Herní kategorie: desková hra, karetní hra, kooperativní
Autoři: Darren Reckner
Jason Hager
Rok vydání: 2023

Pulp Action

Autor: Technorocker | 17.5.2024 | 6

Populární soubojový systém Unmatched od Restoration Games, ve kterém se střetávají rozličné postavy v epických bitvách, se dočkal kooperativního módu, po kterém už jeho fanoušci nějakou dobu volali. Díky Albi jsme se jej dočkali i my. Do zástupu více než třiceti postav od T-rexe přes Alenku, Marveláky, Buffy až po Bruce Lee či Bigfoota tak přibyly čtyři nové a také dva padouši, jimž budete v Unmatched Dobrodružství: Úžasné příběhy společně čelit.

PředstaveníPravidlaHrdinovéPadoušiDojmyVariaceSlovo závěrem

WOW

Všechny si podrobně představíme. Nejdřív si však dopřejeme wow efekt po odklopení víka. S velikostí krabice sice narostla i cena, je však okamžitě jasné, že jste dostali i odpovídající obsah. To první, co bez jakéhokoli váhání na hře každému vychválím, je vysoká produkční úroveň a ucelená grafika, ze které jsem vážně vedle. Na ničem se nešetřilo. Na první pohled pochopitelně zaujmou detailně propracované figurky, jež dostanete rovnou washované (vystínované). Dále jsou tu čtyři balíčky akčních karet hrdinů a osm nepřátel, otočný ukazatel zdraví pro každého a spoustu žetonů a dalších karet. To vše promyšleně uspořádané v plastovém insertu, v němž má opravdu každá komponenta své místo. Rozkládací herní plán zůstává posetý barevnými kruhovými políčky, každý záporák má svoji stranu. Jednotlivé balíčky mají na své rubové straně plakátové vyobrazení svého majitele. A obrázky na lícové straně pro změnu odpovídají funkci té dané karty.

Příběh se začíná psát už samotným listováním v pravidlech. Máme tu sešítek s těmi základními, pak brožuru představující hrdiny této sady a nakonec velká pravidla věnovaná speciálně Úžasným příběhům. Líbí se už po vizuální stránce. Dokonale sladěná s hrou i tématem. Jako byste v ruce drželi sešit, ze kterého pochází naši hrdinové. Napsaná jsou stručně, leč výstižně. Přetékají barvami, nadpisy a obrázky, a přestože pravidla jako taková jsou vážně jednoduchá, tak i množstvím příkladů. Pro nejasnosti není prostor.

insert s obsahem

Není rovných protivníků

Kdo už máte s Unmatched nějakou zkušenost, klidně následující odstavec přeskočte. Základní pravidla se neliší, ale sluší se je alespoň v krátkosti představit. Každý hrdina má k dispozici unikátní balíček třiceti akčních karet. Někteří mají k ruce i pomocníka, s nímž se o karty dělí. Začínáte s pěti kartami v ruce, během hry jich smíte mít v ruce maximálně sedm. Souboj probíhá na herním plánu s kruhovými poli. Ta spojená čárou se považují za sousedící, ta se stejnou barvou za jednu oblast. V sousedících oblastech můžete protivníka napadnout v boji na blízko, v rámci jedné oblasti pak na dálku. Jediným vaším cílem je pokořit všechny protivníky, to znamená srazit jejich zdraví na nulu. Hráči se střídají v tazích, během kterých musí vykonat dvě akce. K dispozici jsou:

• Manévr – líznutí vrchní karty z balíčku a možnost pohybu
  • Léčka – hraní speciálních akčních karet
  • Útok – výběr cíle útoku a útočné karty, obránce smí vybrat obrannou a jejich hodnoty porovnáte

Jednotlivé karty dále mohou přinášet další efekty, jejichž vyhodnocení je vždy povinné. Dále obsahují hodnotu posílení, o kterou lze vylepšit nejčastěji pohyb. Každá karta má určeno, kdo ji smí použít, zda vy, váš pomocník nebo kdokoli. A pozor – jakmile vám balíček dojde, znamená to, že jste totálně vyčerpaní a namísto dobírání karet přicházíte o zdraví. Žádný nový dobírací balíček se netvoří. Znamená to tedy nutnost s kartami rozumně hospodařit.

Stejně prostá, jako jsou pravidla, je i příprava hry - zamíchat balíčky, rozmístit figurky a pár žetonů.

Nikola Tesla

Osoby a obsazení

Unmatched je hra přesně pro mě. A jestli nejste fandou dokupování si hromady karet, ani nejste dobří ve stavění balíčků, tak i pro vás. Full servis. Dostanete hrdinu s na míru ušitým paklíkem. A když říkám na míru, mám tím na mysli zejména dokonalé tematické propojení s postavou – jak se pohybuje, jak bojuje, jaké efekty využívá. Vše do sebe dokonale zapadá. Přiznám se, že když jsem prvně zjistil, jaké postavy se do hry dostaly, byl jsem lehce zklamaný. Pak mi ale došlo, že to tak má být. Her s profláknutými hrdiny je neúrekom a Unmatched je přeci o neobvyklých střetech.

Pojďme si naše hrdiny představit:

Dr. Jill Trent a její nejlepší kámoška Daisy jsou méně známé hrdinky ze zlaté éry pulpových komiksů. Při řešení různých zločinů využívala Jill vedle svých detektivních schopností vědeckou vynalézavost… Taková předchůdkyně MacGyvera. Sílu jí tak pomohl vynahradit hypnotický blaster nebo laserové pero, pohyb usnadňuje gyroskopický jetpack, s léčením pomáhá ultrabiotické tonikum a při obraně se hodí nezničitelná látka.

Annie Christmas je postavou z louisianského folkloru, podle kterého šlo o mohutnou dvoumetrovou Afroameričanku plavící se se svými dvanácti syny po řece Mississippi. Odmítala se podřídit genderovým stereotypům a nenechala se nikým ovládat. Jeden z mála chlapů, kterého milovala, byl hazardní hráč Charlie, jenž se pro potřeby hry stal jejím pomocníkem. A zatímco Annie rozdává rány a ohání se svým náhrdelníkem z perel, Charlie pracuje s kartami.

Nikola Tesla, slavný srbský vynálezce, jenž proslul zejména prací se střídavým elektrickým proudem, využívá přebytků energie. Je vybaven dvěma cívkami. Jsou-li na začátku jeho tahu obě nabité, uštědří zranění každému sousedícímu protivníkovi. Může je však použít i k posílení svých akčních karet. Důležité je, že na konci tahu si vždy jednu dobije. Zásah proudem dokáže odmrštit protivníka až o dvě pole, hrdina také umí získat energii pro akci navíc.

Zlatý netopýr je superhrdina s původem v japonském pouličním divadle. Z prastarého světa Atlantidy cestoval časem do třicátých let, aby zatočil se zločinem. A s časem pracuje i ve hře – umí vrátit zpět karty do balíčku nebo se pohnout mimo akci manévr. To se hodí, protože pokud neprovádí akci manévr, jeho útok je o dvě silnější. Oplývá supersílou, má ze všech hrdinů nejtužší kořínek a ovládá roztavující pohled či hrozivý řev.

Je báječné, jak jsou jednotlivé postavy rozličné. Za každou je potřeba hrát trochu jinak, chcete-li být úspěšní. Abyste efektivně využili jednotlivé efekty a schopnosti, musíte se nejprve s hrdinou sžít, tím mám na mysli poznat jeho balíček. A to je fajn, znamená to totiž, že se vám hra hned tak neohraje.

osoby a obsazení

Když máme představené hrdiny, musíme se také podívat do opačného rohu ringu a říci si, před kterými padouchy budou zachraňovat svět.

Můří muž ve skutečnosti nebyl přímo padouchem. Traduje se, že se zjevoval, aby upozornil na blížící se katastrofu. Původ povídaček je v šedesátých letech v okolí městečka Point Pleasant v Západní Virginii, kde má Můří muž vlastní gigantickou sochu (ne tak pěknou, jako je naše figurka) a kde je každoročně připomínán průvodem v maskách. Objevil se v literatuře i na stříbrném plátně. Kdo viděl Proroctví z temnot, bude mu jasné, proč musíme ve hře Můřího muže zneškodnit dřív, než zničí čtyři mosty na herním plánu. V prosinci roku 1967 se totiž zřítil most Silver Bridge spojující města Point Pleasant a Gallis do řeky Ohio. Nehoda stála mnoho životů a mezi svědky se našli tací, kteří přísahali, že těsně před tragédií spatřili nad mostem právě Můřího muže.

Dokud mosty stojí, můžete v rámci akce manévr využívat jejich zvláštních efektů. Mothman, jak se padouchovi v originále říká, na ně však umisťuje žetony zkázy. Na konci kola se posouvá žeton hrozby o jedna plus o další pole za každý žeton zkázy na plánu. Musíte se proto snažit žetony odstraňovat, což vás stojí akce i karty. Každý zničený most ale znamená nepříjemné komplikace.

Vetřelce z Marsu asi netřeba představovat. Pacholek vede invazi na Zemi, poletuje po plánu sem a tam a vysazuje Marťánky do polí s obilím. Každé obsazené pole zvyšuje hrozbu. Kromě boje s létajícím talířem tak musíte po jednom likvidovat zelené mužíčky. Vždy, když se žeton hrozby dostane na konec stupnice, otočí se žeton invaze přinášející do hry další nepříjemné efekty, které posilují karty vetřelce. Dojde-li k otočení čtvrtého žetonu invaze, planetu již nelze zachránit.

Padouchům zdatně sekundují nohsledi. Někteří jsou snazší, jiní obtížnější, každopádně všichni pěkně otravní. Proto jsme si je doma přejmenovali na „škodiče“. Jejich funkcí je znepříjemňovat vám život a zaměstnat vás, aby padouch mohl v klidu realizovat svůj ďábelský plán. Ve hře jich je tolik, kolik je hráčů. Každý nohsled má svůj balíček karet a stejně jako padouch v něm má jednu kartu podvod. Ta má jednak nulové hodnoty obrany i útoku a za druhé zajišťuje pravidelné obnovování jejich balíčku.

• Ďábel z Jersey pracuje s vašimi kartami, ruší jejich efekty a odhazuje vám je.
  • Lovelandská žába umí uštědřit flákanec a s každým kolem má o jeden tah navíc. Z bažiny se může vynořit až čtyřikrát za kolo.
  • Mravenčí královna posunuje žeton hrozby a přidává do balíčku iniciativy podivné feromony, které vás zraňují, zatímco ji i nepřátele naopak posilují.
  • Oposkunk oplývá nelidskou silou, má políčeno na pomocníky a neumí prohrávat – za každý prohraný souboj má tah navíc.
  • Sliz rozmisťuje kaluže vybuchující kyseliny, které jsou nebezpečné všem v jeho okolí.
  • Tarantule přes cestu spřádá pavučiny – zatímco vám zpomalují pohyb, ona je v nich silnější.
Privátní: Můří muž vs. Tesla.jpeg
Tesla vs. Můří muž

Po bitvě je každý generál

Ve dvou i ve třech nám jedna partie obvykle trvala okolo třiceti až čtyřiceti minut. To je tak akorát. Delší hraní už by jen rozmělnilo atmosféru a celkové napětí. Navíc to dává prostor pro okamžitou odvetu. Nejsou žádné prostoje, všichni jsou po celou dobu vtaženi do děje a nuceni v podstatě každou situaci řešit společně. Nevěřili byste, kolik se toho může stát. Jazýček vah se naklání z jedné strany na druhou. Ticho u stolu nezavládne, více interakce už si snad ani nemůžete přát. Výhra nebo prohra bývá většinou dost těsná, což samozřejmě hodnotím kladně, to prostě k takovým legendárním soubojům patří. Vaše první hry budou spíše zkouškou trpělivosti. Troufám si tvrdit, že v prvních partiích neuspějete. Výrazný posun nastane, až poznáte, jak fungují jednotliví hrdinové i jejich oponenti. A to nejen jako jednotlivci, ale i v rámci možností jejich spolupráce. Jsem názoru, že postavy v této edici jsou dobře vyvážené. Co se padouchů týče, Můřího muže shledávám o něco snazším soupeřem.

Náramně se mi líbí také řešení pořadí tahů. Každý účastník bitky má svoji kartu iniciativy. Jejich balíček se před každým kolem zamíchá, postupně se odhalují vrchní karty a podle toho jednotlivé postavy odehrávají své tahy. Skvěle to interpretuje nepřehlednost hromadného zápolení a také se tím dostáváme k jeho dalšímu účastníkovi, který hraje nemalou roli – náhodě (nebo chcete-li, štěstěně). Kolikrát jsme zažili situace, které by v případě jiného pořadí tahů dopadly úplně jinak nebo by nedopadly vůbec a zcela by to změnilo průběh hry. No a pak je tu samozřejmě tradiční otázka: Jaká karta je navrchu protivníkova balíčku? Ubrání se? Nezruší vám efekt či hodnotu nebo jinak nezhatí vaši naplánovanou akci? Jak jsou nalosované marťanské žetony? Jasně, nepřítel má v balíčku do deseti karet a vy víte, kolik kterého typu se v něm nachází, takže se v určitých momentech dá leccos odhadnout. Jenže také je tu již zmiňovaná karta podvod, kterou sice díky nulovým hodnotám můžete vidět rádi, ale zároveň znamená opětovné zamíchání všech karet do nového dobíracího paklíku. Někdy máte možnost naklonit si osud na svoji stranu, ale většinu času zkrátka musíte být ve střehu, připraveni na další ránu se záložním plánem v kapse.

Vzhledem k počtu hrdinů, padouchů i jejich kompliců bude chvíli trvat, než se vám hra ohraje. Přiznávám také, že jakmile poznáte, jak která postava funguje, bude hraní o něco snazší. Nevím, jak to máte vy, ale jakmile začnu pravidelně vyhrávat, chuť sednout si k nové partii se snižuje. Nemám potřebu sejít se a dát zase marťanovi přes hubu, mám rád výzvu. A pro tenhle případ jsou v krabici schované karty fantastických událostí. Do hry můžete zařadit až tři z celkových dvanácti podle toho, jakou obtížnost preferujete. Jejich efekt je platný po celou dobu hry a některé kombinace mohou být vskutku pekelné.

Mars útočí

Je vám to málo?

Hrát pochopitelně můžete i v sólu, i když se tím připravíte o intenzivní týmový zážitek. Pravidla jsou stejná, jen je to větší hoňka a mnohem víc záleží na tom, jaké karty přijdou soupeři. Budete-li hrát za dvě postavy, výrazně si hru usnadníte. Nový herní plán však můžete využít i k řešení rodinných sporů a rozdat si to proti sobě podle základních pravidel. A to nejen s postavami z této edice, povolat do zbraně můžete kteroukoli. A to jak do verze kooperativní, tak i kompetitivní. Možností je zkrátka celá řada. A přestože má Unmatched status spíše dvojkovky, nebojte se do týmu přizvat další členy. Váš souboj a hemžení na herním plánu pak naroste do akčních rozměrů stříbrného plátna.

Unmatched dobrodružství představuje, co znamená kooperativní hra. Krabice nelže, opravdu přináší úžasné příběhy. Pokaždé trochu jiný, a přitom stejně napínavý. A s jednoduchými pravidly navíc i hodiny zábavy. Zkrátka dost dobrý důvod, proč do série naskočit, pokud jste to již neudělali.

Shrnutí hodnocení hry

• vysoká produkční kvalita
  • insert