Arkham Horror LCG

Autor: pivokrevnik | 4.8.2024 | 6

Pokusím se to vzít stručně, přehledně a srozumitelně v kladných a záporných bodech (btw. tyhle tři vlastnosti hře zoufale chybí, tak aspoň v recenzi snad půjdu příkladem… nebo možná ne ;-))

  • Graficky jsou karty krásně zpracované. Všechny edice drží stejný layout.
  • Příběh a atmosféra. Lovecraft byl v něčem génius, ten patos a krkolomnost některých jeho příběhů je ale často až k smíchu. Není to lehká předloha na zpracování. Autorům hry se povedlo hru rozvinout, aby to nebyl jen opis povídek, a celkem pestře namíchat prostředí a zápletky.
  • Deckbuilding je smysluplný a zábavný. Ano, jako v každé CCG/LCG hře existují nudné auto-include karty a naopak „wallpaper“, nesmyslně slabé karty, ale i tak mi přijde, že tenhle aspekt se nadprůměrně povedl. Existuje spousta různých archetypů, skoro každý investigator se dá hrát více způsoby.
  • Oproti původní podobě produktu už u výrobce došlo k nějaké sebereflexi (já bohužel patřím k zákazníkům, co si ještě museli kupovat dvě základní krabice a každou kampaň rozkouskovanou na X boosterů).
  • Existuje fantasticky udělaná stránka arkhamdb, kde jsou přehledně FAQ, diskuze ke všem kartám, dají se tam stavět balíčky. Bez téhle stránky by hru nešlo ani hrát.

No… a teď ty minusy.

  • Kampaň, která je v základní krabici, je o ničem. První scénář je vyloženě jen tutorial – dejme tomu. Druhý scénář je dobrý a naláká hráče na třetí… který je broken, nefunguje jeho mechanika, příběh, nic – prakticky hráče trestá za snahu se posouvat dopředu, nejlepší taktika je stát na místě a pak scénář vyřešit deus ex machina způsobem (detaily nebudu spoilovat). Nepamatuju si, že bych v nějaké hře zažil, že se autoři takhle snažili odradit lidi a odsabotovat vlastní výtvor. Přestože komunita se téměř 100% shodne, že základní kampaň je fakt špatná (přitom je to ta, co má hráčům hru „prodat“), v revised edici vyšla znovu beze změn.
  • Rozumím tomu, že Arkham má být o hrůze a beznaději, obtížnost je ale u některých kampaní tak vysoká, že už je to spíš jen o frustraci a ztrátě času. Samostatný scénář Guardians of the Abyss jsme neúspěšně hráli 4×, než jsem se na netu dočetl v podstatě toto: „Nojo, vy to hráli ve dvou, to nesmíte, ono se to ve dvou objektivně nedá dohrát.“ O čem ta hra je a že může být zábavná, jsem pochopil až u kampaně Dunwich Legacy.
  • Hra je opravdu dost drahá. Výrobce rozšíření balí do větších krabic, aby to vypadalo jakože buhvíco si nekupujete, ale z té velké krabice na vás pak vypadne jeden balíček karet, párstránková brožura a zbytek jsou jen kartonové proložky.
  • Pravidla jsou špatně napsaná, nejednoznačná. Říkám to jako člověk co mimo jiné léta hrál Magic a VtES. U Arkhamu jsme téměř neustále něco googlili (pokud máte pocit, že všemu rozumíte, s největší pravděpodobností to hrajete blbě :-) ). Autoři hry si zjevně sami uvědomili, že hra kvůli tomu neustálému dohledávání a vyjasňování bude dost drhnout, tak nabízí tzv. grim rule, tedy pravidlo, že když nevíte jak něco funguje, tak si to máte vyložit pro hráče tím nejhorším možným způsobem. Tedy, my autoři to neumíme udělat srozumitelně, tak se za to vy hráči potrestejte. :-D
  • Arkham se tváří jako karetní hra, ale je to vlastně plnohodnotná deskovka, fakt to není na cesty nebo do hospody. Příprava hry zabere nějaký čas, je potřeba spoustu věcí hlídat a nezapomínat na ně. Téměř v každém scénáři jsme zpětně zjistili, že jsme něco pokazili nebo na něco zapomněli. Pokud máte člověka navíc, určitě se vyplatí jeden zkušený hráč jako „pán jeskyně“, co nebude hrát, jen řešit přípravu hry, pravidla, předčítat rozuzlení příběhů, atd.
  • Přijde mi, že autoři hry si tu přesložitělost během vývoje hry uvědomili, některé mechaniky tedy na poslední chvíli zrušili nebo radikálně zjednodušili, a v pravidlech tak zůstala taková podivná torza. Příklad: hra rozlišuje mezi zbraněmi na blízko a na dálku, ale fungují naprosto stejně. Celá mechanika engaging–combat–evasion je taková divná.
  • V kladech píšu, že karty jsou krásně graficky zpracované a že deckbuilding je pestrý. Občas se ale vyskytne karta svojí atmosférou a konceptem až urážlivě blbá (viz například boxerské rukavice – aneb o tom je celý Lovecraft: porazit příšery z jiného světa v čestném rohovnickém sportu :-D). Jak se hra rozrůstá, bude hůř, nápadů na nějaké smysluplné vybavení a zbraně nemůže být nekonečno.

 

Shrnuto:

Arkham Horror LCG jsem po prvních pár hrách na několik let odložil. Několikrát jsem se pokoušel ten ranec draze nakoupených karet neúspěšně prodat. Nakonec jsem mu dal znovu šanci – baví mě to, když se to sejde jak má, je to fantastická hra. Když se to nesejde, je to bolehlav. Autoři hráčům nejdou v žádném ohledu naproti a chce to fakt hodně dobré vůle, trpělivosti, času a peněz. Samotná základní hra se vůbec nevyplatí. Doporučuju si rozmyslet, jestli do toho fakt chcete jít – a pak, když už, tak nakoupit víc karet, fakt nastudovat pravidla (včetně FAQ na netu) a hrát to často, aby to člověk zase nezapomněl.

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Moc povedená recenze!

---------------------------------------------------------------
překladatel deskovek na volné noze a ZOD club member

5.8.2024 09:31:52

Vybíráme z Bazaru

Škoda kouzla, které padne vedle+rozšíření, obaleno
Škoda kouzla, které padne vedle+rozšíření, obaleno
Akt. cena: 500 Kč
Končí za: 6 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas