Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Autor: Caranthir | 29.10.2024 | 5
.. a shy guy found a p(P)ortal to the m(M)agic land…
Years passed by and he’s now a dad
He still likes games like he ever had
And now he gets carried away for a while…
Checking the box, it makes him shiver
Slight magic glow that waits to deliver
Standing on the doorstep
Again… just one more step
He remembers that fateful day
When his mind was swept away
By hobby that was here to stay
The day he found the way.
Milí přátelé deskových her, vítám vás u další recenze. Tahle je pro mne natolik speciální, že jsem si po Kabátech u Expedic dovolil trochu zprz… tedy parafrázovat známého (a pro mne neméně speciálního) Dona McLeana. Dostal se mi do rukou totiž produkt Lorcana: Gateway, speciální sada pro začátečnáky, která jim má pomoci proniknout do tajů relativně nové TCG (trading card game) Disney Lorcana, kterou na náš trh přináší v nelokalizované verzi Ravensburger.
Co vlastně je Disney Lorcana? Mohu vás odkázat na skvěle napsaný popis hry tady na Zatrolenkách. Za mne osobně se jedná o další z již početné řady sběratelských karetních her. Ale v tomto bodu se sluší učinit jisté doznání. Ehm… takže… jmenuji se Honza a jsem „magicoholik“. Bylo to v létě 1997, kdy se mi do ruky dostal velice podobný produkt tomu, který nyní, o 27 let později (to je trochu šílené, když si to řeknete nahlas) držím v ruce. Jednalo se o speciální produkt hry Magic: The Gathering jménem Portal. Právě Magic: The Gathering, jehož první edice byla vydána v roce 1993, přinesl a definoval na poli společenských her zcela novou kategorii collectible card game (CCG) / trading card game (TCG), mezi něž se řadí i o 30 let (kruci, pořád se mi tomu nechce věřit) mladší Disney Lorcana.
Jak Portal, tak Gateway již podle jména odkazují na jakýsi druh vstupu do světa dané hry. A tam podobnost nekončí. V Magicu v roli čarodějů využíváte magickou energii k vyvolávání kopií bytostí či kouzelných předmětů z magického aetheru, nebo k sesílání jednorázových efektů – kouzel. V Lorcaně v roli „illumineers“ (světlonošů) používáte magický inkoust k přivolání „záblesků“, kopií postav z Disneyho pohádek, přivolávání předmětů, nebo provádění jednorázových efektů-akcí (např. písní). V Magicu se snažíte hlavně dostat soupeře z 20 životů na 0 (základní způsob vítězství), v Lorcaně se snažíte jako první získat 20 příběhových bodů. V obou případech hrajete některé karty jako zdroje, za které vyvoláváte karty jiné. V obou případech nemohou bytosti/záblesky provádět nic první kolo, které přijdou do hry. V obou případech mají bytosti/záblesky dvě hlavní statistiky charakterizující jejich sílu a odolnost (power a toughness v MTG, strength a willpower v Lorcaně)… a tak bych mohl pokračovat dále. Obě hry dostanete v podobě představěných balíčků i boosterů s náhodnými kartami, v různě prémiových či promoverzích.
A o čem že byla ta parafráze American Pie na začátku? Před 27 lety jsem se potkal prostřednictvím Portalu s koníčkem, který se mnou vydržel po celou dobu až doteď, za ty roky jsem s MTG odehrál stovky her a napsal desítky článků. Vezmu-li nyní do ruky Disney Lorcana: Gateway, dostaví se i tentokrát ten pocit otevírání dveří do nového světa? Jak si tento produkt povede ve srovnání s ošoupanou brožurkou a pomačkanou krabičkou z léta 1997? To jsem se rozhodl zjistit se svou jedenáctiletou dcerou Alenkou.
Lorcana: Gateway přichází v průměrně velké krabici na deskovku, což vás u čistě karetní hry možná trochu překvapí. Důvod je ovšem relativně prostý – výrobce se nás rozhodl oblažit celou herní deskou sloužící za podložku, s vyznačenými místy pro pokládání karet. Pro začátečníky určitě přijemná věc, ale stejně jako u MTG předpokládám, že jakmile do hry proniknete, desku s sebu tahat nebudete; zejména když (opět) potřebujete prakticky ty samé elementy jako u Magic: The Gathering: tedy místo na balíček (knihovnu), „hřbitov“ (u Lorcany „banished“, tedy zapuzené karty), místo na karty zdrojů („kalamář“ na karty zahrané jako inkoust) a samotné herní pole, kam pokládáte postavy. Uprostřed pak máte dvacetipolíčkovou stupnici bodů příběhů (lore), kde pomocí kartonových figurek v plastových standees zaznamenáváte aktuální stav bodů.
Standees (na jednom Stitch/Zloba, na druhém Mickey/Elsa) vyloupnete z jedné „plokací“ desky společně s žetonky zranění. Kromě desky a kartonu zde pak najdete dvě brožury – pravidla a průvodce, plus celkem šest balíčků. Dva z nich jsou určeny přímo k výuce hry, další čtyři zde máte coby odměnu za splnění úkolů v Průvodci.
No a to je co do obsahu krabice všechno!
Lorcana je z 90 % klonem Magic: The Gathering. Předem podotýkám, že to myslím nikoli pejorativně, ale jako poctu hře, kterou hraji již skoro 30 let. Na začátku hry si doberete sedm karet, pokud se vám nelíbí, případně je vyměníte. Každá karta má na sobě cenu v inkoustu, za kterou ji můžete položit do hry. Inkoust získáváte tak, že kartu z ruky zahrajete lícem dolů do kalamáře. Toto můžete udělat s každou kartou, která má na sobě kolem ceny symbol inkoustu (a těch je většina, jen výjimečně jej karta nemá).
Máte-li dostatek inkoustu, můžete hrát záblesky (postavy) nebo kouzla. Každá z postav má svou cenu, jméno, podtitul rozlišující různé verze dané postavy, typy postavy (hrdina, zloun, princezna, apod.), barvu inkoustu, sílu pro výzvy, sílu vůle a příběhovou hodnotu reprezentovanou symboly příběhů.
Zahraný záblesk (postavu) položíte do hry, kde musí vyčkat do dalšího kola (zaschnout), než s ním můžete něco provádět. Provádět můžete dvě věci: buď vyslat postavu za dobrodružstvím (quest), nebo vyzvat jinou postavu. V obou případech ji „vyčerpáte“ – tedy otočíte na bok (jako „tapnutí“ v MTG – dokonce používá i prakticky totožný symbol).
Vyslání za dobrodružstvím vám prostě přidá počet bodů příběhů, které postava má, a přiblíží vás vítězství. Vyzvání je pak základním prvkem interakce se soupeřem a jeho postavami – vaše postava vyzve soupeřovu a navzájem porovnají své hodnoty síly a síly vůle. Pak si každá z nich poníží pomocí žetonků svou sílu vůle podle síly té druhé bytosti. Klesne-li takto síla vůle postavy na 0, je zapuzena, tedy odložena na odkládací hromádku. Vtip je v tom, že vyzývat takto můžete pouze ty soupeřovy postavy, které jsou vyčerpány (a samy tedy minulé kolo něco dělaly, buď sbíraly body, nebo vyzývaly). Na rozdíl od Magicu se zde na konci kola „nehojí zranění“, a žetonky zranění zůstávají na postavách, dokud je nějaký efekt neodstraní nebo nejsou zapuzeny (odstraněny ze hry).
No a takto se střídáte jeden po druhém, dokud jeden z vás nedosáhne na 20 bodů.
V balíčcích najdete postavy, které mají pouze „čísla“, ale i bytosti s relativně jednoduchými schopnostmi, typu „přidám svou sílu k někomu jinému, když jdu za dobrodružstvím“, „pokud mám dalšího „hrdinu“, má tato postava o 1 bod příběhu více“, „tato karta má +3 k síle, pokud někoho vyzývá“ , plus klasiky typu „doberte si kartu, když toto přijde do hry / odejde“, „položte si kartu z ruky/balíčku přímo do kalamáře“… koncepty karetní či zdrojové výhody. Pomaloučku polehoučku se tak učíte, jak s hrou zacházet.
Jako vstupní produkt obsahuje Gateway na začátku jen poměrně nekomplikované efekty, s otvíráním bonusových balíčků ovšem získáváte další možnosti, jak více interagovat (léčení, ztrácení bodů příběhů, více vracení, zapuzování, atd.)
Podle popisu má Lorcana celkem 6 druhů inkoustu – jantar, ametyst, safír, rubín, smaragd a ocel. Na rozdíl od Magicu (bílá, modrá, černá, červená a zelená) zde nezáleží na barvě karty při vyvolávání, inkoust je zdroj univerzální. Karty různých barev mají ovšem různé zaměření, a univerzalita inkoustu je vybalancována tím, že v balíčku můžete mít karty nejvýše dvou barev. Podobně jako v Magicu zde platí, že finální balíček na běžé hraní má 60 karet a každá unikátní karta zde může mít max. 4 kopie.
Zde bych rozdělil své dojmy cíleně na své a dojmy své pomocné playtesterky. Za mne se u Lorcany jedná o přijemnou variaci na Magic: The Gathering blízkou dětem, nahrazující určité potenciálně negativně vnímané koncepty jinými, ale stavějícími na dobře ověřeném a roky prověřeném jádru managementu karet.
Produkt je koncipován na výbornou, máte zde vše, co k první hře potřebujete, i věci, které technicky vzato nepotřebujete (jako tu podložku), ale které se do začátku hodí. Balíčky jsou předpřipravené v tom duchu, že do začátku hry máte připravenou použitelnou ruku karet a zbytek máte promíchán náhodně. Při vzpomínce na Portal mne v první chvíli překvapilo, že pravidla neobsahují podrobně rozepsanou ukázkovou hru s připravenými kartami – než mi došlo, že jsme v 21. století, a že ty QR kódy v brožurce asi nebudou jen tak pro „srandu králíkům“. A opravdu, na videu na odkaze najdete naprosto přehledný videonávod s komentářem.
Guidebook aneb Průvodce vás pak provede čtyřmi stupni zdokonalení, kdy po splnění určitých úkolů můžete otevřít balíčky s odměnami, kde najdete vždy karty do obou balíčků – safíro/rubínového (Elsa/Mickey) i jantarovo/ametystového (Stitch/Zloba). Nechci zde spoilovat, řeknu jen, že vás seznamují s dalšími herními prvky a podtypy – akce písní, karty předmětů, alternativní způsoby hraní postav, a konečně něco na doplnění balíčku a experimentování. Ke každému novému aspektu zase přes QR kód další video.
A co říká Alenka (11)? „Mně se hra líbila, ocenila bych tmavší hrací desku (světlá je pro měkkejše), a pokud je to hra spíš pro nás mladší, tak by se mi samozřejmě líbila víc v češtině. I když na to mohu používat smartphone s přímým překladačem. Vy staří máte přece Magic, že jo, a ten je v angličtině, tak tohle by pro nás mohli přeložit. Jo a nemám ráda Mickey Mouse ani Minnie, takže čím méně jich a čím více třeba Vaiany, Lociky nebo Encanto, tím líp.“
Tady budu asi trochu osobní. Magic The Gathering, praotec všech TCG, je zde i po třiceti letech a nezdá se, že by ztrácel dech – naopak, tempo nových release je od doby, co jej převzalo Hasbro, stále vražednější, a nedávný Duskmourn: House of Horror inspirovaný moderními horory je již 102. (slovy sto druhým) standardním rozšířením/edicí této hry (nepočítám různé speciální edice a produkty). Během těch třiceti let vzniklo nemálo dalších TCG založených na různých duševních vlastnictvích i různých herních mechanismech (v devadesátkách např. Star Wars, Star Trek, Doomtrooper, Middle-Earth, později Yu-Gi-Oh!, Pokémon, LOTR, různé mutace Warcraftu, Harry Potter, později digitální Hearthstone… a tak dále). Přesto, snad s výjimkou Pokémon TCG, tyto hry vydržely pár let a zanikly.
Hodnotit životaschopnost Lorcany je po roce samozřejmě příliš brzy, ale mně je na ní osobně sympatická jedna věc. Neobjevuje znovu kolo a ani se o to nesnaží. V podstatě kompletně přebírá to, co v Magicu roky funguje, lehce to modifikuje, obrací negativní konotace a aspekty na pozitivní a převádí to do roztomilého světa disneyovských pohádek, zatímco si (*zatím*) udržuje úroveň komplexnosti tak právě akorát.
Lorcana jako celek tak působí jako velice přijatelný vstupní produkt do světa TCG, a recenzovaný produkt Gateway je výborně koncipovaným vstupem do hry samotné, dokonale využívající propojení s moderními technologiemi (odkazy na videa).
A když se vrátím na ten začátek a k otázce, zda se dostaví aspoň trochu podobné pocity jako kdysi v létě 97 při rozbalování svého startovní setu Portalu?
Bylo to tam. :)
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Cestovatelé jižního Tigridu
Akt. cena: 600 Kč
Končí za: 12 dnů