozloží herní plán a rozmístí na něj na příslušná místa žetony průzkumu, figurku lodě včelí královny, destičky a žetony tance, karty setby a destičky farem, specialistů, projektů a řezeb. Poblíž připraví destičky planet a základní (vlákna, pyl, voda) i pokročilé suroviny (med, vosk). Každý hráč si vezme desky doku a úlu, dělnice a žetony hibernace své barvy a vybere si destičku frakce. Poté si hráči připraví počáteční dělnice a umístí počáteční základní suroviny (jejich počet, resp. druh je určen na destičce frakce). Nakonec hráči nastaví ukazatele své barvy na počátek bodovací stupnice a stupnice královniny přízně a třetí ukazatel si ponechají na desce doku.

Průběh hry:

Hráči se střídají v tazích, v každém tahu může hráč buďto vyslat jednu dělnici na některou z šesti lokací na herním plánu a provést příslušný efekt, nebo stáhnout všechny dělnice z herního plánu. V případě vyslání dělnice je efekt proveden v síle odpovídající součtu síly všech dělnic na dané lokaci, popř. dělnice a hodnoty natištěné na prázdném poli u přílslušné lokace. V případě, že jsou místo pro dělnice v příslušné lokaci obsazena, přítomná dělnice (popř. nejdříve umístěná dělnice, pokud je jich zde více) se vrací hráči na desku doku a na její místo přijde dělnice nová.

Vysláním dělnic je možné provést následující akce, popř. též bonusový efekt v případě vyslání včely o síle 4:

  • Průzkum: hráč přesune královninu loď, poté si v místě, kde ukončí její pohyb, vezme žeton průzkumu (pokud si jej již nevzal jiný hráč) a s ním i bonus, který poskytuje (suroviny, body, postup na stupnici královniny přízně), a nakonec zde provede průzkum planety (získá tak suroviny, popř. výhodu planety).
  • Pokrok: hráč si vybere z nabídky žeton farmy (poskytuje příjem surovin při stažení dělnic a možnost jejich skladování), specialisty (poskytuje trvalý efekt) či projektu (posktyuje jednorázový efekt), zaplatí jeho cenu a umístí jej do svého úlu, popř. získá tři vítězné body.
  • Růst: hráč může po zaplacení získat novou dělnici se silou 1 nebo rám o 4 buňkách do svého úlu, popř. může otočit svoji destičku frakce a tím ji vylepšit.
  • Vyřezávání: hráč si vezme žeton řezby obsahující bodovací podmínku na konci hry (vyžaduje vyslání dělnice o síle 4).
  • Přeměna: hráč může provést výměnu karet, surovin apod., popř. zahájit výuku tance, který přináší novou možnost přeměny ‒ hráč na destičku tance umístí žetony tance dle vlastní volby a třetí kostičku své barvy.
  • Bádání: hráč získá karty setby (popř. může jednu ze svých karet setby zasadit, tj. zasunout pod okraj desky úlu); karty lze využít buď kdykoli pro okamžitý efekt či zisk 1 základní suroviny, anebo po zasazení karty pro bodovací podmínku na konci hry.

Při stažení dělnic hráč provede úkony v závislosti na síle dělnice stažené z herního plánu:

    • dělnice se silou 1‒3 zajistí příjem z jedné farmy (každá z jiné) a poté jsou umístěny do aktivní zóny na desce doku; jejich síla se přitom zvýší o 1; 
    • dělnice se silou 4 se musí uložit k hibernaci: hráč umístí žeton hibernace na jedno z polí hibernační plástve, získá příslušný bonus a figurku dělnice odloží do společné zásoby.

Na konci kola hráč odstraní každou surovinu, již nemá kde skladovat, a za každou takto odstraněnou surovinu postopupí na stupnici královniny přízně o 1.

Konec hry:

Konec hry je spuštěn poté, co jsou obsazeny všechny buňky na hibernační plástvi nebo některý z hráčů využije všech sedm žetonů hibernace. K bodům získaným během hry si hráči přičtou další za splnění podmínek na destičce frakce, kartách setby a destičkách řezby, za farmy, specialisty a projekty ve svých úlech, za pozici ukazatele na stupnici královniny přízně, za zcela zaplněné desky úlu a rámů a za získání většiny v jednotlivých sektorech hibernační plástve. Hráč s nejvyšším celkovým počtem vítězných bodů se stává vítězem hry.

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Vybíráme z Bazaru

Prodám Hra o Trůny Karetní hra druhá edice
Akt. cena: 450 Kč
Končí za: 7 dnů

Offcanvas