Autor: Joe | 14.4.2023 | 0

Panzer je hra z prostředí 2. světové války a simuluje boje menších jednotek (formace o velikosti tankové čety až praporu). Primárně se zaměřuje na tanky a neobrněná vozidla, ale součástí pravidel jsou také pěchotní jednotky, děla a letadla.

V krabici naleznete:

  • pravidla
  • průvodce hrou
  • 2 přehledové karty s veškerými tabulkami a informacemi ke hře
  • 3 plata žetonů německých a ruských jednotek a jiných obslužních žetonů
  • jednostrannou mapu o velikosti 22x34 palců (cca 56x86 cm) s hexy v mírce 100 metrů
  • karty pro skryté jednotky, transporty a stupnici tahu
  • 4 desetistěnné kostky.

Pravidla jsou rozdělena na základní hru (která je značně zjednodušena, slouží jako seznámení se systémem Panzer a během palby na nepřítele například používá jenom několik z mnoha dostupných statistik jednotek) a pokročilou hru (detailní palba, sledování bojiště, pěchota, transporty, obrněný průlom, fáze letadel, protiletadlová palba a jiné). Dodatečně je zde také sešit s volitelnými pravidly, která hru ozvláštní a přidají do ní například morálku, skryté jednotky, velení a řízení jednotek, rádiokomunikaci, samostatně se otáčející věže tanků, variabilní průraznost munice, věžové postavení, protibaterijní palbu, minová pole, nebo oheň (a mnoho jiných).

Pokročilá hra v boji používá charakteristiky jako směr, odkud se stříli, průraznost pancíře z daného směru a v závislosti od stoupání nebo klesání střely, rozličná místa zásahu, rozličné formy poškození apod.

V průvodci hrou jsou popsány samotné jednotky a jejich formace a také tvorba vlastních scenářů. Pak zde hráči najdou 10 scénářů z období 1943-44 na Ukrajině a v Polsku a na konci sešitu je přehled časových období, ve kterých se používala ta-která vozidla, obsažena v krabici.

Ke hře zatím vyšla 4 rozšíření a zanedlouho vychází nová samostatná krabice Severní Afrika. V rozšířeních hráči naleznou geomorfické mapy, které je možné libovolně kombinovat, což v kontrastu s mapou ze základní krabice poskytuje mnohem větší variabilitu pro tvorbu scénářů.

Od stejného vydavatele (GMT) existuje i série MBT (Main Battle Tank), což je stejný herní systém zasazený do novějšího období roku 1987 a bojů amerických a sovětských jednotek během Studené války. MBT je obohacen o novější typy zbraní, jako ruční a nesené protitankové rakety, helikoptéry, jiné typy nábojů apod.

Stručný průběh hry:

Zvolený scénář vždy určí konkrétní jednotky a formace jednotlivých stran (důležité v pokročilé hře, protože počet rozkazů je v ní omezen a formace dostávajú společné rozkazy), použité mapy a jejich konfigurace, umístění jednotek na začátku, speciální pravidla scénáře, počet tahů, počet vítězných bodů za různé úkoly v scénáři (např. ovládání konkrétního mostu, eliminace jednotek nepřítele - každá má bodovou hodnotu, uniknutí z mapy s potřebným počtem jednotek atd.) a minimální body potřebné k vítězství.

Během tahu je první fáze spozorování, kdy se určí vzájemná spozorovatelnost jednotek na mapě a tedy to, která jednotka může na kterou střílet. Ne vždy je to reciproční, závisí to totiž i od terénu, na kterém sa jednotky nachází (a tudíž jednotka v lese může spozorovat nepřítele na otevřeném prostoru, ale ten ji nespozoruje, protože les jako obtížnější terén ubírá z maximální vzdálenosti spozorování). Navíc musí jednotka mít nepřítele v přímé viditelnosti, kterou blokujú například kopce, budovy, nebo i "hluchá místa" za kopci apod.

Další je velitelská fáze, ve které hráči skrytě udílí svým jednotkám rozkazy, ještě předtím, než se určí iniciativa.

Ve fázi iniciativy se modifikovaným hodem určí, který hráč bude rozhodovat, jestli bude prvním nebo druhým hráčem.

První hráč pak vykoná bojovou fázi se všemi svými jednotkami, po něm druhý hráč.

Pohybová fáze probíhá opačně, tedy nejdříve druhý hráč, pak první. Každé vozidlo má víc koeficientů pohybu, a to terénní rychlost, rychlost na nezpevněných silnicích a rychlost na zpevněných silnicích, plus navíc typ pohybu (pásové, polopásové, kolové). Některé jednotky jsou navíc taženy, jako například děla, takže potřebují transportní vozidlo. Každý typ terénu má požadované hodnoty koeficientu pohybu pro vstup na daný hex, ale každá jednotka s vlastním pohybem se VŽDY může posunout alespoň o 1 hex, i pokud by neměla dostupný pohyb (kromě hexů, kam vstoupit nemůže).

V pokročilé hře jsou přítomny i letecké fáze, jedna před bojovou fází a druhá po pohybové fázi.

Poslední je obslužní fáze, ve které se mohou jednotky například otočit (pokročilá hra), upravit pozici věže (volitelná pravidla), upravit plný kryt (pokročilá hra), upravit stupeň umlčení (pokročilá hra) atd.

Samotný boj mezi dvěmi vozidly v základní hře probíhá následovně:

  1. hráč odhalí rozkaz Palba
  2. podle střílené zbraně si na dátové kartě vozidla najde nejbližší vyšší (nebo rovnající se) vzdálenost k cíli, například tedy při 9 hexech stříli na střední vzdálenost, jelikož koeficient AP střelby je "M" pro nejbližší vyšší/rovnou vzdálenost 10
  3. na referenční kartě A najde a použije příslušné kumulativní modifikátory AP zásahu a spočítá výsledný modifikátor (např. -2)
  4. ve vedlejší tabulce AP zásahu nalezne svůj koeficient AP střelby, tedy sloupec "M", od základního řádku 0 (základní číslo AP zásahu 50) se posune podle výsledného modifikátoru (-2 = dva řádky dolů) a výsledkem je snížené číslo AP zásahu, tady 40
  5. hodí k100 (obě desetistěnné, barevně odlišené kostky) a pokud podhodí nebo dorovná číslo AP zásahu (40), střela zasáhla cíl
  6. v základní hře mají vozidla jenom přední a zadní úhel zásahu a k tomu příslušící hodnoty předního/zadního pancíře (na dátové kartě úplně dole), například 11/3
  7. střílející vozidlo má pro daný typ munice a koeficient AP střelby "M" pod vzdáleností 10 uveden koeficient protipancéřové průraznosti, například 15
  8. tento koeficient protipancéřové průraznosti porovná střílející hráč s hodnotou pancíře cílového vozidla, na který střílel (například přední, tedy 11), a jelikož 15 => 11, střela prorazila pancíř
  9. pokud je rozdíl těchto dvou čísel po průrazu 1-3, cílové vozidlo je poškozeno, při 4-9 je vyřazeno, při 10+ vyhoří

V pokročilé hře se úhel zásahu rozšíří na 6 možných směrů a kromě toho hráč může zasáhnout pásy, korbu nebo věž. Výpočet samotného zásahu je tedy delší, ale výsledky jsou tak různorodější, jako i výslední efekty. Také je v pokročilé hře GP palba ("všeobecná palba"), což je výbušná munice proti vozidlům a kulometní a jiná palba na pěchotu a jiné jednotky.

A je toho mnohem, mnohem víc, jak v pokročilé hře, tak ve volitelných pravidlech. Výhodou ale je, že hráči mohou do hry vnést jenom ta pokročilá/volitelná pravidla, která chtějí, tudíž se je mohou naučit postupně.

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Vybíráme z Bazaru

Lawyer Up: Witch Trial
Lawyer Up: Witch Trial
Akt. cena: 200 Kč
Končí za: 1 den

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas